برخورد با طلاق و جدایی (قسمت اول)

طلاق یا جدایی یکی از پراسترس ترین و بدترین تجربیات عاطفی برای فرد در طول زندگی است. هرچه علت این جدایی باشد، چه شما خودتان آن را خواسته باشید یا نه، جدایی از یک رابطه می تواند تمام دنیای شما را زیر و رو کرده و محرکی برای تمامی احساسات دردناک و ناپایدار باشد. در حالی که برای از دست دادن این ارتباط ناراحتید ممکن است احساس گیجی، تنهایی یا ترس از آینده را داشته باشید. اما کارهای زیادی هستند که می توانید برای برخورد با طلاق انجام دهید، از این روزهای سخت بگذرید و حتی حس تازه ای از امید و مثبت اندیشی پیدا کنید.

چرا طلاق بسیار دردناک است؟

حتی برای رابطه ای که دیگر اصلا خوب نیست، جدایی یا طلاق بسیار سخت خواهد بود، زیرا نوعی از دست دادن را به شما نشان می دهد، نه فقط از دست دادن این رابطه بلکه نابودی تمام رویاها و اهدافی که با یکدیگر داشتید. روابط رومانتیک با هیجان و امید زیادی برای آینده شروع می شوند. وقتی یک رابطه با شکست مواجه گردد ما ناامیدی شدید، استرس و اندوه را تجربه خواهیم کرد.

برخورد با طلاق و جدایی (قسمت اول)

جدایی یا طلاق شما را وارد یک قلمرو ناشناخته خواهد کرد. همه چیز از هم می پاشد: روال روزانه ی زندگی و مسئولیت ها، خانه ی شما، روابطتتان با خانواده و دوستان و حتی هویت شما. طلاق می تواند شما را نسبت به آینده نامطمئن سازد. بدون وجود همسرتان زندگی چطور خواهد بود؟ آیا شخص دیگری را پیدا خواهید کرد؟ آیا مجبورید تا پایان عمر تنها زندگی کنید؟ این ناشناخته ها می توانند اغلب برای شما سخت تر از بودن در یک رابطه ی بد به نظر برسند.

این جدایی، درد و عدم اطمینان برای گذر از جدایی یا طلاق می تواند سخت بوده و به زمان نیاز خواهد داشت. با این وجود حتما باید به خودتان یادآوری کنید که شما می توانید از این تجربیات سخت بگذرید و به عنوان فردی عاقل تر و با تجربه ی بیشتر در زندگی آینده ی خود وارد شوید.

برخورد با طلاق یا جدایی

باید بدانید ایرادی ندارد احساسات متفاوتی را تجربه کنید.

احساس ناراحتی، عصبانیت، خستگی، ترس یا گیجی عادی است، و این احساسات می توانند بسیار شدید باشند. شاید در مورد آینده اضطراب نیز داشته باشید. باید بپذیرید اینگونه واکنش ها به مرور زمان کمتر خواهند شد. حتی اگر رابطه ی شما ناسالم بوده است برخورد با این احساسات ناشناخته می تواند ترسناک باشد.

برخورد با طلاق و جدایی (قسمت اول)

در برخورد با طلاق به خودتان کمی استراحت دهید.

به خودتان اجازه دهید برای مدتی این احساسات را در سطحی کمتر داشته و فعالیت کمتری انجام دهید. شاید نتوانید در کار خود مانند قبل مفید باشید یا برای مدتی کوتاه مانند قبل از دیگران مراقبت کنید. هیچ انسانی سوپرمن یا یک فرد جادویی نیست. زمانی برای بهبود، کسب دوباره ی انرژی و ایجاد روابطی جدید بگذارید.

از این جریان تنها نگذرید.

اشتراک گذاری احساسات با دوستان و خانواده کمک می کند بتوانید از این روزهای سخت بگذرید. می توانید عضو گروه هایی شوید و در آن با افرادی صحبت کنید که موقعیتی شبیه به شما دارند. منزوی کردن خودتان سطح استرس شما را بالا خواهد برد، تمرکزتان را کاهش خواهد داد، مانع از کارتان شده، روی روابط دیگرتان اثر گذاشته و بر سلامت کلی بدنتان موثر خواهد بود. اگر حس کردید نیاز دارید از دریافت کمک از جانب دیگران نترسید.

برخورد با طلاق و جدایی| مرکز مشاوره همکده

به خودتان اجازه دهید برای از دست دادن این رابطه سوگواری کنید.

سوگواری و ناراحتی می تواند واکنش به این جدایی باشد و جدایی یا طلاق از یک رابطه ی عاشقانه شامل از دست دادن چیزهای متعددی خواهد بود:

  • از دست دادن تجربیات و کارهای مشترک، حمایت (حمایت مالی، عاطفی، اجتماعی یا فکری) و امید، برنامه ها و رویاها (که می تواند حتی از جدایی سخت تر باشد).

اینکه به خودتان اجازه دهید این دردها را حس کنید می تواند ترسناک به نظر برسد. شاید بترسید که برخورد با این احساسات بتواند بسیار شدید و سخت بوده یا حس کنید برای همیشه در جایی تاریک مانده اید. تنها به یاد داشته باشید سوگواری برای فرایند بهبود شما ضروری است. درد این سوگواری چیزی است که به شما کمک می کند از روابط قبلی گذشته و به سمت آینده حرکت کنید. اهمیتی ندارد چقدر ناراحتید، این حس برای همیشه ماندگار نخواهد بود.

نکاتی برای سوگواری و برخورد با طلاق، با احساسات خود نجنگید.

داشتن بالا و پایین های زیاد عادی است و باعث احساسات متناقض متعددی خواهد شد، از جمله عصبانیت، انزوا، ناراحتی، ترس و گیجی. باید حتما احساسات خود را شناخته و تشخیص دهید. با وجودی که این احساسات اغلب دردناک هستند تلاش برای نادیده گرفتن یا سرکوب کردن آن ها تنها باعث طولانی تر شدن این اندوه خواهد شد.

برخورد با طلاق و جدایی (قسمت اول)

در مورد احساسات خود حرف بزنید.

حتی اگر صحبت با افراد دیگر در مورد احساساتتان برای شما سخت است باید راهی پیدا کنید تا همزمان با سوگواری و گریه حرفتان را بزنید. باید بدانید آگاه کردن دیگران از این احساسات باعث می شود در مورد درد خود کمتر احساس تنهایی کنید و به روند بهبود شما کمک خواهد کرد. نوشتن احساسات نیز می تواند راهی موثر برای شما باشد.

به یاد داشته باشید هدف نهایی جلو رفتن است.

بیان کردن احساسات به نوعی باعث آرام شدن شما خواهد شد اما باید به یاد داشته باشید در احساسات منفی نمانده یا زیاد از حد شرایط را تحلیل نکنید. ماندن در احساساتی آسیب رسان مانند شرمساری، خشم و رنجش تنها انرژی با ارزش شما را از بین برده و مانع از بهبود و حرکت به سمت آینده خواهد شد. 

به خودتان یاداوری کنید هنوز آینده ای دارید.

وقتی با فرد دیگری برخورد می کنید رویاها و آرزوهای زیادی برای زندگی در کنار هم دارید. بعد از جدایی فراموش کردن این رویاها کار سختی خواهد بود. وقتی برای از دست دادن آینده ای که برای خود تصور کرده بودید ناراحتید با این حقیقت که رویاها و آرزوهای جدیدی جایگزین رویاهای قبلی خواهند شد تشویق می شوید. 

 

تفاوت بین واکنش عادی جدایی با افسردگی را بدانید.

سوگواری می تواند بعد از جدایی شما را از کار بیندازد اما بعد از مدتی زندگی دوباره شروع خواهد شد. روز به روز، و لحظه به لحظه شما به سمت جلو خواهید رفت. با این وجود اگر حس می کنید حرکت مثبتی به سمت آینده ندارید شاید از افسردگی رنج می برید.

منابع
helpguide.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا