کدام یک از هفت نوع رابطه عاشقانه برای شما مناسب است؟

روانشناسی همچنان با این سوال که چگونه عشق را تعریف کند مبارزه می کند. با این حال، نظریه مثلثی عشق که توسط رابرت استرنبرگ از دانشگاه وایومینگ ارائه شده است، چارچوبی جذاب و مفید ارائه می دهد. مثلث در اینجا یک “مثلث عشق” واقعی نیست، بلکه شکلی است که برای نشان دادن سه بعد استفاده می شود. در این مقاله از وب سایت همکده ما به این سوال پاسخ می دهیم که کدام یک از هفت نوع رابطه عاشقانه برای شما مناسب است؟ مرکز مشاوره همکده که به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران شناخته می شود، ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

کدام یک از هفت نوع رابطه عاشقانه برای شما مناسب است؟

با دقت بر موضوع عشق، درک این نظریه ساده‌تر است. هر نقطه از مثلث بیانگر افراط در یکی از ابعاد عشق است. در بالای مثلث، صمیمیت شدید قرار دارد، یعنی میزانی که رابطه شما با احساس نزدیکی، ارتباط و پیوندهای عاطفی قوی مشخص می شود. قطب تعهد منعکس کننده تصمیم شما برای ماندن در رابطه است. افرادی که به شدت به رابطه خود متعهد هستند، عهد می‌بندند که در آن رابطه تا ضخیم و نازک باقی بمانند، و بنابراین مایلند برای ادامه آن سخت تلاش کنند، حتی اگر نازکی بیشتر از قطور باشد. در نهایت، اشتیاق نشان دهنده شدت تمایل شما به همسرتان است. این میل ممکن است به شکل دلبستگی عاشقانه و همچنین کشش جنسی قوی و تمایل به بودن با شریک زندگی خود باشد.

مدل استرنبرگ پیش‌بینی می‌کند که با بلوغ رابطه شما، عشق پرشور به عشق همراه تبدیل می‌شود. اگر خوش شانس باشید، شعله های اشتیاق همچنان زنده می ماند و عشق کامل را تجربه می کنید. کشش جنسی قوی کمک می کند تا همه چیز را چاشنی کار کنید، اما مهم تر برای دوام روابط، تعهد و صمیمیت است. احساسات به اشتراک گذاشتن، داشتن اهداف متقابل و لذت بردن از زمان با هم به روشی آرام تر و تأمل برانگیزتر چیزی است که پیوندهای عاطفی پایدار ایجاد می کند. با بازگشت به مدل مثلثی، نظریه استرنبرگ در مجموع هفت نوع رابطه عاشقانه را توصیف می کند:

  • کمال (بالاترین شکل): بالا در هر سه بعد (نمایش نقطه ای در وسط مثلث)
  • شیفته: فقط با اشتیاق زیاد
  • مجنون: با اشتیاق و تعهد بالا
  • خالی: فقط با تعهد بالا
  • همراه: صمیمیت و تعهد بالا
  • عاشقانه: صمیمیت و اشتیاق زیاد
  • دوست داشتن/دوستی: فقط صمیمیت بالاست

اندازه گیری رابطه در ابعاد مختلف

ما می خواهیم بدانیم که کدام یک از هفت نوع رابطه عاشقانه برای شما مناسب است؟ اکنون که این چارچوب را در ذهن دارید، احتمالاً از خود می‌پرسید که چگونه نزدیک‌ترین رابطه شما در این ابعاد اندازه می‌گیرد. این توضیحات کوتاه را بخوانید و برای هر کدام، ببینید کدام یک به نزدیکترین رابطه شما نزدیکتر است. تا زمانی که کارتان تمام نشده است به رتبه‌بندی‌ها نگاه نکنید:

مورد اول

شما چندین سال است که با هم بوده اید، هنوز هم از نظر عاطفی بسیار صمیمی و مرتبط هستید، اما همیشه همان شور و اشتیاق خود را نسبت به یکدیگر احساس نمی کنید.

گزینه دوم

میل جنسی قوی دارید و نیاز به تماس فیزیکی و عاشقانه با یکدیگر دارید، اما احساس نزدیکی چندانی به یکدیگر ندارید. شما برای آینده مشترک خود برنامه ریزی نکرده اید و در واقع حتی به هیچ شکلی از تعهد طولانی مدت فکر نکرده اید.

مورد سوم از هفت نوع رابطه عاشقانه

شما مدت زیادی است که ازدواج کرده اید یا با هم زندگی می کنید و هنوز به طور شفاهی عشق خود را به یکدیگر اعلام می کنید، اما اعتراف می کنید که بسیاری از ارتباط عاطفی و همچنین میل جنسی را که قبلا داشته اید از دست داده اید.

گزینه چهارم

پس از بیش از شش سال زندگی مشترک، شما مثل همیشه «عاشق» هستید. شما صمیمی و مرتبط باقی می‌مانید، از نظر جنسی و عاشقانه کاملاً هماهنگ هستید و کاملاً به یکدیگر و رابطه خود متعهد هستید.

مورد پنجم

شما فقط چند ماه است که با هم بوده‌اید، و اگرچه احساس می‌کنید به هم نزدیک شده‌اید و از نظر عاطفی به هم مرتبط شده‌اید، اما هنوز به تعهدات آینده‌تان فکر نکرده‌اید.

گزینه ششم

شما عاشق هستید و میل جنسی شدیدی به یکدیگر دارید، از نظر عاطفی بسیار نزدیک و مرتبط هستید، اما هنوز در مورد برنامه‌های آینده که شامل تصمیم برای تعهد به یکدیگر باشد، صحبت نکرده‌اید.

مورد هفتم و آخر

مدتی است که با هم بوده اید و قصد دارید با هم بمانید. شما به حفظ یک زندگی جنسی سالم و رضایت‌بخش ادامه می‌دهید، اما می‌گویید که در مورد احساسات ارتباط نزدیکی احساس نمی‌کنید.

تفسیر موارد مختلف

در تفسیر هفت نوع رابطه عاشقانه و این که کدام یک می تواند برای شما مناسب باشد، با گزینه های بسیار زیادی روبرو خواهیم شد. ما در ادامه این مقاله برای شما به بررسی اصلی ترین و اساسی ترین گزینه های مربوط خواهیم پرداخت.

  1. عشق همراه
  2. شیفتگی
  3. عشق خالی
  4. عشق کامل
  5. دوست داشتن
  6. عشق رمانتیک
  7. عشق فریبنده

نرخ رابطه شما چگونه بود؟ این امکان وجود دارد که شما به طور کامل در یک دسته قرار نگیرید، زیرا این موارد افراطی هستند. می توانید از آن مثلث برای ترسیم نقطه دقیق رابطه خود استفاده کنید. صمیمیت و اشتیاق بالاتر، اما کاملاً آماده تعهد نیستید، به این معنی است که شما شروع به حرکت از عشق رمانتیک به منطقه کامل کرده اید. با تفسیر عشق خود می توانید به بررسی گزینه های بسیار زیادی بپردازید. می توانید حتی در راستای رشد و ارتقای رابطه خود قدم بردارید. گرچه در این زمینه کمک از افراد معتبر و اخذ راهنمایی های بهینه می تواند مناسب تر باشد. از این رو می توانید با کارشناسان و مشاوران مرکز مشاوره همکده در ارتباط باشید.

بررسی روابط در مثلث عشقی

همان طور که اشاره کردیم در این مقاله از وب سایت همکده ما قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که کدام یک از هفت نوع رابطه عاشقانه برای شما مناسب است. در این زمینه تفاسیر مختلفی را هم ارائه کردیم. اما در این بخش می خواهیم به بررسی دقیق روابط در این مثلث بپردازیم.

این بحث نشان می دهد که همانطور که تکنیک ها و عشق می تواند برای یافتن این که رابطه شما در کجای مثلث قرار می گیرد، مفید باشد، نکات بسیاری را هم یادآوری می کند. در عین حال یادآوری این نکته نیز مفید است که روابط به ندرت در طول زمان ثابت هستند. شما مجبور نیستید از رابطه ای که فریبنده یا پوچ است دست بکشید، زیرا این رابطه فاقد صمیمیت، اشتیاق یا هر دو است. حداقل یک مطالعه، اگرچه بر روی دانشجویان کارشناسی انجام شده است (Madey & Rodgers, 2009)، نشان می دهد که صمیمیت و تعهد به رضایت از رابطه کمک می کند.

تحقیقات در مورد روابط طولانی مدت نشان می دهد، علاوه بر این، اشتیاق به شکل تمایل به نزدیک بودن به شریک زندگی، رضایت زوجین را پیش بینی می کند. شما می توانید با کار بر روی آن عملکرد رابطه خود، ابعادی را که نیاز به تنظیم دارد، بالا یا پایین بیاورید.

اگر می خواهید این کار را حتی بیشتر کنید، از شریک رابطه خود بخواهید که این آزمون سریع را انجام دهد. شاید تعجب کنید که بفهمید عشقی که فکر می‌کنید یک عشق پوچ است، عشقی است که شریک زندگی‌تان بیشتر از آنچه تصور می‌کنید شور و صمیمیت دارد. یا ممکن است متوجه شوید که رابطه ای که فکر می کنید کامل است، رابطه ای است که شریک زندگی شما در یکی از سه بعد مهم فاقد آن است.

مدیریت رابطه و دانش ارتباط متقابل

هفت نوع رابطه عاشقانه را بررسی کردیم اما نکته مهم دیگری که باید به آن توجه شود در زمینه مدیریت رابطه می باشد. این مدیریت باید به شیوه ای اصولی صورت گیرد. اگر بتوانید رابطه خود را مدیریت کنید، می توانید در مسیر عشقی خاص در ازدواج خود پیش بروید. شادی شریک زندگی شما، و همچنین شادی شما، می تواند از یک بحث صریح در مورد جایی که احساس می کنید باید این تنظیمات را انجام دهید، بهره مند شود. آموزش روابط، اگرچه برای مشاوره قبل از ازدواج در نظر گرفته شده است، اما می‌تواند به زوج‌های بلندمدت کمک کند تا مهارت‌ها و دانش‌هایی را برای تقویت راه‌های مدیریت ارتباط و حل تعارض به دست آورند.

ممکن است روانشناسان هنوز تعریف نهایی را از عشق نداشته باشند، اما چارچوب ارائه شده توسط نظریه مثلث می تواند ابزاری عملی برای به حداکثر رساندن رضایت شما از نزدیک ترین روابط خود به شما ارائه دهد. تأثیر دلبستگی و نظریه مثلثی عشق استرنبرگ بر رضایت از رابطه نشان دهنده عمق این ماجرا است. چیزی که در روانشناسی جدید عشق به آن اشاره می شود و اهمیت بسیار زیادی هم در روابط دارد.

نگاه نهایی به هفت نوع رابطه عاشقانه

در این مقاله از وب سایت همکده ما به این سوال پاسخ دادیم که کدام یک از هفت نوع رابطه عاشقانه برای شما مناسب است؟ این روابط با عمق خاص خود در بخش های مختلفی طبقه بندی می شوند. شما می توانید با جزئیات و بررسی های ارائه شده نوع رابطه خود را تشخیص دهید. با این حال اگر در روابط عاشقانه خود مشکلاتی احساس می کنید، می توانید کمک مورد نیاز خود را از درمانگران مرکز مشاوره همکده دریافت نمایید.

 

 

منابع
psychologytoday

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا