رویای خیس در مردان چیست؟

رویای خیس در مردان کاملا طبیعی است و بیشتر به عنوان انزال شبانه شناخته می شود. البته رویای خیس در زنان و دختران هم رخ می دهد. به طور کلی رویای مرطوب به ارگاسم خود به خودی در خواب در  مردان و ترشح مایعات واژن در زنان اشاره دارد که به ویژه در سال های نوجوانی یا زمانی که یک فرد بالغ دوره طولانی پرهیز جنسی (نداشتن رابطه جنسی) دارد، رخ می دهد. اما چرا رویای خیس در مردان و زنان رخ می دهد و چه راهکارهایی برای پیشگیری از آن وجود دارد؟ برای پاسخ به هر یک از این سوالات بهتر است ادامه این مقاله از همکده را تا انتها بخوانید.

رویای خیس در مردان چه علائمی دارد؟

به طور کلی رویای مرطوب در مردان و پسران باعث ارگاسم خود به خودی در هنگام خواب می شود. ارگاسم نقطه اوج هیجان جنسی است که در اطراف اندام تناسلی زن و مرد علائم بیشتری را نشان می دهد. برای مردان، ارگاسم همراه با ترشح منی (انزال) است. در زنان، ممکن است مایع شفافی از مجرای ادرار ترشح شود. در برخی شرایط ممکن است مردان در خواب متوجه رویای خیس خود نشوند. در مواقع دیگر، ارگاسم در یک رویای خیس می تواند به اندازه کافی شدید باشد که فرد را بیدار کند.

رویاهای خیس ممکن است در طول زندگی نوجوانان پس از بلوغ رخ دهد . اما، در طول سال‌های نوجوانی که هورمون‌های جنسی افزایش می‌یابند یا در دوره‌های پرهیز جنسی طولانی‌مدت، بیشتر بروز پیدا می کند. رویای خیس معمولاً در سنین 13 تا 14 سالگی در طول به اصطلاح سالهای نوجوانی میانی شروع می شود. حدود 38 درصد از مردان نوجوان قبل از اینکه بدانند خواب خیس چیست، تجربه می کنند.

شایع ترین علل رویای خیس در مردان و پسران چیست؟

رویای خیس در مردان چیست؟ || مرکز مشاوره همکده

به طور کلی، جریان خون به اندام های جنسی در طول خواب افزایش پیدا می کند. این وضعیت در مردان می تواند منجر به بروز نعوظ شود. علت اصلی بروز رویای مرطوب در مردان کاملا شناخته شده نیست. اما چندین نظریه برای آن وجود دارند که عبارتند از:

رویاهای خیس مربوط به عشق شهوانی

رویاهای شهوانی که در طول خواب REM رخ می دهند ممکن است منجر به بروز ارگاسم و رویای مرطوب در مردان شود. خواب REM مرحله ای است که در آن شدیدترین و واضح ترین رویاها می توانند بروز کنند.

افزایش تستوسترون در نوجوانان

افزایش سطح تستوسترون می تواند یکی از علل بروز رویای مرطوب در پسران باشد. تستوسترون، هورمون جنسی اولیه در مردان، در طول سال های نوجوانی تا اوایل بزرگسالی افزایش می یابد. حتی در مردانی که به مدت طولانی رابطه جنسی ندارند، تجمع تستوسترون می تواند باعث تقویت میل جنسی و در نهایت رویای مرطوب در آنها شود.

تحریک اندام تناسلی

ممکن است مالش اندام تناسلی در هنگام خواب (مانند ملافه تخت یا دراز کشیدن روی شکم) باعث تحریک جنسی ناخواسته و بروز رویای جنسی در پسران شود.

اما علت اصلی رویای خیس در زنان کمتر مورد بررسی قرار گرفته و شناخته شده نیست. تنها حدود 10 درصد از زنان “انزال زنانه” را تجربه می کنند که در این شرایط مایع شفاف در طول ارگاسم تشرح می شود.

از طرفی هم باید به این موضوع توجه کنید که همه مردان و پسران رویای خیس را تجربه نمی کنند. به نظر می رسد حدود 85 درصد از مردان و زنان در مقطعی از زندگی، انزال شبانه را تجربه می کنند.  این یافته ها تا حدی توسط یک مطالعه در سال 2020 از دانشگاه علوم بهداشت در استانبول، ترکیه پشتیبانی می شود که در آن 83 درصد از پسران گزارش دادند که رویاهای خیس را تجربه کرده اند.

حقایق و افسانه ها در مورد رویاهای خیس

افسانه های زیادی در مورد رویاهای خیس وجود دارد که در برخی شرایط ممکن است تا حدودی گیج کننده باشند، از جمله:

باور غلط: رویاهای خیس تعداد اسپرم را کاهش نمی دهد.

برخی از مردم بر این باورند که رویاهای خیس تعداد اسپرم مردان را کاهش نمی دهد. این در حالی است که رویاهای خیس راهی برای دفع اسپرم های قدیمی و کمک به تشکیل طبیعی اسپرم های جدید و سالم در بدن است.

باور غلط: رویای خیس فقط در مردان رخ می دهد.

بسیاری از افراد فکر می کنند که رویاهای خیس فقط در مردان یا به طور خاص پسران نوجوان اتفاق میفتد، این در حالی است که رویای مرطوب در زنان هم می تواند رخ دهند. خواب خیس در زنان ممکن است منجر به ارگاسم و همچنین ترشحات واژن اضافی ناشی از برانگیختگی شود. اما به طور کلی  مردان ممکن است بیشتر مستعد رویاهای خیس باشند زیرا به طور طبیعی چندین نعوظ در شب ایجاد می کنند.

باور غلط: رویاهای خیس سیستم ایمنی بدن را کاهش می دهد.

برخی از مردم بر این باورند که رویاهای خیس ممکن است باعث شود که فرد بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرماخوردگی یا عفونت ایمنی قرار بگیرد. با این حال، رویاهای خیس می تواند به کاهش اسپرم اضافی در بیضه ها کمک کند، که عملکرد سالمی برای دستگاه تناسلی مردان است.

رویاهای خیس فقط در دوران بلوغ رخ می دهد.

رویاهای خیس در دوران بلوغ به دلیل تغییرات هورمونی بیشتر رخ می دهند، زیرا پسران جوان ممکن است اغلب خودارضایی یا رابطه جنسی نداشته باشند، بنابراین اسپرم های بیشتری در طول خواب آزاد می شود. اما امکان بروز آنها در بزرگسالی وجود دارد.

باور غلط: رویاهای خیس آلت تناسلی را کوچک نمی کند.

برخی از مردم بر این باورند که رویاهای خیس اندازه آلت تناسلی فرد را کاهش می دهد. با این حال، هیچ مدرک علمی برای این وجود ندارد. هیچ بیماری، شرایط یا رویداد طبیعی وجود ندارد که باعث کوچک شدن اندام تناسلی مرد شود.

چگونه از رویا خیس در مردان جلوگیری کنیم؟

رویای خیس در مردان چیست؟ || مرکز مشاوره همکده

اگر چه بروز رویای خیس در مردان و زنان کاملا طبیعی است اما برخی راهکارها مانند داشتن روابط جنسی بیشتر برای کاهش تعداد دفعات بروز رویای مرطوب وجود دارد. از طرفی هم کاهش تماس با اندام تناسلی نیز ممکن است مفید باشد. سعی کنید به جای شکم به پهلو یا پشت بخوابید.

اما در مواردی که ممکن است رویای خیس در مردان و پسران با بروز برخی مشکلات جدی تر همراه باشد که زندگی روزمره فرد را مختل کند پزشک می تواند دارو هایی مانند داروهای ضد افسردگی را برای کاهش علائم تجویز کند. این داروها ممکن است دفعات رویاهای خیس را کاهش دهند، اما از طرفی هم می تواند انزال را در هنگام بیداری سخت کنند.

والدین و پسران نوجوان باید بدانند که خواب خیس یک پدیده طبیعی است، اما نباید مبنایی برای ارزیابی سلامت جسمی و جنسی پسر باشد. هیچ چیز بدی در دیدن رویاهای خیس وجود ندارد. در واقع، افسانه های متعددی در مورد رویاهای خیس در پسران وجود دارد.

برخی از مردم معتقدند پسرانی که رویاهای خیس زیادی می بینند ممکن است هنگام رابطه جنسی عملکرد خوبی نداشته باشند، در حالی که برخی دیگر ادعا می کنند پسرانی که رویاهای خیس نمی بینند از نظر جسمی بالغ نشده اند. اینها فقط باور هایی غلطی هستند که هیچ مبنای واقعی برای آنها وجود ندارد.

گاهی اوقات رویاهای خیس در پاسخ به رویاهای جنسی در هنگام خواب بروز می کنند. آنها بیشتر برای پسران نوجوان یا افرادی که برای مدت طولانی رابطه ندارند اتفاق می افتد. به آنها رویاهای خیس گفته می شود زیرا وقتی مردی این نوع خواب را می بیند، ممکن است با لباس یا ملافه خیس از خواب بیدار شود. چون در این شرایط مایع منی، مایع حاوی اسپرم، در هنگام انزال آزاد می شود. با این حال، همین اصطلاح برای اشاره به زمانی که یک زن در خواب به ارگاسم می رسد نیز استفاده می شود. رویاهای خیس ناشی از خودارضایی در هنگام خواب نیست. آنها بدون هیچ گونه تحریک دستی رخ می دهند.

تحقیقات نشان داده است که به طور متوسط 8 درصد از رویاها دارای محتوای جنسی هستند. در همین مطالعه، هم مردان و هم زنان گزارش دادند که در حدود 4 درصد از رویاهای وابسته به عشق شهوانی خود به ارگاسم رسیده اند.

در حالی که هیچ راه اثبات شده ای برای جلوگیری از رویاهای خیس وجود ندارد، تکنیک هایی وجود دارد که ممکن است آنها را کاهش دهد. با این حال، این روش ها هیچ نتیجه ای را تضمین نمی کنند.

رویاهای خیس می توانند بخش سالم و طبیعی خواب باشند. اما اگر فکر می کنید این وضعیت ممکن است منجر به بروز مشکلاتی مانند احساس استرس و اضطراب در شما شود و یا به اختلالاتی مانند اختلال روان و خواب شما مربوط می شود بهتر است با یک روانشناس باتجربه و مجرب در زمینه سکسولوژی یا حتی اختلالات خواب مشورت کنید.

منابع
https://www.verywellhealth.comhttps://www.medicalnewstoday.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا