اختلال انفجاری متناوب و علمی که در پس آن وجود دارد چیست؟

اختلالات روانی بخش بسیاری از زندگی ما را تشکیل داده است. در جوامع امروزی اختلالاتی وجود دارند که شاید از شنیدن آن تعجب کنید. اما چه بخواهیم چه نخواهیم آن ها وجود دارند و حتی بسیاری از ما با آن ها زندگی می کنیم. این فرایند نیاز به تست های روان شناسی مختلفی دارد. اختلالات در دنیای روان شناسی تعاریف متفاوتی دارند. برای مثال برخی از افراد هستند که برای ایجاد رفتار های مختلف در زندگی خود دلایل مختلفی می آورند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با اختلال انفجاری متناوب و علمی که در پس آن وجود دارد چیست؟ صحبت کنیم.

برخی از آن ها ممکن است به خاطر شرایطی که در جامعه وجود دارد ای گونه رفتار کنند. این رفتار می تواند به این علت باشد که مشکلی با اتفاقی برای آن فرد به وجود آمده باشد. برای مثال خیلی افراد هستند که به خاطر یک اتفاق ناگوار در خانواده یا این که آن فرد دچار فشار های مختلفی در محل کار شده است رفتار خود را تغییر دهند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با اختلال انفجاری متناوب و علمی که در پس آن وجود دارد چیست؟ صحبت کنیم.

عصبانیت می تواند ما را کور کند و به اطرافیانمان آسیب برساند.

همه ما هر از گاهی عصبانی می شویم. چه توجیهی باشد و چه غیر منطقی، عصبانیت می تواند ما را کور کند و به اطرافیانمان آسیب برساند. با این حال، برخی اوقات، خشم زیاد می شود و به طور بالقوه مانند یک آتشفشان منفجر می شود.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

معمولاً راهی برای کنترل اوضاع و کاهش احتمال بروز یک طغیان وجود دارد. برخی از افراد، به هر دلیلی، دارای مسائل خشم هستند که کنترل آن را دشوارتر می کنند. امروز، ما به دنبال یکی از این اختلالات خواهیم بود: اختلال انفجاری متناوب یا IED.

IED چیست؟  آیا من اختلال انفجاری متناوب دارم؟

اختلال انفجاری متناوب و علمی که در پس آن وجود دارد چیست؟

فردی که IED را تجربه می کند، می تواند عصبانیت ناگهانی داشته باشد که به هیچ وجه مناسب شرایط نیست. یک فرد مبتلا به IED ممکن است سرانجام آن را از طریق اموال یا افراد خارج کند و قسمت های عصبانیت اغلب کوتاه اما قدرتمند است.

IED نوعی اختلال نیست که بسیاری دوست دارند داشته باشند

IED نوعی اختلال نیست که بسیاری دوست دارند داشته باشند. ممکن است شخصی که آن را تجربه می کند فرد خوبی باشد اما به دلیل طغیان هایش ممکن است سو  تفاهم شود. اپیزودهای IED که درمان نشده اند ناگهانی هستند و تجمع کمی دارند.

علل IED

تخمین زده شده است که دلایل زیادی پشت IED باشد. طبیعت و پرورش هر دو با هم کار می کنند تا فرد مستعد ابتلا به IED شود. چند دلیل شامل موارد زیر است:

کودکی توهین آمیز

کسانی که در خانه ای پر از عصبانیت و خشونت بزرگ شده اند، ممکن است در سنین بالاتر به IED مبتلا شوند. علی رغم این واقعیت که آن ها می فهمند چه میزان از این آزار تحت تأثیر قرار گرفته اند، ممکن است همان خشم خانواده هایشان را داشته باشند، اما با تأثیر کمتر کنترل شده ای.

ژنتیک بین والدین مبتلا به IED و احتمال رشد کودک با افزایش سن

ژنتیک ممکن است بین والدین مبتلا به IED و احتمال رشد کودک با افزایش سن رابطه ژنتیکی وجود داشته باشد. همچنین تصور می شود که دلایلی در مغز وجود دارد. مواد شیمیایی و هورمونی مانند سروتونین، تستوسترون و قسمت هایی از مغز که با احساسات مرتبط هستند ممکن است مقصر باشند. اگر مرد باشید احتمال استفاده از IED نیز افزایش می یابد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

علل آن هنوز به طور کامل مشخص نشده است، اما به احتمال زیاد ترکیبی از همه این عوامل در ایجاد IED مقصر است. IED نیز در مردان جوان، معمولاً زیر 35 سال دیده می شود.

IED چه زمانی تشخیص داده می شود

همچنین باید توجه داشت که اختلال انفجاری متناوب زمانی تشخیص داده می شود که هیچ اختلال روانی دیگری نتواند باعث طغیان شود. اختلال دو قطبی، ADHD، اوتیسم و ​​بسیاری دیگر از شرایط روحی می تواند باعث بروز طغیان شود، اما اگر فردی که طغیان کرده هیچ نشانه ای از اختلالات روانی دیگر نداشته باشد، ممکن است IED باشد. همچنین، IED معمولاً محصول جانبی مصرف مواد مخدر یا شرایط تغییر دهنده ذهن مانند آسیب مغزی یا آلزایمر نیست.

IED از سنین جوانی، معمولاً در حدود نوجوانی آغاز می شود

IED از سنین جوانی، معمولاً در حدود نوجوانی آغاز می شود. کسانی که IED دارند در نتیجه ممکن است دچار افسردگی، اضطراب یا سو  مصرف مواد شوند. میزان افراد مبتلا به IED دقیقاً مشخص نیست اما تخمین ها وجود دارد. تخمین زده می شود به اندازه سه درصد از مردم دارای IED باشند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

ممکن است با طغیان عصبانیت متوسط ​​خود، مدت زیادی را صرف ایجاد خشم کردید. شاید به این دلیل بود که شما درباره احساسات خود در مورد اختلاف نظر یا برخی از کلمات شخصی صحبت نکردید و عصبانیت تا زمانی که ترکیدید افزایش یافت. کسانی که IED دارند می توانند در شرایطی اپیزود داشته باشند که احساس مناسب نباشد. ممکن است استرس یا تحریک وجود داشته باشد، اما واکنش متناسب با علت آن نبود. معمولاً هیچ نوع تجمع و فرصتی برای فرار از وضعیت فرد وجود ندارد.

افراد با این اختلال برخی علائم را قبل از حادثه احساس می کنند

اختلال انفجاری متناوب و علمی که در پس آن وجود دارد چیست؟

با این حال، برخی از افرادی که IED را تجربه می کنند، می گویند برخی علائم را قبل از حادثه احساس می کنند. آن ها ممکن است انگیزه تهاجمی را از قبل احساس کنند و سطح انرژی آن ها افزایش یابد. افکار آن ها ممکن است به هم بخورد، ممکن است احساس لرزیدن، تپش قلب، اکو یا فشار در سر خود را داشته باشند. علائم آن ها ممکن است خیلی دیر بروز کند و هنوز هم نتوانند یک طغیان را کنترل کنند.

یک انفجار IED ممکن است موارد زیر را داشته باشد:

  • پرخاشگری کلامی که  فرد ممکن است جیغ بزند، عصبانی شود یا تهدید کند.
  • تخریب املاک کسانی که طغیان می کنند ممکن است در نهایت املاک خود یا مال دیگری را از بین ببرند. معمولاً آن ها به دنبال هر چیزی که نزدیک به آن ها باشد می روند.
  • حیوان آزاری. حیوانات خانگی فرد ممکن است هدف این قسمت باشند.
  • حملات جسمی از فشار به خشونت فیزیکی صریح که به شخص مقابل آسیب برساند.

فرد مبتلا به IED وقتی خشم خود را بیرون می کشد احساس راحتی می کند

فرد مبتلا به اختلال انفجاری متناوب وقتی خشم خود را بیرون می کشد احساس راحتی می کند، اما با آرام شدن قسمت های خود، نسبت به کاری که انجام داده احساس پشیمانی می کند. آن ها واقعاً از طغیان خود احساساتی می کنند و این کار را فقط برای عذرخواهی نمی کنند. بعداً ممکن است فرد حتی به دلیل طغیان خود افسرده شود. این انفجارها معمولاً کوتاه است – معمولاً زیر 30 دقیقه است. این نشانه آن است که انفجارها تکانشی بوده و قابل کنترل نیستند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اثرات IED می تواند مخرب باشد. این می تواند به روابط پایان دهد، اموال ارزشمند را از بین ببرد و منجر به زمان زندان شود. فردی که طغیان کرده ممکن است در صورت درگیری در بیمارستان به سرانجام برسد. آن ها به جای این که به دنبال درمان باشند، در یک مکانی که احتمالاً آن ها را عصبانی می کند وجود دارند.

ممکن است از خود بپرسید که قبل از تشخیص IED، فرد باید چند علایم داشته باشد.

اختلال انفجاری متناوب و علمی که در پس آن وجود دارد چیست؟

ممکن است از خود بپرسید که قبل از تشخیص IED، فرد باید چند علایم داشته باشد. شخصی که در یک فرصت نادر دچار طغیان شود ممکن است مشکل دیگری داشته باشد. کسانی که IED دارند باید دو بار در هفته و به مدت سه ماه اپیزود داشته باشند. برای تشخیص، باید میزان خسارتی را که فرد در طی یک قسمت متحمل شده، بررسی کند.

نکته

مهم است که اگر شما یا یکی از عزیزانتان IED را تجربه می کنید، باید در اسرع وقت آن را تشخیص دهید. این نوعی اختلال است که در صورت عدم درمان می تواند به شما آسیب برساند و در نهایت به مردم آسیب برساند.

افراد مبتلا به اختلال انفجاری متناوب چه چیز های را توصیف می کنند؟

افراد مبتلا به اختلال انفجاری متناوب گاهی اوقات انگیزه های شدید را برای پرخاشگری قبل از اقدامات تهاجمی توصیف می کنند. دوره های انفجاری ممکن است با علائمی مانند تحریک پذیری یا عصبانیت، افزایش انرژی، افکار مسابقه ای در هنگام فشارها و اقدامات تهاجمی و شروع سریع خلق و خو و افسردگی پس از اعمال همراه باشد. بهتر است برای بهتر شدن این علائم با روان شناس یا پزشک مشورت کنید.

 
منابع
betterhelp.com/

2 دیدگاه

  1. بادرود و احترام،مقاله ی روشن کننده و مفیدی بود،امیدوارم بتونم از تخصص و تجربه تون بهره مند شوم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا