اثرات کینه توزی بر سلامت روان افراد

در دنیایی که زندگی می کنیم اختلالات روانی بسیاری وجود دارند. برخی از این اختلالات را ممکن است بشناسید. برخی هم برای شما تازگی دارند. اختلالات روانی انواع مختلفی دارند و هر کدام ویژگی خاصی دارند. گاهی اوقات سلامت روان تحت تاثیر خشم ما قرار می گیرد. همان طور که در مقاله های قبل گفتیم خشم و عصبانیت آسیب های زیادی به ما می رساند. یکی از این آسیب ها مشکلات روانی است. حتی گاهی اوقات در کنار مشکلات روانی اختلالات جسمی نیز در این افراد به وجود می آید. بهتر است برای کنترل خشم خود از پزشک و مشاور کمک بگیرید. یکی از موارد خشم کینه توزی است. کینه توزی می تواند آسیب های به سلامت روان وارد کند. در ادامه می خواهیم ببینیم که اثرات کینه توزی بر سلامت روان چگونه است.

برخی از افراد هم هستند که با یک تنش یا بحث و جدلی در محل کار دچار خشم می شوند. همان طور که قبلاً در مقاله ها گفتیم یک فرد ممکن است چند نوع خشم درون خودش داشته باشد. اما آن خشمی که نیاز به درمان و استفاده از مشاور یا درمانگر دارد کینه توزی است. کینه توزی در واقع به گونه ای است که همیشه همراه با یک فرد باقی می ماند. حال این که هر روان شناس یا هر درمانگری برای این خشم چه نوع دارو یا درمانی تجویز کند بستگی به شرایط فرد دارد. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با اثرات کینه توزی بر سلامت روان صحبت کنیم.

نگه داشتن کینه و تاثیر آن در سلامت روان

کینه توزی

نگه داشتن کینه زمانی است که شما مدت ها احساسات منفی را در خود نگه دارید.  پس از آن که کسی کاری کرد که به شما صدمه بزند، عصبانیت، تلخی، کینه یا سایر احساسات منفی را در خود نگه دارید. معمولاً این در واکنش به چیزی است که قبلاً اتفاق افتاده است. در مواقعی دیگر ممکن است ابتدا کینه ای ایجاد شود.  سپس بعد از این که به سادگی متوجه شدید کسی قصد بآسیب رساندن به شما  را دارد کینه شما شدید تر می شود. چه واقعاً این کار را انجام دهد یا نه. کینه ها همچنین غالباً شایعه پراکنی مداوم در مورد شخص یا حادثه ای را در مرکز بدخواهی شما نشان می دهند.

در حالی که ما اغلب دوست نداریم آن را بپذیریم. نگه داشتن کینه توزی روشی رایج است که برخی از مردم احساس می کنند به آن ها ظلم شده است.

کینه توزی و عصبانیت

اگر بعد از یک حادثه تکان دهنده هنوز عصبانی هستید، ممکن است برای مدت طولانی آن احساسات منفی را نگه دارید. گاهی اوقات پس از این که دیگران معمولاً آن‌ ها را رها می کردند. ممکن است چندین عمل بد گذشته را به خاطر آورید. یا هر بار که به آن شخص فکر می کنید خاطرات را تکرار کنید.  یا هر زمان که با آن ارتباط برقرار می کنید آن تجربیات را دوباره زنده کنید.

یا نارضایتی خود را برای او کاملاً واضح نشان دهید یا احساسات واقعی خود را برای خود نگه دارید. ممکن است عمداً کینه ای داشته باشید، اما گاهی اوقات حتی از آن آگاه نیستید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اما نیت شما یا علت تلخی شما هر چه باشد، نگه داشتن کینه توزی خطرناک است.  می تواند به همان اندازه به شما آسیب برساند که شخص الهام بخش آن است. در مورد چگونگی اتصال عصبانیت به شما از لحاظ احساسی، جسمی و اجتماعی اطلاعات زیادی وجود دارد. همچنین نحوه رهایی از کینه ها و کنار آمدن با عصبانیت به شیوه ای سالم بیشتر بیاموزید.

بررسی اجمالی درباره کینه توزی

از اوایل کودکی، کینه توزی یکی از راه هایی است که مردم به احساسات و رویدادهای منفی پاسخ می دهند. این واکنش به ویژه هنگامی رایج می شود که فکر می کنید شخصی کاری را عمداً انجام می دهد. حتی بی پروا یا بی فکر کاری را انجام داده است تا به شما صدمه بزند.  به ویژه اگر به نظر نمی رسد که اهمیتی نمی دهد یا تلاشی برای عذرخواهی یا درست کردن موقعیت نمی کند.

اگر عزت نفس پایینی دارید مهارت های مقابله ای ضعیفی هم دارید.  از صدمه دیدن خجالت می کشید یا خلق و خوی کوتاهی دارید، ممکن است حتی بیشتر کینه داشته باشید.

همه ما ممکن است گاهی اوقات دچار کینه توزی شویم

کینه توزی

در حالی که همه ما ممکن است گاهی اوقات دچار کینه توزی شویم. اما برخی از افراد بیشتر از دیگران در معرض رنجش و عصبانیت هستند. گاهی اوقات، کینه داشتن و سرزنش دیگران ممکن است نوعی محافظت از خود باشد. در همین راستا، برخی از مردم بیشتر از دیگران احساس می کنند که احساس کینه توزی در خود را تحریک می کنند.  ممکن است از نقشی که در زنده نگه داشتن خشم خود دارند بی اطلاع باشند. تلخی پایدار می تواند از مسائل مختلف – بزرگ و کوچک – نیز ایجاد شود.

به عنوان مثال، کینه داشتن ممکن است در نتیجه جزئیات به ظاهر کوچک ایجاد شود. همانند این که کسی شما را برای تیم انتخاب نکرده. یا حتی  صندلی مورد نظر شما را انتخاب کرده است. شما را در یک پیام گروهی قرار نداده است، شما را به رویدادی دعوت نکرده، با شما تماس نگرفته است. نام اشتباه، عدم توجه به مدل موهای جدید، نگاه عجیب به شما  یا حتی برخورد ساده با شما نمونه هایی از این زمینه هستند.

کینه توزی  و خشم طولانی مدت بیشتر از اشتباهات بزرگتر ناشی می شود

البته، کینه توزی و خشم طولانی مدت بیشتر از اشتباهات بزرگتر ناشی می شود  مانند این که فردی روز تولد شما را فراموش کرده. یا حتی در مواقع ضروری به شما کمک نکرده است. اظهار نظری بی پروا یا بی ادبانه کرده یا شما را به شیوه ای آزاردهنده دیگر ناامید کرده است.

کینه ها نیز به طور طبیعی از رویدادهای وحشتناک تری مانند اعتراف به تلاش شما در موارد مختلف صورت می گیرد. همانند در محل کار، دروغ گفتن، اتهامات دروغین، فراموش کردن یا نادیده گرفتن موارد مهم. یا حتی  عبور از دیگران و یا مورد علاقه شما ایجاد می شود.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

علاوه بر این، گاهی اوقات شما و شخصی که احساس می کنید مورد بی عدالتی قرار گرفته اید از هم کینه دارید.   شما ممکن است چرخه تلخی، عصبانیت و سرزنش را بیشتر تشدید کنید. نگه داشتن کینه ها گاهی با افکار منفی خودکار افراد و تحریف های شناختی مرتبط است.

برخی از کینه ها ممکن است کوتاه مدت باشند

برخی از کینه ها ممکن است کوتاه مدت باشند، در نهایت برطرف می شوند یا به سادگی محو می شوند. در حالی که برخی دیگر می توانند یک عمر باقی بمانند. با این حال، در حالی که خشم، سرخوردگی، ناامیدی، کینه توزی، احساس حمله، نادیده گرفته شدن، یا احساسات منفی اجتناب ناپذیر است.

این رفتار ها نسبت به دیگران ممکن است واقعیت اجتناب ناپذیر زندگی باشد. کنار آمدن با آن ها به شیوه ای مثبت برای رفاه سالم ضروری است.  و نگه داشتن کینه ها معمولاً در این جبهه نتیجه معکوس می دهد.

آیا نگه داشتن کینه توزی مضر است؟

کینه توزی

در اصل، نگه داشتن کینه برای شما خوب نیست. این عصبانیت شما را به دام می اندازد و شما را مستعد نشخوار فکری مداوم می کند.  این فرایند اجازه نمی دهد که به زندگی خود ادامه دهید. ممکن است فکر کنید که پناه بردن به بدخواهی به شخصی که از او عصبانی هستید آسیب می رساند.

اما در نهایت شما هستید که از آن رنج می برید. در اصل، کینه توزی از توانایی شما برای کنار آمدن یا حل مشکل شما جلوگیری می کند. کینه توزی  شما را در گذشته گیر می اندازد. حتی شما را گرفتار یک رویداد یا تعامل ناخوشایند که باعث ناراحتی شما می شود.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

کینه مشکل شما را حل نمی کند و بعید است به شما احساس بهتری بدهد. تحقیقات نشان می دهد که تمرکز بر احساسات منفی به جای حل آن ها نیز مضر است. و حتی می تواند رفتار ناخوشایندی ایجاد کند و به طور قابل توجهی رفاه شما را از بین ببرد.

نگه داشتن کینه توزی در خود

در نظر بگیرید که عبارت “نگه داشتن کینه” از کلمه فرانسوی قدیمی گروچیر (grouchier) گرفته شده است.  که به معنی “غر زدن” و مربوط به کلمه انگلیسی “گروچ” است. کلمات قدیمی انگلیسی و آلمانی مرتبط دارای معانی مشابهی هستند. این معانی  به “شکایت”، “ناله”، “غر زدن” و “فریاد زدن” ترجمه می شود. واضح است که نگه داشتن کینه می تواند برای شخصی که آن را نگه می دارد مضر و دردناک باشد. درست مانند صدمه ای که باعث الهام آن شده است.

کینه توزی و اثرات سلامت روان

The effects of resentment on people's mental health

کینه توزی می تواند به طرق مختلف بر سلامت روان شما تأثیر منفی بگذارد. مهمتر از همه، نگه داشتن عصبانیت به طور کلی فقط شما را عصبانی می کند.  ادامه کینه توزی برعکس پذیرش و حرکت از تجربه منفی یا یافتن یک راه حل قابل قبول است. نگه داشتن کینه توزی می تواند شما را در حلقه ای از کینه، تلخی، ناامیدی، پوچی یا عصبانیت نگه دارد.

 

منابع
verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا