چطور در روزهای قرنطینه کودکان را مشغول نگه دارید

 

مدارس ما درست مانند هزاران مدرسه و مهدکودک دیگر در سراسر جهان بسته شده اند. تمام آن ها به دلیل نگرانی از شیوع کرونا ویروس که باعث بیماری کویید – 19 می شود تا اطلاع بعدی بسته هستند. مادرها، پدرها و کودکان در سراسر کشور ناگهان خود را با موقعیتی جدید و غیرقابل پیش بینی مواجه دیده اند. تنها گذشت چند هفته دور بودن از مدرسه کافی است تا دانش آموزان کاملا از برنامه ی خود در یادگیری مطالب عقب بمانند و در حقیقت تنها چند ساعت دور بودن از مدارس می تواند روی کارایی والدین تاثیر زیادی داشته باشد.

بنابراین در نقاطی از کشور که آموزش از راه دور برایشان کار دشواری خواهد بود و یا حتی غیرممکن، والدین با چالشی سخت و ترسناک برخورد می کنند: اینکه چطور کودکان خود را از برنامه های تلویزیون و موبایل دور نگه داشته و در عین حال مانع از عقب افتادن در یادگیری و فراموش کردن مطالب قبل شوند.

والدین می توانند در کنار کودکان خود فعالیت های زیادی را انجام دهند تا آن ها را مشغول نگه دارند و در عین حال در روال یادگیری نیز دخیل بشوند. برای کودکان در سنین قبل از دبستان و کوچکتر از آن، یکی از متخصصان روان شناسی وارد در زمینه ی رشد زبانی کودکان پیشنهاد می دهد والدین زمای از روز خود را برای خواندن کتاب در کنار کودک خود کنار بگذارند. خواندن کتاب های جالب در کنار کودکان می تواند برای گفتار و آموزش دستورالعمل ها در آن ها بسیار مفید باشد. والدین باید کودکان خود را تشویق کنند تا در مورد تصاویر صحبت کنند، پیش بینی کنند چه اتفاقی در قسمت بعدی داستان می افتد و شخصیت ها چه احساسی خواهند داشت.

چطور در روزهای قرنطینه کودکان را مشغول نگه دارید؟

می توانید با فرزند خود بیرون از خانه کمی پیاده روی کرده و در مورد هرچیزی که باعث جلب توجه فرزندتان می شود با او حرف بزنید، این تمرینی برای مهارت های گفتاری کودک شما خواهد بود. نام شی را بیان کرده و چند بار برای فرزند خود تکرار کنید. از او بپرسید در مورد این وسیله چه فکری می کند. “تو به یک پروانه نگاه می کنی. این یک پروانه ی واقعا زیباست.، اینطور نیست؟ آیا این پروانه را دوست داری؟ این پروانه زرد رنگ است. و به آن طرف نگاه کن، پروانه ی دیگری آنجاست. دوست داری چه اسمی برای آن بگذاریم؟”

همچنین والدین باید از زمان زیادی که در این روزها دارند استفاده کرده و وقت زیادی با فرزند خود گذرانده و با او در مورد اتفاقات گذشته صحبت کنند، شاید بتوانید از تصاویر به عنوان یک راهنمای بصری استفاده کنید. “خوب نگاه کن این عکسی از مادربزرگ است. آیا یادت می آید آخرین باری که همدیگر را دیدیم چه کار کردیم؟” والدین باید زمانی گذاشته و روی یک موضوع خاص صحبت کنند. کاملا جزئیات را برای او تعریف کنید و بگویید چه کسی، چه چیزی، چه زمانی، کجا، چگونه و چرا اتفاق خاصی افتاده است و اینکه کودک در مورد آن چه حسی دارد. تکرار یادآوری مفصل اتفاقات نشان داده شده است فواید زیادی برای حافظه ی مرتبط با زندگی نامه و توانایی داستان گویی دارد.

چطور در روزهای قرنطینه کودکان را مشغول نگه دارید؟

برای کودکان بزرگتر، برخی انواع از بازی های مستقل می تواند جایگزینی برای یادگیری ساختار یافته در مدرسه باشد. یکی از متخصصان در این رابطه پیشنهاد داده است کودکانی که در حال یادگیری ریاضی هستند را به مامورتی در اطراف خانه فرستاده و بعد مثلا از آن ها بخواهید تعداد میانگین پنجره ها در هر اتاق از آپارتمان را بیان کنند. می توانید برای کودک خود در حیاط یا پارک چادری برپا کرده، در صورت نبودن چادر می توانید با وسایل خود برای او یک قلعه بسازید. این کار باعث تقویت نوآوری و توانمند سازی کودک می شود. یا اینکه می توانید از ماژیک هایی که پاک می شوند استفاده کنید. تمرین ریاضی روی پنجره یا نوشتن کلمات برای کودکان همیشه جذاب خواهد بود. (این درست مانند نوشتن روی دیوار است اما روی جایی است که شما اجازه داده اید.)

البته بسته شدن مدارس و از دست دادن ساعاتی که در مدرسه از فرزند شما مراقبت می شده است باعث می شود والدین تبدیل به افرادی تمام وقت شوندکه باید در کنار روال های روزانه ی زندگی به کودکان نیز رسیدگی کامل داشته باشند. و والدینی که خود نیز مجبور به کار از خانه هستند باید بتوانند فرزندان خود را مستقل نگه دارند در نتیجه بتوانند به کار خود ادامه دهند. برای وظایف روزانه که باید در هر شرایطی انجام شوند، مانند پخت غذا، پیشنهاد می شود از کودکان کمک بگیرید.

چطور در روزهای قرنطینه کودکان را مشغول نگه دارید؟

آشپزی می تواند یک درس علمی باشد (بیا در مورد نحوه ی درست کردن خمیر با هم صحبت کنیم)، یک درس ریاضی (یک پیمانه به اضافه ی یک چهارم پیمانه چقدر خواهد شد.) یا یک درس روخوانی (آیا روی برچسب نوشته است جوش شیرین یا بکینگ پودر)، این کار به بچه ها فرصت می دهد در مورد ارزش غذایی مواد مختلف و طعم دهنده ی متفاوت در سراسر جهان اطلاعات کسب کنند. می توانید با کمک فرزند خود شکلات را در ظرفی ذوب کرده  با استفاده از ظروف مخصوص به آن شکل دهید. شما می توانید در انتها نتیجه ی کار خود را خورده و لذت ببرید.

مشغول نگه داشتن کودکان در طول روز به شکل هایی که نیاز به نظارت نداشته باشد با زیاد شدن سنشان ساده تر خواهد بود. برای کودکان کم سن، کودکانی که کمتر از سه سال سن دارند بازی مستقل کار سختی است. آن ها نیاز به تعاملات اجتاعی دارند. والدین شاید بخواهند در این شرایط از چیزهایی مانند یک آی پد استفاده کنند. این قابل درک است اما والدین باید بدانند هرچه کودک سن کمتری دارد این ها برای رشد زباین و شناختی او بدتر خواهند بود. یک جایگزین برای زمانی که مادر و پدر مجبور هستند در پای کامپیوتر به کار خود بپردازند می تواند چیدن خانه سازی، کتاب های صوتی، کارهای هنری یا حتی خواندن کتاب مورد علاقه و ضبط کردن صدایشان برای والدین باشد.

همچنین کتاب های صوتی به عنوان راهی برای تحریک ادامه دادن یادگیری و دور شدن از والدین باشد. اغلب کتاب های صوتی بخشی مخصوص کودکان دارند.

چطور در روزهای قرنطینه کودکان را مشغول نگه دارید؟

تمایل زیادی در کودکان وجود دارد که برای دقایق زیادی مقابل تلویزیون نشسته و شما نیز می توانید بدون وقفه به کار خود ادامه دهید. اما خصوصا برای کودکان در سنین قبل از دبستان، پیشنهاد می شود کمی قضیه را پیچیده کنید، راه دیگری برای تشویق کودکان به فکر کردن این است. “خوب ما می خواهیم این فیلم را نگاه کنیم اما ان را برای روز سه شنبه می گذاریم. بین حالا تا آن زمان من می خواهم این کتاب را بخوانی” شما می توانید تحلیل های مقایسه ای بین کتاب و فیلم داشته باشید: چه تفاوت هایی داشتند؟ فکر می کنی کدام یک بهتر بودند؟ چه بخش هایی در فیلم را حذف کرده اند تا مجبور به ساختی فیلمی با چهار ساعت زمان نباشند؟

همچنین می توانید از وب سایت های کتابخانه به عنوان منبعی غنی استفاده کنید تا بتوانید مغز فرزندان خود را فعال نگه دارید. به این حقیقت بی توجه نباشید که کتابخانه ی شما، هرجایی که باشد، دنیایی از منابع آنلاین دارد که قبلا اصلا به ان ها نگاه نکرده اید. کودکان می توانند در برخی وب سایت های کتابخانه بازی نیز بکنند. حتی برخی از کتابخانه های مجازی دارای کتاب های تصویری نیز هستند. کتابخانه منبعی کاملا ارزشمند است.

چطور در روزهای قرنطینه کودکان را مشغول نگه دارید؟

می توانید برای هم کلاسی های فرزندتان که همه تعطیل شده اند یک زمان برای خواندن داستانی در فضای آنلاین مشخص کنید. می توانید زمانی را تعیین کنند که همه با ویدئو کنفرانس با هم کتاب بخوانند، مثلا صبح یا بعد از غذا. این کار راهی برای رساندن پیام های مفید به کودکان بوده و باعث می شود احساس کنند هنوز با مدرسه و دوستان خود در ارتباط هستند.

فقط سعی کنید تا جایی که می توانید شرایط برای کودک عادی باشد. اگر یکدیگر را تشویق در به اشتراک گذاشتن منابع مختلف کنید زمان زیادی را منابعی غنی دارید و این کمک می کنند بچه ها حس کنند مردم جهان از هم جدا نشده اند. شاید در این شرایط بچه ها به سادگی احساس افسردگی کرده و افکار بدی به ذهنشان برسد: من هیچوقت دیگر نمی توانم به مدرسه برگردم. من دیگر نمی توانم دوستان خود را ببینم. “بنابراین باید بدانید کودک شما چقدر به این مسائل فکر می کند و سعی کنید ان ها را با چیزهایی مثبت جایگزین نمایید.

چطور در روزهای قرنطینه کودکان را مشغول نگه دارید | مرکز مشاوره همکده

نکاتی ارزشمند برای والدین در روزهای قرنطینه

  • یک روال خاص داشته باشید.
چطور در روزهای قرنطینه کودکان را مشغول نگه دارید | مرکز مشاوره همکده

بیدار شده، دوش بگیرید، یک فنجان قهوه میل کنید و اگر باید به محل کارتان بروید آماده شوید. این کار باعث یک روال عادی در زندگی شما خواهد شد. برای فرزند خود نیز روال مشخصی بگذارید. اگر باید در کلاس های مجازی شرکت کنید لباس مدرسه را تن او کنید. این کار به تحریک مغز کمک خواهد کرد.

  • سرگرمی هایی برای خود داشته باشید.

چطور در روزهای قرنطینه کودکان را مشغول نگه دارید | مرکز مشاوره همکده

با ایجاد یک سرگرمی جدید برای خودتان و فرزندتان چالشی ایجاد کنید یا از سرگرمی هایی که قبلا امتحان کرده اید کمک بگیرید.

مثلا افراد زیادی در این روزها سعی می کنند خیاطی یاد بگیرند و در صورتی که فرزندتان در سن مناسبی است می توانید او را نیز در این کار دخیل کنید. می توانید زمان خود را صرف مطالعه کرده و از فرزندتان بخواهید او چیزی که خوانده است را برای شما تعریف کند.

همچنین می توانید در کنار هم به تمیز کردن خانه ی خود مشغول شوید.

  • کمی تحرک داشته باشید.

چطور در روزهای قرنطینه کودکان را مشغول نگه دارید | مرکز مشاوره همکده

ورزش کردن در محیطی کوچک، بدون هیچ حیاط یا بالکن، یعنی نیاز به خلاقیت زیاد برای حفظ تناسب اندام خود دارد. اگر از افرادی هستید که از دویدن لذت می برید باید بدانید خوشبختانه راه هایی هستنند که حتی در این فضای کوچک بتوانید ورزش کرده و با فرزندتان در عین پر کردن وقت خود به سلامتتان کمکی کرده باشید. در فضای آنلاین برنامه های ورزشی مختلفی برای گروه های سنی متفاوت وجود دارد.

ورزش تفاوت قابل توجهی در زندگی روزانه ی شما ایجاد خواهد کرد. این چیز کوچکی است که می تواند باعث شود احساس خیلی بهتری نسبت به خود داشته باشید. می توانید از سایت های آنلاین تجهیزات ورزشی را برای خود تهیه کنید.

  • کمی آرام بوده و ریلکس کنید.

چطور در روزهای قرنطینه کودکان را مشغول نگه دارید | مرکز مشاوره همکده

در نهایت فکر می کنم مهم ترین چیز در این روزها داشتن آرامش است، چه برای شما و چه برای کودکتان. فکر کردن زیاد در مورد ماندن در خانه برای چهارده روز یا حتی بیشتر کمی گیج کننده خواهد بود. سعی کنید با رسیدن هر روز سرگرمی هایی تازه ای داشته و زیاد به ماندن در خانه فکر نکنید.

حالا شاید بیشتر از هر زمان دیگری به کمی مدیتیشن نیاز داشته باشید و می توانید از تمرینات آن در فضای آنلاین کمک بگیرید. در رسانه های اجتماعی راهکارهای زیادی برای مدیتیشن پیدا خواهید کرد. همه ی ما در این شرایط مانند هم هستیم و ایرادی ندارد اگر حس می کنید تنها هستید و نیاز به کمک دارید.

منابع:

مرکز مشاوره همکده

https://www.healthline.com/

منابع
vancouverisland.ctvnews.catheatlantic.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا