ارتباط لمس فیزیکی با رشد مغز در کودکان

لمس فیزیکی برای کودک بسیار مناسب است. طبق گفته روانشناسان زمانی که مادران در زمانی که فرزندشان به آن ها نزدیک می شود آن ها را پس بزنند باعث مشکلات عاطفی در آینده او می شوند. لمس فیزیکی می تواند به کودکان کمک کند. اگر خانواده‌ ها بیشتر از مشاوران در زمینه تربیت کودکان استفاده کنند موفق تر خواهند بود. حوزه های اصلی در رشد کودک یک مسئله مهمی است. در دنیایی که زندگی می کنیم روز به روز در حال پیشرفته شدن هستیم.

حال اگر ما نتوانیم رشد خودمان را بهبود ببخشیم و سطح ذهن خودمان را بالا ببریم طبیعتاً دچار مشکل خواهیم شد. یکی از مهم ترین مراحل رشد در انسان رشد دوران کودکی است. دوران کودکی بسیار حساس است و نیاز به بررسی دقیق توسط والدین دارد. یهتر است والدین در این دوره حساس بیشتر مراقبت کنند. در ادامه می خواهیم ببینیم که ارتباط لمس فیزیکی با رشد مغز در کودکان چگونه است. درمان ها نیز انواع مختلفی دارد. اضطراب و استرس یکی از اختلالات رایج در دنیای ما هستند.

رشد کودک و موفقیت در جلوگیری از استرس

همه ما می دانیم که در زندگی ممکن است روزی دچار استرس یا اضطراب شویم. تا حدودی بخشی از این استرس و اضطراب طبیعی است. اما اگر ادامه پیدا کند می تواند زندگی ما را مختل کند. اضطراب و استرس اگر کنترل و درمان نشود می تواند جلوی موفقیت شما را در بخش های مختلف زندگی بگیرد. انواع مختلفی از اضطراب ها وجود دارد که برخی از آن ها را برای شما گفتیم. انواع درمان حمله اضطراب موضوع امروز ما است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با ارتباط لمس فیزیکی با رشد مغز در کودکان صحبت کنیم.

توسعه انسانی و لمس فیزیکی در رشد کودک

هنگامی که در رابطه با توسعه انسانی استفاده می شود، کلمه “دامنه” به جنبه های خاصی از رشد و تغییر اشاره دارد. حوزه های اصلی رشد کودک عبارتند از: فیزیکی، شناختی، زبانی و اجتماعی-عاطفی.

کودکان اغلب در یک زمان یک تغییر قابل توجه و آشکار را در یک حوزه تجربه می کنند. به عنوان مثال، اگر کودکی روی یادگیری راه رفتن تمرکز می کند، که در حوزه فیزیکی است، ممکن است تا زمانی که در راه رفتن تسلط پیدا نکند، متوجه رشد زبانی یا کلمات جدید نشوید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

ممکن است به نظر برسد که یک حوزه خاص تنها حوزه‌ای است که در دوره‌های مختلف زندگی کودک تغییرات رشدی را تجربه می‌کند. اما تغییر معمولاً در سایر حوزه‌ها نیز رخ می‌دهد – فقط به تدریج و کمتر برجسته‌تر.

لمس فیزیکی در رشد کودک

حوزه فیزیکی رشد تغییرات فیزیکی را شامل می شود که شامل رشد در اندازه و قدرت و همچنین توسعه مهارت های حرکتی درشت و مهارت های حرکتی ظریف است. حوزه فیزیکی همچنین شامل رشد حواس و استفاده از آن ها می شود.

در دوران جوانی، کودکان یاد می‌گیرند که چگونه فعالیت‌های مختلفی را با انگشتان خود در هماهنگی با چشمان خود انجام دهند. همانند گرفتن، رها کردن، زدن، نیشگون گرفتن و چرخاندن مچ دست. از آن جایی که این حرکات کوچک عضلانی به زمان نیاز دارند تا رشد کنند، ممکن است در ابتدا به راحتی انجام نشوند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

این لمس فیزیکی ظریف به بچه‌ها کمک می‌کند تا کارهای روزمره خود را انجام دهند. همانند بستن دکمه‌ها، برداشتن غذا، استفاده از چنگال، ریختن شیر، رفتن به دستشویی و شستن دست‌ها.

علاوه بر این مهارت‌های حرکتی ظریف، بچه‌ها همچنین یاد می‌گیرند که از عضلات بزرگ‌تر خود مانند عضلات بازو، پا، پشت و شکم خود استفاده کنند. راه رفتن، دویدن، پرتاب کردن، بلند کردن، کشیدن، هل دادن و لگد زدن همگی مهارت های مهمی هستند که با آگاهی بدن، تعادل و قدرت مرتبط هستند. این مهارت ها به کودک شما اجازه می دهد تا بدن خود را به روش های مختلف کنترل و حرکت دهد.

فعالیت های متناسب با لمس فیزیکی و رشد کودک

والدین می‌توانند با فراهم کردن فرصت‌هایی برای فعالیت‌های متناسب با سن، به رشد جسمانی فرزندشان کمک کنند. به عنوان مثال، نوزادان برای تقویت گردن و بالاتنه خود به زمان زیادی نیاز دارند. در حالی که کودکان پیش دبستانی و کودکان در سن مدرسه به فرصت های خوبی برای دویدن و بازی نیاز دارند. حتی نوجوانان و نوجوانان به فرصت های منظم برای فعالیت بدنی نیاز دارند.

در همین حال، شما نباید نیاز کودک خود را به رشد مهارت های حرکتی ظریف خود نادیده بگیرید. از سنین پایین به آن ها فرصت دهید تا از دست و انگشتان خود استفاده کنند. توپ های شکل دار و سایر اسباب بازی ها را به کودک خود بدهید تا آن ها را در دست بگیرد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

مواردی برای کودکان وجود دارند که به آن ها اجازه می دهند فرآیند رشد را بهتر پشت سر بگذارند. همان طور که بزرگتر می شوند، به آن ها یاد دهید که چگونه از اشیاء استفاده کنند. یا از قیچی استفاده کنند، مداد را نگه دارند و کارهای دیگر را با انگشتان و دستان خود انجام دهند.

رشد کودک و لمس فیزیکی تاحت تاثیر تغذیه و بیماری

رشد جسمانی نیز می تواند تحت تأثیر تغذیه و بیماری باشد. بنابراین، مطمئن شوید که فرزندانتان یک رژیم غذایی سالم و معاینات منظم سلامتی داشته باشند تا رشد مناسب کودک را ارتقا دهید.

ارتباط لمس فیزیکی با رشد مغز در کودکان

رشد مغز در کودکان به لمس فیزیکی مثبت یک بزرگسال دوست داشتنی بستگی دارد. این مثبت بودن اغلب از طرف والدین می آید، اما اگر کودک از این فرآیند دور باشد، یکی دیگر از اعضای خانواده باید این کار را انجام دهند. با تماس فیزیکی مثبت، کودکان می توانند رشد کنند و سالم رشد کنند و در نهایت به بزرگسالان موفقی تبدیل شوند. با بسیاری از فعالیت‌های خارج از خانه، وسایل الکترونیکی و برنامه‌های شلوغ، بسیاری از کودکان این تحریک را دریافت نمی‌کنند. آن‌ها هنوز هم برای پیشرفت به این ارتباط نیاز دارند، حتی اگر رژیم غذایی سالمی داشته باشند و تحصیلات خوبی داشته باشند. اگرچه زندگی ممکن است دچار فراز و نشیب باشد، اما تماس فیزیکی مثبت برای رشد کامل توانایی های کودکان ضروری است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

کودکان از همان ابتدای زندگی خود از تماس فیزیکی مراقبان خود یاد می گیرند و به آن‌ها وابسته هستند. لمس فیزیکی به کودکان کمک می کند تا با آن‌ها ارتباط برقرار کنند و دنیای خود را کشف کنند. آن‌ها به یک بزرگسال نیاز دارند تا به آن‌ها در انجام این کار کمک کند، زیرا آن‌ها به شما اعتماد دارند که آن‌ها را ایمن نگه دارید و به آن‌ها کمک کنید تا در زندگی کاوش کنند.

چرا لمس فیزیکی برای رشد بهتر مغز در کودکان ضروری است؟

تحقیقات نشان می دهد که لمس مثبت برای رشد ضروری است زیرا به طور مستقیم بر عملکرد شناختی مغز و رشد اجتماعی-عاطفی تأثیر می گذارد. راه های زیادی وجود دارد که می تواند بر رشد عصبی کودکان تأثیر بگذارد و درک آن می تواند راهنمایی کند.

لمس فیزیکی بر رشد کوتاه مدت تأثیر می گذارد

به گفته مؤسسه ملی بهداشت، لمس نقش مهمی در رشد اولیه دوران کودکی دارد. تماس فیزیکی مثبت به طور قابل توجهی بر رشد عصبی کوتاه مدت از همان ابتدای زندگی کودک تأثیر می گذارد. به عنوان نوزادان، کودکان به این تماس نیاز دارند زیرا به آن‌ها کمک می کند تا در مورد دنیای اطراف خود بیاموزند. همچنین به آن‌ها کمک می کند تا با مراقبان خود پیوند برقرار کنند و به آن‌ها امکان می دهد مهارت های پیوند مثبت را توسعه دهند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

علاوه بر این، لمس فیزیکی به آن‌ها کمک می کند تا خواسته ها و نیازهای خود را بیان کنند. همه این‌ها به رشد مهارت های اجتماعی، عاطفی و فکری کودک کمک می کند. اگر تماس مثبتی دریافت نکنند، در آن زمینه ها به درستی رشد نخواهند کرد و مانع از توانایی هایشان می شود. بدون ارتباط مثبت کافی در زندگی اولیه خود، کودکان محروم خواهند شد و از نظر رشدی دچار مشکل خواهند شد. آن‌ها ممکن است از همسالان خود عقب بمانند و این مبارزه در نهایت می تواند تأثیری طولانی مدت بر زندگی آن‌ها بگذارد. آن‌ها برای برقراری ارتباط، ابراز احساسات و رشد فکری تلاش خواهند کرد.

روی رشد بلندمدت تاثیرات لمس فیزیکی توجه کنید

تماس مثبت می تواند تا هشت سال کودک را تحت تأثیر قرار دهد و آن را به یک ضرورت رشد طولانی مدت تبدیل کند. آن‌ها احساسات خود را بهتر مدیریت می کنند و در بزرگسالی کمتر خصمانه، مضطرب و از نظر عاطفی پریشان می شوند. کودکانی که فاقد این ضرورت هستند، معمولاً در آینده خود دچار تأخیرهای شناختی می شوند. به همین دلیل، با افزایش سن، عصبانی تر و پرخاشگرتر می شوند. این می تواند تا بزرگسالی ادامه یابد و در طول زندگی برای آن‌ها مشکلات جدی ایجاد کند.

نکته

در طول سال‌های تحصیل در مدرسه، بدون تماس مثبت به راه خود ادامه خواهند داد. هر چه بیشتر در موارد تحصیلی عقب بمانند، رسیدن به هدف سخت‌تر خواهد بود. با ادامه این عدم لمس فیزیکی، اثرات دراز مدت فقط شدیدتر و طولانی تر می شوند.

لمس فیزیکی عملکرد مغز کودک افزایش می یابد

تماس فیزیکی مثبت می تواند عملکرد مغز را افزایش داده و به رشد مهارت های جدید کودکان کمک کند. از آنجایی که سیستم حسی یکی از اولین سیستم هایی است که توسعه یافته است، پایه ای را برای رشد بعدی تشکیل می دهد. به همین دلیل است که تحریک عملکرد مغز در کودکان از طریق تماس مثبت بسیار مهم است. همچنین بر عملکرد مغز و رشد حواس دیگر، رشد شناختی و رشد اجتماعی تأثیر می گذارد. بدون اولین گام های اساسی رشد، کودکان نمی توانند بر اساس آن رشد کنند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

یکی از تحقیقاتی که تأیید می کند عملکرد مغز از طریق تماس مثبت افزایش می یابد توسط مؤسسه ملی سلامت منتشر شد. محققان نوزادان نارس و پاسخ مغز آن‌ها به تماس فیزیکی را همراه با سایر مطالعات مشابه مورد مطالعه قرار دادند. این تحقیق نشان داد که نوزادان نارس که تماس فیزیکی مثبت تری داشتند، پاسخ های مغزی مهم تری داشتند. از سوی دیگر، نوزادانی که تماس محبت آمیز زیادی دریافت نکردند، به خوبی به لمس فیزیکی واکنش نشان ندادند. محققان همچنین دریافتند که تماس ناخوشایند به طور قابل توجهی فعالیت مغز آن‌ها را کاهش می دهد.

به رشد ذهنی مثبت کمک می کند

تماس فیزیکی نقش مهمی در ایجاد سلامت روانی مثبت دارد. وقتی کودکان توسط والدینشان لمس می شوند، کمتر ترسیده، مضطرب یا غمگین می شوند. این به آن‌ها فرصتی می دهد تا در مورد احساس خود فکر کنند و مهارت های ذهنی خود را توسعه دهند.

سخن آخر

ارتباط فیزیکی بین مادر و پدر و فرزند می تواند در آینده برای او ویژگی های مناسبی را فراهم کند. در این مقاله ما به بررسی این موضوع پرداختیم.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا