خودشناسی و بنیاد توسعه شخصی

خودآگاهی کلید رشد فردی است. بدون آن، هرگز نمی‌دانید که چه بخش‌هایی از زندگی‌تان نیاز به بهبود دارند. ممکن است در شغلی گیر کرده باشید که از آن متنفر هستید یا در رابطه ای که دیگر به شما خدمتی نمی کند. شما حتی ممکن است ندانید که چرا احساس نارضایتی یا عدم رضایت می کنید. اگر می خواهید تغییرات مثبتی در زندگی خود ایجاد کنید، ابتدا باید خودتان را بشناسید. در این مقاله به اهمیت خودآگاهی و چگونگی توسعه آن می پردازیم. می خواهیم بدانیم خودشناسی و بنیاد توسعه شخصی چقدر در زندگی ما تاثیر دارد. اگر می خواهید اثر روانی بیشتری در زندکی تان تجربه کنید می تواند از مشاوره حضوری یا مشاوره تلفنی روان شناسی در همکده استفاده ببرید.

انواع خودآگاهی

دو نوع متمایز از خودآگاهی وجود دارد: عمومی و خصوصی.

خودآگاهی عمومی این است که بدانیم چگونه می توانیم در مقابل دیگران ظاهر شویم. به دلیل این آگاهی (یا آگاهی)، ما بیشتر از هنجارهای اجتماعی پیروی می کنیم و به شیوه های اجتماعی مناسب رفتار می کنیم. در حالی که آگاهی از زبان بدن فوایدی دارد، خطر آگاهی بیش از حد از خود نیز وجود دارد. افرادی که در این خصیصه بسیار بالا هستند ممکن است مدت زیادی را در مورد اینکه دیگران در مورد آنها فکر می کنند نگران کنند.

خودآگاهی خصوصی، داشتن توانایی توجه و تأمل در حالات درونی خود است. کسانی که خودآگاهی خصوصی دارند با کنجکاوی به احساسات و واکنش های خود برخورد می کنند. برای مثال، ممکن است متوجه شوید که قبل از یک جلسه مهم در حال تنش هستید. آگاهی از احساسات فیزیکی خود و نسبت دادن درست آنها به عنوان اضطراب در مورد جلسه، به عنوان خودآگاهی خصوصی محسوب می شود. هنگامی که خودآگاهی به خودآگاهی تبدیل می شود، افراد در به اشتراک گذاشتن جنبه های خاصی از خود مردد می شوند.

فواید خودشناسی و بنیاد توسعه شخصی

تحقیقات Tasha Eurich نشان می دهد که وقتی به درون نگاه می کنیم، می توانیم ارزش ها، افکار، احساسات، رفتارها، نقاط قوت و ضعف خود را روشن کنیم. ما می توانیم تأثیری را که بر دیگران می گذاریم تشخیص دهیم. تحقیقات او همچنین نشان داد که افراد دارای خودآگاهی شادتر هستند و روابط بهتری دارند. آنها احساس کنترل شخصی و اجتماعی و همچنین رضایت شغلی بالاتری را تجربه می کنند. وقتی به بیرون نگاه می کنیم، درک می کنیم که مردم چگونه به ما نگاه می کنند. افرادی که از اینکه مردم چگونه آنها را می بینند آگاه هستند، به احتمال زیاد با افرادی با دیدگاه های متفاوت همدلی می کنند.

مزایای خودشناسی و بنیاد توسعه شخصی عبارتند از:

  • به ما کمک می کند تا تصمیم گیرندگان موثرتری باشیم.
  • باعث می شود ما احساس اعتماد به نفس بیشتری داشته باشیم، به این معنی که می توانیم با وضوح ارتباط برقرار کنیم و می توانیم مقاصد خود را به وضوح بیان کنیم.
  • به ما کمک می کند خود را از فرضیات و تعصبات خود رها کنیم.
  • این به ما توانایی بهتری برای کنترل احساساتمان می دهد.
  • خودشناسی و بنیاد توسعه شخصی استرس را کاهش می دهد و ما را شادتر می کند

چرا اکثر ما خودشناسی نداریم؟

طبق مقاله ای در هاروارد بیزینس ریویو (HBR)، «تحقیقات نشان می دهد که وقتی خود را به وضوح می بینیم، اعتماد به نفس و خلاقیت بیشتری داریم. ما تصمیمات بهتری می گیریم، روابط قوی تری ایجاد می کنیم و ارتباط موثرتری برقرار می کنیم. ما کمتر در زندگی روزمره خود دروغ می گوییم، تقلب می کنیم و دزدی می کنیم.

برخی از دلایل عدم خودآگاهی چیست؟

مردم در مشاهده و درک خود شکست می خورند زیرا نمی دانند چگونه این کار را انجام دهند. آنها نمی توانند تعاملات خود با دیگران و تأثیرات اعمال خود را درک کنند زیرا نمی دانند به کجا نگاه کنند.

تاشا اوریش، روانشناس سازمانی و محقق، می‌گوید: «طبق تحقیقات ما، با هزاران نفر از سراسر جهان، 95٪ از مردم معتقدند که خودآگاه هستند، اما فقط حدود 10 تا 15٪ واقعاً هستند.” او سه دلیل برای این تصور غلط ذکر می کند. دلیل اول این است که ما به طور طبیعی نقاط کور داریم. ما برای کار با خلبان خودکار، از نحوه رفتار بیرونی یا داخلی خود بی اطلاع هستیم. ثانیاً وقتی به خودمان به شکل مثبت‌تری نگاه می‌کنیم، خوشحال‌تر می‌شویم. او آخرین عنصر را “فرقه خودم” می نامد، این ایده که با افزایش محبوبیت رسانه های اجتماعی، ما به طور فزاینده ای خود محور شده ایم.

ترس ما را عقب نگه می دارد

چیزی که ما را از خودشناسی و بنیاد توسعه شخصی و آگاهی عمیق تر در زندگی روزمره باز می دارد، ترس است. در اینجا چند نمونه از آنچه مردم در زندگی روزمره خود از آن می ترسند، وجود دارد که آنها را از آن گونه که تصور می کنند هستند، باز می دارد.

ترس از آسیب پذیر بودن

خودآگاهی یک ویژگی شخصی مهم است که به رشد و تکامل افراد کمک می کند. کسانی که خودآگاه نیستند از آسیب پذیر بودن می ترسند. آنها نگران هستند که توسط دیگران مورد قضاوت منفی قرار بگیرند، که باعث می شود احساس خودآگاهی و ناتوانی در بیان خود داشته باشند. از آنجایی که آنها بسیار مشغول تمرکز بر زندگی خود و نیازهای خود هستند، در تنظیم نیازهای دیگران و برقراری ارتباط واقعی با دوستان و خانواده اطراف خود مشکل دارند. که به نوبه خود باعث می شود ارزش خود را زیر سوال ببرند.

ترس از تغییر

تغییر ترسناک است. ما موجودات عادتی هستیم و اغلب از تغییرات مثبت در زندگی خود دوری می کنیم زیرا از ناشناخته ها می ترسیم. ما تمایل داریم روی نقاط قوت خود تمرکز کنیم و نقاط ضعف خود را نادیده بگیریم. هر بار که تجربه ای داریم که دیدگاه ما را تغییر می دهد، چیزهایی در مورد خودمان می آموزیم که قبلاً متوجه آنها نبودیم. اما ما نباید بترسیم زیرا تغییر اجتناب ناپذیر است و اگر به درون خود نگاه کنیم و خودآگاه تر شویم می توانیم واکنش های خود را کنترل کنیم.

ترس از حقیقت با خودشناسی و بنیاد توسعه شخصی

به نظر می‌رسد که انسان‌ها به‌طور طبیعی از نگاه کردن در آینه بی‌میل هستند، زیرا ممکن است بلافاصله چیزی را ببینند که نمی‌خواهند در مورد خودشان ببینند. مردم از نگاه کردن می ترسند حتی اگر بدانند مشکلی وجود ندارد. این ایده این است که “می تواند” چیزی وجود داشته باشد. آنها همچنین ممکن است از اینکه از صمیم قلب به خود نگاه کنند و خودآگاه تر شوند، هراس داشته باشند. سپس این نوبت ممکن است باعث شود آنها تصمیم بگیرند چیزی را تغییر دهند.

ترس از اشتباه کردن

فروتنی دست کم گرفته می شود. مطمئناً، در ابتدا ایده خوبی به نظر می رسد، اما تا زمانی که همه چیز خراب نشود، نمی توانیم مطمئن باشیم که آیا واقعاً ارزشی دارد یا خیر. اما گاهی اوقات، همه چیز درست پیش نمی رود و ما هرگز نمی خواهیم کسی بداند. این باعث می شود که نتوانیم با خود صادق باشیم زیرا به جای اینکه خودمان را آنگونه که واقعا هستیم ببینیم، شخصیتی دروغین به خود می گیریم تا دیگران باور کنند که چقدر بزرگ هستیم و متوجه عیب های ما نشوند.

مردم از خودآگاهی، خودشناسی و بنیاد توسعه شخصی می ترسند زیرا به معنای اعتراف و اعتراف به اشتباهاتشان است. همچنین به این معنی است که تغییر لازم است. در اصل، ممکن است ناراحت کننده باشد. نادیده گرفتن مشکل و تظاهر به اینکه همه چیز خوب است آسان تر است. با این حال، اگر از پذیرفتن اشتباهات خود امتناع کنید، هرگز قادر به ایجاد رابطه مثبت با دیگران نخواهید بود و در دراز مدت به شما و آنها آسیب می رساند.

شخصیت شما چیست؟

حوزه‌های کلیدی برای خودآگاهی شامل ویژگی‌های شخصیتی، ارزش‌ها، عادات، احساسات و نیازهای روان‌شناختی است که رفتار ما را تحریک می‌کند. ما معمولاً شخصیت، ارزش‌ها یا نیازهای خود را بر اساس وضعیت خود تغییر نمی‌دهیم، بلکه بر اساس آنچه در اطرافمان اتفاق می‌افتد، تغییر نمی‌دهیم. بنابراین، درک ویژگی‌های شخصیتی‌مان می‌تواند به ما کمک کند موقعیت‌هایی را شناسایی کنیم که در آن‌ها می‌توانیم رشد کنیم، و به ما کمک می‌کند موقعیت‌هایی را که ممکن است استرس بیش از حد رخ دهد، شناسایی کنیم.

به عنوان مثال، اگر درونگرا هستید، ممکن است در شغلی که باید برون‌گراتر باشید، استرس بیشتری را تجربه کنید. بنابراین، اگر به شدت درون‌گرا هستید، یا باید مهارت‌هایی را برای کنار آمدن با خواسته‌های موقعیتی که نیاز به الگوهای رفتاری برون‌گرا دارد، بیاموزید یا باید موقعیتی پیدا کنید که با شخصیت شما سازگارتر باشد. آگاهی از شخصیت خود به شما کمک می کند تا تصمیمات برای دستیابی به موفقیت شغلی یا رویاهای خود را در زندگی تجزیه و تحلیل کنید. داشتن خودشناسی قوی به شما امکان می دهد مسیر شغلی مورد نظر خود را دنبال کنید و در عین حال شخصیت خود و توانایی های خود را در یک دوره زمانی سالم نیز درک کنید.

جهان بینی در خودشناسی و بنیاد توسعه شخصی

سطح خودآگاهی شما عمیقاً بر جهان بینی شما تأثیر می گذارد. اگر فکر می کنید که دنیا مکانی خطرناک است که در آن نمی توان به مردم اعتماد کرد یا می خواهند به شما صدمه بزنند، پس زندگی خود را به شیوه ای خاص زندگی خواهید کرد. از سوی دیگر، اگر دنیا را به‌عنوان دنیایی ببینید که در آن می‌توان به مردم اعتماد کرد، رفتار متفاوتی خواهید داشت. جهان بینی شما همه چیز را رنگ می کند. می تواند شما را به مسیر خاصی هدایت کند که مفید یا مضر باشد.

برای بهبود خودآگاهی و لذت بردن از زندگی، مدتی از خود بپرسید که مفروضات شما در مورد زندگی از کجا آمده است. باورهایی را که شما را از زندگی شادتر باز می دارند شناسایی کنید و برای تغییر این باورها در جهت مثبت تری اقدام کنید، برای مثال، اگر فکر می کنید نمی توانید با کسی صحبت کنید، آگاهانه تصمیم بگیرید که از شک و تردید بهره مند شوید و ارتباط برقرار کنید. با آنها تا بتوانند با شما ارتباط برقرار کنند. تغییر جهان بینی شما نیازمند تلاش عمدی است، اما می تواند به شما کمک کند زندگی بسیار معناداری داشته باشید. برای ایجاد یک جهان بینی مثبت و به نوبه خود برای رسیدن به رویاهای خود در زندگی چه خواهید کرد؟

بهترین راه برای شناخت خود چیست؟

این یک سوال سخت در خودشناسی و بنیاد توسعه شخصی است. هیچ پاسخ کلی وجود ندارد. این یک پاسخ فردی است که برای هر کسی متفاوت است. یک دقیقه به خود اندیشی اختصاص دهید و به شخصیت خود و اینکه چه چیزی شما را از مسیر شغلی مورد نظرتان و داشتن خودشناسی قوی باز می دارد فکر کنید.

چگونه می توانم با خودم بهتر رفتار کنم؟

وقتی ضمیر ناخودآگاه منتقد درونی شماست، گفتن این کار آسان تر از انجام آن است، اما سعی کنید آن را ساکت کنید و دستاوردهای خود را تصدیق کنید، از علایق خود پیروی کنید و برای رسیدن به آن زمان به خود اختصاص دهید. همه چیز در مورد دیدگاه است، به خود فرصت استراحت بدهید و خیلی به خودتان سخت نگیرید.

مخفف VITALS مخفف چیست؟

شش عنصر کلیدی خودشناسی در نام اختصاری VITALS یافت می‌شود و مخفف عبارت‌های ارزش‌ها، علایق، خلق و خوی، فعالیت‌ها، ماموریت زندگی، و نقاط قوت است.

 

 

 

منابع
mindowl

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا