یافته‌های مطالعه‌ای نتیجه گرفته اند که چرت زنی به کم‌خوابی کمک نمی‌کند.

چرت زنی از یک سو می تواند به خواب شما کمک کند. اما روان شناسان ارتباطات مختلفی بین این فرآیند و کم خوابی پیدا کرده‌اند. خواب برای کسب انرژی در هر فردی مهم است. البته آسیب های ناشی از کم خوابی به طور کلی فقط روانی نیست، بلکه از نظر جسمانی هم شنا دچار مشکلاتی می شوید. در مقاله های قبل گفتیم که چه عواملی باعث ایجاد بی خوابی در افراد مختلف می شود. روان شناسان راه حل های مختلفی را برای کم خوابی ارائه داده اند. بخش های حرکتی بدن نیازمند استراحت و کسب انرژی هستند. خیلی از ما عادات خواب مناسبی نداریم. خواب برای کسی انرژی و سلامتی بسیار مهم است. افرادی که دارای خواب مناسبی هستند می توانند انرژی مناسبی در طول روز کسب کنند.

خوابیدن مراحل مختلفی دارد و روان شناسان راه حل های خابفص برای درست خوابیدن ارائه داده اند. در دنیایی که زندگی می کنیم اختلالات خوابیدن نیز وجود دارد. برخی اوقات بیماری های مختلف می توانند اختلالات خواب را به وجود بیاورند. اگر فردی نتواند برنامه خواب درستی داشته باشد دچار آزار و اذیت خواهد شد. ما در مقاله های قبل در ارتباط با خوابیدن و ویژگی های خواب خوب صحبت کردیم. در ادامه می خواهیم ببینیم که یافته‌های مطالعه‌ای نتیجه گرفته اند که چرت زنی به کم‌خوابی کمک نمی‌کند چگونه است؟ در روان شناسی برای هر امری توضیحاتی داده شده است.

مشکلات زندگی و کم خوابی مزمن

در این زمینه به خصوص باید در نظر داشت که با یک نوع از یک فرایند نمی توان گفت که شما دارای آن مشکل هستید. یکی از نکاتی که همه باید بدانند این است که با استفاده از یک یا دو مورد نمی توان تایید کرد که اختلالاتی وجود دارد یا خیر. پیشرفت کردن در زندگی بسیار مهم است و نیازمند تلاش هایی در بخش های مختلف زندگی است. این نکته را باید بدانید که خواب کافی می تواند باعث پیشرفت فعالیت شما هم بشود. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با یافته‌های مطالعه‌ای نتیجه گرفته اند که چرت زنی به کم‌خوابی کمک نمی‌کند، صحبت کنیم.

تعلل در وقت خواب و چرت زنی

تعلل در وقت خواب به پدیده ای اشاره دارد که در آن افراد برای انجام فعالیت هایی که در طول روز وقت ندارند از رختخواب منصرف می شوند. این راهی برای یافتن زمان برای اوقات فراغت و سرگرمی است اما به قیمت خواب.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

این ممکن است بسته به موقعیت افراد و این که چرا آن ها احساس می کنند باید تا دیروقت بیدار بمانند، تأثیر متفاوتی داشته باشد. برای والدین کودکان خردسال، ساعت ها بعد از خواباندن بچه ها ممکن است تنها زمانی باشد که آن ها تنها می توانند تمرکز خود را بر روی کارهایی که می خواهند انجام دهند، داشته باشند.

چگونه چرت زنی به سلامت روان شما آسیب می زند؟

تا به حال برای به خواب رفتن مشکل داشتید؟ آیا شما همیشه خسته هستید، مهم نیست چقدر سعی می کنید استراحت کنید؟ آیا برنامه خواب شما در همه جا وجود دارد؟ بسیاری از افراد از کم خوابی مزمن رنج می برند و حتی از آن اطلاعی ندارند. با هر کاری که در یک روز کاری باید انجام شود، افراد زمان کمتری برای خواب پیدا می کنند. و حتی وقتی این کار را انجام می دهند، به نظر می رسد که هرگز آرام از خواب بیدار نمی شوند.

یافته‌های مطالعه‌ای نتیجه گرفته اند که چرت زنی به کم‌خوابی کمک نمی‌کند.

بعد از یک خواب شبانه، چرت زنی ممکن است وسوسه انگیز به نظر برسد. متأسفانه، یک مطالعه جدید در مورد کمبود خواب در دانشگاه ایالتی میشیگان نشان داد که چرت زنی در طول روز تأثیرات کم خوابی را خنثی نمی کند. ما علاقه مند به درک نقص های شناختی مرتبط با محرومیت از خواب هستیم. کیمبرلی فن، دانشیار MSU، نویسنده مطالعه و مدیر آزمایشگاه خواب و یادگیری MSU گفت: در این مطالعه، ما می‌خواستیم بدانیم آیا یک خواب کوتاه در طول دوره محرومیت می‌تواند این کمبودها را کاهش دهد یا خیر. ما متوجه شدیم که چرت های کوتاه 30 یا 60 دقیقه ای هیچ اثر قابل اندازه گیری را نشان نمی دهد.

مطالعاتی در ارتباط با این زمینه

این مطالعه که در مجله Sleep منتشر شده است، یکی از اولین مطالعاتی است که تاثیر چرت زنی را تجزیه و تحلیل می کند. برای افرادی که برنامه‌های فشرده دارند، چرت‌های کوتاه می‌تواند به آن ها کمک کند تا در طول روز قدرت بیشتری داشته باشند. با این حال، آزمایشگاه خواب و یادگیری MSU کشف کرد که این چرت ها نمی توانند جایگزین خواب با کیفیت در شب شوند. از جنبه مثبت، آن ها برخی از مزایای قابل توجه چرت زنی در طول روز را مشاهده کردند.

نظر پزشکان در ارتباط با این زمینه

دکتر فن گفت: چرت‌های کوتاه تأثیرات قابل‌اندازه‌گیری در تسکین اثرات محرومیت از خواب را نشان نمی‌دهد. ما متوجه شدیم که میزان خواب با موج آهسته که شرکت‌کنندگان در طول چرت به دست آورده‌اند با کاهش اختلالات مرتبط با محرومیت از خواب مرتبط است.»

خواب موج آهسته و چرت زنی

خواب موج آهسته (SWS) یا خواب عمیق، ترمیمی ترین مرحله خواب در نظر گرفته می شود. این امواج مغزی با دامنه بالا و فرکانس پایین به نام امواج دلتا مشخص می شود. در این مرحله خواب، بدن و ماهیچه های شما کاملا شل می شوند. ضربان قلب و تنفس شما نیز در خواب با موج آهسته آهسته ترین می شود. فن گفت: «SWS مهمترین مرحله خواب است. «وقتی شخصی برای مدتی، حتی فقط در طول روز، بدون خواب می‌ماند، نیاز به خواب در او ایجاد می‌شود. به ویژه، آن‌ها نیاز به SWS را ایجاد می کنند. وقتی افراد هر شب به خواب می روند، به زودی وارد SWS می شوند و زمان قابل توجهی را در این مرحله می گذرانند.

مطالعاتی در ارتباط با این زمینه

یک مطالعه محرومیت از خواب MSU ثابت می کند که چرت زدن کمکی نمی کند. مطالعه روی تأثیر چرت زنی بر کم خوابی شامل 275 شرکت کننده در سنین دانشگاهی بود. تیم تحقیقاتی فن شامل همکاران، اریک آلتمن، استاد روانشناسی، و میشل استپان، یکی از فارغ التحصیلان اخیر MSU بود که در حال حاضر در دانشگاه پیتسبورگ کار می کند. در ابتدای مطالعه، شرکت کنندگان با ورود به آزمایشگاه خواب MSU، وظایف شناختی را انجام دادند. سپس محققین آنها را به طور تصادفی در سه گروه تقسیم کردند:

گروه اول تحقیقات برای تاثیرات چرت زنی

بخش اول برای خواب به خانه فرستاده شدند.

گروه دومی یک شب در آزمایشگاه ماند و این گزینه را داشت که سی یا شصت دقیقه چرت بزند.

سومی برای مقابله با کم خوابی چرت نمی زد.

صبح روز بعد، همه شرکت کنندگان برای دور دوم کارهای شناختی در آزمایشگاه جمع شدند. این توجه و حفظ مکان یا توانایی تکمیل مراحل را به ترتیب بدون تکرار یا رد آن‌ها، حتی پس از قطع فرایند اندازه گیری می کرد.

نتیجه گیری

«گروهی که یک شب می‌ماندند و چرت‌های کوتاه می‌زدند، همچنان از اثرات کم‌خوابی رنج می‌بردند. و نسبت به همتایان خود که به خانه رفتند و یک شب کامل می‌خوابیدند، به‌طور قابل‌توجهی خطاهای بیشتری در انجام وظایفشان داشتند. با این حال، هر 10 دقیقه افزایش در SWS خطاهای پس از وقفه را حدود 4 درصد کاهش می دهد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اگر چه ممکن است این اعداد ناچیز به نظر برسند، اما فن گفت که کاهش 4 درصدی خطاها می تواند جان انسان ها را نجات دهد. به عنوان مثال، انواع خطاهایی را که ممکن است در جراحان کم خواب، افسران پلیس یا رانندگان کامیون رخ دهد، در نظر بگیرید. در این مشاغل، چرت زنی در واقع می تواند تفاوت بین زندگی و مرگ را ایجاد کند. «افرادی که SWS بیشتری دریافت کردند، خطاهای کمتری را در هر دو کار نشان دادند. با این حال، آن‌ها همچنان عملکرد بدتری نسبت به شرکت‌کنندگانی که می‌خوابیدند نشان دادند.»

تشویق افراد برای داشتن خوای با کیفیت

فن امیدوار است این تحقیق افراد بیشتری را تشویق کند تا خواب با کیفیت را در اولویت قرار دهند. این مطالعه همچنین ثابت می کند که چرت زنی، حتی اگر شامل SWS باشد، نمی تواند جایگزین خواب خوب شبانه شود.

راه های دیگری که کمبود خواب می تواند بر سلامتی تأثیر بگذارد.

فقدان خواب با کیفیت علاوه بر تأثیر بر حافظه و عملکرد شناختی شما می تواند خطرات دیگری نیز به همراه داشته باشد. کم خوابی با موارد زیر مرتبط است:

به خواب رفتن در حین رانندگی که می تواند منجر به صدمات جدی یا مرگ شود.

موسسه پزشکی تخمین می زند که 20 درصد از تصادفات وسایل نقلیه موتوری در ایالات متحده ناشی از خواب آلودگی رانندگی است. این معادل حدود 1 میلیون تصادف، 500000 جراحت و 8000 مرگ در سال است.

می تواند بدن شما را کم آب کند

مطالعه ای که توسط Penn State نیز در مجله Sleep منتشر شد، چگونگی تأثیر خواب بر هیدراتاسیون را در بزرگسالان آمریکایی و چینی تجزیه و تحلیل کرد. محققان دریافتند بزرگسالانی که شش ساعت یا کمتر در هر نیم ساعت می خوابند احتمال دهیدراته شدن آن ها 16 تا 59 درصد بیشتر است.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا