شروع روال خودمراقبتی

احتمالاً در چند سال گذشته صحبت های زیادی در مورد مراقبت از خود و اهمیت داشتن یک روال خودمراقبتی شنیده اید. این ایده – یک رویکرد کل نگر (کل بدن) برای مراقبت از سلامت جسمی و عاطفی – یک ایده عالی است اما می تواند کمی ترسناک باشد. شروع روال خودمراقبتی مطلب ما در این مقاله از وب سایت همکده است.

برای کسانی که هرگز این کار را انجام نداده‌اند، یک روال مراقبت از خود ممکن است مانند یک صعود سربالایی باشد، کاری که انجام آن در دنیای بسیار شلوغ (و آشفته) غیرممکن به نظر می‌رسد. ممکن است دیگران تلاش کرده باشند و از روال عادی خارج شده باشند، و این احساس را در آنها ایجاد کرده که فقط استعداد آن را ندارند. با این حال، نکته اصلی این است که هر کسی می تواند این کار را انجام دهد. چه در این ایده تازه کار باشید و چه قبلاً آن را امتحان کرده باشید، قطعاً قابل انجام است. برای درک بهتر این که روال خودمراقبتی چیست و چگونه می توانید خود را برای موفقیت آماده کنید، با ما در ادامه همراه باشید.

برای خودمراقبتی خود می توانید از مشاوره های حضوری یا مشاوره تلفنی روان شناسی همراه شوید. این مرکز اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران است.

خودمراقبتی چیست؟

در حالی که ممکن است با تعاریف زیادی از خودمراقبتی مواجه شوید، دکتر ساکو دیدگاه ساده خود را دارد. او می‌گوید: «مراقبت از خود کاری است که ما عمداً انجام می‌دهیم – یا در برخی موارد، از انجام آن خودداری می‌کنیم – با در نظر گرفتن رفاه خودمان». “این شامل هر چیزی است که بهزیستی جسمی، عاطفی، روانی یا حتی معنوی را ارتقا می دهد.”

انواع روال های خودمراقبتی

با توجه به تعریف نسبتاً ساده دکتر ساکو، ممکن است به نظر برسد که نمونه های زیادی از آنچه می تواند برای خودمراقبتی باشد وجود دارد. اما او خاطرنشان می کند که چند نمونه خاص وجود دارد که پیروی از آنها برای هر کسی نسبتاً آسان است. وقتی صحبت از سلامت جسمانی می شود، موارد زیر را می توان در نظر گرفت:

  • ورزش
  • رژیم غذایی
  • خواب

وقتی صحبت از جنبه روانشناختی می‌شود، او می‌گوید: «در مورد نحوه مدیریت رفاه عاطفی‌تان است. این می تواند شامل تکنیک های تمدد اعصاب و حتی اجتماعی شدن باشد. برای رفاه معنوی، او خاطرنشان می کند که هرکسی تعریف متفاوتی دارد. برای برخی، ممکن است شامل مذهب سازمان‌یافته باشد، در حالی که برای برخی دیگر، ممکن است در مورد ارتباط آنها با طبیعت باشد. آزادی عمل زیادی وجود دارد. این همچنین شامل کارهایی می‌شود که می‌توانید از انجام آن‌ها دست بردارید، مانند حضور در رسانه‌های اجتماعی. شروع روال خودمراقبتی با بررسی این موارد بسیار راحت تر می شود.

چرا خودمراقبتی اهمیت دارد؟

خودمراقبتی نه تنها می تواند احساسات استرس و اضطراب را کاهش دهد، بلکه شما را بهتر برای خواسته های زندگی آماده می کند. خواه این کار، خانواده یا چیز دیگری باشد، تنها زمانی می توانید به اطرافیان خود کمک کنید که به درستی از خود مراقبت کرده باشید. باز هم هدف عمد بودن است. در واقع خودمراقبتی شرکت در فعالیت هایی است که برای آنها ارزش قائل هستید. لازم نیست خیلی پیچیده باشد. فقط آن جنبه عمدی برنامه ریزی شده است که برای ارتقای رفاه خود به آن نگاه می کنید. انجام این نوع کارها با تفکر، به روشی بسیار برنامه‌ریزی‌شده، کاملاً بخش مهمی از تأثیرگذاری بیشتر در دنیای اطرافمان است.

شروع روال خودمراقبتی

ما می خواهیم بدانیم چگونه یک روال خودمراقبتی ایجاد کنیم؟ اگر نمی دانید که از کجا شروع کنید، به دنبال کاری باشید که همیشه می‌خواستید انجام دهید یا شاید چیزی را که احساس می‌کنید باید انجام دهید. مانند یک تمرین روتین. وقتی شروع می‌کنید، این کار را با اهداف بسیار روشن در ذهن انجام دهید. از مفهوم S-M-A-R-T پیروی کنید:

  • خاص: جزئیات اهداف خود را مشخص کنید.
  • قابل اندازه گیری: تصمیم بگیرید که چگونه پیشرفت اندازه گیری شود.
  • دست یافتنی: اهداف واقع بینانه تعیین کنید.
  • مرتبط: تغییر تفاوت ایجاد خواهد کرد.
  • محدود به زمان: یک بازه زمانی واقعی تنظیم کنید.

در این میان پیشنهاد می‌شود که به دنبال جایگزینی روال ها یا رفتارهای فعلی با موارد بهتر باشید. او می‌گوید: «شاید جایگزین عادت یا روالی باشد که می‌خواهید تغییر دهید، مانند خوردن تنقلات سالم‌تر. “در ابتدا به آن چیزها نگاه کنید، کارهایی که انجام آنها ساده تر است، و از آن موفقیت برای کارهای بزرگتر حرکت ایجاد کنید.” بهترین راه برای فکر کردن به فعالیت‌های خودمراقبتی در لایه‌های مختلف است. تمرین هر روز خودمراقبتی مهم است. “فعالیت های روزانه باید با فعالیت هایی که به صورت هفتگی، ماهانه و حتی سالانه انجام می دهید متفاوت باشد.”

برای شروع روال خودمراقبتی اینگونه فکر کنید، با برنامه روزانه مراقبت از خود مانند مدیتیشن، حمام یا نوعی ورزش شروع کنید. بعد، روی چیزی که می توانید تمرکز کنید.

این کار را هر هفته انجام دهید. مانند تماشای برنامه تلویزیونی مورد علاقه یا کلاس ورزشی. سپس، مطمئن شوید که ماهی یک بار در مقیاس کمی بزرگتر انجام می دهید، مانند بیرون رفتن با دوستان. سپس، هر سال یک هدف بزرگ انجام دهید. مانند تعطیلات. لایه‌ها هم اهداف کوتاه‌مدت و هم اهداف بلندمدت را فراهم می‌کنند تا انگیزه شما را حفظ کنند و در عین حال تجربیات خودمراقبتی را به طور منظم ارائه می‌دهند.

چه مدت طول می کشد تا یک روال خودمراقبتی ایجاد شود؟

در طول سال ها، این ایده که انجام کاری به مدت 21 روز طول می کشد تا آن را به عنوان یک روال تثبیت کنید، مطرح شد. اما، دکتر ساکو می گوید، این نادرست است. این عدد از یک مطالعه قدیمی خارج از چارچوب است. حقیقت کمی طولانی تر است. او می‌گوید: «طبق تحقیقات جدیدتر، ایجاد یک عادت بین ۱۸ تا ۲۵۰ روز طول می‌کشد که میانگین آن حدود ۶۶ روز است. «اما این یک عدد برای همه نیست. این می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد و شروع برخی از عادات آسان تر از دیگران است.

روی خطاها استرس نداشته باشید

در شروع روال خودمراقبتی، استرس بسیار مهم است. اگر استرس زیادی داشته باشید شرایط سخت می شود. این مهم است که به یاد داشته باشید که سرعت خود شما می تواند هنگام تلاش برای برقراری این روال ها کاهش یابد و در صورت ضربه زدن به یک وصله ناهموار یا لپس خیلی استرس نداشته باشید. به هر حال، اینها روال هایی هستند که باید زندگی شما را کم استرس تر کنند. خطاها اتفاق خواهند افتاد. “بنابراین بسیار مهم است که وقتی این اتفاق می افتد خود را ببخشید.” این خطاها می‌تواند به دلایل مختلفی باشد: تغییر در برنامه‌تان، سایر اولویت‌ها یا خواسته‌های زمانتان یا گاهی اوقات فقط به خودتان استراحت بدهید.

مهم است که به جای تسلیم شدن، خود را با یک روال جدید وفق دهید. با شرایط جدید خود سازگار شوید، چیزها را در اولویت قرار دهید و آن روال جدید را کشف کنید. گاهی اوقات باید در طول مسیر خود را تنظیم کنید. روال مراقبت از خود چیزی عمدی و مهم برای شماست که می تواند حس تازه ای از خود ارائه دهد. شما باید خودتان را بشناسید، زیرا چیزی که ممکن است برای شما مفید باشد، مانند یک روز آبگرم، ممکن است برای شخص دیگری کارساز نباشد سطوح بالای خودآگاهی و انعطاف‌پذیری واقعاً می‌تواند این فرآیند و درک آنچه برای شما معنادار است را بهبود بخشد.

برای شروع روال خودمراقبتی کارهایی که از آنها متنفر هستید را انجام ندهید

اگر کاری را فقط به این دلیل انجام می دهید که دیگران آن را انجام می دهند، اما شما کاملاً از آن متنفر هستید، احتمال اینکه به آن متعهد نشوید بیشتر است. کلید پایبندی به روال مراقبت از خود، یافتن فعالیت هایی است که دوست دارید و در پایان یک روز طولانی منتظر آنها هستید. برای ایجاد یک روال روزانه مراقبت از خود که برای شما و سبک زندگی شما مفید است، سعی کنید چیزهای مختلفی را آزمایش کنید که شما را روشن می کند و شما را خوشحال می کند. در اینجا ایده هایی برای شروع وجود دارد:

  • خواندن
  • یوگا
  • گوش دادن به پادکست ها
  • رفتن برای پیاده روی
  • روزنامه نگاری
  • کلاس رقص

چیزهای جدید را امتحان کنید و آنچه برای شما مفید است را بیابید. به یاد داشته باشید، روال خودمراقبتی شما باید به تنهایی برای شما تنظیم شود.

از قبل برنامه ریزی کنید

برای شروع روال خودمراقبتی برنامه ریزی بسیار مهم است. حقیقت این است که اگر برای خودمراقبتی وقت نگذاریم، احتمالاً زمانی را برای آن پیدا نخواهیم کرد. مراقبت از خود را یک قرار ملاقات غیرقابل موظف با خودتان بگذارید. آن را در تقویم خود برنامه ریزی کنید و در صورت نیاز یادآوری را تنظیم کنید. به عنوان مثال، 30 دقیقه در صبح برای انجام یوگا و 30 دقیقه در شب برای مطالعه متوقف کنید. به خانواده یا هم اتاقی های خود بگویید چه زمانی در دسترس نخواهید بود. آن را تا حد امکان رسمی کنید. حتی می تواند چیزی به سادگی برنامه ریزی از قبل و قرار دادن لباس، کیف و ناهار از شب قبل برای کاهش استرس در صبح باشد. وقتی از قبل برنامه ریزی می کنید و برای خودمراقبتی برنامه ریزی می کنید، تطبیق آن در روزهایتان آسان تر می شود.

شروع روال خودمراقبتی را ساده نگه دارید

یکی از مهم ترین راه ها برای خودمراقبتی این است که زندگی را ساده دید. تنظیم طرز فکر پیرامون بسیار کمک می کند. روی احساسی که تمرین مراقبت از خود به شما می دهد تمرکز کنید و اجازه دهید که نحوه اجرای آن را در روزهایتان دیکته کند. مهم است که به یاد داشته باشید که لازم نیست طولانی، پیچیده یا هزینه بر باشد. هدف اصلی داشتن یک برنامه روزانه خودمراقبتی این است که به شما کمک می کند تا دوباره شارژ و آرام شوید، بنابراین آن را به همان اندازه که نیاز دارید ساده کنید تا با سبک زندگی خود سازگار شوید.

برای شروع روال خودمراقبتی انعطاف پذیر بمانید

متعهد شوید که روال خودمراقبتی خود را اجرا کنید و در عین حال به خودتان اجازه دهید تا با نحوه اجرای آن بازی کنید. برخی روزها هستند که انجام مراقبت از خود آسان تر خواهد بود و روزهایی که ممکن است غیرممکن به نظر برسد. همه چیز مانع خواهد شد و این بخشی اجتناب ناپذیر از زندگی است. خیلی به خودتان سخت نگیرید و به یاد داشته باشید که هر روز شروعی تازه برای بازگشت به آن است. روال خودمراقبتی شما کامل نخواهد بود. اگر اهداف مراقبت از خود روزانه شما حرکت روزانه و تغذیه ذهن شماست، به خود اجازه دهید تا با نحوه دستیابی به آن اهداف بازی کنید. یک ساختار اساسی ایجاد کنید اما در روش های خود انعطاف پذیر باشید.

این نکات به شما کمک می کند تا به یک برنامه روزانه مراقبت از خود پایبند باشید که شادی، آرامش و راحتی را در زندگی شما به ارمغان می آورد.

 

 

منابع
lifegoalsmag

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا