شخصیت بی عذر چگونه است؟

در مورد افرادی که زندگی خود را بدون عذرخواهی می گذرانند، واکنش منفی زیادی وجود دارد. کسانی که این کار را انجام می دهند اغلب خودخواه، متکبر، خودشیفته، لوس، و طیفی از توهین های دیگر توسط مخالفانشان خوانده می شوند. با این حال، سؤال این است که آیا این برچسب‌ها واقعاً معتبر هستند یا اینکه مخالفان آنقدر بزدل هستند که نمی‌توانند همین کار را انجام دهند، بنابراین باید به کسانی که جرأت دارند تا حد امکان واقعی زندگی کنند، تهمت بزنند. حقیقت آن به طور قابل توجهی ساده تر است، اما عملی کردن آن می تواند دشوارتر باشد. در این نوشته از همکده به بررسی این مطلب می پردازیم که شخصیت بی عذر چگونه است؟ اگر می خواهید شخصیتی قوی داشته باشید می توانید با مشاوره حضوری و یا مشاوره تلفنی روان شناسی در مرکز مشاوره همکده با ما همراه شوید.‌

معنای بی معذرت بودن شما چیست؟

به عبارت ساده تر، بی معذرت بودن یا شخصیت بی عذر به معنای زندگی در اصالت کامل است بدون اینکه انتظارات دیگران از شما را زیر پا بگذارد. آن چیزی است که می‌خواهی باشی، زندگی که می‌خواهی. هیچ عذرخواهی یا بهانه ای برای انتخاب های زندگی خود ندارید. در واقع، هیچ توضیحی نیز وجود ندارد. اگر به کسی اهمیت می‌دهید و می‌خواهید جنبه‌هایی از خودتان را با او به اشتراک بگذارید، خیلی خوب است. اما در مورد مواردی مانند ترجیحات شخصی، زیبایی‌شناسی و مواردی از این قبیل، هیچ تعهدی برای توضیح خودتان احساس نمی‌کنید. انجام این کار برای بسیاری از افراد می تواند بسیار چالش برانگیز باشد.

از روز اول، بسیاری از ما برای انطباق و اطاعت برنامه ریزی شده ایم:

صحنه ای ایجاد نکنید. زیاد خود را نشان ندهید. درست رفتار کنید. سعی کنید مانند دیگران به نظر برسید تا با هم ترکیب شوید و دیگران را ناراحت نکنید. اگر این کار را نکنید، شما یک توجه جوینده سطحی هستید که ممکن است مشکل ایجاد کند. راه معقول را در پیش بگیرید و رویاهای خود را کنار بگذارید. مسئولیت را به جای شادی و وظیفه را به جای اشتیاق انتخاب کنید. لب بالایی را سفت نگه دارید، تلاش کنید و ادامه دهید.

این نوع زندگی ممکن است برای برخی، حتی بیشتر مردم، خوب باشد، اما نه برای همه. بسیاری آن را خفه‌کننده می‌دانند، و این زمانی است که زندگی واقعی باید به یک اولویت تبدیل شود.

اتفاقات مربوط به شخصیت بی عذر

چند اتفاقی که زمانی رخ می دهد که بدون عذرخواهی خودتان باشید:

احتمالاً با علت و معلول آشنا هستید، درست است؟ خوب، همه اعمال واکنش‌ها و عواقبی دارند. به محض اینکه شروع کردید بدون عذرخواهی شما، ناگزیر باید با برخی از آنها کنار بیایید. برخی عالی و برخی چالش برانگیز خواهند بود، اما آزادی در داشتن یک زندگی اصیل ارزش هر گونه ناراحتی موقتی را دارد. مواردی که با شخصیت بی عذر می تواند چالش ایجاد کند عبارتند از:

افراد زیادی قرار است از دست شما ناراحت شوند.

مخصوصاً آنهایی که انتظاراتی در مورد احساسی که «باید» شما دارند، دارند. شما به ناچار بازخورد دریافت خواهید کرد که چقدر آنها از انتخاب های زندگی شما ناامید شده اند و اگر شما متفاوت بودید اوضاع می تواند خیلی بهتر باشد. این ممکن است دیدگاه آنها باشد. بر اساس خواسته ها و نیاز های خودشان که به شما فرافکنی کرده اند. یا ممکن است عصبانیت از این واقعیت باشد که آنها در محدوده زندگی خود به دام افتاده اند، که شما موفق شده اید از آن فرار کنید.

به عنوان شخصیت بی عذر توصیه ها و هشدارهای ناخواسته دریافت خواهید کرد.

اگر در یک گردهمایی خانوادگی با یک خالکوبی تمام آستین جدید ظاهر می شوید، یا به مردم اطلاع می دهید که نام خود را تغییر داده اید، می توانید منتظر واکنش های شدید باشید. این با ناراحتی آنها همراه می شود که شما به ایده های آنها در مورد اینکه چگونه باید باشید، همانطور که در بالا ذکر شد، عمل نمی کنید. این بازخورد اغلب به شکل هشدار می آید. انگار واقعاً نگران سلامتی شما هستند و فقط بهترین ها را برای شما می خواهند. آنها دستکاری خود را در پشت پوششی از نوع دوستی پنهان می کنند.

مردم به شما می گویند تند و تیز.

شما با شخصیت بی عذر طرز فکر و زندگی آنها را به چالش می کشید که گویی این یک توهین شخصی به آنها است. آن‌ها جرات زندگی واقعی را ندارند. آنطور که می‌خواهند. بنابراین از شما متنفرند که کاری را که نمی‌توانند انجام دهید. به طور طبیعی، این رفتار شما را به یک چالش تبدیل می کند.

اینجاست که برچسب هایی مانند “خودخواه” و “متکبر” وارد بازی می شوند. کسانی که نمی توانند (یا نمی خواهند) معمولاً در نهایت به کسانی که این کار را می کنند تهمت می زنند. بنابراین، شرایط سختی مانند برچسب زدن وجود خواهد داشت، و احتمالاً در سراسر حلقه اجتماعی‌تان مورد بحث و گفتگو قرار می‌گیرید. فضل و کرامت خود را حفظ کن و بگذار هر چه می خواهند بگویند. اگر نسبت به توهین و محکومیت حساس هستید، ممکن است برای شما دشوار باشد، بنابراین مهم است که خود را از قبل برای این امر اجتناب ناپذیر آماده کنید.

به عنوان شخصیت بی عذد روحیه افراد را مشکل دار خواهید کرد.

بسیاری از مردم انتخاب های دیگران را به عنوان توهین شخصی به خود می دانند. اگر افراد دیگر مسیرهای زندگی متفاوتی را نسبت به خودشان انتخاب کنند، به نوعی انتخاب های خودشان را باطل یا تضعیف می کند. همانطور که می‌توانید تصور کنید، این می‌تواند بر حس کلی آنها از خود – اعتماد به نفس و رضایت آنها در زندگی خود و جایگاهشان در جهان – ویران کند. وقتی مردم احساس سردرگمی یا تهدید می کنند چه اتفاقی می افتد؟ مکانیسم جنگ یا گریز آن‌ها شروع می‌شود. به این ترتیب، احتمالاً متوجه خواهید شد که با افراد زیادی دعوا می‌کنید.

به عنوان شخصیت بی عذر احساس آزادی و رضایت بسیار خواهید داشت.

آیا تا به حال شده است که در تابستان بعد از کار در خارج از منزل به داخل خانه بیایید، کت و شلوار تولد خود را بپوشید و یا در شکوه تهویه مطبوع یا یک دوش آب خنک بنشینید؟ یادت هست چه حس شگفت انگیزی داشت! وقتی کاملاً و بدون عذرخواهی شما باشید، همین حس را خواهید داشت. دیگر خود را با خواسته های دیگران تطبیق نمی دهید. بدون ماسک، بدون لباس، بدون نماهایی که به دقت پرورش داده شده اند تا انتظارات دیگران را تسکین دهند. فقط آزادی کامل و کامل برای زندگی کردن دقیقاً همانطور که می خواهید. شما در کاری که انتخاب می‌کنید احساس شادی می‌کنید، از محیط اطراف خود راضی می‌شوید، از انعکاس در آینه احساس راحتی می‌کنید و به طور کلی احساس می‌کنید «این برای من کاملاً درست است». فوق العاده به نظر نمی رسد؟

چگونه تا حد امکان واقعی و بدون عذرخواهی زندگی کنیم؟

تکنیک‌های شخصیت بی عذر از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما برخی موضوعات رایج وجود دارد که ممکن است مفید باشد. در زیر چند نکته وجود دارد که ممکن است به شما کمک کند اصیل ترین خود را پرورش دهید. آنها می توانند به شما اعتماد به نفس بدهند تا زندگی را به طور کامل و کاملاً مطابق با شرایط خود زندگی کنید.

زمانی را به درون نگری عمیق در مورد اینکه چه کسی هستید اختصاص دهید.

همه ما مجموعه ای از علایق و گرایش های مختلف داریم. آنها جنبه های زیادی هستند که ما را به همان چیزی که هستیم تبدیل می کنند، و اغلب همپوشانی نسبتاً زیادی وجود دارد. زمانی را به فکر کردن و اولویت‌بندی مواردی اختصاص دهید که برای شما مهم‌تر از این است که اگر آزادی کاملی برای انجام آن داشتید، می‌خواهید چگونه زندگی کنید.

به برخی از این سوالات توجه کنید:

  • در یک دنیای ایده آل، چه شکلی را انتخاب می کنید؟
  • چگونه لباس می پوشید؟
  • کجا می خواهید زندگی کنید؟ و در چه نوع خانه ای؟
  • چگونه آن را تزئین می کنید؟
  • کدام نوع غذاها شما را بیشتر خوشحال می کند؟
  • چه نوع هدفی از زندگی می تواند بیشترین رضایت را برای شما به ارمغان بیاورد؟
  • در مورد سرگرمی ها و سرگرمی ها چطور؟ می خواهید اوقات فراغت خود را چگونه بگذرانید؟
  • در صورت وجود، چه نوع رابطه ای را می خواهید؟

همه این سوالات مهم هستند، زیرا می توانند به شما کمک کنند تا تصویری محکم از نوع زندگی که می خواهید داشته باشید، جمع آوری کنید.

شجاع باشید و آن جهش را انجام دهید (به دنبال آن جهش های بیشتری انجام دهید!).

اکنون که جزئیات را در مورد اینکه می‌خواهید زندگی‌تان چگونه به نظر برسد مرتب کرده‌اید، آن‌ها را عملی کنید.

نکته

این به شما شخصیت بی عذر می دهد. آیا می خواهید در خالکوبی پوشیده شوید؟ موهایتان را رنگین کمان رنگ کنید؟ طوری لباس بپوشید که انگار از Assassin’s Creed یا Skyrim خارج شده اید؟ راهب باشید یا راهبه؟ دین/نام/جنسیت خود را تغییر دهید؟ تا زمانی که نفس عمیقی نکشید و در آن شیرجه نزنید، هیچ چیز تغییر نخواهد کرد. کاری ملموس برای تغییر همه چیز انجام دهید، و همه چیز بعد از آن آشکار خواهد شد.

اولین قدم در زندگی واقعی همیشه سخت ترین است. زیرا تردید برنامه ریزی شده در آن وجود دارد. سعی کنید آن را به عنوان کشش رو به بالا ترن هوایی ببینید. هنگامی که شروع به حرکت از بالاترین نقطه می کنید، شتاب جمع می کنید و فقط به راه خود ادامه می دهید.

برای یادگیری آنچه نیاز به تعدیل دارد به جایی متمایل شوید که دردناک است.

اگر نسبت به جنبه های خاصی از زندگی خود احساس افسردگی یا مضطرب کرده اید، آن جنبه هایی هستند که نیاز به مراقبت فوری دارند. اساساً، اگر این چیزها را احساس می‌کنید، نشانه‌هایی از نیاز به تغییر هستند. روان شما فقط سر شما فریاد می زند که به جایی که آسیب می زند توجه کنید تا بتوان به مسائل رسیدگی کرد. به این موضوع فکر کنید مانند آسیبی که متحمل شده اید. وقتی به خودتان صدمه می زنید، تمام انرژی و توجه شما به سمت آگاهی از آنچه آسیب می زند و چگونه آن را درمان کنید، می رود. این را نوعی تریاژ ذهنی و عاطفی در نظر بگیرید: جنبه‌هایی از زندگی‌تان که بیشترین غم و اندوه و ناراحتی را برای شما به همراه دارند، همان‌هایی هستند که باید ابتدا به آن‌ها پرداخته شود.

یا می توانید تمام علائم هشدار دهنده را نادیده بگیرید و به خاطر خوشحال کردن دیگران در جایی که هستید راکد شوید.

به عنوان شخصیت بی عذر برای صدمه زدن یا ناامید کردن دیگران آماده باشید.

نویسنده اوریا کوه دریمر در شعر معروف خود “دعوت” این گوهر را ارائه می دهد:

«می‌خواهم بدانم آیا می‌توانید دیگری را ناامید کنید تا با خودتان صادق باشید. اگر بتوانی اتهام خیانت را تحمل کنی و به خودت خیانت نکنی.» آیا برای انجام این کارها آمادگی دارید؟ زیرا با شخصیت بی عذر، دیگران را آزار داده و ناامید خواهید کرد. این یک امکان نیست؛ این یک امر اجتناب ناپذیر است.

بسیاری از ما حداقل با چند جنبه از زندگی که از آنها متنفریم – حتی از آنها نفرت داریم – به خاطر خوشبختی دیگران دست و پنجه نرم می کنیم. ما نمی خواهیم به آنها صدمه بزنیم یا ناامید کنیم یا احتمالاً آنها را از دست بدهیم. بنابراین خودمان را آتش می زنیم تا آنها را گرم نگه داریم. اما ما فقط می توانیم این کار را برای مدت طولانی انجام دهیم تا زمانی که سوخت خودمان تمام شود و چیزی جز خاکستر و دود باقی نماند. ممکن است در یک رابطه یا ازدواجی باشید که برای مدت طولانی به نظر شما خوب نبوده است. اما برای ادامه دادن مردد هستید زیرا نمی‌خواهید به همسر یا فرزندتان صدمه بزنید.

بنابراین سؤال این است که آیا حاضرید دیگران را آزار دهید و خطر خیانت فرضی خود را فریاد بزنید تا زندگی واقعی داشته باشید؟

از عذرخواهی برای صادق بودن با خودتان دست بردارید.

یکی از جنبه‌های اصلی عدم معذرت خواهی خود بودن این است که از گفتن «متاسفم» به خاطر اینکه چه کسی و چگونه هستید دست بردارید. بسیاری از ما عادت داریم که خودمان را کوچک کنیم تا مطمئن شویم دیگران در اطراف ما ناراحت نیستند. هر فضایی که نیاز دارید را اشغال کنید و از انتخاب های خود عذرخواهی نکنید. شما هیچ جنبه ای از زندگی خود را مدیون هیچ کس دیگری نیستید، و اگر آنها به دلیل متفاوت بودن یا “عجیب” بودن شما ناراحت یا توهین شده باشند، این نشانه بزرگی است که رشد شخصی بسیار کمی در پیش دارد.

منابع
وبسایت aconsciousrethink

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا