گریه کردن نوجوانان نشان دهنده چیست؟

گریه کردن نوجوانان می تواند یکی از روش های موثر در بروز احساسات آنها باشد. احساسات در نوجوانان چه خوب باشد و چه بد، نسبت به سایر گروههای سنی بسیار شدیدتر است. گریه می تواند به نوجوان در عبور از این احساسات کمک کند. گریه نوجوان نباید باعث نگرانی والدین شود زیرا لزوماً یک علامت هشدار نیست. با این حال، نوجوانی که مدام گریه و بدون هیچ دلیل واضحی گریه می‌کند، ممکن است به یک اختلال روانی مبتلا شده باشد.

به دلیل انتظارات نادرست جامعه در مورد اینکه پسران و مردان چگونه باید رفتار کنند، دختران نوجوان اغلب احساس راحتی بیشتری نسبت به پسران در ابراز احساسات خود از طریق گریه دارند. اما اگر شما هیچ پسر نوجوانی را در حال گریه نمی بینید به این معنی نیست که اوغم، تنهایی یا سایر احساسات دردناک را تجربه نمی کند.

چرا نوجوان من هر روز گریه می کند؟

رفتار یک پسر یا دختر نوجوان که مرتب گریه می کند اغلب برای والدین نگران کننده است. بسیاری از والدین در هنگام مراجعه به روان شناس به دنبال دلیل و یافتن راه حلی برای رفع گریه های فرزند نوجوان خود هستند. با این حال اگر فرزند نوجوان شما به تازگی مشکلات سختی را پشت سر گذاشته است، می توان گفت که این گریه کاملا طبیعی است و جای نگرانی ندارد. این گریه حتی برای سلامت روان فرزند شما ضروری و لازم است.

در واقع، اگر نوجوان به خود اجازه گریه ندهد، ممکن است احساسات خود را از روش های دیگری مانند خشم و پرخاشگری ابراز کند. همچنین این احتمال وجود دارد که نوجوان شما احساسات سرکوب شده را به عنوان قضاوت و انتقاد از خود درونی کند. این وضعیت معمولا با کاهش شدید اعتماد به نفس نوجوانان همراه است. همچنین برخی دیگر از نوجوان نیز برای تخلیه احساسات خود به روش های نادرست دیگری مانند سوء مصرف مواد یا پرخوری عصبی گرایش پیدا می کنند.

شایع ترین علل گریه کودکان چیست؟

گریه کردن نوجوانان نشان دهنده چیست؟ || همکده

اما گاهی اوقات هیچ دلیل مشخصی برای گریه یک نوجوان وجود ندارد. هر چه والدین برای یافتن علت تلاش می کنند اما فرزند نوجوان آنها هیچ تمایلی برای صحبت در مورد علت ناراحتی خود نشان نمی دهد. حتی ممکن است فرزند نوجوان شما خودش هم نداند که دقیقا چه چیزی باعث گریه و جاری شدن اشک هایش می شود. گریه های بی دلیل در نوجوانان یکی از مسائل بسیار نگران کننده است زیرا می تواند ناشی از آسیب های روحی بسیار شدید باشد و به همین دلیل نیاز به مراجعه سریع به روان شناس دارد. در ادامه به برخی از دلایل گریه دائم در نوجوانان می پردازیم.

نوزادان و کودکان نوپا اغلب زمان زیادی از روز را در حال گریه هستند. برای کودکان خردسال که هنوز قادر به صحبت کردن نیستند، گریه راهی برای ابراز ناامیدی، رهاسازی انرژی عاطفی و کسب آرامش است. کودکانی که همیشه گریه می‌کنند، اغلب هنوز یاد نگرفته‌اند که احساسات خود با کلمات نشان بدهند و یا چگونه در مورد یک موقعیت عاطفی به صورت منطقی فکر کنند.

چرا نوجوانان در تنهایی گریه می کنند؟

گریه یک نوجوان تفاوت های بسیار زیادی با گریه یک کودک دارد. گریه در یک فرزند نوجوان می تواند علت های مختلفی داشته باشد. به عنوان مثال  باختن در یک بازی، گرفتن نمره بد از یک امتحان، دعوا با یک دوست، احساس بیگانگی از همسالان می تواند باعث ناراحتی و در نتیجه گریه یک نوجوان شود. گاهی صرفاً رهایی از استرس روزمره علت گریه یک نوجوان است. برخی دیگر از نوجوانان هم احتمالا دلایل پیچیده تری برای گریه های خود دارند. به طور کلی روان شناسان سه عامل ناامیدی، ترس و احساس بی کفایتی را از بزرگترین دلایل گریه کودکان و نوجوانان می دانند.

علاوه بر این، نوجوانی مقطع بسیار حساسی است و یک نوجوان در این سن هنوز برای مدیریت احساسات خود تجربه کافی ندارد. بسیاری از نوجوانان هنوز به مهارت‌های تنظیم هیجان نرسیده اند و از این رو نمی توانند به خوبی با احساسات خود کنار بیایند. این امر به ویژه در اوایل نوجوانی صادق است. زیرا نوجوانان در این زمان تغییرات خلقی بیشتری را بین شادی، غم و عصبانیت تجربه می‌کنند.

بررسی ها نشان می‌دهد که بخش‌های مغز مرتبط با احساسات در نوجوانان نسبت به کودکان یا افراد مسن‌تر واکنش های بسیار شدیدتری دارد. به طور کلی سیستم لیمبیک مغز که رفتارهای هیجانی و محرک های انگیزشی را کنترل می کند در نوجوانان به طور کامل بالغ نیست. به همین علت نوجوانان در برابر محرک ها برانگیختگی بیشتری دارند.

آیا گریه در نوجوانان نشانه افسردگی است؟

گریه کردن نوجوانان نشان دهنده چیست؟ || همکده

علم نوروبیولوژی، علاوه بر تغییرات درونی و بیرونی که بسیاری که نوجوانان با آن مواجه می شوند، به توضیح گریه نوجوانان کمک می کند. نورولوژی نشان می دهد که گریه در نوجوانان به علت تغییرات جسمی و مغزی این دوران پدیده ای کاملا طبیعی است. به عبارت دیگر بسیاری از واکنش های شدید احساسی، عاطفی و ذهنی نوجوانان به دلیل تغییرات در هورمون ها و سیستم عصبی رخ می دهد. اما این بدان معنا نیست که والدین می توانند نوجوانی را که همیشه گریه می کند نادیده بگیرند.

گریه بیش از حد در یک نوجوان ممکن است نشان دهنده یک مشکل اساسی مانند افسردگی باشد. احساسات مداوم غم و بی ارزشی مرتبط با افسردگی یکی از مهمترین دلایلی است که معمولا باعث گریه های مکرر و بدون هیچ دلیل مشخص در نوجوانان می شود. نوجوانی که به مشکل افسردگی مبتلا شده است معمولاً علائم دیگری از افسردگی را نیز نشان می‌دهد. به عنوان مثال مشکلات خواب، کناره‌گیری اجتماعی، احساس خستگی دائم، آسیب به خود و یا افکار خودکشی از مهمترین علائم یک نوجوان مبتلا به افسردگی هستند.

آیا نوجوانی که زیاد گریه می کند، اضطراب دارد؟

همچنین نوجوانی که دائم گریه می کند ممکن است از یک اختلال اضطرابی رنج ببرد. در اینگونه موارد اشک ریختن راهی است که نوجوان شما از آن استفاده می کند تا بتواند از احساس شدید نگرانی و ترس رهایی پیدا کند. علاوه بر این، در برخی دیگر از نوجوانان گریه نشانه ای از اختلال دوقطبی است که شامل فراز و فرودهای شدید احساسی می شود.

دختر نوجوانی که مدام گریه می کند احتمالا از اختلال پیش از قاعدگی رنج می برد. نوع شدید این اختلال که به طور اختصار PMMD نامیده می شود، درصد کمی از زنان را تحت تاثیر قرار می دهد. ابتلا به این اختلال به خصوص در دختران نوجوان بسیار دردناک و تقریبا غیرقابل تحمل است. دختران مبتلا به اختلال پیش از قائدگی با نزدیک شدن به دوره قائدگی علائمی مانند غم و اندوه شدید، اضطراب و تحریک پذیری را تجربه می کنند.

یکی دیگر از دلایل مهم گریه در نوجوانان اختلال استرس پس از حادثه است. این اختلال به طور خلاصه PTSD نامیده می شود. ابتلا به این اختلال می تواند باعث گریه بیش از حد در فرزند نوجوان شما شود. روند سوگواری یک نوجوان برای جدایی از یک عزیز، یا از دست دادن یک شخص مهم زندگی گاهی اوقات بیش از آنچه والدین انتظار دارند زمان می برد. در این شرایط نوجوانان برای کنار آمدن و پذیرش این فقدان نیاز به حمایت یک روان شناس یا مشاور دارد تا بتواند از این مرحله عبور کند و دوباره به زندگی شاد خود ادامه بدهد.

چگونه به نوجوانی که دائم گریه می کند، کمک کنیم؟

گریه کردن نوجوانان نشان دهنده چیست؟ || همکده

مشاهده گریه مداوم یک نوجوان برای والدین بسیار دشوار است. جای تعجب نیست که والدین احساس ناامیدی و درماندگی همراه با نگرانی برای فرزندشان داشته باشند. روش های مختلفی وجود دارد که به کمک آن می توانید به فرزند نوجوان خود دلگرمی ببخشید و با حمایت های خود به او کمک کنید تا هر چه سریع تر از این بحران خارج شود. از جمله:

  • نوجوان خود را تشویق کنید تا احساسات خود را با استفاده از روش های خلاقانه مانند روزنامه نگاری، نوشتن شعر یا ساختن هنرهای تجسمی تخلیه کند.
  • مطمئن شوید که فرزند شما خواب و استراحت کافی دارد. بررسی ها نشان می دهد که محرومیت از خواب در نوجوانان به میزان قابل توجهی سطح شادی آنها را کاهش می دهد و توانایی آنها را برای مدیریت احساسات دشوار از بین می برد.
  • استرس شدید اغلب منجر به گریه های مکرر می شود. به فرزند خود آموزش های لازم را بدهید تا بتواند استرس های خود را مدیریت کند. به عنوان مثال انجام تمرین‌های تنفسی، ذهن آگاهی، ورزش و اصلاح افکار منفی، می‌توانند تفاوت بزرگی در روحیه یک نوجوان ایجاد کنند.
  • به فرزند نوجوان خود یاد بدهید که گریه کردن یک روش طبیعی برای بیان و رهاسازی احساسات است. انگ و شرمی که در مورد گریه پسران در جامعه وجود دارد پسران را بسیار تحت تاثیر قرار می دهد. این باور نادرست که گریه نشانه ضعف پسرها است و پسرها نباید گریه کنند، باعث می شود که فرزند نوجوان شما احساس خود را سرکوب کند. در نتیجه خجالت یک نوجوان برای گریه کردن و اشک ریختن افزایش می یابد. تلاش برای پیشگیری از گریه معمولا نتیجه معکوس می دهد و باعث افزایش فرکانس و شدت گریه نوجوان می شود.

به یک روانشناس یا مشاور مراجعه کنید.

اگر مشکل خاصی مانند ترس یا ناامیدی وجود دارد که باعث گریه نوجوان شما شده است، به او کمک کنید تا برای مشکل خود راه حلی بیابد. تلاش برای گفتگوی منطقی با یک نوجوان گریان ممکن است امکان پذیر نباشد. اما وقتی آرام‌تر شد، در مورد اتفاق ناراحت کننده ای که باعث گریه او شده است، با مهربانی صحبت کنید. حتی اگر نوجوان شما در مورد این اتفاق توضیحی به شما ندهد و در مورد آن صحبت نکند، صرفاً تصدیق و تأیید مشکل به نوجوان شما دلگرمی می دهد. در نتیجه فرزند شما بهتر می تواند احساسات ناخوشایند خود را مدیریت کند.

اگر از روش های بالا استفاده کردید ولی هیچ کدام از آنها برای آرام کردن گریه های فرزند نوجوان شما موثر واقع نشد، حتما به یک مشاور یا روان شناس مراجعه کنید. روان شناس قبل از هر کار یک تست ارزیابی سلامت روان از فرزند شما انجام می دهد.

درصد بالایی از نوجوانان در حال حاضر با اختلالات مختلفی مانند اضطراب، افسردگی و آسیب های جمعی دست و پنجه نرم می کنند. ابتلا به این مشکلات می تواند زندگی شخصی و اجتماعی فرزند شما را تا حد بسیار زیادی تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین اگر در مورد سلامت فرزندتان نگرانی دارید، فوراً با یک مشاور حرفه ای تماس بگیرید.

یک روانشناس بالینی تعیین می کند که آیا نوجوانی که مدام گریه می‌کند، به یک اختلال سلامت روان مبتلا است یا خیر. این کار با انجام تست های مختلف روان شناسی انجام می شود. مرحله بعدی این است که مشخص شود نوجوان و خانواده به چه سطحی از مراقبت و درمان نیاز دارند.

درمان های موثر روان شناسی به فرزند شما کمک می کند تا بتواند مقطع حساس نوجوانی را با سلامت بیشتری پشت سر بگذارد. معمولا اختلال استرس پس از حادثه PTSD، افسردگی، اضطراب و اختلال دوقطبی برخی از مهمترین اختلالاتی هستند که می توانند بر سلامت روان نوجوانان تاثیر بگذارند. مراجعه به یک روان شناس با تجربه و دنبال کردن درمان های لازم علائم اضطراب و افسردگی را در نوجوان شما کاهش می دهد و به او کمک می کند تا رفاه و خوشبختی را بیش از گذشته در خود احساس کند.

آیا گریه در نوجوانان خود به خود برطرف می شود؟

به طور کلی گریه های زیاد و بی دلیل یکی از نشانه های مهم افسردگی در نوجوانان است. بعید به نظر می رسد که مشکل افسردگی به خودی خود برطرف شود، اما نوجوانان مبتلا به افسردگی معمولاً خیلی سریع تر از سایر گروههای سنی با درمان بهبود می یابند.  بنابراین می توان گفت که جستجوی کمک زودهنگام برای فرزندتان بهترین کاری است که می توانید برای درمان گریه های بی دلیل او انجام دهید.

صحبت کردن با فرزندتان و مراجعه به یک روان شناس این پیام را به فرزند شما می رساند که او تنها نیست. بنابراین فرزند شما برای دریافت حمایت حرفه ای به کمک شما نیاز دارد. اگر می خواهید با فرزندتان صحبت کنید، اما فرزندتان کمک شما را نمی پذیرد، لازم است از یک مشاور کمک بگیرید. درخواست کمک از یک مشاور به فرزندتان نشان می دهد که به او اهمیت می دهید.

منابع
https://www.newportacademy.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا