درمان انسان گرایانه چیست؟

درمان انسان گرایانه یک موضوع بسیار مهم در روان شناسی است. همان طور که می دانید نحوه درمان در افراد مختلف متفاوت است. از همین رو هر کس متناسب با شخصیت خودش فرایند درمان را دریافت می کند. در دنیای روان شناسی تعاریف متفاوتی وجود دارد. برخی از این تعاریف را ممکن است بشانسید. برخی هم برای شما تازگی دارند. در مقاله های قبل گفتیم که انواع درمان ها مااند درمان مبتنی بر قوت چگونه می تواند به افراد کمک کند. در دنیایی که زندگی می کنیم اختلالات روانی بسیاری وجود دارد. برخی از این اختلالات روانی را ممکن است بشانسید. برخی هم برای شما تازگی دارند. بزرگ ترین شرکت ها در دنیا با استفاده از متخصصان مختلف به دنبال توسعه و پیشرفت خود هستند.

دیگر می توان گفت فقط ثبات داشتن مهم نیست. چرا که اگر شما در یک نوع محصول یا ارائه کاری فقط روند ثابت خود را داشته باشید دچار مشکل خواهید شد. انگیزه برای تلاش و کوشش و پیشرفت در کار بسیار مهم است. شما می توانید با استفاده از مشاوره شغلی باعث پیشرفت و کمک به خودتان شوید. خیلی از افراد اما به علت داشتن غرور کاذب به سوی مشاوره نمی روند. این ها افرادی هستند که احتمال شکست در آن ها وجود دارد. استفاده از انگیزه بسیار مهم است و نیازمند رعایت اصول مختلفی است. در ادامه می خواهیم ببینیم که درمان انسان گرایانه چیست؟

شادی و خوشبختی با درمان انسان گرایانه چیست؟

درمان انسان گرایانه چیست؟

ما گفتیم که شادی و خوشبختی می تواند بر ذهنیت و جسم افراد تاثیرات بسیار زیادی داشته باشد. شادی واکنشی در بدن است که باعث ایجاد هورمون های خوب در بدن خواهد شد. هورمون ها در بدن به خصوص هورمون های شادی بسیار می تواند باعث موفقیت و پیشرفت شما شود. در ادامه می خواهیم بدانیم که چگونه بر شک خود غلبه کنیم و موفق شویم. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با درمان انسان گرایانه چیست؟ صحبت کنیم.

درمان انسان گرایانه چیست؟

درمان انسان گرایانه طیفی از انواع مختلف درمان را توصیف می کند که بر یک فرد به عنوان فردی با پتانسیل و توانایی های منحصر به فرد تمرکز می کند. به جای تمرکز بر مشکلات افراد، این نوع درمان بیشتر بر کمک به آن ها برای غلبه بر مشکلات از طریق رشد شخصی متمرکز است.

درمان انسان‌گرایانه از روان‌شناسی انسان‌گرایانه بیرون آمد، دیدگاهی که تأکید می‌کند افراد ذاتاً خوب هستند. این رویکرد کلی‌نگرتر است و به کل فرد نگاه می‌کند تا صرفاً به یک بخش از زندگی یک فرد. با تأکید بر مهارت‌ها و ویژگی‌های مثبت افراد، افراد را به بهبودی و یافتن رضایت شخصی تشویق می‌کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

این مقاله تکنیک‌های مورد استفاده در درمان انسان‌گرایانه و همچنین مزایا و اثربخشی این نوع درمان را مورد بحث قرار می‌دهد. همچنین برخی از عواملی را که باید قبل از تصمیم گیری برای امتحان درمان انسانی در نظر بگیرید، پوشش می دهد.

انواع درمان انسان گرایانه

انواع مختلفی از درمان انسان گرایانه وجود دارد. برخی از این موارد عبارتند از:

درمان مشتری محور

این رویکرد به عنوان درمان فرد محور نیز شناخته می شود. درمانگر را شامل رویکردی غیر رهنمودی به فرآیند درمان می کند. فرد به عنوان یک شریک برابر عمل می کند، در حالی که درمانگر همدلی و توجه مثبت بی قید و شرط را ارائه می دهد.

درمان اگزیستانسیال

این یک رویکرد فلسفی برای درمان است که به افراد کمک می کند جایگاه خود را در جهان بهتر درک کنند. با کمک به افراد در کشف چیزهایی که به زندگی آن ها معنا می بخشد، کار می کند. مردم یاد می گیرند که مسئولیت انتخاب های خود را بپذیرند و تشخیص می دهند که قدرت ایجاد تغییرات را دارند تا معنا و هدف بیشتری به زندگی خود بیاورند.

گشتالت درمانی

این شکل از درمان انسان گرایانه به جای نگاه کردن به گذشته، بر زندگی و تجربیات فعلی افراد تمرکز می کند. تاکید زیادی بر نحوه درک افراد و معنا بخشیدن به تجربیات خود دارد.

منطق درمانی

درمان انسان گرایانه چیست؟

این نوع درمان بر کمک به افراد برای یافتن راه هایی برای تحمل مشکلات زندگی و یافتن حس هدف و معنا متمرکز است. این پیشنهاد می کند که یافتن معنا در زندگی می تواند به بهبود رفاه ذهنی و تسکین علائم شرایطی از جمله افسردگی، غم و اندوه و ضربه کمک کند.

روایت درمانی

این رویکرد به درمان افراد کمک می کند تا ارزش ها و مهارت های خود را با تمرکز بر داستان ها و تجربیات شخصی خود شناسایی کنند. تلاش می کند تا به مردم کمک کند تا ببینند که از مشکلاتشان جدا هستند.

درمان انسان گرایانه یک اصطلاح کلی است که تعدادی از انواع مختلف درمان را در بر می گیرد. نوع خاصی از درمان انسان گرایانه که برای شما مناسب است ممکن است به اهداف شما و علائمی که در حال درمان هستند بستگی داشته باشد.

تکنیک

درمانگران انسان‌گرا از تعدادی تکنیک استفاده می‌کنند که برای حمایت از افراد در تلاش برای تغییر طراحی شده‌اند. برخی از تکنیک های اصلی که اغلب مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از:

تطابق

این تکنیک برای درمان انسان گرایانه ضروری است و شامل این است که درمانگر در تعامل با فردی که در حال درمان است، معتبر، باز و واقعی باشد.

درک همدلانه

این شامل درمانگر می‌شود که نه تنها آن چه را که مشتری احساس می‌کند و می‌گوید، درک می‌کند، بلکه این درک را به مشتری نیز منتقل می‌کند. فرد باید احساس کند شنیده، دیده و درک شده است.

گوش دادن انعکاسی

این شامل گوش دادن فعالانه به فرد و سپس خلاصه کردن آن چه که مشتری گفته است با کلمات خود اوست. این استراتژی می‌تواند به تقویت آن چه که مشتری می‌گوید، کمک کند، به او اجازه دهد تا در مورد کلمات خود فکر کند. و سوءتفاهم‌های احتمالی را برطرف کند.

توجه مثبت بدون قید و شرط

این تکنیک شامل پذیرش فرد بدون قضاوت توسط درمانگر است. با نگرش مراقبتی مشخص می شود که نقش مهمی در پرورش ارزش خود، رشد شخصی و خودآگاهی ایفا می کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

از آن جایی که درمان انسان گرایانه بر زمان حال متمرکز است. ممکن است از روشی به نام تمرکز حواس استفاده کند تا به افراد کمک کند تا از خود و محیطشان بیشتر آگاه شوند.

درمانگران از این تکنیک‌ها برای حمایت از افراد در هنگام توسعه خودآگاهی بیشتر استفاده می‌کنند. این تکنیک ها بر حل مشکلات خاص متمرکز هستند. در عوض، هدف آن ها تشویق مردم به این است که خود را قادر به هدایت رفتار خود و دستیابی به اهداف منحصر به فرد خود بدانند.

کمک های درمان انسان گرایانه برای انسان ها

تحقیقات زیادی در مورد اثربخشی درمان انسان گرایانه برای شرایط خاص وجود ندارد. این ممکن است تا حدی به این دلیل باشد که این رویکردها کمتر بر علائم و پیامدهای قابل اندازه گیری تمرکز می کنند. با این حال، درمان انسان گرایانه برای درمان طیف وسیعی از شرایط مختلف سلامت روان مورد استفاده قرار گرفته است. برخی از این موارد عبارتند از:

  • اضطراب
  • افسردگی
  • عزت نفس پایین
  • اختلال هراس
  • اختلالات شخصیت
  • اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)
  • روان پریشی
  • مشکلات رابطه
  • استفاده از مواد
  • ضربه روحی

این رویکرد همچنین می تواند برای افرادی که روی درمان یک بیماری خاص متمرکز نیستند مفید باشد. کسانی که علاقه مند به به حداکثر رساندن پتانسیل خود و رشد به عنوان یک فرد هستند، ممکن است از درمان های انسان گرایانه بهره مند شوند.

فواید درمان انسانی

یکی از مزایای درمان انسان گرایانه این است که این رویکرد می تواند منبع بزرگی برای همدلی و حمایت باشد. از آن جایی که درمانگران طوری آموزش دیده اند که قضاوت نکنند و با درک گوش کنند. ممکن است احساس راحتی بیشتری داشته باشید و احساسات خود را به اشتراک بگذارید.

درمان انسان گرا همچنین به فرد این امکان را می دهد که نقش فعالی در درمان خود ایفا کند. در حالی که درمانگر به عنوان یک راهنمای آگاه و قابل اعتماد عمل می کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

از آن جایی که درمان انسان‌گرایانه بر ویژگی‌های مثبت افراد متمرکز است، می‌تواند به افراد کمک کند تا در فرآیند ایجاد تغییرات در زندگی‌شان احساس قدرت و فعالیت بیشتری داشته باشند. به جای احساس غرق شدن یا کشیده شدن توسط مشکلات، افراد را تشویق می کند تا بر نقاط قوت خود تمرکز کنند. و از آن مهارت ها برای برآوردن نیازهای خود استفاده کنند.

این رویکرد همچنین می‌تواند راه خوبی برای یادگیری مهارت‌های مقابله – از جمله حل مسئله و تسکین استرس – باشد. از آن جایی که این کار باعث افزایش عزت نفس و خودکارآمدی می شود، در مواجهه با چالش ها احساس توانایی بیشتری خواهید کرد.

اثربخشی این روش درمانی چگونه است؟

تحقیقات نشان می‌دهد که درمان انسان‌گرایانه می‌تواند یک رویکرد درمانی مؤثر در مواجهه با طیف وسیعی از اختلالات و سایر مشکلات باشد. مروری بر این تحقیق در سال 2013 نشان داد که درمان مشتری محور رویکردی موثر در درمان افسردگی، روان پریشی، مشکلات رابطه و تروما است.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا