چند راه برای بهبودی از یک تجربه تروماتیک

بهبودی از یک تجربه تروماتیک راه های مختلفی دارد. ما در مقاله های قبل گفتیم که شوک عاطفی چه آسیب های می تواند به افراد برساند. همان طور که می دانید آزار عاطفی در دوران کودکی باعث ایجاد اختلالات روانی می شود. طوری که حتی این شخص خصوصا اگر زن باید در آینده و در ازدواج خودش دچار مشکلاتی خواهند شد. نحوه درمان  آزار عاطفی در دوران کودکی نیز متفاوت است. گاهی اوقات ژنتیک خانوادگی می تواند این مشکل به به وجود بیاورد. اما موضوع مهم این است که این گونه افراد چه فشار های روانی را در جوامع متحمل می شوند. روان شناسان نظریه های مختلفی برای برخورد با این گونه افراد ارائه داده اند. یکی از مواردی که در دنیای امروز مورد بحث است آزار عاطفی در دوران کودکی است.

اختلالات مختلف در دنیا و بهبودی از یک تجربه تروماتیک

هر فردی می تواند در طول زندگی خود اختلالات مختلفی را تجربه کند. یکی از اختلالاتی که درباره آن صحبت کردیم اختلالات روانی است. اختلالات در افراد مختلف متفاوت است. برخی افراد هستند که ممکن است به خاطر اتفاقات در دوران کودکی دچار اختلالات روانی شوند. ورزش یکی از راه هایی است که به ما در هر مشکلی می تواند کمک کند. شما می توانید از طریق مشورت با درمانگران هم مشکلات روانی خود را بهبود ببخشید. یکی از نکاتی که باید بدانید این است که بتوانید مدیریت داشته باشید. تشخیص و مدیریت بیماری می تواند به شما کمک کند تا روند درمانی بهتری داشته باشید.

بهبودی از یک تجربه تروماتیک – اختلالات روانی

در این زمینه به خصوص باید در نظر داشت که با یک نوع از یک فرایند نمی توان گفت که شما دارای آن مشکل هستید. یکی از نکاتی که همه باید بدانند این است که با استفاده از یک یا دو مورد نمی توان تایید کرد که اختلالاتی وجود دارد یا خیر. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چند راه برای بهبودی از یک تجربه تروماتیک، صحبت کنیم.

شوک تروماتیک چیست؟

کریستال بورول، دکترا، LPC، مدیر خدمات سرپایی، مراقبت های بهداشتی نیوپورت، آتلانتا، می گوید: تروما یک زخم یا پارگی عاطفی ناشی از تجربه ای است که هر بعد از سلامتی را تهدید می کند.

علائم شوک تروماتیک در برابر بهبودی از یک تجربه تروماتیک

دکتر بورول می‌گوید: علائم و نشانه‌های فیزیکی و عاطفی متعددی از شوک تروماتیک وجود دارد. زیرا بدن ما به روش‌های مختلف پاسخ می‌دهد.

علائم فیزیکی

  • کاهش ناگهانی جریان خون
  • مردمک های گشاد شده
  • ضربان قلب نامنظم
  • سبکی سر
  • حالت تهوع
  • تنش عضلانی
  • مشکل در حرکت یا عملکرد
  • بی هوشی

علائم عاطفی

به گفته دکتر بورول، این ها برخی از علائم احساسی و شناختی شوک تروماتیک هستند:

  • مه شناختی
  • بی حسی
  • قطع ارتباط
  • انکار
  • برداشت از حساب
  • اضطراب
  • وحشت
  • گیجی
  • ناتوانی در تمرکز
  • مشکل در کنار آمدگی با احساسات و خاطرات

در حالی که بهبودی از یک تجربه تروماتیک معمولاً مدت زیادی طول می کشد، بدون شک این تجربه طولانی تر است.

علل شوک تروماتیک

در حالی که هر چیزی که تعادل عاطفی شما را به طور قابل توجهی مختل کند، می تواند یک رویداد آسیب زا در نظر گرفته شود. این ها نمونه هایی از رویدادهایی هستند که می توانند باعث شوک آسیب زا شوند:

  • رها شدگی
  • سو استفاده
  • تصادف
  • بحث و جدل
  • ورشکستگی
  • جدایی
  • قلدری
  • جرم
  • مرگ
  • طلاق

بهبودی از یک تجربه تروماتیک ذهنی است

تروما مسئله ذهنی است. این کمتر نشان دهنده رویداد واقعی است و بیشتر به نحوه تفسیر یا معنا بخشیدن به تجربه نسبت داده می شود. دو نفر می توانند دقیقاً از یک حادثه آسیب زا رنج ببرند و کاملاً متفاوت پاسخ دهند. تجربیات ما منحصر به درک ما از جهان و موقعیت اجتماعی ما است. به عنوان مثال، یک فرد ممکن است شوک تروماتیک ناشی از قلدری را تجربه کند. در حالی که فرد دیگری ممکن است شوک تروماتیک ناشی از یک تصادف رانندگی را تجربه کند.

تشخیص و بهبودی از یک تجربه تروماتیک

اگر شما یا یکی از عزیزانتان آسیب عاطفی را تجربه کرده اید و برای مقابله با آن تلاش می کنید، دکتر بورول توصیه می کند از یک متخصص مراقبت های بهداشتی کمک بگیرید. شوک تروماتیک فقط باید توسط یک متخصص سلامت روان یا متخصص پزشکی مجاز تشخیص داده شود. دکتر بورول می گوید: تروما یک تجربه تغییر دهنده زندگی است که نیاز به ارزیابی، تشخیص و درمان دارد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

متخصص مراقبت های بهداشتی وضعیت و علائم شما را ارزیابی می کند، هر گونه آزمایش یا معاینه مورد نیاز را انجام می دهد، وضعیت شما و شدت آن را تشخیص می دهد، در صورت نیاز به متخصص ارجاع می دهد و برنامه درمانی را برای شما ترسیم می کند.

انواع شوک تروماتیک

دکتر بورول می‌گوید: شوک ضربه‌ای را می‌توان به انواع مختلفی دسته‌بندی کرد، بسته به اینکه چگونه بر مغز تأثیر می‌گذارد و کدام بافت‌ها و اندام‌های بدن تحت تأثیر قرار می‌گیرند. «آسیب‌های روحی و جسمی انواع مختلفی دارند. هر نوع بر روی نواحی خاصی از مغز و بدن تأثیر می گذارد و بسته به فرد متفاوت است. این ها انواع مختلف راه های بهبودی از یک تجربه تروماتیک هستند.

شوک تجزیه ای

حوادث آسیب زا گاهی اوقات باعث می شود که فرد دچار شوک شده و ارتباط خود را با خود یا اطرافیانش قطع کند.

چند مورد برای بهبودی از یک تجربه تروماتیک

بسیاری از مردم از طریق یک تجربه آسیب زا زندگی می کنند اما در طول زمان نسبتاً آسیب ندیده فرار می کنند. با این حال، برخی دیگر در نتیجه شرایط سلامت روان مانند اضطراب، افسردگی یا اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) را ایجاد می کنند. شما ممکن است PTSD را با سربازانی که از جنگ باز می گردند وصل کنید. اما برخی از افراد به دلیل قربانی شدن در یک جنایت خشونت آمیز، شاهد تصادف یا حتی مرگ یکی از عزیزان به این بیماری مبتلا می شوند. ما به چند مورد از بهبودی از یک تجربه تروماتیک، می پردازیم.

آن‌چه کارشناسان در مورد بهبودی از یک تجربه تروماتیک می گویند

به گفته مؤسسه ملی سلامت، دکتر فاریس توما، که برنامه تحقیقات استرس تروماتیک NIH را اجرا می کند، گفت: «پیامدهای عصبی زیستی واقعی تروما وجود دارد که با PTSD مرتبط است. هنگامی که در خطر هستید، بدن شما در حالت جنگ یا گریز واکنش نشان می دهد که می تواند به شما کمک کند از موقعیت های خطرناک خارج شوید. با این حال، اگر برای مدت طولانی در معرض یک موقعیت استرس زا یا خطرناک قرار گرفتید، ممکن است مشکلات مزمن داشته باشید. این‌ها شامل مشکلات خواب، فلاش بک و اضطراب است. اگر علائم شما بیش از یک ماه طول بکشد، پزشک شما ممکن است اختلال استرس پس از سانحه یا PTSD را تشخیص دهد.

تعریف یک بهبودی از یک تجربه تروماتیک

یک رویداد آسیب زا چیست؟ یک تجربه یا پیشرفت آسیب زا، زمان نگران کننده و ناراحت کننده ای در زندگی فرد است که یک واکنش عاطفی قوی را به همراه دارد. در ابتدا، شوک وارد می شود، اما مسائل آینده ممکن است فلاش بک و احساسات شدید یا حتی سردرد باشد. در حالی که بسیاری ممکن است بهبودی از یک تجربه تروماتیک را با سربازان و کهنه سربازان مرتبط بدانند، تروما و علائم مرتبط با آن می تواند در میان افراد مختلف در طول زندگی آن‌ها رخ دهد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

هرکسی که مورد آزار جسمی یا جنسی قرار گرفته باشد احتمالاً از علائم مرتبط با تروما رنج می برد. بسیاری از افراد ممکن است دچار PTSD باشند که از طریق یک بلای طبیعی مانند زلزله یا طوفان گذرانده باشند. همچنین، استرس پس از سانحه در بین افرادی که در تصادفات شدید اتومبیل یا سایر تصادفات بوده اند، مکرر است. دکتر آمیت اتکین، کارشناس بهداشت روان با بودجه NIH در دانشگاه استنفورد، توضیح داد: «بیشتر مردم علائم استرس پس از سانحه را با کهنه سربازان و موقعیت های جنگی مرتبط می دانند.

انواع آسیب ها و بهبودی از یک تجربه تروماتیک

با این حال، انواع آسیب ها در طول زندگی فرد اتفاق می افتد که می تواند منجر به اختلال استرس پس از سانحه شود.

زیست‌شناسی در بهبودی از یک تجربه تروماتیک

دانشمندان بر این باورند که فهمیدن اینکه چه چیزی افراد را در معرض خطر اختلال استرس پس از سانحه قرار می دهد مفید خواهد بود. دکتر ساموئل مک‌لین، متخصص تروما در دانشگاه کارولینای شمالی، و تیمش تلاش کرده‌اند تا چگونگی واکنش مغز به استرس و ضربه را کشف کنند. مطالعه AURORA افسردگی، درد فیزیکی، استرس پس از ضربه و سندرم پس از ضربه مغزی را در میان افرادی که با یک تجربه آسیب‌زا مواجه بودند، مورد بررسی قرار داد. این محققان 5000 بازمانده از تروما را به مدت یک سال تحت تعقیب قرار دادند تا مشکلات روحی و جسمی آن‌ها را بهتر درک کنند.

مطالعاتی در ارتباط با این زمینه

مک‌لین گفت: «ما افرادی را ثبت‌نام می‌کنیم که بلافاصله پس از تروما به مراکز تروما مراجعه می‌کنند، زیرا شواهد نشان می‌دهد که بسیاری از تغییرات مهم بیولوژیکی که منجر به علائم پایدار می‌شوند، در عواقب اولیه تروما رخ می‌دهند. محققین عبارتند از:

نگاهی به تاریخچه زندگی قبل از تروما

جمع آوری داده های ژنتیکی و بیولوژیکی

انجام اسکن مغز برای مشاهده هرگونه تغییر در مغز و ثبت علائم پس از سانحه

همچنین، ساعت‌های هوشمند و اپلیکیشن‌های موبایل برای ارزیابی بهبودی از یک تجربه تروماتیک  استفاده می‌شوند. این داده‌ها ممکن است به دانشمندان کمک کند تا درک بهتری از چگونگی تغییر خلق و خو، الگوی خواب و فعالیت‌های افراد در اثر ضربه داشته باشند.

غربالگری برای بهبودی از یک تجربه تروماتیک

مک لین تصریح کرد: “هدف ما این است که زمانی فرا برسد که بازماندگان تروما برای مراقبت مراجعه کنند و غربالگری و مداخلاتی را برای پیشگیری از PTSD دریافت کنند. دقیقاً به همان روشی که با اشعه ایکس استخوان های شکسته درمان شود.” مطالعه AURORA تعداد زیادی از بازماندگان را دنبال کرد و آزمایش‌هایی از گزارش‌های شخصی گرفته تا فنوتیپ دیجیتال، تصویربرداری عصبی و آنالیزهای ژنومی انجام داد. این آزمایش در اولین مراحل پس از یک تجربه آسیب زا آغاز شد و به مدت یک سال ادامه یافت.

چند راه برای بهبودی از یک تجربه آسیب زا

در حالی که دانشمندان به کشف بیولوژی پشت تروما ادامه می دهند، برخی از مراحل وجود دارد که بازماندگان می توانند برای بهبودی از یک تجربه آسیب زا انجام دهند. پنج راه برای بهبودی از یک تجربه تروماتیک عبارتند از:

گفتگو با دوستان و خانواده به عنوان یک راهبرد مقابله ای؛

حضور در یک گروه حمایتی یا صحبت با یک متخصص سلامت روان؛

استفاده از برنامه‌ها، کتاب‌ها یا وب‌سایت‌های خودیاری

در نظر گیری تحریک غیرتهاجمی مغز در صورت عدم پاسخگویی به درمان؛

انجام موسیقی درمانی برای بهبودی از یک تجربه تروماتیک

 

 

منابع
powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا