رفتارهای پنهان یک شخص قلدر چگونه است؟

شخص قلدر دارای رفتارهایی است که چه در خانواده و چه در رابطه می تواند به نزدیکان خود آزار و اذیت وارد کند. استعداد ها می توانند در زمینه های مختلف باشند. استعداد ها هم از لحاظ درسی وجود دارند و هم از طریق ورزشی. امروز می خواهیم ویژگی های دانش آموزان با استعداد را برای شما بگوییم. همیشه در هر جمعی شخصیت های وجود دارد که ممکن است شما از آن ها خوشتون نباید.

افراد قلدر یکی از آن ها هستند. خیلی از ما دوستانی داشتیم که این اختلال را در خود داشته اند. قلدری در کلاس درس موضوع امروز ما است. عصبانیت اگر ادامه داشته باشد می تواند آسیب های زیادی به افراد برسانند. یکی از این آسیب ها می تواند مشکلات روانی باشد. عصبانیت می توان از طریق راه های مختلفی حل شود. در ادامه می خواهیم ببینیم که رفتارهای پنهان یک شخص قلدر چگونه است؟

شخص قلدر و آسیب های ناشی از آن

برای مثال ممکن است یک روان شناس برای یک فرد راه های مختلفی مثل تمرین با خود یا استفاده از وسایل مخصوص برای کاهش عصبانیت استفاده کند. در افراد دیگر ممکن است این عصبانیت به شیوه های دیگری ایجاد شود. برای مثال ممکن است فرد در تمام مدت عصبانیت را داشته باشد. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با رفتارهای پنهان یک شخص قلدر چگونه است؟ صحبت کنیم.

آزار و اذیت کودکان و نوجوانان با استعداد توسط شخص قلدر

روزانه تعداد زیادی از کودکان و نوجوانان با استعداد هدف آزار و اذیت و آزار قرار می گیرند. محققان دانشگاه پردو در یک مطالعه بنیادی بر روی قلدری و دانش آموزان با استعداد موضوعی را دریافتند.. تا کلاس هشتم، بیش از دو سوم دانش آموزان با استعداد، قربانی قلدری شده اند . این باعث می شود 19 درصد از تمسخرها به طور خاص به هوش و نمرات مربوط  شود.

نکته ای در ارتباط با شخص قلدر

مروری بر مطالعات انجام شده در مورد دانش آموزان زورگو و با استعداد از سال 1970 تا 2014 نتایجی را نشان داد. این که دانش آموزان با استعداد با نرخ مشابهی مانند سایر گروه های مورد هدف (گاهی کمی بیشتر، گاهی کمی کمتر) قربانی قلدرها می شوند. با این حال، ممکن است به دلایل منحصر به فرد مورد هدف قرار گیرند. و همچنین ممکن است در برابر قلدرها متفاوت پاسخ دهند.

چرا کودکان با استعداد به اهداف قلدری تبدیل می شوند؟

یکی از دلایلی که دانش آموزان با استعداد مورد آزار و اذیت قرار می گیرند، عملکرد استثنایی آن ها در مدرسه است. و همچنین توجه، منابع و فرصت هایی است که در اطراف این موفقیت های عالی تحصیلی متمرکز است. قلدرها یا به موفقیت و نمرات خود حسادت می کنند، یا آن ها را تهدیدی برای وضعیت شخصی و موفقیت تحصیلی خود می دانند. علاوه بر این، آن ها همچنین می توانند حس حمایتی معلمان را نسبت به افراد با استعداد متوجه شوند.

نکته ای در ارتباط با شخص قلدر

توانایی های استثنایی تحصیلی یک دانش آموز با استعداد باعث می شود آن ها از همسالان خود متمایز شوند حتی  برای بچه هایی که قلدری می کنند، به یک هدف آسان تبدیل شود. یکی دیگر از عواملی که بر دانش آموزان با استعداد تأثیر می گذارد این است که آن ها اغلب در طول مدرسه با هم گروه بندی می شوند. یا برای برنامه های های خاص از کلاس خارج می شوند. وقتی این اتفاق می افتد، توجه آن ها را جلب می کند و آن ها را از جمعیت عمومی مدارس متمایز می کند.

این رویکرد مثبت در برابر قلدرها است و مدرسه را برای آن ها تازه ارزش قائل می شود، حذف آن ها از کلاس درس یا برگزاری کلاس های جداگانه باعث کاهش تماس با برخی از دوستان و همسالان آن ها می شود. این فاصله ممکن است به بیگانگی و کینه برخی دانش آموزان منجر شود. این که در نهایت می تواند منجر به قلدری شود.

کودکان با استعداد و تحریک پذیری بیش از حد رفتارهای غیرمعمول

علاوه بر این، برخی از کودکان با استعداد ممکن است در نتیجه تحریک پذیری بیش از حد رفتارهای غیرمعمول داشته باشند. این نیز توجه آن ها را به خود جلب می کند و می تواند باعث قربانی شدن آن ها شود. به احتمال زیاد بخشی از گروه بزرگی از دوستان هستند که از آن ها در برابر قلدرها محافظت می کند. ”

چگونه شخص قلدر بر کودکان با استعداد تأثیر می گذارد؟

قلدری بر همه کودکان تأثیر منفی می گذارد، اما کودکان تیزهوش ممکن است از جهات قابل توجهی با سایر دانش آموزان متفاوت باشند. اثرات طولانی مدت قلدری مهم است.

نکته ای در ارتباط با شخص قلدر

آن ها استعداد خود را پنهان می کنند. دانش آموزان با استعداد می دانند که توانایی های تحصیلی آن ها را از سایر دانش آموزان متمایز می کند. در نتیجه، آن ها گاهی اوقات توانایی های خود را پنهان می کنند و وانمود می کنند که مانند بقیه هستند. آن ها حتی ممکن است تا آن جا پیش بروند که پاسخ های اشتباه را در کلاس بدهند. دانش آموزان سعی می کنند شرایط را برطرف کنند. کودکان با استعداد اغلب مبتدی، مستقل و متکی به خود هستند. در نتیجه، آن ها گاهی مسئولیت قلدری را بر عهده می گیرند.

رفتارهای پنهان یک شخص قلدر چگونه است؟

قلدری به قدمت بشریت است و از یک منبع اولیه واحد نشات می گیرد: ترس. ترس یک احساس مشترک برای همه است و هرکسی به روش های مختلف با ترس خود برخورد می کند. برخی راه ها سالم و عقلانی و برخی مخرب و مضر هستند. یک قلدر قلباً می ترسد. شخص قلدر در احساسات خود نسبت به خود ناامن هستند و بنابراین با ایجاد ترس در دیگران با این ترس مبارزه می کنند. هر کسی اگر به اندازه کافی ترسو باشد، توانایی قلدر بودن را دارد.

اگر شما قربانی باشید، تشخیص یک قلدر به اندازه کافی آسان است. اما تشخیص اینکه آیا شما کسی هستید که قلدری را انجام می دهید بسیار سخت تر است.

رفتارهای پنهانی شخص قلدر

در این‌جا چند رفتار پنهان یک قلدر (و نحوه اجتناب از آن‌ها) بیان خواهد شد:

آیا این علامت خطرناک را می بینید که ممکن است یک شخص قلدر را نشان دهد؟

نیاز به کنترل و تسلط بر دیگران

مردم می ترسند به اندازه کافی خوب، به اندازه کافی قوی، به اندازه کافی باهوش یا به اندازه کافی قدرتمند نباشند. بنابراین احساس می کنند باید به همه، به خصوص خودشان، ثابت کنند که هستند. آن‌ها به دنبال کنترل همه چیز و همه هستند. زیرا احساس می کنند زندگی آن‌ها از کنترل خارج است. یا احساس می کنند که اگر کنترل کاملی بر موقعیتی نداشته باشند، ممکن است کسی به آن‌ها صدمه بزند. آن‌ها به دنبال تسلط بر دیگران هستند تا مطمئن شوند که هیچ کس نمی تواند قیام کند و به آن‌ها صدمه بزند.

نکته

بهترین راه برای مقابله با ترس های درونی خود در مورد ارزش خود است. با افرادی در زندگی خود که باعث می شوند احساس بی لیاقتی یا ناکافی بودن کنید، مقابله کنید. مسائل کنترلی خود را شناسایی کنید و دلیل اساسی که احساس می کنید به کنترل همه چیز و همه اطرافیان خود نیاز دارید را بیابید.

خشم در شخص قلدر

بخشی از ترس یک قلدر از خارج شدن از کنترل این است که احساسات خود کاملاً تحت کنترل آن‌ها نیست. آن‌ها ممکن است از نظر عاطفی نامتعادل باشند یا تحت فشار عاطفی زیادی باشند و به همین دلیل بیشتر سرزنش کنند. برای مقابله با این موضوع، باید علت اصلی عصبانیت خود را پیدا کنید و با آن مقابله کنید. کلاس های مدیریت خشم و یافتن راه های دیگر برای مقابله با احساسات قدرتمند می تواند به کنترل بهتر این احساسات کمک کند.

کنترل ضعیف ضربات روانی

خشم و ترس می توانند بر قضاوت بهتر ما غلبه کنند و موانع عمل بر روی آن احساسات را از بین ببرند. افرادی که کنترل تکانه ضعیفی دارند، تقریباً هر احساسی را کنترل می کنند. موج شکن های ذهنی کمتری وجود دارد که نیروی سونامی احساسات را تخلیه کند. هنگامی که یک احساس قدرتمند مانند ترس یا عصبانیت بالا می‌آید، در ذهن یک قلدر بسیار اندک وجود دارد که آن را کاهش دهد و مانع از عمل کردن بر روی آن احساس شود.

نکته

رویارویی با خود ترس ها مانند شرکت در کلاس های مدیریت خشم به این امر کمک می کند. اینکه بتوانید تشخیص دهید چه زمانی به طور خطرناکی عصبانی می شوید و سپس قبل از اینکه همه چیز از کنترل خارج شود آن برخورد را ترک کنید نیز مهارت خوبی برای یادگیری است. پیشگیری از حوادث بسیار بهتر از مقابله با عواقب آن است.

عدم همدلی با دیگران در شخص قلدر

عدم همدلی، اعمال خشونت روحی یا فیزیکی بر کسی را بسیار آسان تر می کند. وقتی شخصی که با او سر و کار دارید دیگر یک شخص نیست و در عوض صرفاً به مانعی در برابر اراده شما تبدیل می شود، در این صورت او را از انسانیت خارج می کنید. وقتی شما از نظر ذهنی آن شخص را به جای نامش بر اساس شغلش دسته بندی می کنید، در این صورت او را از انسانیت خارج می کنید. از سالی که دو فرزند دارد و از زمانی که شوهرش به سرطان مبتلا است، برای گذران زندگی دو شغل دیگر کار می‌کند، راحت‌تر است که نماینده خدمات مشتری را سرزنش کنید.

نکته

شما می توانید با تشخیص اینکه مانعی که در مقابل شما قرار دارد شخصی با مسائل خاص خود که با آن‌ها سر و کار دارد، از تشدید وضعیت جلوگیری کنید. سعی کنید درک کنید که ممکن است آن‌ها نیز مانند شما روز بدی داشته باشند. وقتی بتوانید به موقعیت شخص دیگری متصل شوید، احتمال اینکه با او بدرفتاری کنید کمتر است.

عدم تحمل تفاوت ها در شخص قلدر

مردم موجوداتی اجتماعی هستند و به راحتی می توان با یک گروه همذات پنداری کرد. این یک غریزه است که خودمان را به «قبیله» تقسیم کنیم و هر کسی که یکی از «ما» نیست، یک تهدید است. گروه‌های مذهبی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به راحتی می‌توانند اعضای گروه‌های مخالف را به دلیل اینکه بخشی از «قبیله» دیگری هستند، شیطان جلوه دهند.

این از ترس از دیگری و از عصبانیت در مورد نارضایتی های قابل درک بین گروه ها ناشی می شود. رسانه‌های اجتماعی این موضوع را با «خشم ساختگی» به حد افراطی رساندند که به موجب آن شما احساسات یک گروه را علیه گروهی دیگر تحریک می‌کنید تا پول دربیاورید.

نکته

وقتی کسانی را که با شما متفاوت هستند بپذیرید و درک کنید که همه چیزهای یکسانی را از دیدگاه های مختلف می بینند، می توانید سعی کنید نقاط مشترک پیدا کنید و در میانه با هم ملاقات کنید. به‌جای نتیجه‌گیری سریع در مورد عقاید کسی، سعی کنید بفهمید که چرا آن‌ها در وهله اول به این چیزها اعتقاد دارند.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا