سیستم باورها و تقسیم بندی های SOB

آیا تا به حال به این مطلب فکر کرده اید که سیستم باورها چیست و چه ارتباطی با اختلال اضطرابی دارد؟ اضطراب ناشی از رفتار دلهره آمیز است. رفتار به این صورت تعریف می شود: طرز فکر و عمل انسان. دلهره به این صورت تعریف می شود: ترس از اینکه اتفاق بد یا ناخوشایندی رخ دهد. اگر اضطراب ناشی از رفتار دلهره آمیز است، چه چیزی باعث می شود که فرد رفتار دلهره آمیز داشته باشد؟ برای پاسخ به این سوال باید کمی پیش زمینه ارائه دهیم. از این رو در این مقاله از وب سایت همکده به بررسی سیستم باورها و اضطراب پرداخته ایم. مرکز مشاوره همکده ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی است که به عنوان اولین و بزرگترین مرکز مشاوره در ایران شناخته می شود.

پیش زمینه ای بر سیستم باورها

از لحظه لقاح، بدن کودک شروع به رشد می کند. در عرض سه هفته، مغز، نخاع، قلب و سایر اندام های کودک شروع به شکل گیری می کنند. تقریباً در ده هفته، مغز نوزاد شروع به کار می کند. از این نقطه به بعد است که انسان شروع به یادگیری می کند. انسان‌ها ماشین‌های یادگیری هستند و ما می‌توانیم با سرعت بسیار بالایی یاد بگیریم، مخصوصاً در سال‌های اولیه. در واقع، تحقیقات نشان داد که ما حتی در دوران بارداری شروع به یادگیری می کنیم. بیشتر در این مورد در یک لحظه این یادگیری به شخصیت ما شکل می دهد و تا حد زیادی نحوه رفتار ما را تعیین می کند.

همانطور که ما اطلاعات را پردازش می کنیم، از جمله اطلاعات درونی خود (زندگی فکری)، آنچه را که در بدن و روی بدن و از طریق حواس خود مشاهده و احساس می کنیم، و دنیای بیرون (محیط هایی که در آن زندگی می کنیم، افراد، موقعیت ها و شرایط) که با آن روبرو می شویم و با آن تعامل داریم ​، سیستم باورهای خود (SOB) را شکل می دهیم. درست مانند رایانه‌ای که بر اساس نحوه برنامه‌ریزی سیستم عامل (OS) نرم‌افزار کار می‌کند، انسان‌ها عمدتاً بر اساس نحوه برنامه‌ریزی SOB خود رفتار می‌کنند. در حالی که برنامه نویسان رایانه، سیستم عامل رایانه را برنامه ریزی می کنند، که به رایانه می گوید چگونه رفتار کند، انسان ها خودشان «سیستم اعتقادات» خود را … همانطور که زندگی می کنند، برنامه ریزی می کنند.

تقسیم بندی های SOB و سیستم باورها

برای سادگی، SOB ما را می توان به سه دسته اصلی سازماندهی کرد:

  • ارزش ها
  • باورها
  • نگرش ها (که ترجیحات نیز نام گذاری می شود)

هر یک از این دسته های اصلی شامل زیرمجموعه هایی است که به آنها می پردازیم. بسته به منبع، دسته ها و زیرمجموعه های اصلی بیشتری می توانند وجود داشته باشند که SOB ما را تشکیل می دهند. اما برای این برنامه، ما فقط از این سه استفاده می کنیم.

  • ارزش ها – ارزش ها مفاهیم خوب و بد / درست و غلط هستند. در دسته ارزش‌ها، دو زیر مجموعه به نام‌های «خوب/درست» و «بد/اشتباه» داریم.
  • باورها – باورها مفاهیم درست و نادرست هستند. در دسته باورها، ما دو زیرمجموعه به نام‌هایTrue و False داریم.
  • نگرش ها / ترجیحات – نگرش ها / ترجیحات مفاهیم دوست داشتن و دوست نداشتن هستند. در این دسته نیز دو زیر مجموعه داریم. آنها “پسندیدن” و “نپسندیدن” نامیده می شوند.

این دسته بندی های اصلی را برای سیستم باورها و اضطراب می توان به صورت زیر نشان داد.

سیستم اعتقادات

پس از اینکه مغز شروع به رشد کرد، پردازش اطلاعات، رسیدن به نتیجه‌گیری و دسته‌بندی این نتایج را به سه دسته اصلی ارزش‌ها، باورها و ترجیحات آغاز می‌کنیم. هر نتیجه‌گیری که می‌کنیم در دسته‌بندی و زیرمجموعه مربوطه نشان داد می شود. این نتایج سیستم اعتقادات ما (SOB) را تشکیل می دهد. در اینجا مثالی از چگونگی آشکار شدگی بررسی شد:

تحقیقات نشان داد که بچه های متولد نشده می توانند صدای مادر خود و کسانی را که در دوران بارداری با آنها یا مادرشان صحبت می کنند، تشخیص دهند. نوزادان متولد نشده صداها را می شناسند و با آنها به عنوان بخشی از فرآیند پردازش، اسناد و حافظه ارتباط برقرار می کنند. هنگامی که کودک به دنیا می آید، کودک صدای آشنا را می شناسد، همانطور که کودک سر خود را به سمت صدای آشنا می چرخاند در حالی که به صداهای ناآشنا پاسخ نمی دهد. بنابراین حتی در رحم، انسان ها در حال یادگیری و توسعه SOB خود هستند. هنگامی که رشد و تکامل کودکان را مشاهده می کنید، فرآیند ساخت SOB ما حتی واضح تر می شود. خیلی زود پس از تولد، آنها به شما خواهند گفت که چه می خواهند.

همه این رفتارها نشان می دهد که پردازش وجود داشته و دارد، که منجر به نوع رفتار آنها می شود. این پردازش، طبقه بندی و استفاده از اطلاعات در طول زندگی ما ادامه دارد.

مثالی در این باره برای سیستم باورها

به عنوان مثال، اگر به کودک چیزی داده شود که برای او طعم خوبی دارد، مانند پوره گلابی، او ممکن است به این نتیجه برسد که گلابی له شده را دوست دارد. بر اساس این نتیجه‌گیری، او ممکن است از نظر شناختی گلابی‌های له‌شده را به‌عنوان «پسند» رتبه‌بندی کند و آن نتیجه‌گیری را در زیررده «تنظیمات» مناسب ثبت کند. هر زمان که مادر به او گلابی پوره شده می دهد، او پاسخ مثبتی می دهد. زیرا گلابی های پوره شده را “دوست دارد” زیرا آنها به “ارجح” تبدیل شده اند.

با این حال، اگر چیزی به او داده شود که دوست ندارد، مانند لوبیا سبز له شده، این نتیجه‌گیری را در زیر «نپسندیدن» در دسته «تنظیمات» SOB خود ثبت می‌کند. هر گاه به او لوبیا سبز له شده می دهند، ممکن است عصیان کند زیرا قبلاً به این نتیجه رسیده بود که آنها را دوست ندارد.

SOB ما بر اساس نتیجه گیری هایی که در مورد تجربه زندگی خود می گیریم ساخته شده است. این نتایج بر رفتار ما تأثیر می گذارد. همانطور که ما رشد می کنیم و رشد می کنیم، هر فکری که داریم از طریق SOB ما فیلتر شده و تحت تاثیر آن قرار می گیرد. این فرآیند را می توان به صورت زیر نشان داد. فرایندی که در سیستم باورها و اضطراب جایگاه خاص دارند.

نظام اعتقادی

این فرآیند بسیار پیچیده‌تر از آنچه توضیح دادیم است، اما نتیجه این است: SOB ما از نتیجه‌گیری‌هایی که در مورد زندگی می‌گیریم ساخته می‌شود. سپس، نتایج موجود در SOB ما به شدت بر رفتار ما تأثیر می گذارد. انسان ها SOB خود را به عنوان یک فرآیند مداوم شکل می دهند و تغییر می دهند. با این حال، چند نکته وجود دارد که باید در نظر داشت:

  • ارزش ها – مفاهیم خوب و بد / درست و نادرست، زمانی که مشخص شوند، تغییر دادن آنها دشوار است. در حالی که ما می توانیم آنها را تغییر دهیم، اغلب تغییر پایدار نیاز به پشتکار و تکرار زیادی برای رسیدن به آن دارد.
  • باورها – مفاهیم درست و نادرست هنوز در برابر تغییر مقاوم هستند، اما تغییر آن آسان تر از ارزش ها است.
  • ترجیحات – تغییر مفاهیم دوست داشتن و دوست نداشتن ساده ترین است. در واقع هر زمان که بخواهیم آنها را تغییر می دهیم.

نمونه هایی برای نظام اعتقادی

این نمونه ها برای سیستم باورها و اضطراب بسیار مهم هستند. مثلا اگر در خانه‌ای بزرگ شدید که در آن به شما آموزش دادند که قتل خطا است، به احتمال زیاد باور خواهید کرد که قتل خطا است. این نتیجه بخشی از SOB شما در دسته ارزش‌ها را تشکیل می‌دهد. اگر طعم بستنی وانیلی را نسبت به بستنی شکلاتی دوست داشتید، این نتیجه بخشی از SOB شما در دسته ترجیحات خواهد بود. اینها فقط سه نمونه از نتیجه گیری های زیادی هستند که می توانید انجام دهید که سپس SOB شما را با اطلاعات پر می کند، که برای تصمیم گیری از آنها استفاده می کنید و سپس بر اساس آن عمل می کنید.

اگر کسی دیدگاه شما را در مورد قتل به چالش می کشید، به احتمال زیاد نتیجه شما تغییر نمی کرد مگر اینکه یک مورد قوی برای تغییر آن نتیجه به شما ارائه شود. برای بسیاری از مردم، تغییر این ارزش باید متقاعدکننده‌های زیادی باشد. به یاد داشته باشید که:

  • ارزش ها سرسختانه تغییر می کنند.
  • باورها برای تغییر سرسخت نیستند.
  • ترجیحات آسان ترین تغییر هستند.

اس او بی بر اساس نظرات شخصی است نه حقایق

در این بخش با توجه به سیستم باورها و اضطراب نگاهی به SOB می اندازیم. این دیدگاه بر اساس نمونه های قبلی است. شایان ذکر است که همه موارد فوق – ارزش ها، باورها و ترجیحات – از نتیجه گیری هایی که ما در مورد زندگی می گیریم ساخته می شوند. بنابراین، SOB ما بر اساس نظرات شخصی است، نه لزوما حقایق. بله، ما می توانستیم از حقایق برای شکل دهی به نظرات خود استفاده کنیم. اما نظرات به دلایل مختلفی شکل می گیرند که حقایق و شواهد تجربی تنها بخش کوچکی از معادله است.

این همچنین به ترجیحات فرد برای باور به چیزی بستگی دارد. در حالی که برخی از مردم برای حقایق و شواهد ارزش زیادی قائل هستند، برخی دیگر بدون توجه به حقایق و شواهد، ارزش بیشتری برای احساسات یا آنچه می خواهند باور کنند قائل هستند. به عنوان مثال، برخی از افراد معتقدند که مخالفت با آنچه خانواده اصلی آنها معتقد است اشتباه است، بنابراین هیچ واقعیت یا مدرکی نظر آنها را تغییر نمی دهد.

ارزش ها، اعتقادات و ترجیحات ما بر اساس نظرات ما از زندگی است. این نظرات را می توان به طرق مختلف و حتی ناخودآگاه به دست آورد. ارزش ها، باورها و ترجیحات سخت نیستند. مواردی هستند که وارد DNA ما شدند. مطمئناً محیطی که در آن بزرگ شده‌ایم نقش اصلی را در تجربیاتی که داریم و نتیجه‌گیری می‌کنیم دارد. با این وجود، کل SOB ما از نظرات شخصی تشکیل شد. این “نظرات” بر نحوه رفتار ما تأثیر می گذارد.

سیستم باورها و اضطراب

اکثریت قریب به اتفاق مردم با «خلبان خودکار» کار می‌کنند، جایی که افکار و اعمالشان به جای اعمال آگاهانه عمدی، توسط الگوهای ناخودآگاه عادت‌دار هدایت می‌شود. درصد بسیار کمی از مردم از نحوه شکل گیری باورها و تأثیر آن باورها بر رفتار آگاه می شوند. به طور معمول، این فرآیند تنها زمانی آشکارتر می شود که با یک درمانگر برای ایجاد تغییر رفتاری کار کنید. علائم رایج اضطراب که ناشی از سیستم باور های ما هستند عبارتند از: تپس قلب، درد قفسه سینه، سرگیجه، سبکی سر، ضعف عضلانی، بی حسی، سوزن سوزن شدن، ضعف، آسم و تنگی نفس، لرزیدن، درد مزمن، کمر درد، خستگی مزمن و غیره.

ترکیبی از اطلاعات خودیاری خوب و کار با یک درمانگر، مربی یا مشاور مجرب اختلال اضطراب، مؤثرترین راه برای رسیدگی به اضطراب و علائم متعدد آن است. تا زمانی که به دلایل اصلی اضطراب پرداخته شود – که ما آنها را عوامل زمینه ای اضطراب می نامیم – مبارزه با ناخوشی اضطرابی می تواند بارها و بارها بازگردد. مقابله با عوامل زمینه ساز اضطراب بهترین راه برای مقابله با اضطراب مشکل ساز است. در این مسیر متخصصان مرکز مشاوره همکده به شما کمک می کنند.

 

 

منابع
anxietycentre

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا