چگونه یک روال خواب شبانه موفق برای کودکان ایجاد کنیم؟

روال خواب شبانه برای کودکان و بزرگسالان مهم است. خواب خوب می تواند باعث ایجاد انرژی در طول روز شود. اگر کودکان نتوانند به درستی در شب بخوابند دچار مشکلاتی خواهند شد. یکی از این مشکلات می تواند اختلالات روانی باشد. در دنیای روان شناسی تعاریف متفاوتی وجود دارد. برخی از این تعاریف را ممکن است بشانسید. برخی هم برای شما تازگی دارند. این تعاریف ممکن است در ارتباط با پیشرفت در زندگی باشد. خواب در بین همه ما اهمیت دارد. این اهمیت در خواب برای کودکان نیز وجود دارد. خواب کافی باعث آرامش و آسایش در کودکان می شود.

در مقاله های قبل گفتیم که خواب کافی چه تاثیراتی برای سلامتی روان و روحیه انسان دارد. از آن سمت هم گفتیم که کمبود خواب چه تاثیراتی بر بدن خواهد گذاشت. اگر فردی نتواند برنامه خواب درستی داشته باشد دچار آزار و اذیت خواهد شد. در مقاله های قبل در ارتباط با خوابیدن و ویژگی های خواب خوب صحبت کردیم. در ادامه می خواهیم ببینیم که چگونه یک روال خواب شبانه موفق برای کودکان ایجاد کنیم؟

فعالیت های مختلف در طول روز و روال خواب شبانه

چگونه یک روال خواب شبانه موفق برای کودکان ایجاد کنیم؟

در روان شناسی برای هر امری توضیحاتی داده شده است. پیشرفت کردن در زندگی بسیار مهم است و نیازمند تلاش هایی در بخش های مختلف زندگی است. این نکته را باید بدانید که خواب کافی می تواند باعث پیشرفت فعالیت شما هم بشود. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چگونه یک روال خواب شبانه موفق برای کودکان ایجاد کنیم؟ صحبت کنیم.

فرزندپروری  پیچیده است و گاهی اوقات می تواند استرس زا باشد

فرزندپروری  پیچیده است و گاهی اوقات می تواند استرس زا باشد. بسیاری از ما به دنبال راه هایی برای آسان کردن زندگی خود هستیم. چه فرزندتان را به مهدکودک بفرستید و چه به مدرسه، راه هایی وجود دارد که اطمینان حاصل شود، روال خواب شبانه بدون مشکل انجام می شود.

روال خواب شبانه و تاثیر بر استرس

یک روال خواب شبانه می تواند تفاوت را در آرام و بدون استرس بودن در صبح ایجاد کند. ما به متخصصان مراجعه کرده‌ایم تا دانش خود را در مورد این که چگونه و چرا به یک روال شبانه قابل پیش‌بینی نیاز دارید تا اطمینان حاصل شود که یک صبح کارآمد روز بعد دارید، به اشتراک بگذاریم. به خواندن ادامه دهید تا ببینید چگونه یک شام مغذی، یک روال قبل از خواب، و یک برنامه منظم می تواند خانواده شما را برای موفقیت آماده کند.

یک رژیم غذایی سالم تنظیم کنید

اطمینان حاصل کنید که کودک شما تغذیه مناسب دارد که به او کمک می کند طولانی تر و عمیق تر بخوابد. روال خواب شبانه را با راه درست و با انتخاب غذاهای مغذی برای شام و میان وعده قبل از خواب کودکتان شروع کنید. انتخاب پروتئین‌ها، چربی‌ها و میوه‌های سالم نیز می‌تواند به  خواب  مناسب کودکان کمک کند.

چیزی که کودک شما از دوران کودکی مینوشد نیز می تواند کمک کننده باشد. دکتر هرست می گوید: نشان داده شده است که شیر حاوی تریپتوفان است که می تواند به خواب کمک کند.

یک روتین مناسب برای خوابیدن کودکان خود ایجاد کنید

چگونه یک روال خواب شبانه موفق برای کودکان ایجاد کنیم؟

ایجاد یک روال و برنامه برای کودکان بسیار مهم است چون آن ها باید احساس راحتی و امنیت کنند. آرام کردن فرزندتان، چه کودک نوپا یا نوجوان باشد، می تواند کاری دلهره آور به نظر برسد. اما انجام دادن آن ها مهم هستند و منجر به خواب بهتر می شوند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

همچنین مهم است که زمان خواب و بیداری ثابتی داشته باشید، حتی در تعطیلات آخر هفته. دکتر هرست می‌افزاید: «تا حد امکان به یک برنامه خواب منظم، از جمله در آخر هفته‌ها داشته باشید ». “این یک چرخه خواب ثابت برای کودک شما ایجاد می کند.” برای نوزادان تازه متولد شده، یک محصول آرامش بخش، مانند مایع های شست و شو که فاقد فتالات، پارابن یا سولفات است، اما دارای رایحه آرامبخش بابونه است، مفید است. برای آرام کردن آن ها در خواب، ماساژ کامل بدن را  انجام دهید.

برای کودکان نوپا، با حمام کردن شروع کنید، به زمان مسواک زدن و سپس انتخاب و خواندن چند کتاب با هم توجه کنید. در اتاقی با نور کم روی صندلی گهواره ای یا تخت آن ها کتابی را مطالعه کنید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

بسیاری از کودکان نوپا سعی می کنند در مقابل خوابیدن مقاومت کنند. شما می توانید با داشتن روال خواب شبانه یا نموداری از کارهایی که باید قبل از خواب انجام شود، تمرکز خود را حفظ کنید. چک کردن همه چیز می تواند کودک  را متمرکز کند. همچنین باعث می شود کارها با سرعت ثابت حرکت کنند. دکتر هرست می‌افزاید: «برخی از کودکان ممکن است از کمک یک روال خواب شبانه که می‌ تواند به خواب آن ها کمک کنند، خوششان بیاید.

زمان خوابیدن را زود شروع کنید

روال خواب شبانه می تواند به راحتی با یک استراحت پیش بینی نشده از راه خارج شود یا چند کتاب اضافی برای خواندن به شما کمک کند. خوابیدن را زود شروع کنید. اما به عنوان یک والدین، از این که فرزندتان در یک زمان مشخص در رختخواب نیست، وحشت نکنید.

پیدا کردن زمان دقیق خواب مناسب برای فرزندتان ممکن است کمی آزمون و خطا نیاز داشته باشد. به دنبال نشانه هایی مانند خمیازه کشیدن یا مالیدن چشم های فرزندتان باشید. کودکان بیش از حد خسته معمولاً دچار مشکل می شوند و با خواب مبارزه می کنند. بنابراین سعی کنید قبل از این که این اتفاق بیفتد، عوامل شروع کننده را پیدا کنید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

چگونه یک روال خواب شبانه موفق برای کودکان ایجاد کنیم؟

روال خواب شبانه هر کودکی متفاوت است، اما یک قانون کلی برای کودکان 9 تا 12 ماهه حداکثر چهار ساعت زمان بیداری است. برای کودکان 1 تا 2 ساله به 5 ساعت افزایش می یابد. به گفته مشاور خواب کودکان، لورن وولف، برای کودکان 2 تا 3 ساله، حداکثر زمان بیداری شش ساعت است.

والدین باید از قبل برای زمان خواب کودک خود آمادگی داشته باشند

آمادگی والیدن برای زمان خواب کودک بسیار مهم است. از استفاده از نمایشگرها (از جمله آی پد، تلفن) خودداری کنید.

این امر از تداخل استفاده از تلفن همراه با خواب ایده آل کودک جلوگیری می کند. روان شناسان تاکید بسیاری بر نحوه خواب ایده آل کودکان دارند.

برای بچه ها در هر سنی، دوش گرفتن قبل از خواب بسیار می تواند آرامش بخش باشد. علاوه بر صرفه جویی در زمان، می تواند به آن ها کمک کند تا در شب آرام تر بخوابند. دکتر هرست می گوید: «حمام کردن می تواند یک فعالیت آرام بخش و لذت بخش برای کودک باشد. این کار باعث آرامش روحی در آن ها خواهد شد.  انتخاب یک رختخواب سرگرم کننده با هم می تواند باعث شود کودک نوپا یا بزرگتر احساس کند که مسئول زمان خواب خود است.

آمادگی برای شروع یک روز خوب با ایجاد روال خواب شبانه

آمادگی برای داشتن یک روز خوب می تواند با ایجاد برنامه ریزی های قبل از خواب شروع شود. همان طور که می دانید انجام این کار ها باعث افزایش حس مسئولیت پذیری در کودکان خواهد شد. همچنین ایجاد روال خواب شبانه برای خود شما هم مفید خواهد بود.

کسانی که برنامه ریزی درست قبل از خواب خود دارند برای شروع روز بعد موفق تر هستند. این کمک می کند تا صبح ها کمتر عجله داشته باشند. جنیفر تورون از نیوجرسی، معلم ریاضی  می گوید: «روتین شبانه برای کمک به مدیریت صبح های پر هرج و مرج ما بسیار مهم است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اگر چه فعالیت در صبح ها همیشه تا حدودی استرس زا خواهند بود. انجام هر چه بیشتر کارها در  شب قبل باعث صرفه جویی در وقت می شود. همه ما می توانیم قبل از خواب وسایل لازم خود را مهیا کنیم. با برنامه ریزی از قبل ناهار و بسته بندی تکالیف، احتمال فراموشی یا جابه‌جایی چیزها نیز کمتر خواهد بود.

به فرزندان خود اجازه دهید به روال خواب شبانه خود کمک کنند

به خصوص کودکان نوپا دوست دارند که احساس کنند تا حدودی بر کارها کنترل دارند. بنابراین به آن ها اجازه دهید در شب به شما کمک کنند. مغز و بدن آن ها به سرعت در حال تغییر است و آن ها مسئولیت بیشتری را دوست خواهند داشت.

ذهن خود را باز نگه دارید

چگونه یک روال خواب شبانه موفق برای کودکان ایجاد کنیم؟

با بچه ها ممکن است همه چیز طبق برنامه پیش نرود. برنامه ها به تعویق می افتد و زمان خواب به عقب می افتد.

ذهن خود را باز نگه دارید که احتمالاً فرزندانتان برای گذراندن وقت بیشتر با شما وقت خواب را به تعویق می اندازند و این که این چند دقیقه برنامه ای را تنظیم یا خواب را دچار مشکل نمی کند.

با این حال، روال‌های منظم و جریان قابل پیش‌بینی در زمان خواب به شما کمک می‌کند که هم شب‌ها و هم صبح‌ها لذت‌بخش‌تر و کمتر استرس‌زا شوند. سعی کنید در وعده شام ​​از وعده های سالم استفاده کنید تا کودکتان را سیر نگه دارید. رایحه ای آرام بخش در زمان حمام داشته باشید و زمان استفاده از تلفن همراه را قبل از خواب کاهش دهید.

منابع
وبسایت verywellfamily

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا