چگونه یک فرد قلدر را از صدمه زدن به خود و خانواده باز داریم

عصبانیت یکی از مواردی است که برای همه ما ممکن است به وجود بیاید. اگر با خشم و عصبانیت در زندگی کار کنیم مطمئنا دچار مشکلاتی مختلفی خواهیم شد. اولین مشکل این است که به خودمان آسیب های روانی و جسمی می رسانیم. در دنیایی که زندگی می کنیم اختلالات روانی بسیاری وجود دارد. برخی از این اختلالات روانی را ممکن است بشانسید. برخی هم برای شما تازگی دارند. اختلالات روانی انواع مختلفی دارند. یکی از این اختلالات قلدری است. خیلی از ما دوستانی داشتیم که این اختلال را در خود داشته اند. قلدری در خانواده و آسیب های آن موضوع امروز ما است. عصبانیت اگر ادامه داشته باشد می تواند آسیب های زیادی به افراد برسانند. یکی از این آسیب ها می تواند مشکلات روانی باشد.

عصبانیت می توان از طریق راه های مختلفی حل شود. در ادامه می خواهیم ببینیم که چگونه یک فرد قلدر را از صدمه زدن به خود و خانواده باز داریم؟  برای مثال ممکن است یک روان شناس برای یک فرد راه های مختلفی مثل تمرین با خود یا استفاده از وسایل مخصوص برای کاهش عصبانیت استفاده کند.

تمامی اختلالات روانی قابل حل است. برای مثال در یک فرد عصبانیت فقط در زمان های اتفاقات ناگوار ایجاد می شود. برای برخی افراد دیگر ممکن است این عصبانیت به شیوه های دیگری ایجاد شود. ما در  این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چگونه یک فرد قلدر را از صدمه زدن به خود و خانواده باز داریم صحبت کنیم.

درون عصر حاضر، قلدرها بخش ناخوشایندی از زندگی هستند.

چگونه یک فرد قلدر را از صدمه زدن به خود و خانواده باز داریم

در دنیای امروز، قلدرها بخش ناخوشایندی از زندگی هستند. گاهی اوقات، آن ها در محل کار یا در محیط های گروهی بزرگ وجود دارند. در موارد دیگر، فرد قلدر ممکن است در خانواده ما وجود داشته باشند یا ممکن است شریک عاشقانه شوند. صرف نظر از این که چه کسی قلدر است یا چه نقشی در زندگی شما ایفا می کند، آن ها افراد خوبی نیستند و تمایل جدی به آسیب رساندن دارند. درک چگونگی جلوگیری از آسیب رساندن یک فرد قلدر به شما و دیگران برای رفاه شخصی شما و دیگرانی که در اطراف شما هستند ضروری است.

مروری کلی بر رفتار قلدرها

مرتکبان قلدری در رفتار مستمر و بداخلاقی که فرد دیگری را هدف قرار می دهد، انجام می دهند. قلدری می تواند به صورت کلامی یا فیزیکی رخ دهد و برخلاف تصور برخی افراد، همیشه به راحتی آشکار نمی شود. افرادی که قلدر هستند می‌دانند که رفتارشان آزاردهنده و نادرست است. اما معمولاً تا زمانی که مجبور به توقف شوند، ادامه می‌دهند. دلایل و عوامل بی‌شماری وجود دارد که می‌تواند تعیین کند که چرا فردی درگیر قلدری است. با این حال، هیچ چیز هدف قرار دادن و بدرفتاری با فرد دیگری را توجیه نمی کند.

یک فرد قلدر چگونه دیگران را آزار می دهد؟

قلدرها با گفتار و اعمال خود دیگران را آزار می دهند. منزوی شدن، متمایز شدن و ایجاد احساس کمتر سرگرم کننده نیست. آزار و اذیت سایبری که نوعی آزار و اذیت اینترنتی است، سرگرم کننده نیست. بدرفتاری مداوم برای قربانیان قلدری مضر است. زیرا در برخی سطوح، این معمولاً تأثیر نامطلوبی بر زندگی آن ها دارد. فردی که در محل کار مورد آزار و اذیت قرار می گیرد ممکن است برای انجام وظایف حرفه ای خود با نهایت کیفیت تلاش کند. شخصی که در یک رابطه عاشقانه مورد آزار و اذیت قرار می گیرد ممکن است به عزت نفس خود ضربه بزند. یا حتی از خود بپرسد که آیا کاری که انجام داده است باعث قلدری شده است یا خیر.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

کودکی که در مدرسه مورد آزار و اذیت قرار می گیرد، ممکن است ببیند که نمرات او دچار درد می شود. تأثیرات قلدری بسته به فرد قلدر، قربانی و سایر پویایی‌های موجود می‌تواند متفاوت باشد. با این حال، تأثیرات این نوع بدرفتاری همیشه منفی و آسیب زا است.

چرا قلدرها افراد خاصی را مورد هدف قرار می دهند؟

مدتی است که مردم از خود می‌پرسند چه چیزی باعث می‌شود قلدرها به دنبال افراد خاصی بروند. در حالی که دلایل می تواند در سطح فردی متفاوت باشد. در مجموع عوامل خاصی وجود دارد که با قلدری و افرادی که هدف این سوء استفاده قرار می گیرند مرتبط هستند. یکی از رایج‌ترین موضوعات تکراری این است که قربانیان قلدری معمولاً به یک شکل متمایز هستند. آن ها ممکن است “متفاوت” با بقیه به نظر برسند و گاهی اوقات دیگران آن را به عنوان یک تهدید می بینند. بارها گفته شده است که افراد دارای الگوی ترس یا نفرت از چیزی هستند که نمی فهمند

نکته ای در ارتباط با این زمینه

چگونه یک فرد قلدر را از صدمه زدن به خود و خانواده باز داریم

شخصیت فردی که مورد آزار و اذیت قرار می گیرد نیز نقش دارد. در بسیاری از سناریوها، فرد قلدر افرادی را مورد هدف قرار می‌دهند که به نظر خوب می‌آیند. یا در غیر این صورت تمایل کمتری به مقابله دارند. دلیل این روش ساده است: قلدرها با قدرت و کنترل رشد می کنند. قلدرهای سادیست با دنبال کردن فردی که ممکن است از دفاع از خود یا مقابله با آن ترس داشته باشد، به آن چه می خواهند می رسند و چرخه معیوب ادامه می یابد.

افرادی که از حق رای محروم هستند در برابر قادری

افرادی که از حق رای محروم هستند یا ناتوان هستند نیز ممکن است بیشتر از همتایان خوش شانس خود، قلدری را تجربه کنند. قلدرها ممکن است از تعقیب کسی که قدرت و ابزاری برای عقب راندن آن ها دارد بترسند. بنابراین، آن ها تمایل دارند افرادی را که از نظر آن ها اهداف آسان و بی دفاع هستند، اذیت کرده و به دنبال آن ها بروند. این بدان معنا نیست که افراد با قد بلند هرگز در زندگی مورد آزار و اذیت قرار نمی گیرند. با این حال، مطالعات نشان داده است که قلدرها معمولاً به دنبال کسانی می روند که نمی توانند یا نمی خواهند مقابله کنند.

چگونه از خود و دیگران در برابر فرد قلدر محافظت کنیم

همیشه قلدرها در محیط ها و محیط های مختلف وجود خواهند داشت، اما این بدان معنا نیست که شما باید قربانی باشید. در واقع، شما نه تنها می توانید از آسیب رساندن قلدرها به شما جلوگیری کنید، بلکه می توانید آن ها را از صدمه زدن به دیگران که در اطراف شما هستند نیز متوقف کنید. مقابله جمعی با قلدری شامل اقداماتی برای دفاع از خود و از بین بردن پویایی هایی است که قلدرها برای بدرفتاری با سایر انسان ها به آن متکی هستند.

یک سیستم پشتیبانی سالم داشته باشید

وجود سیستم پشتیبانی مناسب در گوشه و کنار شما همه تفاوت را در جهان ایجاد می کند. در بسیاری از موارد، قلدرها کمتر به دنبال کسانی می روند که معتقدند دوستانی برای حمایت از آن ها دارند. داشتن افراد مناسب در گوشه و کنار شما نیز تضمین می کند که از انسان های دیگر منزوی یا بیگانه نیستید. یک سیستم حمایتی سالم همه چیز را در جهان ایجاد می کند. همچنین به شما این امکان را می دهد که در صورت تبدیل شدن به هدف قلدری از دیگران در گروه خود حمایت کنید.

اگر شما یا شخص دیگری نیاز به گزارش قلدری به یک مقام بالاتر داشته باشید، یک سیستم پشتیبانی نیز تفاوت ایجاد می کند. اگر شما فردی را داشته باشید که در هنگام قلدری از شما حمایت کند، خوب است. البته نحوه حمایت نیز باید به گونه ای باشد که دفعه بعد این رفتار شما را آزار ندهد.

اعتماد به نفس داشته باشید

چگونه یک فرد قلدر را از صدمه زدن به خود و خانواده باز داریم

قبل از این که شروع به صحبت کردن کنید‌، سعی کنید به درستی فکر کنید چرا که این تفکر پیامی را منتقل می‌کند. مردم تمایل دارند که متوجه شوند که آیا فردی عزت نفس بالا یا پایین دارد یا خیر. در موارد مردانه، قلدرها کمتر به دنبال افرادی می روند که عزت نفس و اعتماد به نفس بالایی دارند. علاوه بر این، کسی که نسبت به خود احساس خوبی دارد، معمولا کمتر با بدرفتاری دیگران رو به رو می شود. بسیاری از اوقات افراد قلدر یک شخص را که از نظر جسمی ضعیف تر است مورد آزار و اذیت قرار می دهند.

در ارتباط با فرد قلدر با شخصی صحبت کنید

اگر می بینید که شخص دیگری مورد آزار و اذیت قرار می گیرد، یکی از بهترین کارهایی که می توانید انجام دهید این است که صحبت کنید. شیوه ای که در آن افراد قلدری با این نوع موقعیت ها برخورد می کنند واقعاً تفاوت قابل توجهی ایجاد می کند. اگر از رویارویی چهره به چهره با فرد قلدر ناراحت هستید، همیشه می توانید موضوع را به یک مقام بالاتر ببرید. این که به کسی بفهمانید چه چیزی را شاهد بوده اید نه تنها می تواند جلوی قلدرها را بگیرد، بلکه می تواند به فردی که در تنگنا قرار دارد نیز کمک کند. ایستادن در کنار دیگران در برابر فرد قلدر و انجام کار درست حس خوبی دارد.

خودتان را سرزنش نکنید

چگونه یک فرد قلدر را از صدمه زدن به خود و خانواده باز داریم

وقتی با یک قلدر سر و کار دارید، می‌توان به راحتی این سوال را مطرح کرد که آیا کاری که انجام داده‌اید باعث سرکوب فرد قلدر شده است یا خیر.

منابع
وبسایت betterhelp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا