راهنمای جدا کردن کودک از شیردهی

جدا کردن کودک از شیردهی یکی از مشکلات پدر ها و مادر ها است. طبیعتاً همه فرزندان به تغذیه مناسب نیاز دارند. برای همین امر پزشکان توصیه می کنند که در دوران ابتدایی بعد از تولد از شیر مادر به درستی استفاده شود. اما آیا کودک باید هر زمان که دوست داشت از شیر مادر استفاده کند. چه زمانی جدا کردن کودک از شیردهی باید اتفاق بیفتد؟ ما امروز می خواهیم به خانواده ها اعلام کنیم که چه زمانی باید کودکان خود را از فرآیند شیردهی جدا کنند.

نکته ای که باید بدانید این است که آن ها هم باید محدودیت های داشته باشند. در واقع باید حد تعادل را برای کودکان رعایت کرد. شما اگر همیشه تابع کودک خود باشید به او آسیب خواهید زد. از آن سمت هم اگر بخواهید جلوی او جبهه بگیرید در آینده فردی محتاج به محبت خواهد بود. در ادامه می خواهیم ببینیم که راهنمای جدا کردن کودک از شیردهی چگونه است. سبک های دلبستگی و اندازه گیری آن یکی از رفتار هایی است که موضوع امروز ما نیز هست. این رفتار ممکن است در هر فردی به وجود بیاید.

رفتار ها و جدا کردن کودک از شیردهی

راهنمای جدا کردن کودک از شیردهی

این که بگوییم فرد چه نوع رفتاری را در چه لحظه ای انجام خواهد داد غیر قابل پیش بینی و درست نیست. نحوه مدیریت رفتار ها باید زیر نظر روان شناس و مشاور باشد. وقتی یک مشاور با شخص مورد نظر صحبت می کند رفتار های او را تشخیص می دهد. تشخیص رفتار باعث می شود که مشاور بداند چه کاری انجام دهد تا فرد بتواند رفتار خود را مدیریت کند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با راهنمای پایان دادن شیر دهی در کودکان صحبت کنیم.

جدا کردن کودک از شیردهی به عنوان تغییر غذایی

جدا کردن کودک از شیردهی تغییر از یک نوع غذا به نوع دیگر است. همچنین این اصطلاحی است که معمولاً برای توصیف این که چگونه کودک از شیردهی به شیشه، فنجان یا غذای جامد می رود استفاده می شود.

چه زمانی باید جدا کردن کودک از شیردهی را شروع کرد

آکادمی اطفال تغذیه انحصاری با شیر مادر را برای شش ماه اول و ادامه شیردهی همراه با معرفی غذاهای جامد تا اولین سالگرد تولد فرزندتان و بعد از آن توصیه می کند. اما ادامه این فرایند به شما بستگی دارد. در حالی که برخی از زنان بلافاصله شروع جدا کردن کودک از شیردهی می کنند تا برای بازگشت به سر کار آماده شوند. برخی دیگر ممکن است منتظر بمانند تا فرزندانشان قبل از از شیر گرفتن کامل شیرخوار شوند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

گاهی اوقات این مادر است که انتخاب می کند چه زمانی از شیر گرفتن شروع شود. و گاهی اوقات کودک این روند را هدایت می کند. بچه ها همه متفاوت هستند و هر کدام به روشی از شیر گرفتن را تحمل می کنند. برخی از نوزادان به راحتی این فرآیند را می پذیرند. آن ها ممکن است از امتحان غذاهای جدید با قاشق و یادگیری استفاده از فنجان لذت ببرند. برخی دیگر بسیار تمایلی به توقف شیردهی ندارند و از شیشه شیر یا هر شکل دیگری از شیر خوردن خودداری می کنند. این می تواند یک انتقال آسان یا یک تجربه بسیار استرس زا باشد.

آمادگی برای جدا کردن کودک از شیردهی

حتی ممکن است تصمیم بگیرید که جدا کردن کودک از شیردهی را شروع کنید تا متوجه شوید که شما یا کودکتان واقعاً آماده نیستید. شما همیشه می توانید نظر خود را تغییر دهید و در زمان دیگری دوباره امتحان کنید یا سعی کنید از شیر گرفتن جزئی استفاده کنید. از شیر گرفتن، درست مانند شیر دادن، لازم نیست همه یا هیچ باشد.

انواع فرآیند جدا کردن کودک از شیردهی

روش ها و انواع مختلفی برای از شیر گرفتن وجود دارد، یکی را انتخاب کنید که برای شما و کودکتان بهترین است:

از شیر گرفتن توسط نوزاد

گاهی اوقات نوزاد به تنهایی شیردهی را متوقف می کند. با این حال، نوزادان جوان به ندرت خود را از شیر می گیرند. از شیر گرفتن واقعی معمولاً تدریجی است و پس از یک سالگی کودک اتفاق می افتد.

وعده شیر دهی را به صورت تدریجی تمام کنید

راهنمای جدا کردن کودک از شیردهی

پایان شیردهی یک فرایند کند شدن از شیر گرفتن است. طی هفته ها، ماه ها یا سال ها اتفاق می افتد.

وعده شیر دهی را به صورت جزئی تمام کنید

اگر نمی توانید به طور انحصاری از شیر مادر تغذیه کنید اما نمی خواهید به طور کلی از شیر مادر خودداری کنید، پایان شیر دهی به صورت جزئی جایگزین بسیار خوبی است.

ناگهانی

پایان شیردهی می تواند به صورت سریع باشد. پایان شیردهی موقت زمانی است که شیردهی برای مدت کوتاهی قطع شود و سپس دوباره شروع شود. اگر یک مادر مشکل سلامتی داشته باشد یا نیاز به جراحی داشته باشد، ممکن است به طور موقت فرزندش را از شیر بگیرد. زمانی که می خواستید پایان شیردهی را برای فرزند خود انجام دهید باید چند نکته را در نظر بگیرید. ابتدا این که شما می توانید به حای استفاده از شیشه شیر از لیوان یا فنجان استفاده کنید. در ضمن اصرار بیش از حد بر پایان شیر دهی نداشته باشید.

با گذشت روزها، می توانید به آرامی کمتر به نوزاد شیر بدهید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

بهتر است ابتدا غذای روزانه را جایگزین کنید، سپس ساعت خواب و صبح زود را تغییر دهید. جدا کردن کودک از شیردهی قبل از خواب معمولاً سخت ترین کار برای است، بنابراین معمولاً آخرین موردی است که حذف می شود. اگر کودک شما بیش از 6 ماه سن دارد، می توانید تصمیم بگیرید که به جای استفاده از شیشه شیر از فنجان استفاده کنید. یک نوزاد می تواند در حدود 6 ماهگی از یک فنجان آب بنوشد.

جدا کردن کودک از شیردهی و سن کودک شما

اگر تصمیم دارید تا قبل از تولد جدا کردن کودک از شیردهی  جدا کنید، باید شیر مادر یا شیر خشک را به نوزاد خود بدهید. پزشک کودک شما به شما کمک می کند تا تصمیم بگیرید کدام شیر خشک برای کودک شما بهترین انتخاب است. پس از یک سال، کودک شما می تواند شیر کامل را هضم کند. زمانی که یک منبع تغذیه جایگزین مناسب برای سن خود را انتخاب می کنید، مجدداً با پزشک کودک خود صحبت کنید.

چه زمانی مواد جامد را برای کودک خود استفاده کنیم؟

هنگامی که کودک شما حدود شش ماهه است، پزشک به شما توصیه می کند که او را با غذاهای جامد آشنا کنید. معرفی غذاهای جامد به رژیم غذایی کودک شما ممکن است به طور طبیعی به روند از شیر گرفتن کمک کند.

مواد خوراکی و تغذیه های شامل عناصر مهم برای کودکان اهمیت دارد. از این رو پزشکان غلاتی مانند سبوس برنج را  به عنوان یک وعده غذایی مناسب در نظر می گیرند. زیرا هضم آن آسان است و کمترین احتمال ایجاد واکنش آلرژیک را دارد. اگر کودک بتواند غلات را به صورت کافی مصرف کند شما می توانید میوه را هم در وعده ها غذایی اضافه کنید. غذاهای جدید را یکی یکی اضافه کنید. چند روز بین هر غذای جدید صبر کنید و هر بار که چیزی جدید شروع می کنید مراقب آلرژی های غذایی باشید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

در هفت یا هشت ماهگی، کودک شما می‌تواند شروع به امتحان غذاهای مختلف و متنوع تر کند.  شما همچنین نمی خواهید به نوزاد خود عسل یا شیر کامل تا اولین تولد او بدهید. شیر کامل می تواند جزء غذاها باشد، اما باید در نظر بگیرید که بعد از مدتی این فرآیند را قطع کنید.

متخصصین اطفال هیچ مدرکی مبنی بر این که به تعویق انداختن مصرف ماهی، تخم مرغ یا محصولات بادام زمینی از بروز آلرژی جلوگیری می کند، پیدا نکرده است. کودک پس از 6 ماهگی غذاهای جامد را تحمل می کند.

چگونه جدا کردن کودک از شیردهی  را آسانتر کنیم؟

اگر به این فکر می کنید که چگونه کودک خود را از سینه جدا کنید، در اینجا چند نکته وجود دارد:

  • صبور باشید و در صورت امکان یک رویکرد تدریجی در پیش بگیرید.
  • به همسرتان یا مراقب دیگری اجازه دهید تا شیشه شیر را به نوزادتان بدهد. ممکن است کودک بطری را از شخص دیگری غیر از شما بگیرد.
  • غذاهای جامد را در 6 تا 9 ماهگی معرفی کنید
  • در این دوران جدا کردن کودک از شیردهی، یک وسیله راحتی به کودک خود معرفی کنید.
  • زمانی را به پرتاب کودک به سمت بالا، نوازش و بازی با کودک خود بگذرانید تا جایگزین بهتری برای پایان شیردهی در کودکتان باشد.
  • به خاطر داشته باشید که با بزرگتر شدن کودک، جدا کردن کودک از شیردهی ممکن است دشوارتر شود. یک کودک نوپا ممکن است بسیار تمایلی به ترک شیردهی نداشته باشد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

برخی از رویکردها برای جدا کردن کودک از شیردهی عبارتند از: قطع یک جلسه شیردهی هر دو تا پنج روز یکبار، کوتاه کردن طول هر جلسه شیردهی یا افزایش زمان بین جلسات شیردهی.

اغلب اوقات، تغذیه بعد از ظهر برای جدا کردن کودک از شیردهی ایده آل است. بچه ها اغلب در این زمان فعال هستند و ممکن است متوجه افت ​​نشوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا