ارتباط اضطراب با بهداشت روان

اضطراب شایع ترین اختلال در دنیای روان شناسی است. افراد ممکن است به دلایل مختلفی دچار این اضطراب شوند. اضطراب هم می تواند آسیب های جسمی به افراد وارد کند و هم آسیب های روانی که بسیار شدید است. پزشکان و روان شناسان نظریات مختلف درمانی را در ارتباط با این بیماری ارائه داده اند. درمان باید حتما با رضایت خود فرد باشد بسیاری از افراد متاسفانه به روان شناس اعتقادی ندارند و همین لجبازی باعث می شود در آینده دچار مشکل شوند. آیا شما در اطرافیان خود فردی را دارید که اضطراب داشته باشد؟ آیا او از روان شناس فراری است؟ برخی از این علائم اضطراب اگر کننرل نشود می تواند در ازدواج شما هم در آینده تاثیرات منفی بگذارد. موضوع امروز مقاله ما که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره آنلاین در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است در ارتباط اضطراب با بهداشت روان است.

اکثر مردم در زندگی خود مقداری استرس و اضطراب را احساس می کنند. این لزوما چیز بدی نیست. در بسیاری از موقعیت ها، احساس سطح خاصی از استرس و اضطراب در واقع می تواند به تقویت عملکرد شما در زمینه های خاص کمک کند. به عنوان مثال، ممکن است فرد در روزهای منتهی به سخنرانی عمومی، ازدواج یا واقعه بزرگ دیگری از زندگی، دچار اضطراب شود.

استرس یک واکنش طبیعی در برخی موقعیت ها

ارتباط اضطراب با بهداشت روان

در بسیاری از موقعیت ها، می توان کمی استرس و نگرانی را انتظار داشت و یک واکنش کاملاً طبیعی تلقی می شود. بیشتر افراد وقتی با یک پروژه آینده در محل کار خود، یک اتفاق مهم یا حتی یک قرار ملاقات کور مواجه می شوند، با یک احساس زود گذر عصبی و تنش اضافی روبرو می شوند. با این حال، احساس پایداری و شدید عصبی و اضطراب ممکن است یک نگرانی بسیار بزرگ تر باشد. اضطراب و احساسات هراس انگیز که مدت ها پس از گذشت یک عامل استرس زا باقی می ماند یا بدون هیچ دلیل مشخصی رخ می دهد، ممکن است نشانگر این باشد که شما با یک اختلال اضطرابی دست و پنجه نرم می کنید.

اختلال هراس

احساس وحشت لزوماً به این معنی نیست که شما دچار خود اختلال وحشت شده اید. احساس وحشت و اضطراب می تواند در افراد مختلف متفاوت باشد. برای این که این علائم حملات وحشت شناخته شوند، باید حداقل چهار مورد از علائم جسمی، روحی و عاطفی زیر را داشته باشید:

  • احساس بی حسی یا احساس سوزن سوزن شدن
  • ضربان قلب تسریع شده
  • لرزیدن و ترسیدن
  • درد قفسه سینه
  • تعرق مفرط
  • تنگی نفس
  • حالت تهوع یا شکم درد
  • احساس سرگیجه، سبکی سر، ناپایداری یا غش کردن
  • شخصیت زدایی و دارای خلق ید شدن
  • ترس از دست دادن کنترل
  • لرز یا گرگرفتگی
  • ترس از مردن

حملات هراس ویژگی اصلی اختلال وحشت است. حملات مرتبط با این شرایط بدون هیچ گونه هشدار و تحریک ناگهانی رخ می دهد. آن ها به ظاهر از هیچ جا به وجود نمی آیند، به طور معمول در عرض چند دقیقه به اوج می رسند و سپس به تدریج فروکش می کنند. سپس آن ها یا نگرانی مداوم در مورد حملات اضافی یا تغییر در رفتار شما در رابطه با حملات دارند.

اختلال اضطراب عمومی

GAD با اضطراب و نگرانی بیش از حد در مورد تعدادی از وقایع یا فعالیت ها مشخص می شود. علائم نگرانی و عصبی به مدت شش ماه یا بیشتر ادامه دارد و با علائم مختلف دیگری از جمله احساس خستگی و تحریک پذیری، مشکل در تمرکز، تنش عضلانی و مشکلات خواب همراه است.

فوبیاهای خاص

فوبیا شامل ترس از یک شی، مکان یا موقعیت خاص است. احساس ترس در فرد بیش از حد است – فراتر از واکنش اکثر مردم و بیشتر از هرگونه تهدید واقعی برای آسیب. بسیاری از هراس های خاص نام خاص خود را دارند. به عنوان مثال، ترس از پرواز به عنوان هوازی هراسی شناخته می شود و ترس از عنکبوت را آراکنوفوبیا می نامند.

ترس غیر منطقی در افراد

ارتباط اضطراب با بهداشت روان

هنگام مواجهه با هراس، ممکن است فرد تشخیص دهد که ترس او غیر منطقی است. با این حال، او هنوز واکنش های شدید را نشان می دهد و حتی می تواند به طور بالقوه حمله وحشت داشته باشد.

اختلال اضطراب اجتماعی

SAD شامل ترس از قضاوت توسط دیگران در موقعیت های اجتماعی است. به طور خاص، فرد معتقد است که توسط دیگران با ذهنیت منفی ارزیابی می شود. فکر کردن در مورد درک کم توسط دیگران، باعث می شود فرد رفتارهای ناراحت کننده تری مانند لرزش، تعریق، لرزش یا سرخ شدن از خود نشان دهد. افراد مبتلا به SAD اغلب از وقایع اجتماعی یا هر موقعیتی که ممکن است در معرض نظارت دیگران قرار گیرد، دور می مانند.

آگورافوبیا

آگورافوبیا که غالباً با اختلال وحشت اتفاق می افتد، ترس از حمله وحشت در مکان ها یا موقعیت هایی را که فرد ممکن است از نظر اجتماعی شرم آور یا چالش برانگیز باشد، به همراه دارد. برای نجات شخصیت خود یا احساس امنیت بیشتر، بسیاری از آگورافوبیک ها رفتارهای اجتنابی از خود نشان می دهند. اجتناب های معمول شامل مناطق شلوغ، فضای باز و وسایل نقلیه حمل و نقل است. در برخی موارد شدید، فرد چنان ترسیده است که به دلیل آگورافوبیا به خانه متصل می شود.

کشف تشخیص شما

اختلالات اضطرابی کاملاً شایع است و دو برابر مردان به زنان مبتلا می شود. به همین دلیل، متخصصان غربالگری های معمول اضطراب را برای زنان و دختران بالای 13 سال توصیه می کنند. چنین غربالگری هایی می تواند برای تشخیص علائم اضطراب در اوایل بدن مفید باشد، که ممکن است به درمان زودتر و نتایج بهتر منجر شود. اگر احساس استرس، نگرانی، ترس یا اضطراب مداوم دارید  از متخصص خود کمک بگیرید.

تشخیص دقیق ارتباط اضطراب با بهداشت روان با یک متخصص بهداشت روان است.

فقط یک پزشک یا یک متخصص بهداشت روان واجد شرایط می تواند تشخیص دقیق را تعیین کند. پس از تشخیص، پزشک معالج شما گزینه های درمانی شما را بررسی می کند.

سلامت روان چه معنایی دارد؟

سلامت روان به معنای بهزیستی شناختی، رفتاری و عاطفی است. این همه در مورد چگونگی تفکر، احساس و رفتار مردم است. مردم گاهی اوقات از اصطلاح “سلامت روان” به معنای عدم وجود اختلال روانی استفاده می کنند. سلامت روان می تواند زندگی روزمره، روابط و سلامت جسمی را تحت تأثیر قرار دهد.

عوامل مختلف برای ارتباط اضطراب با بهداشت روان

با این حال، این پیوند در جهت دیگر نیز کار می کند. عواملی در زندگی افراد ، ارتباطات بین فردی و عوامل جسمی می توانند در ایجاد اختلال در سلامت روان نقش داشته باشند. مراقبت از سلامت روان می تواند توانایی فرد در لذت بردن از زندگی را حفظ کند. انجام این کار رسیدن به تعادل بین فعالیت های زندگی، مسئولیت ها و تلاش ها برای دستیابی به تاب آوری روانشناختی است. شرایطی مانند استرس، افسردگی و اضطراب می تواند بر سلامت روان تأثیر بگذارد و برنامه روزمره فرد را مختل کند.

ریشه جسمی در اختلالات روانی

ارتباط اضطراب با بهداشت روان

اگرچه واژه بهداشت روان معمولاً مورد استفاده قرار می گیرد، اما بسیاری از شرایطی که پزشکان به عنوان اختلالات روانشناختی تشخیص می دهند ریشه جسمی دارند. در ادامه این مقاله، منظور انسان از بهداشت روان و بیماری روانی را توضیح می دهیم. ما همچنین رایج ترین انواع اختلالات روانی، از جمله علائم اولیه آن ها و نحوه درمان آن ها را توصیف می کنیم.

سلامت روان طبق گزارش بهداشت جهانی چیست؟

اختلالات بهداشت روان یکی از دلایل اصلی ناتوانی در ایالات متحده است. طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO) “سلامت روان وضعیت رفاهی است که در آن فرد توانایی های خود را درک می کند، می تواند از پس فشارهای طبیعی زندگی برآید، می تواند به طور مثمر ثمر کار کند و می تواند به جامعه خود کمک کند.” WHO تأکید می کند که سلامت روان “چیزی بیش از نبود اختلالات روانی یا ناتوانی است.” اوج سلامت روان در مورد نه تنها پرهیز از شرایط فعال بلکه مراقبت از سلامتی و خوشبختی مداوم است.

حفظ و بازیابی سلامت روان به صورت فردی

آن ها  همچنین تأکید می کنند که حفظ و بازیابی سلامت روان به صورت فردی و همچنین در جوامع و جوامع مختلف در سراسر جهان بسیار مهم است. در ایالات متحده، اتحاد ملی بیماری های روانی تخمین می زند که تقریباً از هر 5 بزرگسال، هر ساله 1 نفر دچار مشکلات بهداشت روانی می شود. براساس موسسه ملی بهداشت روان (NIMH)  در سال 2017، تخمین زده شده است که 11.2 میلیون بزرگسال در ایالات متحده، یا حدود 4.5٪ از بزرگسالان، از نظر روانی شدید باشند.

عوامل خطر ارتباط اضطراب با بهداشت روان 

هرکسی فارغ از سن، جنس، درآمد و قومیت، در معرض خطر ابتلا به اختلال سلامت روان است. شرایط اجتماعی و مالی، عوامل بیولوژیکی و انتخاب سبک زندگی همه می توانند سلامت روانی فرد را شکل دهند. تعداد زیادی از افراد مبتلا به اختلال سلامت روانی همزمان بیش از یک بیماری دارند.

 

 

منابع
verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا