انواع رویدادهای محرک و راهبردهای مقابله ای

رویدادهای محرک یکی از اصطلاحاتی است که برای مسئله PTSD به کار می رود. همان طور که می دانید اضطراب و استرس می تواند مشکلات زیادی را به همراه داشته باشد. این مشکلات هم می تواند جسمی و هم روحی روانی باشد. PTSD هم یکی از انواع استرس است که در دنیای امروزی شایع ترین مدل است. در روان شناسی اختلالات مختلفی وجود دارند.

اختلالات همیشه جسمی نیستند. برخی اوقات اختلالات روحی روانی آسیب بیشتری به افراد وارد می کنند. برخی اوقات در جوامع ما افراد به علت فشار های مختلف رو به مصرف مواد مخدر می روند. مواد مخدر بسیار خطرناک است. متاسفانه جوانان امروزی به شدت به مصرف مواد مخدر روی آورده و آسیب های جدی می بینند. یکی از اختلالاتی که می تواند با مصرف مواد مخدر ارتباط داشته باشد PTSD  است. در مقاله های قبل در ارتباط با PTSD  صحبت کردیم. در ادامه می خواهیم ببینیم که انواع رویدادهای محرک و راهبردهای مقابله ای چگونه است.

استرس و رویدادهای محرک

انواع رویدادهای محرک و راهبردهای مقابله ای

همه ما می دانیم که استرس یکی از شایع ترین مشکلاتی است که برا همه افراد به وجود آمده است. استرس در زندگی تا حدودی باعث پیشرفت است. حال اگر این استرس بیشتر از حد معمول باشد آسیب زا خواهد بود. در واقع شما در هر کاری اگر بیش از حد بخواهید آن را تکرار کنید روزی شما را آزار می دهد. استرس انواع مختلفی دارد. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با انواع رویدادهای محرک و راهبردهای مقابله ای صحبت کنیم.

کابوس های مکرر، احساس اضطراب شدید نسبت به برخی موارد و رویدادهای محرک

کابوس های مکرر، احساس اضطراب شدید نسبت به برخی موارد همه این علائم گویای PTSD می تواند کیفیت زندگی افراد را تحت تأثیر قرار دهد.  و سلامت روان آن ها را در طول زمان تحت تأثیر قرار دهد. و در صورت عدم دریافت کمک مورد نیاز، منجر به عوارض جانبی نامطلوب و خطرناک شود. خوشبختانه، رویدادهای محرک بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. این کار باعث می شود تا علائم و تأثیر آن در بین کسانی که ممکن است فردی را که با این اختلال زندگی می کند یا کسانی که خود با آن زندگی می کنند، بشناسند، بهتر شناخته شود.

افرادی که از رویدادهای محرک استفاده می کنند و همچنین دارای PTSD هستند

با این حال، یکی از جنبه های بیماری که اغلب مورد بحث قرار نمی گیرد، افرادی هستند که از رویدادهای محرک استفاده می کنند. این افراد همچنین دارای PTSD هستند. رویدادهای محرک هنوز هم می تواند برای بسیاری از افراد موضوعی حساس باشد. و کسانی که با مواد دست و پنجه نرم می کنند ممکن است از این که بخواهند بیرون بیایند و برای مشکلات خود کمک بگیرند یا از روی علائم اختلال خود مایل نباشند احساس خجالت کنند.

وجود اختلال در سلامت روان یا رویدادهای محرک شرم آور نیست

صرف نظر از آن چه ممکن است فرد فکر کند یا احساس کند. وجود اختلال در سلامت روان یا رویدادهای محرک شرم آور نیست. کمک گرفتن اولین قدم ستودنی و بزرگ در جهت زندگی شفابخش و رفاه است. برای انجام این کار، ابتدا باید بفهمید PTSD و رویدادهای محرک به چه شکل است و چه احساسی دارد. این کار باعث می شود تا بتوانیم آن را شناسایی کرده و درمان کنیم. اگر فکر می کنید شما یا فردی که می شناسید ممکن است دچار PTSD و رویدادهای محرک باشید، ما قصد داریم این دو فرایند مختلف را بررسی کرده و ارتباط بین آن ها را در مقاله جامع زیر تجزیه و تحلیل کنیم.

مقابله با رویدادهای محرک

“محرک شدن” به چه معناست؟ این اصطلاح به طور معمول برای اشاره به تجربه واکنش عاطفی به برخی از انواع محتوای آزاردهنده (مانند خشونت یا ذکر خودکشی) در رسانه ها یا در یک محیط اجتماعی دیگر استفاده شده است. با این حال، بین تحریک شدن و ناراحتی تفاوت وجود دارد. احساس برانگیختگی فقط به این نیست که چیزی شما را به روشی اشتباه سوق دهد. برای کسی که سابقه تروما دارد، بودن در کنار هر چیزی که او را به یاد یک تجربه آسیب زا می‌اندازد (که به عنوان “محرک” نیز شناخته می‌شود) می‌تواند این احساس را در او ایجاد کند که دوباره آن ضربه را تجربه می‌کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اگر چه معمولاً برای اشاره به تجربیات افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) استفاده می شود. اما اصطلاح “رویدادهای محرک” می تواند در زمینه سایر بیماری های سلامت روان نیز استفاده شود. این شامل اختلالات مصرف مواد، اختلالات خوردن و اضطراب است. در این موارد، این فرایند به عنوان هر چیزی که باعث افزایش یا بازگشت علائم شود دیده می شود. به عنوان مثال، فردی که از یک اختلال مصرف مواد بهبود می یابد، ممکن است با دیدن فردی که از داروی انتخابی خود استفاده می کند تحریک شود. این تجربه ممکن است باعث بازگشت هوس و حتی عود شود.

انواع محرک ها

محرک ها از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت است و می تواند داخلی یا خارجی باشد. در زیر نمونه‌هایی از انواع مختلف رویدادهایی که ممکن است از نظر مشکلات سلامت روان به عنوان محرک در نظر گرفته شوند، آورده شده است.

درونی؛ داخلی

یک محرک داخلی از درون فرد می آید. این می تواند یک خاطره، یک احساس فیزیکی یا یک احساس باشد. مثلاً بگویید در حال ورزش هستید و قلبتان شروع به تپیدن می کند. این حس ممکن است شما را به یاد زمانی بیاندازد که از یک رابطه سخت و طاقت فرسا فرار می کردید. این یک محرک داخلی در نظر گرفته می شود. سایر رویدادهای محرک داخلی رایج عبارتند از:

  • خشم
  • اضطراب
  • احساس غرق شدن، آسیب پذیری، رها شدن یا خارج از کنترل بودن
  • تنهایی
  • تنش عضلانی
  • خاطراتی که به یک رویداد آسیب زا گره خورده است
  • درد
  • غمگینی

خارجی

محرک های خارجی از محیط می آیند. آن ها می توانند یک شخص، مکان یا یک موقعیت خاص باشند. در حالی که برخی از افراد ممکن است راحت تر با رویدادهای استرس زا کنار بیایند، تأثیر این رویدادها را بر روی کسانی که با بیماری روانی دست و پنجه نرم می کنند را در نظر بگیرید.

برای مثال، فردی که با شرایطی مانند اضطراب یا افسردگی کنار می آید، ممکن است تحت چنین شرایطی احساس کند که تحریک می شود. برخی از چیزهای رایج دیگر که ممکن است باعث شود فرد احساس تحریک کند:

  • یک فیلم، برنامه تلویزیونی یا مقاله خبری که آن تجربه را به آن ها یادآوری می کند
  • شخصی که به تجربه متصل است
  • مشاجره با یک دوست، همسر یا شریک زندگی
  • یک زمان خاص از روز
  • صداهای خاصی که آن ها را به یاد این تجربه می اندازد
  • پایاین یک رابطه با همسر یا شریک زندگی تان
  • تاریخ های مهم (مانند تعطیلات یا سالگردها)
  • رفتن به یک مکان خاص که آن ها را به یاد تجربه می اندازد
  • بوهای مرتبط با تجربه، مانند دود

چگونه محرک ها تشکیل می شوند؟

ما دقیقا نمی دانیم که محرک ها چگونه تشکیل می شوند. برخی از محققان بر این باورند که مغز ما خاطرات یک رویداد آسیب زا را متفاوت از خاطرات یک رویداد غیر آسیب زا ذخیره می کند. رویدادهای محرک گذشته ممکن است توسط مغز به عنوان فعلی تفسیر شوند. این باعث می شود بدن علائمی مشابه ترومای اصلی (مانند پاسخ جنگ یا گریز) را تجربه کند.

ما همچنین می دانیم که محرک ها می توانند قبل از این که شخص بفهمد چرا ناراحت شده است، یک واکنش عاطفی ایجاد کند. اغلب محرک ها یک ارتباط حسی قوی دارند (بینایی، صدا، مزه یا بویایی)، یا به نوعی با یک عادت عمیقا ریشه دار مرتبط هستند (به عنوان مثال، یک الکلی در حال بهبودی که فعالیت خاصی را با نوشیدن الکل مرتبط می کند). برخی از آن به عنوان “زوج تروماتیک” یاد می کنند، که در آن یک فرایند به یک تجربه آسیب زا متصل می شود و باعث می شود علائم را دوباره زنده کنید.

آیا هشدارهای مختلف درباره ایجاد تجربه آسیب زا مفید هستند؟

در مورد مفید یا مضر بودن هشدارها، به ویژه در کلاس های درس، بحث هایی وجود داشته است. برخی از برنامه های کلاس درس از هشدارها استفاده می کنند تا به دانش آموزان فرصت دهند تا از نظر جسمی یا ذهنی برای موضوعی بالقوه ناراحت کننده، مانند محتوای حاوی خشونت فیزیکی یا جنسی، آماده شوند.

مزایا

انواع رویدادهای محرک و راهبردهای مقابله ای

کسانی که به نفع هشدارها بحث می کنند اظهار می کنند که به افراد فرصتی می دهند تا خود را برای محرک آماده کنند. با توجه به این که محرک‌ها اگر غافلگیرکننده باشند ناراحت‌کننده‌تر می‌شوند. این می‌تواند به عنوان کمک به افراد مبتلا به PTSD و سایر مشکلات سلامت روان در احساس امنیت تلقی شود.

معایب

انواع رویدادهای محرک و راهبردهای مقابله ای

در عین حال، دیگران استدلال می‌کنند که هشدارهای محرک می‌تواند رفتارهای اجتنابی را تقویت کند. و اجتناب از محرک‌ها تنها به حفظ علائم PTSD در طولانی مدت کمک می‌کند. درعوض، باید با احساساتی که از محرک‌ها به وجود می‌آیند، برخورد مناسبی صورت گیرد. ما در این مقاله در مودر محرک ها و ارتباط آن با اضطراب و استرس صحبت کردیم. همان طور که می دانید رویدادهای محرک قابلیت بازیابی دارند.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا