چگونه مهربانی به خود می تواند سوء استفاده عاطفی را درمان کند

سوء استفاده عاطفی می تواند مشکلات زیادی به همراه داشته باشد. مهربانی گاهی اوقات می تواند آسیب هایی به افراد برساند. البته این مهربانی همان نوعی است که بیش از حد مناسب اتفاق بیفتد. شوک های روانی مختلفی در دنیای روان شناسی وجود دارد. برخی از این شوک ها مثل شوک عاطفی می تواند آسیب زا باشد. همان طور که می دانید آزار عاطفی در دوران کودکی باعث ایجاد اختلالات روانی می شود. طوری که حتی این شخص خصوصا اگر زن باید در آینده و در ازدواج خودش دچار مشکلاتی خواهند شد. نحوه درمان  آزار عاطفی در دوران کودکی نیز متفاوت است. گاهی اوقات ژنتیک خانوادگی می تواند این مشکل به به وجود بیاورد. اما موضوع مهم این است که این گونه افراد چه فشار های روانی را در جوامع متحمل می شوند. روان شناسان نظریه های مختلفی برای برخورد با این گونه افراد ارائه داده اند. یکی از مواردی که در دنیای امروز مورد بحث است آزار عاطفی در دوران کودکی است.

اختلالات مختلف در دنیا و سوء استفاده عاطفی

هر فردی می تواند در طول زندگی خود اختلالات مختلفی را تجربه کند. یکی از اختلالاتی که درباره آن صحبت کردیم اختلالات جنسی است. اعتیاد جنسی در افراد مختلف متفاوت است. برخی افراد هستند که ممکن است به خاطر اتفاقات در دوران کودکی دچار اختلالات جنسی شوند. ورزش یکی از راه هایی است که به ما در هر مشکلی می تواند کمک کند. شما می توانید از طریق مشورت با درمانگران هم نارسایی جنسیتی خود را بهبود ببخشید. یکی از نکاتی که باید بدانید این است که بتوانید مدیریت داشته باشید. تشخیص و مدیریت بیماری می تواند به شما کمک کند تا روند درمانی بهتری داشته باشید.

سوء استفاده عاطفی در دوران کودکی – اختلالات روانی

در این زمینه به خصوص باید در نظر داشت که با یک نوع از یک فرایند نمی توان گفت که شما دارای آن مشکل هستید. یکی از نکاتی که همه باید بدانند این است که با استفاده از یک یا دو مورد نمی توان تایید کرد که اختلالاتی وجود دارد یا خیر. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چگونه مهربانی به خود می تواند سوء استفاده عاطفی را درمان کند، صحبت کنیم.

شناخت بی قراری عاطفی و سوء استفاده عاطفی

با همه فراز و نشیب هایش، تجربه احساسات بخشی عادی از زندگی است. هرکسی تجربه متفاوتی از احساسات دارد.

بی قراری عاطفی چگونه بر زندگی تاثیر می گذارد؟

صمیمیت عاطفی اصطلاحی است که گاهی اوقات برای توصیف واکنش عاطفی محدود یک فرد استفاده می شود. آن ها حتی ممکن است هیچ احساسی را برای ایجاد تجربه نکنند، و افراد مبتلا به بی حسی عاطفی ممکن است به جای احساسات، احساس بی حسی ناخوشایندی را گزارش کنند. دلایل زیادی وجود دارد که یک فرد ممکن است دچار بی حسی عاطفی شود. این می تواند شامل نسخه های روانپزشکی، مصرف مواد و داشتن برخی اختلالات سلامت روان باشد.

چگونه مهربانی به خود می تواند سوء استفاده عاطفی را درمان کند

بعد از این که یک موقعیت آزاردهنده عاطفی را پشت سر گذاشتید، تنها چیزی که می توانید فکر کنید این است که “چگونه قرار است بهتر شوم”؟ در مواردی که به نظر می رسد دنیای اطراف شما در حال فروپاشی است، چه کاری می توانید انجام دهید؟ آیا می توانید دوباره روی پای خود بایستید و شروع به بهبودی کنید؟ هنگام تجربه سوء استفاده عاطفی، انتظار می رود که احساس شکست کنید و قدرت دوست داشتن خود را نداشته باشید. که می تواند منجر به خودآگاهی و قضاوت خود شود. اما این ذهنیت به شما کمک نمی کند که بهتر شوید.

درعوض، بهتر است سعی کنید مهربانی با خود را تمرین کنید. بنابراین، در این جا چند راه وجود دارد که یک نگرش مثبت می تواند به شما کمک کند پس از تجربه آزار عاطفی، بهبود پیدا کنید.

خود مهربانی چیست؟

مهربانی با خود یا خود شفقت با مهربانی با دیگران تفاوت چندانی ندارد. مهربانی زمانی به وجود می آید که می بینید کسی رنج می برد، درد او را می پذیرید و سعی می کنید اقداماتی انجام دهید که بتواند به او کمک کند. به همین ترتیب، زمانی که فرد درد خود را می‌شناسد و در شفای پیشگیرانه عمل می‌کند، به خود مهربانی می‌کند. مهربانی با خود ایده ای است که در فرهنگ های بودایی یافت می شود. برخی از اصول اصلی آن به شرح زیر است:

  • دلسوزی به خود به جای خود قضاوت
  • انسانیت مشترک به جای انزوا
  • تنظیم عاطفی به جای نادیده گرفتن احساسات

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اکثر مردم، به ویژه آن هایی که تجربه سوء استفاده را داشته اند، در هنگام گذراندن روزهای سخت، دیدگاه منفی نسبت به خود دارند. مردم بر این باورند که باید در کنار درد لبخند بزنند و بر آن غلبه کنند. این ذهنیت می تواند بسیار مضر باشد، به ویژه برای قربانیان سوء استفاده عاطفی. در واقع به شما اجازه نمی دهد که بپذیرید دردی که احساس می کنید معتبر است. از سوی دیگر، مهربانی با خود مبتنی بر این ایده است که هر آن چه را که احساس می‌کنید مشروع است و نباید نادیده گرفته شود. به جای این که فکر کنید، “من باید از پس آن برآیم”، باید فکر کنید “در حال حاضر روزهای سختی را سپری می کنم.”

تصدیق احساسات و سوء استفاده عاطفی

تصدیق احساساتتان برای دلسوزی به خود کافی نیست. بهتر است شما نیز این تغییر را بپذیرید. وقتی مردم به تغییر فکر می‌کنند، معمولاً آن را با این ایده مرتبط می‌کنند که مشکلی در مورد آن‌ها باید برطرف شود. اما این نمی تواند دور از واقعیت باشد. مهربانی به شما این امکان را می دهد که تغییر را بپذیرید و در عین حال درک کنید که آن چه هستید کافی است. شما در حال تغییر نیستید چون بی ارزش هستید یا مشکلی در شما وجود ندارد. بلکه به این دلیل که می خواهید احساس شادی بیشتری داشته باشید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

مهربانی با خود مثبت و فعال است. فقدان نگرش های منفی به این معنی نیست که شما در حال تمرین مهربانی با خود هستید. فقط به این دلیل که خودتان را قضاوت نمی‌کنید به این معنی نیست که خودتان دلسوز هستید. شما باید آن گام اضافی را بردارید و به روش های مثبت عمل کنید. به خودتان یادآوری کنید که چقدر مهم هستید، خودتان را درمان کنید، در صورت نیاز استراحت کنید و غیره.

بهتر است قبول کنید که انسان هستید و گاهی روزهای بدی خواهید داشت. فقط به این دلیل که در موقعیت بدی قرار گرفتید، به این معنی نیست که ضعیف هستید. افرادی که از نظر عاطفی مورد آزار و اذیت قرار می گیرند همیشه قربانی هستند و اگر این اتفاق برای شما افتاد هرگز نباید خود را سرزنش کنید.

روشی که خود مهربانی می تواند به شما در درمان سوء استفاده عاطفی کمک کند

برای تمرین شفقت به خود، باید به خود اجازه دهید که به یک فرد اساسی در زندگی خود تبدیل شوید. هر زمان که با روزهای سختی روبرو می شوید، به این فکر کنید که اگر دوستی جای شما بود چه می کردید. آیا به آن‌ها کمک می کنید؟ اگر چنین است، چگونه؟ وقتی پاسخ خود را دارید، از آن طرح برای کمک به خود استفاده کنید. به خودتان اجازه دهید همان حرکات محبت آمیزی را که به دیگران می دهید.

خود مهربانی امکان تأمل را فراهم می کند

اگر به تازگی از یک موقعیت توهین آمیز فرار کرده اید، آخرین کاری که ممکن است بخواهید انجام دهید این است که به آنچه از سر گذرانده اید فکر کنید. برای محافظت از خود، سعی می کنید همه چیز را در اعماق درون خود دفن کنید و آن را فراموش کنید. اما این آسیب آشکار می شود، چه به گذشته فکر کنید یا نه.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

از آنجایی که تروما به طور ناخودآگاه روی شما تأثیر می گذارد، نمی توانید از آن فرار کنید. اگر شما را دستکاری کرده اند و دچار گاز سوزی شده اید، به ناچار مشکلات اعتماد ایجاد خواهید کرد. اگر از احساسات خود فرار کنید، بدون پرداختن به علت اصلی، عواقب آن‌ها را احساس خواهید کرد. به همین دلیل است که بهتر است به گذشته نگاه کنید و بفهمید که چه چیزی از سر گذرانده اید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

وقتی فکر می کنید، می توانید بفهمید که چه اقداماتی باعث آسیب شما شده است. بنابراین محرک های خود را می شناسید. هرچه بیشتر به گذشته نگاه کنید، بیشتر متوجه خواهید شد که چگونه تحت تأثیر قرار گرفته اید. چه نوع ترومایی دارید و چرا ایجاد شده است. گاهی اوقات، افرادی که مورد آزار قرار گرفته‌اند، خاطرات خود را در پس ذهن خود قفل می‌کنند. و سپس حتی نمی‌دانند چرا در تعامل با دیگران مشکل دارند. این رفتار بسیار مضر است و می تواند مادام العمر شما را تحت تاثیر قرار دهد.

بنابراین، عشق به خود چه نقشی در این معادله بازی می‌کند و چگونه می‌تواند به شما در تأمل کمک کند؟ وقتی در حال تمرین مهربانی با خود هستید.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا