دانشمندان فاش کردند چگونه مغز خود را برای جلوگیری از افکار ناخواسته آموزش دهید؟

افکار ناخواسته آسیب های زیادی را به افراد می رساند. این آسیب ها در هر زمانی فشار زیادی به افراد وارد می کند. نحوه کنترل و برخورد با افکار منفی درهر شخصی متفاوت است. روان شناسان راه حل های مختلفی را برای توقف این افکار ارائه داده اند. طبیعتاً هر چقدر که بخواهیم منفی بافی کنیم حتی اگر به کارما هم اعتقاد نداشته باشید فشار های روانی بسیاری را تحمل می کنید. از این رو بهتر است مثبت فکر کنید و برای موفقیت در زندگی خود تلاش کنید.

موفقیت لازمه تلاش و کوشش است. در واقع شما برای موفقیت در زندگی نیاز به برقراری ارتباط دارید. شما می توانید فردی را پیدا کنید که تمام عمر بخواهد تنها باشد. تنهایی می تواند آسیب های روانی مختلفی را به افراد وارد کند. در مقاله های قبل در ارتباط با تنهایی و اثراتت آن بر افراد صحبت کردیم. روابط به دو دسته مثبت و منفی تقسیم می شوند. گاهی اوقات شما ممکن است ناخواسته وارد یک رابطه منفی شوید. برخی زمان ها هم خودتان باعث ایجاد این رابطه منفی می شوید. در ادامه می خواهیم ببینیم که دانشمندان فاش کردند چگونه مغز خود را برای جلوگیری از افکار ناخواسته آموزش دهید؟

روابط و تاثیرات افکار ناخواسته

پزشکان و روان شناسان می گویند که افراد باید در رابطه به این فکر کنند که هر حرف آن ها ممکن است چه آسیبی را به فرد مقابل وارد کند. آن ها اگر مشکلی که در خودشان دارند یا اگر رفتار های منفی دارند بخواهند وارد رابطه کنند می توانند آسیب جدی را به همسر خود و رابطه خود وارد کنند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  آنلاین روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با دانشمندان فاش کردند چگونه مغز خود را برای جلوگیری از افکار ناخواسته آموزش دهید، صحبت کنیم.

روابط و تاثیرات افکار ناخواسته از نظر پزشکان

پزشکان و روان شناسان می گویند که افراد باید در رابطه به این فکر کنند که هر حرف آن ها ممکن است چه آسیبی را به فرد مقابل وارد کند. آن ها اگر مشکلی که در خودشان دارند یا اگر رفتار های منفی دارند بخواهند وارد رابطه کنند می توانند آسیب جدی را به همسر خود و رابطه خود وارد کنند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  آنلاین روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چگونه افکار منفی را متوقف کنیم، صحبت کنیم.

افکار ناخواسته و منفی چه مشکلاتی به همراه دارد؟

تفکر منفی می تواند به مشکلاتی مانند اضطراب اجتماعی، افسردگی، استرس و عزت نفس پایین کمک کند. کلید تغییر افکار منفی خود این است که درک کنید اکنون چگونه فکر می کنید (و مشکلات ناشی از آن)، سپس از استراتژی هایی برای تغییر این افکار یا ایجاد تأثیر کمتر آن ها استفاده کنید. افکار، عواطف و رفتارهای ما همگی به هم مرتبط هستند، بنابراین افکار ما بر احساس و رفتار ما تاثیر می‌گذارند. بنابراین، اگر چه همه ما هر از گاهی افکار غیر مفیدی داریم، مهم است که بدانیم وقتی آن ها ظاهر می‌شوند چه کاری انجام دهیم تا اینطور نشویم. راشل گلدمن، دکترا، روانشناس و استادیار بالینی در دانشکده پزشکی دانشگاه نیویورک، توضیح می دهد که اجازه دهید مسیر روزگار ما را تغییر دهند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

درمان اغلب می تواند برای تغییر افکار ناخواسته و منفی مفید باشد. اما همچنین می توانید یاد بگیرید که چگونه الگوهای فکری خود را تغییر دهید. این مقاله برخی از مراحلی را که می توانید برای تغییر افکار منفی خود بردارید، مورد بحث قرار می دهد.

ذهن آگاهی و خودآگاهی را تمرین کنید

ذهن آگاهی ریشه در مدیتیشن دارد. این تمرین جدا کردن خود از افکار و احساسات و مشاهده آن ها به عنوان یک ناظر بیرونی است. تمرین ذهن آگاهی می تواند به شما کمک کند تا نسبت به افکار خود آگاه تر شوید و خودآگاهی بیشتری ایجاد کنید. ذهن آگاهی قصد دارد رابطه شما را با افکارتان تغییر دهد. سعی کنید افکار و احساسات خود را به عنوان اشیایی ببینید که از کنار شما شناور هستند و می توانید متوقف شوید. و مشاهده کنید یا اجازه دهید این افکار از ذهن شما عبور کنند.

از تأثیر افکارتان بر احساسات و رفتارتان آگاه شوید. افکار خود را رعایت کنید از خود بپرسید که آیا این فکر مفید است؟ این فکر در ذهن شما چگونه است؟ این فکر چه احساسی در شما ایجاد می کند؟ هدف تمرکز حواس این است که با اجازه دادن به بخش متفکر مغز شما، کنترل واکنش های عاطفی خود را به موقعیت ها به دست آورید. این تئوری مطرح شده است که تمرین ذهن آگاهی ممکن است توانایی استفاده از افکار را به صورت سازگارتر تسهیل کند.

مطالعاتی در ارتباط با این زمینه

یک مطالعه نشان داد که افرادی که درگیر تمرین ذهن آگاهی بودند، پس از قرار گرفتن در معرض تصاویر منفی افکار منفی کمتری را تجربه کردند. این  نشان می دهد که ذهن آگاهی ممکن است تأثیر تفکر منفی را کاهش دهد.

افکار ناخواسته و منفی خود را شناسایی کنید

همان طور که افکار خود را مشاهده می کنید، روی شناسایی و برچسب زدن به تحریفات شناختی و منفی بافی کار کنید. به عنوان مثال، اگر تمایل دارید خود را در هر موقعیتی به عنوان یک موفقیت یا شکست کامل در نظر بگیرید، پس درگیر تفکر «سیاه و سفید» هستید. سایر الگوهای تفکر منفی عبارتند از:

نتیجه گیری سریع

این تحریف شامل ایجاد فرضیاتی در مورد آنچه دیگران فکر می کنند یا ایجاد فرضیات منفی در مورد چگونگی وقوع رویدادها است.

فاجعه‌سازی

این الگوی تفکر منفی با این فرض مشخص می‌شود که بدترین نتیجه ممکن بدون در نظر گرفتن احتمالات محتمل‌تر و واقعی‌تر اتفاق می‌افتد.

تعمیم بیش از حد

این الگو با تمایل به اعمال آن چه در یک تجربه اتفاق افتاده در تمام تجربیات آینده مشخص می شود. این می تواند تجربیات منفی را اجتناب ناپذیر جلوه دهد و به احساس اضطراب کمک کند.

برچسب زدن

وقتی افراد به خود برچسب منفی می زنند، بر احساس آن ها در مورد خود در زمینه های مختلف تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، شخصی که خود را به عنوان «در ریاضی بد» می‌داند، اغلب نسبت به فعالیت‌هایی که شامل آن مهارت است، احساس منفی می‌کند.

جملات با کلمه “باید” برای افکار ناخواسته و منفی

تفکری که با جملات “باید” مشخص شده است تنها با فکر کردن در مورد آن چه “باید” انجام دهید به دیدگاه منفی کمک می کند. چنین اظهاراتی اغلب غیر واقعی است و باعث می شود افراد نسبت به توانایی خود برای موفقیت احساس شکست کنند و بدبین شوند.

شخصی سازی و سرزنش

این الگوی فکری شامل شخصی کردن چیزها است، حتی زمانی که آن ها شخصی نیستند. اغلب باعث می شود افراد خودشان را به خاطر چیزهایی که کنترلی روی آن ها ندارند سرزنش کنند.

دانشمندان فاش کردند چگونه مغز خود را برای جلوگیری از افکار ناخواسته آموزش دهید؟

محققان دانشگاه کمبریج یک ماده شیمیایی کلیدی را در مغز شناسایی کردند که به ما اجازه می‌دهد افکار ناخواسته (مخالف) را سرکوب کنیم. دکتر مایکل ضضاندرسون، پروفسور علوم اعصاب – به همراه تیم محققانش در دانشگاه کمبریج – این ماده شیمیایی را در ناحیه مغز که مسئول تشکیل حافظه است، کشف کردند. «توانایی ما برای کنترل افکارمان برای رفاه ما اساسی است. هنگامی که این ظرفیت از بین می رود، باعث برخی از ناتوان کننده ترین علائم بیماری های روانپزشکی می شود. ~ پروفسور مایکل اندرسون، دانشگاه کمبریج

نکته

علاوه بر این، این تحقیق به توضیح اینکه چرا افراد مبتلا به افکار ناخواسته – مانند اضطراب، افسردگی، PTSD و اسکیزوفرنی – اغلب با افکار مداوم تهاجمی دست و پنجه نرم می کنند کمک می کند.

پروفسور اندرسون می گوید توانایی کنترل افکار برای سلامت ذهنی و جسمی بسیار مهم است:

زمانی که این ظرفیت از بین می‌رود، برخی از ناتوان‌کننده‌ترین علائم بیماری‌های روانپزشکی را ایجاد می‌کند: خاطرات مزاحم، تصاویر، توهمات، نشخوار فکری، و نگرانی‌های بیمارگونه و مداوم. این‌ها همه علائم کلیدی بیماری های روانی مانند PTSD، اسکیزوفرنی، افسردگی و اضطراب هستند.

توقف تفکر منفی و افکار ناخواسته

از بسیاری جهات، توانایی توقف تفکر منفی شبیه به محدودیت فیزیکی است. اندرسون می گوید: «بدون کنترل اعمالمان نمی توانیم زنده بمانیم. ما رفلکس‌های سریع زیادی داریم که اغلب مفید هستند، اما باید این اعمال را کنترل کنیم و از انجام آن‌ها جلوگیری کنیم.» اندرسون فرض می کند که ما انسان ها نیز “مکانیسم مشابهی” برای توقف افکار ناخواسته داریم. قشر جلوی مغز یا PFC از ناحیه “عملکرد اجرایی” مغز ما پشتیبانی می کند. PFC با برنامه ریزی رفتارهای پیچیده، توجه، تفکر انتقادی، حل مشکلات، خودآگاهی، تصمیم گیری، شناخت اجتماعی و حافظه فعال ارتباط دارد.

نکته

PFC همچنین می تواند به عنوان “مرکز کنترل” مغز در نظر گرفته شود که سایر نواحی مغز مانند قشر حرکتی و هیپوکامپ را تنظیم می کند. تا همین اواخر بود که ناحیه ای از PFC نیز کشف شد که نقش اساسی در توقف افکار ناخواسته دارد.

مطالعات در ارتباط با این زمینه

تحقیقات اندرسون در ژورنال Nature Communications در 3 نوامبر 2017 منتشر شد. محققان با استفاده از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی کاربردی (fMRI) و طیف‌سنجی تشدید مغناطیسی فعالیتی انجام دادند. آن‌ها مغز شرکت‌کنندگان را در حالی که تلاش می‌کردند افکار خود را در مورد یک کار خاص سرکوب کنند، مشاهده کردند.

بازخورد طیف‌سنجی نشان داد که «توانایی مهار افکار ناخواسته به یک انتقال‌دهنده عصبی – یک ماده شیمیایی در مغز که اجازه می‌دهد پیام‌ها بین سلول‌ها منتقل شود – به نام GABA متکی است.»

نکته

GABA انتقال دهنده عصبی بازدارنده اولیه مغز است که به تنظیم فعالیت فرستنده های نمایشی (“تحریکی”) مانند گلوتامات و دوپامین کمک می کند. در این‌جا خلاصه ای از یافته های اندرسون، نقطه به نقطه است:

– غلظت GABA در هیپوکامپ، ناحیه مغزی که مسئول تشکیل حافظه است، توانایی فرد را برای مهار افکار ناخواسته تعیین می کند.

– سرکوب افکار ناخواسته به اندازه هیپوکامپ به فعالیت PFC وابسته است. (این روند را کاهش می دهد. زیرا بیشتر عصب شناسان برای چنین نقش هایی بر PFC تمرکز می کنند.)

– افرادی که غلظت کمتری از GABA در هیپوکامپ داشتند «کمتر قادر به سرکوب (فعالیت) توسط قشر جلوی مغز بودند، و با سرعت بسیار کمتری افکار را سرکوب می کردند.

– اکتشافات این مطالعه ممکن است به بینش های اضافی – و گزینه های درمانی بالقوه – برای اسکیزوفرنی منجر شود. (اسکیزوفرنی ها بیش فعالی را در هیپوکامپ نشان می دهند که تصور می شود مسئول توهمات و سایر علائم مزاحم است.)

دانشمندان نشان دادند که چگونه مغز خود را برای جلوگیری از افکار ناخواسته آموزش دهید:

افزایش سطح GABA و افکار ناخواسته

از آنجایی که تحقیقات اندرسون بسیار جدید است، درمان‌های بالقوه هنوز مورد بررسی قرار نگرفتند. با این حال، واضح است که اصلاح کمبود GABA – عدم تعادل عصبی شیمیایی – می تواند در سرکوب افکار ناخواسته مفید باشد.

برای کسانی که با افکار تهاجمی سر و کار دارند، افزایش سطح GABA در مغز ممکن است کمک کند. خوشبختانه راه های طبیعی زیادی برای انجام این کار وجود دارد.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا