بهبود پویایی و ارتباطات خانوادگی چگونه ممکن است؟

بهبود پویایی و ارتباطات خانوادگی، ابتدا باید تعریف پویایی خانواده را درک کنید. این موارد به عنوان تعامل بین اعضای خانواده توصیف می شود. هر خانواده در نوع خود منحصر به فرد است و درجات مختلفی از پویایی خانواده دارد، اما مواردی وجود دارد که در بسیاری از خانواده ها رایج است. آیا می خواهید پویایی خانواده خود را تغییر دهید؟ هیچ وقت دیر نیست. در دنیای پویایی برای همه خانواده ها برخی از پویایی های خانوادگی مفید بوده و برخی دیگر مفید نیستند.

برخی از مواردی که بر این پویایی تأثیر می گذارد سلسله مراتب خانواده، تصمیم گیری و حل مسئله است. بسته به نحوه برخورد خانواده شما با این موارد، کار های زیادی وجود دارد که می توانید برای بهبود پویایی انجام دهید. در این مقاله ما قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که بهبود پویایی و ارتباطات خانوادگی چگونه ممکن است؟ 

هرگز برای ایجاد تغییر دیر نیست.

وقتی پویایی خانوادگی شما ضعیف است، این باعث می شود احساس ناتوانی و تنها بودن کنید. شاید این تصوراتی نبوده است که هنگام شروع به کار نسبت به خانواده خود داشته اید و احساس پشیمانی ممکن است شما را تسخیر کند. اجازه ندهید این کار شما را از ایجاد تغییر دلسرد کند. مهم نیست که شما و اعضای خانواده خود چقدر از هم دور شده اید، همیشه این فرصت وجود دارد که روابط خود را دوباره برقرار کنید. البته تا زمانی که همه پذیرا باشند و مایل به همکاری با یکدیگر باشند. این باید چیزی باشد که همه توافق کرده اند تا بتواند این کار را انجام دهد. تصمیم گیری برای کار در جهت آینده بهتر با هم بدون شک اولین گامی است که هر کسی باید در هنگام تلاش برای بهبود پویایی خانواده شما بر دارد.

ژنوگرام برای خانواده خود بسازید.

بهبود پویایی و ارتباطات خانوادگی چگونه ممکن است؟

برای اینکه بتوانید مسائلی را که دارید با هم تشخیص دهید و حل کنید، ابتدا می بایست درک کاملی از روابط درون خانواده و نحوه کار آن ها داشته باشید. ژنوگرام نمایشی بصری از یک شجره نامه است که شامل اطلاعات دقیق تری در مورد روابطی است که فرد با اعضای خانواده خود دارد. به عنوان مثال، شما می توانید بین دو نفر از اعضای خانواده که رابطه نزدیک دارند یک خط محکم بگذارید یا بین اعضای کاملا نزدیک، یک نقطه به عنوان نشانه قرار دهید. مشخص شده است که این امر برای بسیاری از خانواده هایی که برای بهبود پویایی خود تلاش می کنند بسیار مفید است زیرا یک نقطه شروع روشن را فراهم می کند.

نکته قابل توجه

اگر روابط پرتنش و متعدد با یکی از اعضای خانواده مشاهده می کنید، می توانید در آن منطقه دقیق تر و با انرژی بیشتر از دیگری کار کنید. علاوه بر این ، اگر عضوی خاص از خانواده داشته باشید که به طور کلی مورد قبول واقع شود و رابطه مناسبی با همه داشته باشد، ژنوگرام به شما کمک می کند تا از توجه بیش از حد به آن شخص یا قرار دادن وی در پشت بقیه جلوگیری کنید. بهبود روابطی که با یکدیگر دارید اولین و مهم ترین کاری است که می توانید برای بهبود پویایی خود انجام دهید. اگر قادر به کنار آمدن یا قرار گرفتن در یک گروه نیستید، باید برای مراحل بعدی در روابط خود را مهیا نمایید.

به اهمیت ارتباطات پی ببرید.

بسیاری از خانواده ها با بهبود پویایی خود دست و پنجه نرم می کنند، زیرا نقشی که ارتباطات در خانواده آن ها بازی می کند با آنچه که برای تسهیل تغییرات واقعی لازم است، همخوانی ندارد. اگرچه ممکن است در ابتدا احساس ناخوشایند یا غیرمجازی داشته باشد، اما به کار انداختن یک خط ارتباطی که همه افراد خانواده می توانند از آن استفاده کنند ابزاری بی بدیل در سفر شما برای بهبود پویایی خانواده شما خواهد بود.

در ابتدا ممکن است دست و پا بزنید و زمین بخورید، اما با کمی تدبیر و پشتکار، همه قبل از این که شما آن را بشناسید درگیر ارتباطی موثر خواهند بود. اگر در تلاش هستید که همه افراد با هم خوب باشند و با یکدیگر صحبت کنند، تسهیل کمک یک مشاور یا درمانگر مجاز می تواند جوابگوی شما باشد. تکنیک ها و تکالیف مختلفی وجود دارد که می تواند با کمک یک متخصص حرفه ای مورد استفاده قرار گیرد که واقعاً تلاش شما را تقویت می کند.

بدانید که هدف کمال نیست.

در قلمرو خانواده ها، کمال چیزی نیست که برای هر موردی وجود داشته باشد. حتی بازترین خانواده با نزدیکترین ارتباطات نیز بازهم سهم خود را از مشاجرات و اختلافات خواهند داشت. همچنین ممکن است برخی از اعضای خانواده نیز وجود داشته باشند که به دلیل کینه هایی که به راحتی قابل درک نیستند، هرگز به طور کامل به سمت دیگران نیایند و به پویایی جدید ملحق نشوند. هدف، کمال در هنگام پویایی در خانواده نیست.

از آنجا که می دانیم مواردی وجود خواهد داشت که ما همیشه با هم کنار نمی آییم، چیزی که باید برای آن تلاش کنیم این است که در پایان اطمینان حاصل کنیم که مسائل برای همه مناسب خواهد بود. به همین دلیل بسیار مهم است که با یکدیگر به روشی صادقانه و باز ارتباط برقرار کنیم. اگر شما یا یکی دیگر از اعضای خانواده مشکلات آن ها را روی کار نمی آورید، مطمئنا نمی توانید رسیدگی کاملی به مسائل داشته باشید.

زمان اضافی را به درستی صرف کنید.

در حالی که برای بهبود پویایی خانواده تلاش می کنید، به یاد داشته باشید که باید به هر کاری که انجام می دهید توجه و مراقبت ویژه بیشتری نشان دهید. این شامل تعداد دفعات و چگونگی انتخاب وقت برای گذراندن وقت با خانواده است. به این نکته که در ابتدای مقاله به آن اشاره کردیم دقت داشته باشید. آیا می خواهید پویایی خانواده خود را تغییر دهید؟ پس باید بدانید که هیچ وقت برای انجام این کار دیر نخواد بود. پس زمان های موجود را به درستی صرف کنید.

برای شروع پویایی در خانواده چه کار باید انجام دهیم؟

برای شروع می توانید یک شام خانوادگی را حداقل دو یا سه بار در هفته با هم داشته باشید. فرقی نمی کند این غذای خانگی باشد، از فروشگاه خریداری شده یا در رستوران باشد. نکته مهم این است که شما از وقت خود برای لذت بردن در کنار خانواده خود و تمرکز بر صحبت در مورد روز خود یا سایر اتفاقات زندگی در آن لحظه استفاده می کنید. اگر قبلاً شام را به عنوان یک واحد غذا می خوردید یا احساس نمی کنید که برای خانواده شما مفید خواهد بود، می توانید از راه های دیگر نیز وقت بگذارید. به طور مثال شما می توانید بازی های خانوادگی با هم انجام دهید. یا این که می توانید با هم به تماشای فیلم های مختلف بنشینید. این کار ها می توانند نمونه های خوبی باشند که می توانید با خانواده خود آن ها را امتحان کنید.

هدف در این مورد کار ها و انجام این گونه تکنیک ها، ایجاد رابطه جدید و ایجاد خاطرات مثبت جدید برای همه است. این به عنوان یک بنیاد جدید عمل می کند که می توانید بر اساس آن روابط محکم تر و طولانی تر با کسانی که در گذشته با وجود آن ها رنج برده اید برقرار کنید. همچنین به همه یادآوری می کند که معنای خانواده بودن چیست. بسیاری از ما اشتیاق به درگیر شدن و عضوی از یک خانواده بودن  را داریم. تمام کاری که ما باید انجام دهیم این است که عمیقا روابط را حفاری کنیم و آن را در دستان خود بگیریم.

انرژی های منفی را در روابط خود کنار بگذارید.

بهبود پویایی و ارتباطات خانوادگی چگونه ممکن است؟

بسیاری از بزرگسالانی که باعث پویایی خانوادگی شدید می شوند. این کار را انجام می دهند زیرا کینه ای دارند یا نمی توانند احساسات آسیب دیده یا عصبانیتی را که نسبت به یکی از اعضای خانواده دارند، رها کنند. بسته به شرایط، کنار گذاشتن این نوع کار ها یا به عبارتی افکار بسیار دشوار است. اما اگر امیدوارید با خانواده خود روابط بهتری داشته باشید باید این کار را انجام دهید. علاوه بر این، به خودتان مدیون هستید که انرژی منفی را که در داخل ذهن دارید، رها کنید تا بتوانید یک زندگی شاد و آزاد داشته باشید. اگر روابط خانوادگی مستحکم تر و اصطکاک کاهش یافته چیزی است که شما برای آینده خود می خواهید، باید یاد بگیرید که کنار بروید. افراد خانواده شما هر از گاهی به شما آسیب می زنند یا ناامیدتان می کنند.

نکته قابل توجه

این یک قسمت عادی و ناگوار از زندگی است. نکته مهم این است که شما یاد بگیرید که ببخشید. این نکته را مهم جلوه دهید که در آینده این مسائل را بر علیه خانواده خود استفاده نکنید. اگر تخلف علیه شما واقعاً تحمل بیش از حد بود و احساس می کنید زندگی شما بدون حضور این عضو خاص در خانواده بهتر است. قطع رابطه با این عضو برای شما نیز قابل قبول است. در بعضی موارد، نگه داشتن کسی در زندگی شما صرفاً به دلیل خانواده بودن او می تواند آسیب بیشتری به پویایی شما بزند تا اینکه به شما کمک کند.

وقتی مجبور باشید برخی از اعضای خانواده را کنار بگذارید. قطعا حل و فصل کار ها کمی دشوارتر می شود، اما قابل انجام است. اطمینان حاصل کنید که سایر اعضای خانواده شما از این موضوع آگاه هستند که قصد بهبود پیوندها با این شخص را ندارید. به این ترتیب در آینده احساس فشار یا قرار گرفتن در موقعیت ناراحت کننده ای نخواهید کرد.

 

 

منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا