پذیرش رادیکال چیست؟

برای احساس رفاه و سلامت روان ما بسیار مهم است که یاد بگیریم با این واقعیت که نمی توانیم همه چیز را در زندگی خود کنترل کنیم، صلح کنیم. همه ما موقعیت‌ها و زمان‌های دردناکی را تجربه کرده‌ایم که در آن احساس می‌کردیم هیچ چیز بر سرمان نمی‌آید، و در این لحظات می‌توان به راحتی به الگوهای افکار منفی لغزش کرد. یکی از روش های مقابله با این احساسات دشوار و موقعیت های دردناک، تمرین پذیرش رادیکال است. در این مقاله از وب سایت همکده به بررسی این موضوع می پردازیم که پذیرش رادیکال چیست. راهنمایی‌های عملی در مورد موقعیت‌های درست و نادرست برای استفاده از آن ارائه می‌کنیم، و همچنین در مورد اینکه چگونه و چه زمانی می‌توان آن را به روال مدیتیشن خود وارد کرد، بحث خواهیم کرد.

مهمتر از همه، ما نقشی را که پذیرش رادیکال می تواند در کمک به شما برای یافتن احساس آرامش درونی و شادی واقعی در زندگی ایفا کند، در نظر خواهیم گرفت. در این زمینه، می توانید برای مشاوره حضوری و یا مشاوره تلفنی روان شناسی به مرکز مشاوره همکده مراجعه کنید.

پذیرش رادیکال چیست؟

همه ما تجربیات ناامید کننده ای داشته ایم، مانند زمانی که در روز یک رویداد بزرگ در فضای باز باران می بارد، یا شخصیت تلویزیونی مورد علاقه ما کشته می شود، یا اینکه مدام در حال بحث و جدل با فردی در زندگی خود هستیم، زیرا نمی توانیم رفتار او را درک کنیم. . در این شرایط دشوار، احتمالاً نسبت به چیزهایی که خارج از کنترل ما هستند، احساس ناامیدی و سختی می کنیم. ممکن است سناریویی را تصور کنیم که در آن همه چیز همانطور که می‌خواهیم پیش می‌رود و واقعیت را با آن مقایسه می‌کنیم. اما با این کار ما فقط رنج غیرضروری بیشتری برای خود ایجاد می کنیم.

پذیرش رادیکال را می توان به عنوان یک تصدیق واقعیت درک کرد. این مستلزم این است که بپذیرید که رویدادهایی در زندگی وجود دارند که خارج از کنترل شما هستند. آب و هوا، طرح کتابی که می خوانید، یا رفتار دیگران، برای نام بردن چند نمونه. پذیرش رادیکال می آموزد که تنها با پذیرش غیرقابل کنترل می توانیم از رنج رهایی پیدا کنیم. با این حال، پذیرش واقعیت آسان تر از انجام دادن است. اگر می‌خواهید واقعاً به مقبولیت رادیکال دست یابید، رفتارها و واکنش‌های زیادی وجود دارد که در حال حاضر برای شما غریزی است و باید آنها را فراموش کنید.

تارا براچ روانشناس و نویسنده یکی از مشهورترین حامیان فلسفه پذیرش رادیکال است. به عقیده براخ، پذیرش رادیکال به معنای «تشخیص واضح آنچه در لحظه حال داریم و در نظر گرفتن آن تجربه با شفقت است». این در مورد ترک عادت های مضر و پرورش مهربانی و پذیرش خود در مواجهه با رویدادهای منفی است.

اثر دومینو

به گفته متیو مک‌کی، روان‌شناس، که یکی از نویسندگان کتاب مهارت‌های رفتاردرمانی دیالکتیکی است، «لحظه کنونی هرگز به‌طور خودبه‌خودی به وجود نمی‌آید بدون اینکه ناشی از رویدادهایی باشد که قبلاً رخ داده‌اند. تصور کنید که هر لحظه از زندگی شما مانند خطی از دومینوها به هم متصل است که یکدیگر را خراب می کنند.» این باور که زندگی مجموعه ای از وقایع است که شما کنترل کمی روی آنها دارید به این معنی است که تلاش برای سرزنش این رویدادها یا ناراحت شدن از خودمان به خاطر آنها بی فایده است.

برای مثال قبلی، اگر برای یک رویداد در فضای باز برنامه ریزی کنیم و باران ببارد، هیچ کس برای این واقعیت که باران می بارد مقصر نیست. باران فقط بخشی از زندگی است. گذراندن وقت خود با شکایت از آب و هوا، آب و هوا را تغییر نمی دهد – فقط رنج ما را افزایش می دهد.

حضور پذیرش رادیکال

اینجاست که پذیرش رادیکال چیست به میان می‌آید. اگر بپذیریم که چیزهایی در زندگی وجود دارد که خارج از کنترل ما هستند، آمادگی بیشتری برای ملاقات با آنها خواهیم داشت. به‌جای هدر دادن زمان برای ابراز تاسف بر سر این واقعیت که آخرین باری که پیش‌بینی آب‌وهوا را بررسی کردیم، گفتیم باران نخواهد بارید، می‌توانیم این اتفاق را به‌عنوان رویدادی کاملاً خارج از کنترل ما بپذیریم و برای ترتیب دادن سایر برنامه‌ها برای رویدادمان دست به کار شویم.

می‌توانیم یک آلاچیق یا یک مکان سرپوشیده تهیه کنیم، یا کلاً آن را به تعویق بیندازیم یا لغو کنیم. در هر صورت، با پذیرش باران به عنوان چیزی که هیچ کس در آن مقصر نیست، می توانیم از چرخه رنج، عصبانیت و انتقاد عبور کنیم. بنابراین می توانیم مستقیماً به سمت فعال بودن حرکت کنیم. این بدان معنا نیست که ما از اینکه رویدادمان آنطور که می‌خواستیم پیش نرفت ناراحت نیستیم، فقط به این معنی است که شانس بیشتری برای استفاده از موقعیت کنونی داریم و دیگران یا خود را بی جهت سرزنش نمی‌کنیم. این تفاوت بین درد و رنج است. ما می توانیم در یک موقعیت ناراحت کننده احساس درد کنیم، اما نحوه واکنش ما به آن موقعیت دردناک تعیین می کند که آیا رنج می بریم یا نه.

چه پذیرشی رادیکال نیست؟

ممکن است فکر کنید که همه اینها کمی شکست‌خورده به نظر می‌رسد، و مانند اینکه در حال تسلیم شدن به بخش‌های منفی یا زمان‌های دشوار زندگی خود هستید. این مورد نیست. پذیرش رادیکال به این معنا نیست که باید بنشینید و بدرفتاری را بپذیرید یا از کنترل هر چیزی دست بردارید. علاوه بر این، پذیرش به معنای به اهتزاز درآوردن پرچم سفید و تسلیم نیست. شما هنوز بر زندگی و شیوه زندگی خود کنترل دارید – پذیرش رادیکال فقط به معنای تغییر نگرش و واکنش خود به چیزهایی است که نمی توانید کنترل کنید.

رفتار درمانی دیالکتیکی

رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT) شکلی از درمان است که بر رویارویی با رفتارها و اعمال خود خرابکارانه به منظور تغییر طرز فکر و افزایش کیفیت زندگی تمرکز دارد. این روش توسط Marsha Linehan به عنوان راهی برای درمان اختلال شخصیت مرزی و شرایط مرتبط با آن ایجاد شد و برای ایده‌های مدرن در مورد پذیرش رادیکال بنیادی است. جنبه «دیالکتیکی» DBT به ایده پذیرش خود برای تغییر خود اشاره دارد.

رفتار درمانی دیالکتیکی نیز مانند تفاسیر تازه تارا براچ از تجربیات انسانی، به برخی درس‌های بسیار مهم زندگی اشاره می‌کند که می‌تواند در رفتارها و تعاملات روزمره ما به کار رود. به عنوان مثال، به مشتریان DBT آموزش داده می شود که چگونه تحمل پریشانی را از طریق پذیرش آگاهانه احساسات و افکار خود، به جای تلاش برای سرکوب آنها، تمرین کنند. با انجام این کار، آنها یاد می گیرند که علل واکنش های عاطفی خود را تشخیص داده و درک کنند، که به آنها اجازه می دهد تصمیمات و انتخاب های بهتری بگیرند.

نحوه تمرین پذیرش رادیکال چیست؟

تمرین پذیرش رادیکال به روشی واقعاً متحول کننده به معنای به کار بردن آموزه های آن در هر جنبه از زندگی روزمره است. می توان آن را هم در زندگی آگاهانه روزانه و هم در تمرین مدیتیشن رسمی تر تمرین کرد. با این حال، دومی مکان ایده آلی برای رویارویی با احساسات و تجربیات منفی است، بنابراین پذیرش رادیکال خود می تواند بیشترین تأثیر را داشته باشد. دفعه بعد که در حال مدیتیشن هستید، سعی کنید این چند نکته زیر را در نظر بگیرید:

خودمان را بپذیریم؟

پذیرش خود چیزی است که بسیاری از افراد در طول زندگی بزرگسالی خود با آن دست و پنجه نرم می کنند. تعدادی از عوامل می توانند باعث سطوح پایین پذیرش یا عزت نفس شوند. اما شاید بزرگترین علت، ارزش ناسالم جوامع ما برای اخلاق کاری جامع و دستاوردهای مادی باشد. دیدگاه‌های سختگیرانه در مورد آنچه که موفقیت در نظر گرفته می‌شود می‌تواند برای سلامت روان ما بسیار مضر باشد. زیرا زندگی ما توسط باورهای نادرست در مورد اینکه چگونه می‌توانیم ارزش و ارزش خود را پیدا کنیم، محدود شده است.

در نتیجه، ممکن است احساس کنیم که دائماً در حال شکست هستیم زیرا پردرآمدترین شغل، جدیدترین فناوری یا گران‌ترین خودرو را نداریم. برای اینکه خودمان را بپذیریم، باید از خود انتظار زیادی نداشته باشیم و باور نداشته باشیم که چیزهای مادی ریشه یک زندگی معنادار هستند. چیزی به نام کمال وجود ندارد، بنابراین بیهوده است که تمام زندگی خود را در جستجوی آن صرف کنیم.

پذیرش دیگران

پذیرش دیگران زمانی اتفاق می‌افتد که دیگر خودمان را با آنها مقایسه نکنیم و متوجه شویم که همه عیب‌ها و نگرانی‌هایی دارند. سعی کنید در برابر قضاوت کردن درباره آنها مقاومت کنید. به هر احساس شدیدی که ممکن است احساس کنید توجه کنید. یک قدم به عقب بردارید و از خود بپرسید که آیا منصف هستید یا خیر. به جای واکنش غریزی، سعی کنید تجربه شخصی، چالش ها، استانداردها و ارزش های اطرافیان خود را در نظر بگیرید.

پذیرش احساسات

ما اغلب احساسات را به عنوان خوب یا بد دسته بندی می کنیم، اما همه چیز معمولاً به این سادگی نیست. برای اینکه احساسات خود را بپذیریم، باید بدانیم که چیزهایی به نام احساسات خوب یا بد وجود ندارد. فقط احساساتی هستند که با موقعیتی که در آن قرار داریم مناسب هستند و احساساتی که مناسب نیستند. این طرز فکر می تواند به مقابله با هرگونه احساس کمبود یا قضاوت شخصی که ممکن است در هنگام احساس غم و اندوه یا عصبانیت در پاسخ به یک محرک مناسب ایجاد شود، کمک کند.

پذیرفتن جریان زندگی

هر چقدر هم که تلاش کنیم، زندگی رام نمی شود. ما می توانیم یک غذای تولد شگفت انگیز را برنامه ریزی کنیم. اما رستوران تعطیل شود. ممکن است تصمیم بگیریم که می خواهیم سفرهای بیشتری را شروع کنیم و سپس یک بیماری همه گیر جهانی رخ دهد. چه به یک رویداد آسیب زا اشاره داشته باشد یا فقط به یک ناراحتی جزئی، جنبه های زیادی از زندگی وجود دارد که ما به سادگی نمی توانیم آنها را کنترل کنیم. بنابراین به جای فحش دادن یا شکایت از سرنوشت خود، می‌توانیم بپذیریم که زندگی پیچیده است. ببینیم که زمان محدودی نداریم. انرژی را هدر نمی‌دهیم تا آن را به میل خود تغییر دهیم.

مراحل تمرین پذیرش رادیکال چیست؟

در اینجا چند قدم وجود دارد که ممکن است بتوانید برای بهبود توانایی خود برای پذیرش رادیکال انجام دهید. به یاد داشته باشید، این مهارتی است که با تمرین بهتر می شود. اگر نمی توانید مشکلی را حل کنید یا دیدگاه خود را نسبت به آن تغییر دهید، ممکن است پذیرش رادیکال راه حل باشد. زمانی که احساسات شدید را تجربه می کنید، سعی کنید روی تنفس عمیق تمرکز کنید. سپس افکار خود را بررسی کنید و آنها را رها کنید.

  • مراقب افکار خود باشید تا نشانه هایی از عدم پذیرش داشته باشید.
  • به خود یادآوری کنید که واقعیت قابل تغییر نیست.
  • به این فکر کنید که اگر بتوانید اتفاقی که افتاده را بپذیرید چه کاری انجام می دهید.
  • از احساسی که در بدن خود دارید آگاه باشید.
  • بپذیرید که زندگی حتی زمانی که درد را تجربه می کنید می تواند ارزشمند باشد.
  • وقایع زندگی خود را شناسایی کنید که پذیرش آنها برایتان سخت است.
  • به دلایل اتفاقاتی که نمی توانید آنها را بپذیرید فکر کنید.

بیانیه های مقابله

یکی از راه‌های گنجاندن پذیرش رادیکال در زندگی روزمره، استفاده از گزاره‌های مقابله است. این ها را می توان به عنوان جملات ساده ای در نظر گرفت که هر زمان که هر چیزی استرس زا، ناامید کننده یا چالش برانگیز را تجربه می کنید استفاده کنید. می توانید این جملات را با صدای بلند بگویید، یادداشت کنید یا در ذهن داشته باشید. آنها همچنین می توانند به عنوان یادآوری در طول روز استفاده شوند که چیزهایی خارج از کنترل ما وجود دارد.

 

 

 

 

منابع
mindowl

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا