چگونه یک روان شناس انتخاب کنیم؟

گاهی در زندگی، هریک از ما احساس سردرگمی داشته و برای مشکلات نیاز به مشورت و کمک گرفتن داریم. افراد زیادی هستند که برای کمک به احساسات و مشکلاتی که دیگر از کنترل خارج شده‌اند به کمک نیاز دارند، مشکلات در ازدواج یا روابط، شرایط خانواده یا کنار آمدن با از دست دادن شغل، مرگ یکی از عزیزان، افسردگی، استرس یا عصبانیت خارج از کنترل. این استرس‌ها و کمبودها در زندگی روزانه می‌ توانند باعث شوند برخی اوقات شدیداً احساس ناتوانی داشته باشیم. گاهی نیاز به کمک خارجی از یک متخصص برای کار روی این مشکلات وجود دارد. در طول درمان، انتخاب روانشناس به زندگی بهتر و سالم‌تر شما کمک خواهد کرد.

به دنبال درمان باشید اگر…

احساس سردرگمی یا ناراحتی  یا بی‌فایده بودن شدید دارید و مشکلات برخلاف تلاش‌ها و کمک خانواده و دوستان بهتر نمی‌شوند. فعالیت‌های روزانه برای شما دشوار شده‌اند: برای مثال نمی‌توانید روی منظم کردن کارهای خود تمرکز کنید و کارهای شما نتیجه‌ی خوبی ندارد. شدیداً نگران هستید و همیشه انتظار بدترین چیزها را دارید. کارهای شما برای خودتان یا دیگران مضر است، برای مثال زیاد الکل می‌نوشید، از مواد مخدر استفاده می‌کنید یا زیاد پرخاشجو شده‌اید.

روان‌ شناس کیست و روان‌ درمانی چیست؟

چگونه یک روان شناس انتخاب کنیم؟

روان شناس فردی است که در روان‌درمانی و دیگر انواع از درمان‌های روانی بسیار متخصص است. او در زمینه‌ی رفتار انسانی، ارزیابی سلامت روان، تشخیص و درمان و تغییرات رفتاری وارد است. روان شناسان با بیماران برای تغییر احساسات و رفتارهای آن‌ها و کمک به الگوهای رفتاری سالم‌ تر و مؤثرتر کار می‌کنند.

روان شناسان برای کمک به افراد روال‌هایی معتبر جهت تغییر افکار، احساسات و رفتارهای خود ارائه می‌دهند. روان‌درمانی تلاشی مبتنی بر همکاری بین فرد و روان‌شناس است. متخصص فضایی حمایتی برای صحبت آزادانه و با اعتمادبه‌نفس در مورد نگرانی‌ها و احساسات ایجاد می‌کند. روان‌ شناس محرمانه بودن صحبت‌های شما را بسیار مهم دانسته و بدون توجه به خصوصی بودن موضوع سؤالات لازم را می‌ پرسد. 

برای تصمیم‌ گیری به چه چیزی در انتخاب روانشناس توجه داشته باشید؟

روان شناس و بیمار با یکدیگر همکاری می‌کنند. یک تطابق درست اهمیت دارد. بیشتر روانشناسان باور دارند که فاکتور مهم برای ارزیابی کار کردن یا کار نکردن با یک روان‌شناس، وقتی مدرک تحصیلی و صلاحیت او را بررسی کردید، میزان راحتی شما با اوست. بک رابطه‌ی خوب با روانشناس اهمیت زیادی دارد. شخصی را پیدا کنید که با او راحتید.

سؤالاتی که باید بپرسید

چگونه یک روان شناس انتخاب کنیم؟

آیا او مجوز روان شناسی دارد؟ چند سال در روان‌ درمانی مشغول بوده است؟ من احساس (نگرانی، تنش، افسردگی…) دارم و مشکلاتی دارم (با کار، ازدواج، خوردن، خوابیدن،…) چه تجربیاتی در کمک به افراد دیگر با این مشکل داشته‌اید؟ تخصص شما در چه زمینه‌ای است، مثلاً کار کردن با کودکان یا خانواده؟ کدام درمان‌ ها را استفاده می‌کنید و آیا برای درمان مشکل من فکر می‌کنید می‌توانید مؤثر باشید؟ هزینه آن چقدر می‌ شود (اغلب هزینه برای یک جلسه‌ی 45 تا 50 دقیقه‌ای است) چه بیمه‌ای را قبول می‌کنید؟ آیا پرداخت از بیمه را قبول می‌کنید یا پول را همان موقع می‌گیرید؟ آیا مرتبط با هیچ سازمان مدیریتی هستید؟ (البته در ایران برای پذیرش بیماران مراکز روانشناختی و مشاوره توسط بیمه ها  گام هایی برداشته شده).

چگونه یک روان شناس انتخاب کنیم؟ | مرکز مشاوره همکده

آیا دیدن و انتخاب روانشناس به من کمکی خواهد کرد؟

بر اساس تحقیقات صورت گرفته برخی انواع از روان‌ درمانی می‌توانند به‌طور مؤثری افسردگی، اضطراب و علائمی مانند درد، خستگی و حالت تهوع را کاهش دهند. تحقیقات انجام شده بر این باورند که سلامت فیزیکی و عاطفی ارتباط نزدیکی داشته و دیدن روان‌ شناس می‌تواند سلامت کلی فرد را بهبود بخشد.

شواهد تأیید شده‌ ای وجود دارد که اغلب افرادی که چندین جلسه با روان‌شناس داشته‌اند بهتر از کسانی هستند که با مشکلات عاطفی درمان نشده زندگی می کنند. یک تحقیق مهم نشان داده است 50 درصد از بیماران بعد از هشت جلسه درمان بهبود قابل‌توجهی داشته‌ و 75 درصد از آن‌ها در پایان شش ماه بهبود کامل یافته اند.

از کجا بدانیم درمان اثر دارد؟

در ابتدای درمان باید اهداف مشخصی با متخصص تعیین کنید. باید سعی کنید به احساس ناامیدی همراه با افسردگی غلبه کرده یا ترس از وقفه در زندگی روزانه‌ی خود را کنترل نمایید. به یاد داشته باشید اهداف خاص نیاز به زمان بیشتری دارند. شما و روان‌شناس باید تصمیم بگیرید از چه نقطه‌ای شروع کنید تا بتوانید پیشرفتتان را ببینید.

داشتن حس بهبودی و احساس امید خوب است. اغلب افراد در طول درمان تجربه‌ی احساسات متفاوتی را دارند. برخی مشکلات در مورد درمان این است که افراد برای صحبت در مورد تجربیات دردناک و سخت خود مشکل دارند. وقتی احساس بهبودی یا امید پیدا کردید نشانه‌ی مثبتی است که شما شروع به اکتشاف افکار و رفتار خود نموده‌اید.

نمونه‌هایی از مشکلاتی که افراد برای آن از متخصص کمک گرفته‌ اند:

چگونه یک روان شناس انتخاب کنیم؟

یک مرد در اواخر 20سالگی از محیط کار خود برای رفتار نامناسب با همکاران دیگر و رییس اخراج شده است. او زیاد الکل می‌نوشد و با همسر خود مشاجرات زیادی دارد.

فاکتورهایی که باعث افزایش استرس مرد شده‌اند بررسی شده و او به همراه متخصص درمانی را برای تشریح مشکلات آماده می‌کنند. متخصص کمک می‌کند او بتواند با این اوضاع تطابق یافته و چیزهایی از آن یاد بگیرد، هر تجربه‌ی قبلی که با مشکلی مشابه داشته باشد می‌تواند برای شرایط کنونی او مؤثر باشد.

روان شناس به عنوان یک فرد سوم بی‌طرف، با تجربه و آموزش دیده عمل کرده و به بیمار برای دسترسی به منابع ممکن کمک می‌کند ( منابع خودش یا منابعی دیگر) تا با مشکل خود کنار بیاید. همچنین روان‌ شناس به بیمار برای یادگیری مهارت‌های جدید و استراتژی‌های حل مشکل، برای مقابله با مشکل پیش رو همکاری می‌کند.

مثال دوم برای انتخاب روانشناس

یک تاجر موفق از کار بیرون شده است. او به جای اینکه دنبال کار جدیدی برود دست به خریدهای بی‌انتها می‌زند. او هزاران دلار بدهکار شده است اما هنوز به خرج کردن پول ادامه می‌دهد.

چه چیزی می تواند بیشتر از کسی که برخلاف کار منطقی عمل می‌کند گیج‌کننده باشد؟ دوستان این مرد از رفتار او گیج شده‌اند. این‌گونه رفتارها برای متخصصی که اختلالات دوقطبی را می‌شناسد عجیب نیست. البته هر متخصصی باید ارزیابی کاملی انجام دهد تا بتواند متوجه شود فرد چه رفتار متناقضی از خود نشان می‌دهد. با بررسی ارزیابی، متخصص شاید به این نتیجه برسید که این رفتار نشانه‌ای از افسردگی یا دیگر اختلالات روحی است.

اغلب بهترین نتایج برای این شرایط با درمانی حاصل می‌شود که ترکیبی از دارو و روان‌درمانی باشد. با وجودی که متخصص روان‌شناس دارو تجویز نمی‌کند اما با روان پزشکانی در ارتباط است که نیازهای بیمار برای داروهای مناسب را ارزیابی می‌کنند. روان‌شناس متخصص درک خود از این رفتار انسانی و تکنیک‌های روان‌درمانی مؤثر برای کمک به اختلال این مرد را ارائه خواهد داد.

منابع
apa.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا