چند نکته که چگونه فوراً عزت نفس خود را تقویت کنیم

عزت نفس و تقویت آن با ایجاد راهکارهای مختلفی قابل اجرا است. متاسفانه برخی از مردم آن قدر به تفکرات دیگران در برابر خودشان اهمیت می دهند که عزت نفس آن ها از بین می رود. طبیعتاً استفاده از روان شناسان و مشاوران می تواند به شما در این زمینه کمک کند. آن ها با استفاده از تکنیک های مختلف روند تربیت و رشد کودک را بهبود می بخشند. عزت نفس یک قابلیت مهم برای همه افراد است. عزت نفس و اعتماد به نفس با هم تفاوت دارند. اما هر دویشان آن ها اگر در فردی وجود داشته باشد آن خصوص موفق تر خواهد بود. موفقیت لازمه تلاش و کوشش است. شما اگر می خواهید کودکتان در ایده موفق تر شود باید از امروز عزت نفس او را تقویت کنید. اگر کودک بتواند هر دو گزینه عزت نفس و اعتماد به نفس را در خود ایجاد کند پیروز خواهد شد. در ادامه می خواهیم ببینیم که چند نکته که چگونه فوراً عزت نفس خود را تقویت کنیم؟

رفتارهای افراد با عزت نفس

این رفتار ممکن است در هر فردی به وجود بیاید. این که بگوییم فرد چه نوع رفتاری را در چه لحظه ای انجام خواهد داد غیر قابل پیش بینی و درست نیست. وقتی یک مشاور با شخص مورد نظر صحبت می کند رفتار های او را تشخیص می دهد. تشخیص رفتار باعث می شود که مشاور بداند چه کاری انجام دهد تا فرد بتواند رفتار خود را مدیریت کند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چند نکته که چگونه فوراً عزت نفس خود را تقویت کنیم، صحبت کنیم.

مدیریت احساسات بزرگ و دردناک کودکان و نوجوانانی که با توجه مشکل دارند

مدیریت احساسات بزرگ و دردناک کودکان و نوجوانانی که با توجه مشکل دارند سخت است.  تمرکز بر مشکلات در کودکان و نوجوانان باعث ایجاد اضطراب، افسردگی و عصبانیت می شود. این ها می تواند عزت نفس کودکان را کاهش دهد. والدین و معلمان ممکن است با همدلی رهبری کنند. آن ها با تمرکز بر مسائل بهتر می توانند با کودکان مبتلا به مشکلات روحی ارتباط برقرار کنند. استراتژی های مختلف به بهبود عملکرد اجرایی در کودکان و نوجوانان کمک می کند. و به آن ها کمک می کند تا بر مشکلات مربوط به عزت نفس غلبه کنند.

عملکرد اجرایی و عزت نفس کودکان

عملکرد اجرایی مجموعه ای از مهارت های ذهنی است که شامل تمرکز، حافظه فعال، تفکر انعطاف پذیر و کنترل خود است. ما هر روز از این مهارت ها برای یادگیری، در کار و مدیریت زندگی روزمره استفاده می کنیم. مشکل در عملکرد اجرایی می تواند تمرکز، پیروی از دستورالعمل ها و مدیریت احساسات را از جمله موارد دیگر دشوار کند. جای تعجب نیست که کودکانی که مشکلات تمرکز دارند با اضطراب، افسردگی، عصبانیت و عزت نفس مشکل دارند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

روان شناس معروف در آخرین کتاب خود با عنوان “اضطراب، افسردگی و عصبانیت جعبه ابزار برای نوجوانان” توضیحاتی می دهد. اکثر کودکان امیدوارند در کلاس های مدرسه و هنگام برقراری ارتباط با همسالان خود موفق شوند. حوزه های تحصیلی و اجتماعی برای کودکان با مشکلات تمرکز آسان نیست. در واقع، مدرسه و دوستان برای بسیاری از کودکان حواس پرت، جبهه ای برای شکست در جنگ ها می شوند.

سال تحصیلی جدید به معنای یک فرصت جدید برای عزت نفس کودکان است

با شروع این سال تحصیلی جدید، مهم است نکاتی را بدانیم. این که زندگی برای کودکان ناراحت کننده، برای والدین و معلمان آن ها حتی بیشتر چالش برانگیز است. چیزی که مسائل را پیچیده می کند این است که والدین افکار سمی را به خود جلب می کنند. (به عنوان مثال، “او فقط تنبل است” (فکر سمی) در مقابل “او واقعا کار های خودش را به درستی انجام می دهد.”. (اندیشه همدلانه و واقع بینانه تر)]. متأسفانه، والدین در پایان عقل خود با آن چه ما آن را “سندرم ناامیدی والدین” می نامیم پیش می برند. آن ها نسبت به فرزندان حواس پرت خود واکنش تندی نشان می دهند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

بدیهی است که کودکان و نوجوانان با دریافت ناامیدی والدین خود (به ایمیل ها و تماس های تلفنی مدرسه و انجام تکالیف مفقود شده در درگاه نمرات مدرسه فکر کنید) معمولاً بیشتر حواس پرت می شوند. در مورد چرخه مخرب حواس پرتی صحبت کنید. برای کمک به عزت نفس کودکان، بسیار مهم است که والدین نکاتی را یاد بگیرند. این  که ناامیدی های خود و همچنین کودکان حواس پرت خود را درک کرده و مدیریت کنند. مشکلات حواس پرتی در کودکان می تواند بیش از یک علت داشته باشد و شایع ترین دلایل در زیر ذکر شده است.

چه چیزی باعث حواس پرتی در کودکان می شود؟

حواس پرتی در کودکان می تواند نتیجه یک یا هر ترکیبی از چندین منبع باشد، از جمله:

  • اختلال بیش فعالی با نقص توجه (ADHD) و اختلالات یادگیری
  • اضطراب
  • افسردگی
  • تغییرات عمده زندگی (مانند طلاق ، جابجایی)
  • سطوح بالای استرس روزانه
  • ناتوانی های یادگیری

علیرغم علت حواس پرتی، نتیجه نهایی این است که کودکان حواس پرت با  فرآیند عزت نفس  کودکان خرد شده مواجه می شوند.

تقویت عزت نفس کودکان مبتلا به مشکلات تمرکز

والدین و معلمان حق دارند هنگام مدیریت کودکان حواس پرت، احساس سرخوردگی کنند. در عین حال، به کودک حواس پرت گفتن که اگر نتواند تمرکز کند با مشکل رو به رو می شود. ممکن است شکست بخورد یا از مدرسه اخراج شود. اما این تقریباً هرگز به پیشرفت کودک کمک نمی کند. بدتر از آن، این به احتمال زیاد باعث ایجاد احساس عدم کفایت و شرم می شود. راهبردی که به احتمال زیاد موفق می شود این است که توضیح دهید که فرزند شما چقدر تلاش کرده است.  این کار باعث می شود تا زمانی که او به موفقیت برسد افتخار می کنید. هر چند که او با حواس پرتی مورد چالش قرار گرفته باشد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

چگونه می توانیم توانایی کودک پریشان را زیاد کنیم؟ چگونه می توانیم این توانایی را برای کنار آمدن با ناامیدی در داخل و خارج از خانه و احساس خشم، ناامیدی یا شک به خود که اغلب با مشکلات تمرکز آن ها همراه است تقویت کنیم؟ برخی از استراتژی های دیگر در زیر آمده است.

انتقال همدلی برای عزت نفس کودکان

به یاد داشته باشید که کودک مستعد حواس پرتی با احساس عدم کفایت دست و پنجه نرم می کند. بسیار مهم است که والدین با فرزندان ناامید خود همدل باشند.

چند نکته که چگونه فوراً عزت نفس خود را تقویت کنیم

عزت نفس را می توان به عنوان یک هنر در نظر گرفت، و زمانی که به آن می رسید، می توان آن را رشد داد تا به نتایج عالی در هر تلاش یا زمینه ای از زندگی دست یابد. نکته خوب این است که نگاه به توانایی های خود با احترام چیزی است که هیچ کس نمی تواند از شما بگیرد. اکثر افرادی که به دنبال پاسخی در مورد چگونگی ایجاد عزت نفس هستند، این اشتباه رایج را مرتکب می‌شوند. آن‌ها فکر می‌کنند که تاییدیه دیگران برای دیدگاهی که در زندگی دارند و یا برنامه های زندگی خودشان، به موفقیت آن‌ها کمک می‌کند.

نکته

به عنوان مثال، اجازه به دیگران در تاثیر گذاری بر زندگی. این یک آسیب قابل توجهی برای عزت نفس یک فرد است. به همین دلیل است که اولین نکته ما برای شما این است که نمی توانید احترام خود را به دست آورید. اما به طرز شگفت انگیزی می توانید آن را ایجاد کنید. استراتژی‌های زیر کار خواهند کرد زیرا چرخه منفی بازخورد عزت نفس پایین را حذف می‌کنند. اگر این تکنیک ها را بیشتر و بیشتر اجرا کنید، تغییرات مثبت بیشتری را متوجه خواهید شد.

در این‌جا توصیه هایی است که برای ایجاد عزت نفس از متخصصان این حوزه جمع آوری کردیم:

به خودت ایمان داشته باش

در ابتدای مسیر برای عزت نفس بالاتر، خوب است بدانید که هیچ دو نفری شبیه هم نیستند. هرچقدر هم که به نظر خنده دار به نظر برسد، هر فرد دارای شخصیت منحصر به فردی است که به او اجازه می دهد از بقیه افراد جامعه متمایز شود.

وقتی ما جوان هستیم، این می تواند چیز بدی به نظر برسد، زیرا تناسب با آن سخت تر است. اما در مسیر برای کسب عزت نفس، یکی از اولین چیزهایی که باید بدانیم این است که نمی توان همه را راضی کرد. فردیت خود را تا جایی که می توانید در آغوش بگیرید زیرا آنچه که هستید برای خودتان کافی است.

بر نقاط قوت خود تمرکز کنید نه نقاط ضعف خود

نگاه به تمام کارهایی که فکر می کنید ممکن است اشتباه انجام دهید، آسان است. علم نشان می دهد که ما به طور طبیعی تمایل داریم خود را با دیگران مقایسه کنیم، به این امید که به راحتی مسیر خود را اصلاح کنیم.

اما، در روزگار رسانه‌های اجتماعی، ما دیدی تحریف‌شده نسبت به بسیاری از موفقیت‌هایی داریم که مردم در آن‌جا به نمایش می‌گذارند. شما موفقیت ها را بدون دیدن همه شکست هایی که برای رسیدن به آن لازم است به دست می آورید. این نه تنها تأثیر قابل توجهی بر عزت نفس شما دارد، بلکه می تواند انرژی ذهنی و اراده شما را نیز تخلیه کند.

نکته

اکنون نشان دادیم ک که اولویت به کمال گرایی آنقدرها که به نظر می رسد مهم نیست. البته هیچ کس کامل نیست، بنابراین با خود مانند یک دوست خوب رفتار کنید.

برای ایجاد عزت نفس از درگیری با خودتان دست بردارید

فرض کنید کسی حرفی می زند و همه ما با وجودی که خجالت‌آور است، می‌خندیم. سپس آن شخص بقیه بعدازظهر را به تکرار این سناریو در ذهن خود می‌گذراند و خود را به خاطر آن مورد ضرب و شتم قرار می دهد. طنز غم انگیز این است که اکثر اوقات دیگران حتی چند دقیقه پس از وقوع آن موقعیت را به خاطر نمی آورند. در حالی که این موقعیت شما را به خوبی از زمان وقوع آن تحت تاثیر قرار می دهد. این درک که خودتان را درگیر نکنید می تواند انرژی ذهنی را برای تلاش های مهم تر آزاد کند.

از تله مقایسه اجتناب کنید

فرض کنید در حال تحلیل شخصی برای خودتان هستید. در ابتدا ممکن است کارهایی را در کنار زندگی دیگران انجام دادید و آن‌ها چه کردند را ببینید. در این صورت نگرش منفی در دستان شماست. شما خود را در موقعیت بازنده قرار می دهید. زیرا همیشه کسی وجود دارد که بیشتر از شما دارای موفقیت است یا از جنبه ای بهتر از شماست. پس بیایید این عادت را با شیوه های بهتر جایگزین کنیم.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

به تمام پیشرفت هایی که تا به حال توانستید به دست آورید نگاه کنید. خود فعلی خود را با گذشته خود مقایسه کنید. روی موفقیت های کوچکی تمرکز کنید که به راحتی می توانیم از آن‌ها چشم پوشی کنیم. این کار هم به شما الهام می‌بخشد و هم به شما کمک می‌کند که عزت نفس ایجاد کنید.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا