گنجینه لحظات شاد و ویرایش لحظات غمگین

تا به حال به این مسئله فکر کرده اید که چگونه می توان لحظات شاد را گنجینه کرد و غمگین ها را ویرایش کرد؟ در مستندسازی خاطرات، می‌توانیم لحظاتی را برای گنجینه و اشتراک‌گذاری پیدا کنیم. شاید در ابتدا کار سختی به نظر برسد اما می توان به خوبی از پس آن بر آمد. در این مقاله از وب سایت مرکز مشاوره ما قصد داریم به بررسی گنجینه لحظات شاد و ویرایش لحظات غمگین بپردازیم. اگر فکر می کنید، نمی توانید لحظات غمگین را فراموش کنید، با متخصصان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران در ارتباط باشید. مرکز مشاوره همکده ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

گنجینه لحظات شاد و ویرایش لحظات غمگین

هر زمان که رویدادی وجود دارد که در آن خانواده و دوستان گرد هم می آیند، نقطه شروعی برای ثبت و ذخیره خاطرات است. قبل از چنین زمان‌ها و تعطیلاتی، مردم اغلب می‌گویند: “کاش می‌دانستم چگونه بنویسم، زیرا همیشه می‌خواهم دور هم جمع شدنمان را به یاد بیاورم.” به جای اینکه به استعداد فکر کنید، راز این است که بر اساس شکرگزاری فکر کنید. با تطبیق دیدگاه مثبت، هر کسی می تواند یک خاطره کوچک را در کمتر از یک ساعت بنویسد – شاید فقط روی دو ورق کاغذ. تحقیقات جدید مرکز پزشکی دانشگاه هامبورگ-اپندورف نشان می‌دهد که حتی می‌توانید خاطرات ناخوشایند را با ویرایش و بازنویسی آنها تغییر دهید.

خاطرات خوش طراوت و ترمیم کننده هستند و در اینجا راهنمای گام به گام برای انجام این کار آورده شده است. با این حال، خاطرات آزاردهنده می توانند ما را تحت فشار قرار دهند و سلامت عاطفی ما را تحت الشعاع قرار دهند. پس از شش مرحله برای ثبت خاطرات شاد، نگاهی کوتاه به بازنویسی یک خاطره آسیب‌زا یا غم‌انگیز و بازنویسی آن در یک نور مثبت‌تر بر اساس تحقیقات گزارش‌شده در پژوهش‌های رفتاری و درمانی و تمرین‌های شناختی و رفتاری است.

خاطرات خوش را ثبت کنید

گنجینه لحظات شاد و ویرایش لحظات غمگین

گنجینه لحظات شاد و ویرایش لحظات غمگین لحظات روانی دقیق و عمیقی را برای شما به ارمغان می آورد. پس می توان گفت با در نظر گرفتن این شش مرحله کوتاه می توان خاطرات خوش را به راحتی ثبت کرد:

  • رویداد: آیا این یک تعطیلات، تولد، عروسی، فارغ التحصیلی از مدرسه، یا حتی یک ملاقات تصادفی بود که دوست دارید آن را به خاطر بسپارید؟
  • احساسات: آیا شادی، لذت، آرامش، حماقت یا شاید احساس رهایی را تجربه کردید؟
  • مردم: چه کسی این رویداد/خاطره را با شما به اشتراک گذاشت؟ وانمود کنید که دارید نمایشنامه می نویسید. شخصیت ها را نام ببرید و به اختصار توضیح دهید.
  • مکان: مکان، تزئینات، غذا و جزئیات دیگر را توصیف کنید.
  • روز یا غروب: پر از آفتاب بود یا ابر؟ اگر در شب آیا ستارگان در آسمان و ماه نورانی وجود داشت؟ یا باران و رعد و برق بود؟
  • چرا؟ از خود بپرسید چه چیزی در خاطره به شما می چسبد؟ توضیح دهید که چه شرایطی در این روند برای شما دلپذیر بود؟

این روش شش مرحله ای شبیه پاراگراف اول یک روزنامه نگار است: چه کسی. چی. چرا. چه زمانی. جایی که. و چطور. اما همین موارد کوچک نشان دهنده گنجینه لحظات شما می باشد.

بازنویسی یک خاطره

گنجینه لحظات شاد و ویراش لحظات غمگین می تواند ما را تا اوج رسیدن به نتیجه مثبت روانی ببرد. اما بر خلاف نوشتن خاطرات شادی که ممکن است بخواهید در خاطرات بگنجانید، خاطرات غمگین می توانند دردسرساز باشند، شاید حتی باعث ایجاد کابوس شوند. پس چرا می خواهید آنها را ضبط کنید؟ این راهی است برای به دست گرفتن کنترل و انتقال حافظه به مکان مثبت تر یا جایی که شما را آزار نمی دهد.

طبق گفته استفن موریتز و همکاران (2018)، در پژوهش رفتار و درمان: “ما نمی توانیم گذشته را تغییر دهیم، اما می توانیم معنای آن را تغییر دهیم. یک کارآزمایی تصادفی کنترل شده بر روی اثرات بازنویسی تصاویر خودیاری بر افسردگی.” محققان تعیین کردند:

  • بازنویسی تصویر (IR) احساسات منفی را در آزمایشات چهره به چهره بهبود بخشید.
  • IR منجر به بهبود قابل توجهی در افسردگی و کیفیت زندگی شد.
  • تکنیک خودیاری به ویژه برای بیمارانی که علائم بالایی داشتند، تمایل به تغییر و انتظار بالا داشت، مفید بود.

پس می توان اثرات مثبت این کار را به راحتی مشاهده کرد.

بازنویسی تصویر یک تکنیک روان درمانی

برای داشتن گتجینه لحظات شاد و ویرایش لحظات غمگین می توان از این روش استفاده نمود. بازنویسی تصویر یک تکنیک روان درمانی است که هدف آن بهبود احساسات منفی با تغییر (یعنی بازنویسی) بازنمایی درونی خاطرات و تصاویر منفی است.  روش درمانی بازنویسی در ابتدا برای افراد دارای آسیب ایجاد شد. اما مداخلات چهره به چهره نتایج امیدوارکننده‌ای را برای بیماران با سایر تشخیص‌ها نیز به همراه داشته است. مطالعه حاضر امکان سنجی و کارایی این رویکرد را هنگامی که به عنوان یک مداخله خودیاری برای افسردگی مورد استفاده قرار می گیرد، مورد بررسی قرار داد. همان طور که در کتاب ها و مقالات معتبر گفته می شود: “ما نمی توانیم گذشته را تغییر دهیم، اما می توانیم معنای آن را تغییر دهیم.”

تمرین شناختی و رفتاری

تمرین شناختی و رفتاری، جنیفر وایلد، و همکاران. در سال 2011 در مورد بازنویسی تصویری خاطرات آسیب زا اولیه در فوبیای اجتماعی گزارش داد و خاطرنشان کرد:

“در این مقاله، روش بازنویسی تصاویر خود را شرح می‌دهیم. اهمیت به‌روزرسانی تصاویر منفی در فوبیای اجتماعی، مبنای نظری برای بازنویسی تصویر، دستورالعمل‌هایی برای تحقیقات آینده، و نحوه انجام بازنویسی تصاویر، از جمله مشکلات احتمالی و راه‌حل‌های آنها را در نظر می‌گیریم. ”

چگونه بازنویسی تصویر در خاطرات جا می گیرد؟

گنجینه لحظات شاد و ویرایش لحظات غمگین

گنجینه لحظات شاد و ویرایش لحظات غمگین شاید در ابتدا کمی همراه با چالش به نظر برسد. اما می توان از پس آن برآمد. برای افرادی که خاطرات می نویسند – که مایلند دوران سختی را در زندگی خود بگنجانند، یافتن یک جنبه مثبت به عنوان راهی ساده برای ویرایش خاطره می تواند مفید باشد.

وقتی چندین سال پیش در حال برگزاری کلاس خاطره نویسی برای برخی افراد بودم، یک زن تا حدودی با رفتار چالش برانگیز هنوز در فکر مراقبت از خواهر خردسالش بود. او شکایت داشت که همه بچه های محله اش با عروسک های بچه بازی می کردند و او بین شرایط “فرزند خواهر یا بچه واقعی من” گیر کرده بود. این فرد احساس کرد که دختران دیگر به او “از بالا نگاه می کنند”. او از اینکه مجبور است سرپرست خواهر کوچکش باشد ابراز خشم کرد.

ما در این باره با هم صحبت کردیم. در مورد اینکه چقدر خوش شانس بود که به جای عروسک یک بچه واقعی داشت. وقتی شروع کرد به مقایسه خواهر خردسالش با عروسک ها، به یاد آورد که بچه چقدر او را می خنداند.

دفعه بعد که داستان را بازگو کرد، تصور کرد که همه دخترها به او حسادت می‌کنند و چقدر آرزو می‌کنند که یک بچه واقعی برای بازی کردن داشته باشند. سرانجام تلخی او از بین رفت. به زودی او شروع به صحبت کرد که چقدر احساس می کند مادرش به او برای نگهداری یک نوزاد کوچک اعتماد کرده است. اگرچه او نتوانست خاطره گذشته خود را تغییر دهد، اما او فردی شادتر بود زیرا شروع به نگاه کردن به وضعیت خود از نقطه قدردانی کرد.

یافتن جنبه های مثبت

گنجینه لحظات شاد و ویرایش لحظات غمگین

گنجینه لحظات شاد و ویرایش لحظات غمگین می توانند تکمیل کننده هم باشند. اما نکته این است که یافتن بخش مثبت یک موضوع یا موقعیت سودمند است. از منظر رفاه، به خاطر ثبت خاطره، و برای تغییر نگرش. ابراز قدردانی نه تنها دیدگاه را تغییر می دهد، بلکه فواید سلامتی نیز دارد. افراد سپاسگزار عموماً شادتر هستند، ارتباطات اجتماعی بیشتری دارند و حملات افسردگی کمتری دارند. از این رو می توان اثرات بسیار زیادی را در تغییر نگرش دید. زمانی که شما دید خود را به گونه ای مثبت تغییر می دهید، می توانید زندگی را به گونه ای مثبت ببینید. این کار باعث می شود که در کنار خاطرات غمگین، فردی قوی تر و با احساسات عمیق تر شوید.

ویرایش لحظات غمگین در نهایت شادی

ما در این مقاله از وب سایت مرکز مشاوره همکده به بررسی گنیجینه لحظات شاد و ویرایش لحظات غمگین پرداختیم. تکنیک ها و روش های جدیدی که در این باره توسط محققان ارائه شده بود را برای شما بیان نمودیم. یکی از این روش ها بازنویسی تصویر است که اهمیت بسیار زیادی در موفقیت شما دارد. در عین حال با مثالی مفهوم یافتن جنیه های مثبت را برای شما ارائه دادیم. در این راستا شما می توانید گنجینه کردن خاطرات از طریق تعریف خاطرات، داستان ها یا ویدیوها را امتحان کنید. یا حتی با تصاویری زیبا این کار را به خوبی انجام دهید. می توانید یک مینی خاطره داشته باشید یا حتی یک هدیه خاطراتی به خود بدهید. به عبارتی باید بدانید که خاطره نویسی پل گذشته و حال است. این را هم بدانید که شما نمی توانید گذشته را تغییر دهید، اما می توانید تاریخ خود را بازنویسی کنید.

نکته نهایی این است که اگر در این زمینه دچار مشکل شده اید، می توانید با متخصصان و کارشناسان ما در مرکز مشاوره همکده در ارتباط باشید. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی است. کمک مورد نیاز خود را از درمانگر نزدیک خود دریافت کنید.

 

 

منابع
psychologytoday

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا