اضطراب انتظار

 

اضطراب انتظار زمانی است که فرد هنگام فکر کردن در مورد چیزی که ممکن است در آینده اتفاق بیفتد احساس نگرانی و ترس می کند. این شرایط بسیار فرد را آزار خواهد داد زیرا ممکن است در هر جایی چند دقیقه قبل یا سال ها پیش از وقوع آن اتفاق شروع شود. در برخی موارد حتی ممکن است فرد از رخ دادن این اتفاق در واقعیت مطمئن نباشد.

اضطراب انتظار چگونه روی افراد اثر می گذارد؟

اضطراب انتظار

در طول حملات اضطراب انتظار، فرد در ترس شدیدی می رود از اینکه چه اتفاقی خواهد افتاد. او حتی هر احتمالی که ممکن است اشتباه باشد را نیز در نظر می گیرد و نمی تواند روی هیچ چیز دیگری تمرکز داشته باشد. کسانی که مبتلا به اضطراب جدایی هستند مرتبا از خودشان می پرسد ” اگر… بشه چی” و بعد چیزی بد را تصور می کنند.

در زمان نزدیک شدن یک اتفاق مهم، مثل یک سخنرانی، بسیاری افراد عوارضی مانند افزایش ضربان قلب، عرق کردن دست ها یا احساس پرش در شکم را تجربه می کنند، همه ی این ها علائمی از اضطراب انتظار هستند. با این وجود وقتی که این ها هرروز یا هر ساعت باشند و برای اتفاقات کوچک نیز پدیدار شوند این شرایط جدی تر تلقی خواهد شد. اغلب علائم بدتر شده و شامل تنگی نفس، سرگیجه یا حتی بی حسی می شود. در حقیقت فرد نسبت به علائمی که تجربه می کند بسیار هشیار بوده و باور دارد مقصر آن یک بیماری کشنده است. این افراد بسیاری از اوقات دچار حملات قلبی یا تشنج می شوند.

وقتی زمان آن اتفاق نزدیک می شود، کسانی که اضطراب شدید دارند ترس و استرس را تجربه کرده، بدترین نتیجه ی ممکن را برای خود پیش بینی نموده و اغلب با اجتناب از شرکت در آن فعالیت واکنش نشان می دهند. در نتیجه زمانی که ترس ها مانع از تمرکز شما روی هر چیز دیگری می شوند گاه حس از دست دادن کنترل، افسردگی، ناامیدی و حواس پرتی خواهید داشت.

اضطراب انتظار شدید می تواند حتی مانع از مشارکت افراد در سرگرمی های موردعلاقه شان یا دیدن دوستان و اعضایی در خانواده که به آن ها علاقه مندند شود.

سطوح متفاوتی برای اضطراب انتظار وجود داشته و بستگی دارد که اضطراب چقدر مانع از زندگی شما شده باشد. وقتی نگرانی برای چیزی در آینده بیش از یک ماه ادامه داشته باشد این شرایط را اضطراب انتظار حاد می نامند.

چه چیزی باعث اضطراب انتظار می شود؟

اضطراب انتظار

اضطراب انتظار اغلب ریشه در اتفاقات گذشته دارد که باعث ایجاد ترس شده یا آن را تشدید می کند. برای بسیاری از اختلالات وحشت، اولین حمله ی ترس به طور طبیعی و بدون هیچگونه علامت هشداردهنده ای اشکار می شود. با این وجود این اتفاق باعث ترس از یک حمله ی دیگر خواهد شد. در نتیجه کسانی که اضطراب انتظار دارند مرتبا نگران تکرار نگرانی های خود می باشند.

شاید کمتر این مورد شناخته شده باشد اما باید بدانید فوبیاها نوعی از اضطراب انتظار هستند. ان ها ترس فوبیا را فعال کرده و مانع از کنترل آن می شوند، چه این ترس از ارتفاع باشد، از عنکبوت یا فضاهای بسته. اضطراب از تجربه ی دوباره ی آن ترس باعث تولید استرس زیادی خواهد شد در نتیجه این افراد سعی می کنند کلا از آن شرایط دور بمانند.

اضطراب انتظار خود یک بیماری نیست. بلکه نشانه ای از مشکلات دیگر مانند اضطراب کلی یا اختلال پانیک می باشد. در موارد شدید، اضطراب انتظار می تواند باعث ایجاد ترس از مکان های شلوغ شود.

آیا اضطراب انتظار عادی است؟

جواب این سوال هم بله است و هم خیر. همه ی افراد در جایی از زندگی خود اضطراب انتظار را تجربه می کنند. (اغلب قبل از یک مصاحبه ی کاری بزرگ، سخنرانی یا در اولین قرار ملاقات) و این عادی است. با این وجود وقتی اضطراب انتظار مرتبا اتفاق می افتد، چه این اتفاق مهم، ترسناک یا تاثیرگذار در زندگی فرد باشد یا نه. دیگر این شرایط مشکل ساز شده و اغلب باعث حملات پانیک می شود.

اضطراب انتظار یا اختلال پانیک اغلب نتیجه ی ترس از حمله ی وحشت در آینده است. نه برای شرکت در ان رویداد. برای برخی افراد حتی چیزی کوچک و خارج از روال عادی می تواند محرکی برای این واکنش باشد.

اضطراب انتظار هشیارانه در مقابل ناخودآگاه

اضطراب انتظار می تواند هم هشیارانه باشد و هم به طور ناخوداگاه. گاهی افراد در زندگی برای چیزی که در ساعت یا روز بعد اتفاق می افتد پیش بینی هایی می کنند. اما گاهی شرایط کمی پیچیده تر است. این تنش به شکل خیالات و افکار مختلف وارد ذهن شده و فرد نمی تواند آن ها را درک کرده یا حتی کنترل کند. در زمان اضطراب ناخودآگاه باید حتما ترس پنهانی که به ذهنتان هجوم می اورد را بشناسید. اغلب صحبت با یک مشاور برای این کار به شما کمک خواهد کرد.

آیا می توان بر این اضطراب غلبه یافت؟

اضطراب انتظار

البته همه ی افراد در زندگی خود ترس ها و چیزهایی دارند که ترجیح می دهند از ان دور باشند. با این وجود برای افراد مبتلا به اضطراب انتظار بهتر است در زمان بروز ترس با آن مقابله کنند. به جای کنسل کردن جلسه ای که برای آن استرس دارید ، برنامه ریزی درست انجام دهید تا زمان نگرانی های این بین را به حداقل برسانید. اگر در زمان بروز ترس ها سعی کنید با ان ها مقابله کنید اضطراب انتظار خودش از بین می رود زیرا به شما ثابت می شود اغلب این ترس ها بدون دلیل هستند.

اگر اضطراب انتظار شما روی چیزی مانند رانندگی کردن متمرکز است حتما باید تا جایی که می توانید رانندگی کنید تا تنش و نگرانی از این اتفاق را ازبین ببرید. هرچقدر که بیشتر به این روال عادت کنید کمتر به نظرتان برای شما مشکل ساز می اید.

گاهی داروهایی مانند داروهای مهارکننده ی بازجذب سروتونین یا SSRIs یا داروهای ضد اضطراب برای درمان این اضطراب لازم خواهند بود.

تاکتیک هایی برای مقابله

نکات و ترفندهای ریزی هستند که می توانند کمک کنند از این اضطراب انتظار رهایی یابید.

  • در افکار خود وقفه ایجاد کنید؛ اگر حس کردید احساسات شما در حال تحریک است با یک فکر مثبت در آن وقفه بیندازید. برای هرچیزی که ممکن است بد پیش برود خودتان را مجبور به فکر کردن به چیزی جایگزین کنید که آن اتفاق خوب پیش برود. اگر به خودتان سخت می گیرید برای هرچیزی که دوست ندارید چیزی را جایگزین کنید که به آن علاقه مندید. این کار افکار بد را تحت کنترل نگه می دارد.
  • تمرکز کنید. کلید کار تمرکز است؛ تنها کافی است روی چیز دیگری تمرکز کنید. اگر عصبی هستید تلویزیون ببینید، در فضای مجازی بچرخید، بیرون بروید و کمی خرید کنید، هرکاری که بتواند ذهن شما را از ان موضوع دور کند. شاید کمی رقص با یک موسیقی مثبت بتواند برای شما خوب باشد.
منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا