فواید گذراندن وقت در طبیعت

دنیای مدرن سریع، رقابتی و پر استرس است. همچنین به طور فزاینده ای دیجیتالی می شود. زندگی روزمره ما شلوغ تر از هر زمان دیگری است، و ما تحت فشارهای فزاینده ای قرار داریم، چه کار، چه مدرسه و چه موارد دیگر. این چالش برانگیز است که برای انجام کارهایی که واقعاً ما را خوشحال می کند و به ما احساس آرامش القا می کند، در برنامه های روزانه خود وقت بگذاریم. شاید یافتن این ترکیب شادی و سکون برای بسیاری از ما دشوار باشد، اما مزایای دستیابی به این حالت برای ذهن و بدن ما می‌تواند هفته‌ها ادامه داشته باشد.  در این نوشته از وب سایت همکده در ارتباط با فواید گذراندن وقت در طبیعت صحبت می کنیم. مرکز مشاوره همکده برای روند بهبود روانی افراد، مشاوره حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی را ارائه می کند.

فواید گذراندن وقت در طبیعت

طبیعت برای ما ذاتاً مهم است. اگر هر از چند گاهی برای برقراری ارتباط مجدد با آن وقت بگذاریم، می تواند مزایای سلامتی قدرتمندی داشته باشد. محیط کار مدرن، به ویژه، با چیزی که ما را به عنوان انسان سالم و شاد نگه می دارد، بیگانه است. مطمئناً، مشغول ماندن و داشتن انگیزه مهم است. اما به همان اندازه مهم است که برای استراحت و فقط نفس کشیدن وقت بگذارید. چیزی به سادگی قدم زدن در میان درختان یا در یک فضای سبز می تواند برای سلامتی ما معجزه کند.

مزایای حضور در فضای باز

غوطه ور شدن در یک محیط طبیعی می تواند فشار خون را کاهش دهد، ضربان قلب و تنش عضلانی را کاهش دهد و سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. این موضوع برای همه انسان ها صرف نظر از سن، سلامت یا فرهنگ صادق است. در واقع ثابت شده است که حتی دیدن تصویری از طبیعت می تواند تا حدودی به ارائه چنین مزایایی کمک کند. مغز و بدن ما به طور طبیعی برای پاسخ مثبت به طبیعت هماهنگ شده است. این ویژگی مشترک همه انسان هاست. ما از نظر ژنتیکی طوری برنامه ریزی شده ایم که وقتی با درختان، آب، گیاهان و سایر عناصر طبیعی احاطه شده ایم، احساس شادی و آرامش بیشتری داشته باشیم.

ما اخیراً شروع به درک این موضوع کرده ایم که “جنگل های بتنی” بسیاری از شهرهای شهری چقدر بر ما تأثیر منفی می گذارد. شهرهای آینده نگر مانند سنگاپور شروع به مقابله با برخی از این سمیت کرده اند و قصد دارند شهر را به “شهری در باغ” تبدیل کنند. این شناخت از اهمیت فضاهای سبز در شهرهای ما هنوز در مراحل ابتدایی است – در دهه آینده، شهرهای مدرن ما ممکن است بسیار متفاوت به نظر برسند، زیرا اهمیت سلامت روانی بیشتر و بیشتر می شود. در واقع مدرنیته به فواید گذراندن وقت در طبیعت نزدیک و نزدیک تر می شود.

تحقیقات در زمینه فواید گذراندن وقت در طبیعت

مطالعات نشان می دهد که حتی نزدیکی به یک فضای سبز یا طبیعی می تواند برای سلامتی ما مفید باشد. مطالعات بیشتر توسط پزشک سوئدی ماتیلدا ون دن بوش نشان داد که پس از یک آزمون ریاضی پر استرس، ضربان قلب شرکت‌کنندگان پس از نمایش پانزده دقیقه صحنه‌های طبیعت، سریع‌تر به حالت عادی بازگشت. این تا حدودی به ما نشان می‌دهد که طبیعت چقدر می‌تواند برای وضعیت روحی و جسمی ما قدرتمند باشد. پانزده دقیقه پیاده روی فیزیکی در یک منطقه جنگلی می تواند کورتیزول را در بدن ما تا 16٪ کاهش دهد، همچنین باعث کاهش 2٪ فشار خون و کاهش 4٪ در ضربان قلب می شود. در جامعه ای که استرس و فرسودگی شغلی بیداد می کند، یک پیاده روی ساده، رایگان و بسیار موثر در طبیعت می تواند در وقت و هزینه ما صرفه جویی کند و همچنین سلامت ما را حفظ کند.

مزایای طبیعت به طور وسیعی دست مورد قبول نیست. ممکن است ما به منابعی مانند خرید، غذا خوردن در بیرون از خانه و سایر اشکال مصرف روی بیاوریم تا دوپامین کوتاه مدت را به ما برساند. اما در درازمدت، این حواس‌پرتی‌ها اغلب می‌تواند منجر به اضطراب و استرس بیشتر شود. ممکن است در نهایت بیش از حد انتظار خرج کنیم و همچنین چیزهای بیشتری از آنچه واقعاً نیاز داریم جمع آوری کنیم. انتخاب برای گذراندن وقت در طبیعت همچنین سطح دوپامین شما را افزایش می دهد و همچنین مزایای دیگری را برای شما به ارمغان می آورد. حتی بهتر است اگر بتوانید تند راه بروید و همزمان کمی ورزش کنید.

«محرومیت از طبیعت» چیست؟

در راستای بررسی موارد مرتبط با فواید گذراندن وقت در طبیعت، قصد داریم مفهومی اساسی را معرفی کنیم. مطلبی که با عنوان محرومیت از طبیعت شناخته می شود. «محرومیت از طبیعت» که تقریباً به گذراندن زمان بیش از حد جلوی نمایشگرها و در دنیای دیجیتال آنلاین ترجمه می شود، می تواند عواقب جدی داشته باشد. دانشمندان زمان زیاد صفحه نمایش را با افزایش احتمال افسردگی مرتبط دانسته اند. گذراندن زمان زیاد در رسانه های اجتماعی اغلب می تواند منجر به احساس انزوا شود که سپس باعث ایجاد احساس افسردگی و اضطراب می شود که ممکن است باعث شود افراد حتی بیشتر خود را منزوی کنند.

علاوه بر این، تلفن های همراه می توانند باعث شوند که فعالیت EEG مغز ما بیش از حد وارد شود. این باعث می شود که ما جزئیات را از دست بدهیم، کمتر از محیط اطراف خود آگاه باشیم و به طور کلی دامنه توجه کوتاه تری داشته باشیم. گذراندن زمان در طبیعت می تواند با کاهش افکار منفی و نشخوار فکری، راهی موثر و فوری برای مقابله با آن باشد. تحقیقات می گوید بهترین بخش این است که نوع محیط مهم نیست. حتی یک پیاده روی کوتاه در اطراف فضای سبز در محله شما می تواند کمک کننده باشد.

رشد امیدوار کننده طبیعت گردی

در حالی که علم فواید گذراندن وقت در طبیعت هنوز جوان و تازه است. محققان امیدوارند که به رشد خود ادامه دهد. انبوهی از فواید سلامتی را آشکار کند که اخیراً به صورت جوامع شروع به کنار آمدن با آن کرده‌ایم. این برای کسانی از ما که به دنبال راهی برای کاهش برخی از علائمی که ممکن است در نتیجه بخشی از یک جامعه پرکار و پرمشغله احساس کنیم، دلگرم کننده است. چیزی به سادگی بیرون رفتن از درب ورودی و لذت بردن از پیاده روی در هوای تازه می تواند برخی از مزایایی را که در مورد آن صحبت کردیم به شما ارائه دهد.

طبیعت می تواند به شما کمک کند فردی مهربان تر، آرام تر و سالم تر باشید. هیچ هزینه ای ندارد، و غوطه ور شدن در محیط های طبیعی لذت بخش و آرامش بخش است. به طور خلاصه، طبیعت طیف وسیعی از مزایای سلامتی را ارائه می دهد: از جمله کاهش اضطراب و افسردگی. کاهش ضربان قلب و فشار خون؛ کاهش احساس استرس و سرگیجه؛ افزایش خلق و خو و دامنه توجه؛ و یک حس کلی از رفاه کلی. هیچ فعالیت دیگری نمی تواند این همه فواید داشته باشد در حالی که عوارض جانبی ندارد. واقعاً هیچ ضرری برای سادگی و قدرت طبیعت وجود ندارد که چگونه می تواند به ما کمک کند، پس بیرون بروید و از آن لذت ببرید!

اصلی ترین فواید گذراندن وقت در طبیعت

تحقیقات نشان می دهد که زمان صرف شده در طبیعت با مزایای سلامت شناختی و روانی و همچنین بهبود در خلق و خو و بهزیستی عاطفی مرتبط است. مطالعات نشان می دهد که حداقل 2 ساعت در هفته گذراندن در طبیعت، چه در یک زمان و چه در طی چندین بازدید، برای افزایش چشمگیر سلامت و تندرستی شما مورد نیاز است. وقتی در حال متعادل کردن مدرسه، زمان شخصی و احتمالاً کار هستید، ممکن است دو ساعت زیاد به نظر برسد – اما سلامتی شما ارزش سرمایه گذاری را دارد! مطمئن شوید مکانی که برای رفتن انتخاب می کنید احساس امنیت می کند. زمان در طبیعت تنها یک پادزهر استرس است اگر بتوانید به درستی آرامش داشته باشید و تجربه را در آغوش بگیرید.

اصلی ترین فواید گذراندن وقت در طبیعت عبارتند از:

  • افزایش احساس آرامش
  • کاهش علائم اضطراب و افسردگی
  • افزایش سطح اندورفین و تولید دوپامین (شادی را افزایش می دهد)
  • کاهش تحریک پذیری
  • کاهش فشار خون و کاهش کورتیزول (هورمون استرس)
  • بازیابی ظرفیت برای تمرکز و توجه
  • کاهش احساس انزوا

تمرین حمام کردن در جنگل

اصطلاح “حمام کردن در جنگل” به یک عمل فیزیولوژیکی و روانی اشاره دارد که برای اولین بار در دهه 1980 در ژاپن ظاهر شد. این تمرین که با نام «شینرین-یوکو» نیز شناخته می‌شود، برای دستیابی به دو هدف توسعه یافته است. پادزهر فرسودگی فناوری و الهام بخشیدن به ساکنان برای ارتباط با فضاهای سبز کشور و محافظت از آن. حمام کردن جنگل در عمل باز است به این معنا که هیچ نسخه ای از آنچه که یک فرد باید تجربه کند وجود ندارد. در حالی که تجربیات هدایت شده وجود دارد، حمام کردن در جنگل می تواند به سادگی ایستادن در طبیعت و درگیر شدن با بوها، صداها و حس ها می باشد.

این تمرینات در راستای فواید گذرانی وقت در طبیعت، با دقت به جایی که هستید، تجربیات متفاوت خواهد بود! برای مثال، حمام کردن در جنگل در هاوایی اغلب بر روی وفور گل‌های معطر و نسیم شور اقیانوس تمرکز دارد. در حالی که در کنیا این تمرین بر روی گیاهان بومی، ارکیده‌های وحشی، و جمعیت منحصر به فرد فیل‌ها و میمون‌های دبرازا تمرکز دارد. اگر حمام جنگل را امتحان می کنید، مطمئن باشید که منحصر به فرد بودن فضایی که در آن هستید را تصدیق کرده و از آن استقبال می کنید!

چگونه طبیعت می تواند به سلامت روان من کمک کند؟

گذراندن وقت در فضای سبز یا وارد کردن طبیعت به زندگی روزمره می تواند برای سلامت روحی و جسمی شما مفید باشد. به عنوان مثال، انجام کارهایی مانند پرورش غذا یا گل، ورزش در فضای باز یا قرار گرفتن در کنار حیوانات می تواند اثرات مثبت زیادی داشته باشد. فواید گذراندن وقت در طبیعت برای ما عبارتند از:

  • بهبود خلق و خو
  • کاهش احساس استرس یا عصبانیت
  • به شما کمک می کند وقت بگذارید و احساس آرامش بیشتری کنید
  • سلامت جسمانی خود را بهبود بخشید
  • اعتماد به نفس و عزت نفس خود را افزایش دهید
  • به شما کمک می کند تا فعال تر باشید
  • به شما کمک می کند با افراد جدید آشنا شوید و آنها را بشناسید
  • کاهش تنهایی
  • به شما کمک می کند بیشتر با طبیعت ارتباط برقرار کنید
  • پشتیبانی همتایان را فراهم کند

همه ما تجربیات متفاوتی از طبیعت و دلایل متفاوتی برای ارتباط بیشتر با آن داریم. ممکن است متوجه شوید که چیزی کاملاً متفاوت از یک فعالیت نسبت به دیگری دریافت می کنید.

طبیعت و مشکلات روانی

فواید گذراندن وقت در طبیعت برای رفع مشکلات روانی هم بسیار است. مشخص شده است که گذراندن وقت در طبیعت به مشکلات سلامت روانی مانند اضطراب و افسردگی کمک می کند. به عنوان مثال، تحقیقات در مورد اکوتراپی (نوعی درمان رسمی که شامل انجام فعالیت های خارج از طبیعت است) نشان داده است که می تواند به افسردگی خفیف تا متوسط ​​کمک کند. این ممکن است به دلیل ترکیب فعالیت بدنی منظم و تماس اجتماعی با حضور در طبیعت باشد.

اگر دچار اختلال عاطفی فصلی (SAD) هستید، قرار گیری در خارج در نور طبیعی می تواند مفید باشد. نوعی افسردگی که در فصول یا وقت خاصی از سال بر افراد تأثیر می گذارد. و مردم به ما می گویند که ورود به طبیعت به آنها در بسیاری از انواع دیگر مشکلات سلامت روان کمک کرده است. اضطراب در مورد تغییرات آب و هوایی نیز می تواند تأثیر زیادی بر رفاه ما داشته باشد. اگر تغییرات آب و هوایی بر سلامت روان شما تأثیر می گذارد، صرف زمان برای ارتباط با طبیعت می تواند مفید باشد. همچنین می توانید با فعالیت های حفاظتی یا کمپین هایی برای حفاظت از محیط زیست درگیر شوید.

 

 

منابع
mindowl

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا