رفتارهای پنهانی شخص ریاکار که قبل از افشای خود نشان می دهد

رفتارهای پنهانی شخص ریاکار به گونه ای است که مردم از آن ها تنفر شدیدتری دارند. در واقع به گونه ای این افراد دیگران را گول میزنند. ما باید بتوانیم با شیوه درست این موضوع را مدیریت کنیم. دروغ می تواند آسیب های زیادی به افراد برساند. آسیب شناختی در بسیاری از نوجوانان یا بزرگسالان شدت یافته است. یکی از این دلایل وجود بیماری همه گیری است. در دنیایی که زندگی می کنیم افراد ممکن است رفتار های ناشایستی داشته باشند. اما همه این رفتار ناشایست قابل حل هستند. این به شرطی است که فرد خودش قصد این کار را داشته باشد. ‌

راستگویی یک خصلت فوق العاده هست همه باید آن را داشته باشند. متاسفانه در دنیایی که زندگی میکنیم برخی از مردم رفتار های عجیبی دارند. آن ها سعی دارند برای این که خودشان را برتر نشان دهند هر نوع رفتاری انجام دهند. حتی برخی از آن ها ممکن است دروغ های را بگویند تا مقام خود را بالا ببرند. در مقاله های قبل در ارتباط با دروغگو بودن همسر صحبت کردیم. در ادامه می خواهیم ببینیم که رفتارهای پنهانی شخص ریاکار که قبل از افشای خود نشان می دهد، چگونه است.

استرس در افراد و مقابله با رفتارهای پنهانی شخص ریاکار

در مقاله های قبل گفتیم که یکی از استرس های که به افراد خصوصا زوجین وارد می شود استرس های ناشی از کودکان است. این بدان معنی نیست که کودکان دارای استرس باشند بلکه به این معنی اینکه رفتار های آن ها یا واکنش های آن ها نسبت به اتفاقات مختلف ممکن است باعث ایجاد استرس در والدین شود. راه های درمان استرس در دنیای روان شناسی بسیار زیاد است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  آنلاین روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با رفتارهای پنهانی شخص ریاکار که قبل از افشای خود نشان می دهد، صحبت کنیم.

تاثیر عدم مقابله با رفتارهای پنهانی شخص ریاکار بر سلامت روان

در مورد فردی که به طور بیمارگونه دروغ می گوید، احساس سردرگمی خواهید کرد، زیرا نمی دانید چه چیزی را باور کنید. داراموس خاطرنشان می کند که اگر با افرادی سر و کار دارید که همیشه دروغ می گویند، همیشه در حالت عدم اطمینان خواهید بود. نامطمئن بودن می تواند خسته کننده و استرس زا باشد زیرا شما دائماً بررسی خواهید کرد که آیا کلمات آن ها با اعمال آن ها مطابقت دارد یا خیر.

راه های بازگردانی خود برای مقابله با رفتارهای پنهانی شخص ریاکار

“من فکر می کنم 80 درصد مردم دارای رفتار عالی هستند، افرادی دلسوز که به شما کمک می کنند و حقیقت را به شما می گویند. ~ تام هنکس. خوب، پس همه ما در مقطعی یک یا دو دروغ گفتیم. اما شما احتمال دارد که دروغگو نباشید. خصوصا زمانی که در نظر بگیریم که برخی افراد در طول یک عمر به دروغ پراکنی ادامه می دهند.این را در نظر بگیرید: در مطالعه ای که در دانشگاه ماساچوست انجام شد، برخی افراد هر 10 دقیقه سه دروغ می گویند. اینکه چگونه یک فرد موفق به انجام این کار می شود فراتر از ما است. این افراد از نوع دروغگوی  پاتولوژیک هستند.

نکته

برخی افراد فقط به خاطر احترام توسط دیگران دروغگو هستند که ما به این موضوع از منظری متین می پردازیم. در مورد آن اشتباه نکنید: مقابله با یک فرد دروغگو ممکن است خشمگین باشد. ناگفته نماند، اگر ما مراقب نباشیم، فریب‌کاران می‌توانند هر رشته‌ای از انرژی و صبر ما را استخراج کنند. بنابراین ما تحقیقاتی انجام دادیم و به چند راه برای مقابله با یک فرد دروغگو بدون آسیب به ذهن خود رسیدیم.

تأیید کنید که شخص واقعاً دروغ می گوید

اگر فکر می‌کنید به شما دروغ گفتند، به راحتی می‌توانید دست به کار شوید و منطق را به خاطر احساسات کنار بگذارید. اما اگر فکر می‌کنید الان ناراحت هستید، چه احساسی دارید که کسی را به خاطر کاری که انجام نداده متهم می‌کنید؟ تحقیقات نشان می‌دهد که توجه به عادات اولیه یک فرد – نحوه رفتار آنها وقتی که دروغ نمی‌گوید – و مقایسه آن‌ها با رفتار فعلی‌شان بهترین راه برای کشف این موضوع است. به عنوان مثال، اگر آن‌ها مضطرب، اجتنابی یا مضطرب به نظر می رسند، ممکن است زمان صحبت باشد.

برای مقابله با رفتارهای پنهانی شخص ریاکار حقایق خود را بررسی کنید

تمام حقایق مربوطه (چه کسی، چه، چه زمانی، کجا، چرا) را کشف و مستند کنید. حقایق در مقابله با یک فرد دروغگو بسیار مهم هستند. اگر اطلاعات عینی و سختی ندارید، اصلاً زحمت رویارویی با آن‌ها را نداشته باشید. برعکس، اگر در جمع آوری حقایق ضروری کوشا هستید، می توانید با اعتماد به نفس با دروغگو مقابله کنید. در این مرحله، با اطمینان تقریباً مطلق می‌دانید که آن شخص دروغ گفته است.

مسیر فعالیت های خود را تعیین کنید

بعد از اینکه به طور منطقی مطمئن شدید که کسی در حال تخطئه است، وقت آن است که رویکرد خود را در نظر بگیرید. فقط خود شما می دانید که شرایط و شدت دروغ چیست. بنابراین این به شما بستگی دارد که تعیین کنید چگونه آن را مدیریت کنید. آیا این اولین تخلف است یا یک الگوی رفتاری است؟ دروغ چه آثاری داشت؟ این یک اتفاق شخصی بود یا حرفه ای؟ همه این عوامل باید در نظر گرفته شود.

با آن‌ها تماس بگیرید

این مرحله می تواند برای برخی از ما دشوار باشد، به خصوص کسانی که از تعارض اجتناب می کنند. برای غلبه بر این تردید، ممکن است لازم باشد به خود یادآوری کنید که شخصاً چه چیزی در خطر است (شهرت یک موضوع بزرگ است.)

برای مقابله با رفتارهای پنهانی شخص ریاکار صداقت خود را حفظ کنید

همانطور که ممکن است بدانید، برخورد با یک شخص دروغگو مزمن اغلب یک تجربه دیوانه کننده است. همیشه فراتر از یک فرد دارای رفتار سرزنشی  باشید. قبل از مواجهه با دروغگو، به خود یادآوری کنید که واقعاً چه کسی هستید. به شدت به اصول خود پایبند باشید و یکپارچگی خود را حفظ خواهید کرد.

شرایط را ارام نگه دارید

هنگامی که در محیط مناسب قرار گرفتید، به آرامی بگویید “چیزی در ذهن من است و می خواستم آن را با شما در میان بگذارم.” پس از آن، صحبت خود را  ارائه دهید. “این چیزی است که من شنیدم” یا “این چیزی است که من می دانم”. لحن آرام و متشکل را همیشه حفظ کنید. نیازی به تشدید اوضاع نیست مگر اینکه کاملاً ضروری باشد.

برای مقابله با رفتارهای پنهانی شخص ریاکار واکنش آن‌ها را تماشا کنید

وقتی دروغگوها با شواهد محکمی روبرو می شوند، یکی از سه کار را انجام می دهند: انکار، اعتراف، یا دفاع. اعتراف به کاری که انجام دادند تنها راه حل قابل قبول به احتمال زیاد است. به شرطی که حقایق را جمع آوری کنید. همچنین خونسردی خود را حفظ کنید و شرایط را آرام نگه دارید، سپس هیچ بهانه ای برای فرد وجود ندارد که حالت تدافعی داشته باشد. یعنی او نمی تواند اقدامات خود را انکار کند. به شرطی که فرد از کنترل خارج نشود، می توانید پس از مرحله بعدی به مکالمه پایان دهید.

رفتارهای پنهانی شخص ریاکار که قبل از افشای خود نشان می دهد

‘ریاکار؛ از کلمه یونانی “hypokrites” الهام می گیرد  که به معنای “بازیگر” است. کلمه ریاکار در نهایت از کلمه یونانی hypokrites به انگلیسی درآمد که به معنای “بازیگر” یا “بازیگر صحنه” است. ~ مریام وبستر. تنسی ویلیامز یک بار گفت: “تنها چیز بدتر از دروغگو، دروغگویی است که ریاکار هم باشد.” دروغ به اندازه کافی بد است، اما رفتارهای پنهانی شخص ریاکار در مورد دروغ گویی چه؟ این بی صداقتی در رسوایی ترین حالت رفتار یک فرد است.

نکته

ریاکاران کسانی هستند که تمام تلاش خود را می کنند تا حس شکست را به شما منتقل کنند. جای تعجب نیست که مردم ریاکاری را تحقیر می کنند. بر اساس مطالعه ای در Psychological Science، مردم از ریاکاری بیشتر از کسانی که آشکارا به انجام رفتاری که آن‌ها را قبول ندارند، اعتراف می کنند، بیزارند.

چرا مردم از رفتارهای پنهانی شخص ریاکار بدشان می آید؟

جیلیان جردن، دانشمند روان‌شناسی از دانشگاه ییل، توضیح می‌دهد: «مردم از ریاکاران بدشان می‌آید، زیرا آن‌ها به‌طور غیرمنصفانه از محکومیت برای کسب منافع شهرت استفاده می‌کنند. همچنین به بهای کسانی که آن‌ها را محکوم می‌کنند نیکوکار به نظر می‌رسند – در حالی که مستحق‌ این منافع شهرت نیستند.»

مطالعات در مورد رفتارهای پنهانی شخص ریاکار

مطالعه دیگری توسط محققان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی نشان داد که ریاکاری حداقل از یکی از رفتارهای زیر تشکیل خواهد شد:

  • (1) استانداردهای دوگانه اخلاقی زمانی اتفاق می‌افتد که شخصی در مورد عمل توهین‌آمیز شخص دیگری انتقام جویانه باشد. با این حال، در انجام همان کار، تردید یا احساس گناه کمی نشان می دهد.
  • (2) دوگانگی اخلاقی عموماً همان چیزی است که ما برای تعریف عمل استفاده می کنیم. دوگانگی اخلاقی زمانی است که فردی ادعا می کند که در انگیزه های خود شرافتمند است. اما این یک دروغ محض است. (مثال: سیاستمداری که علیرغم شواهد غیرقابل انکار خلاف آن، دیدگاه‌های بی‌طرف خود را درباره یک موضوع استناد می‌کند.)
  • (3) ضعف اخلاقی نوعی گسست شناختی است که در آن باورها یا اخلاقیات یک فرد به دلیل عدم کنترل خود تضعیف می شود. در نتیجه با علم به نادرستی آن، دست به عمل می زنند.

“رفتارهای پنهانی شخص ریاکار از نوع پیشگیرانه”

آیا ریاکاران قبل از اینکه خود را به عنوان یک فرد با همین ویژگی نشان دهند، رفتارهای عجیبی از خود نشان می دهند؟ در این‌جا چند رفتار از این قبیل وجود دارد:

ناهماهنگی

البته ممکن است شخص بدون ریا ناسازگار باشد. به عنوان مثال، یک کارمند غیرقابل پیش بینی که توانایی عملکرد عالی را دارد، ممکن است تلاش و نتایج ناسازگاری را نشان دهد. آن‌ها ریاکار نیستند؛ آن‌ها غیر قابل اعتماد هستند. اما تناقضات ریاکاران بیشتر قابل محاسبه است و بیشتر به حرف و عمل مربوط می شود. همچنین این رفتار با گذشت زمان بدتر می شود. آن‌ها یک چیز را می گویند و کار دیگری را بیشتر انجام می دهند.

“آنطور که من می گویم انجام دهید، نه آنطور که من انجام می دهم.”

یکی از رفتارهای پنهانی شخص ریاکار توقعات زیاد از دیگران و توقعات کم یا بدون توقع از خود است. شاید این تنها چیزی باشد که باید گفته شود. ریاکار ممکن است در تلاش‌های دستکاری‌کننده‌اش صریح و جذاب باشد. اما هرگز از معیارهایی که برای دیگران تعریف می‌کنند الگوبرداری نمی‌کنند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

دین برنت، نویسنده گاردین، می گوید: «مردم از کجا می‌توانند به دیگران یادآوری کنند که چگونه باید رفتار کنند. و محدودیت‌هایی در مورد آن‌چه می‌توانند بگویند و انجام دهند که به خودشان پایبند نیستند، می‌گذارند؟ این فرآیند اشتباه و  غیراخلاقی است و نشان می دهد که نمی توان به آن‌ها اعتماد کرد.»

نقش قربانی و رفتارهای پنهانی شخص ریاکار

اشتباه نکنید: ریاکاری و خودشیفتگی دو حالت مختلف شخصیت هستند. هر دو گروه از مردم همیشه سعی می کنند نقش قربانی را بازی کنند. هرگز این عمل به اندازه زمانی که آن‌ها به خاطر اشتباه گرفتار می شوند آشکار نیست.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا