چگونه مغز خود را برای بهره وری بیشتر تربیت کنیم 

بهره وری بیشتر مغز با استفاده از روش های مختلف امکان پذیر است. متاسفانه بسیاری از افراد امروزه با عدم مدیریت زمان مواجه هستند. افراد فکر می کنند که زمان یک چیز گذرا است. این درست است اما نکته مهم این است که ما چگونه بتوانیم زمان خود را به بخش های مفید تقسیم کنیم. بخش های مفید زمان یعنی این که ما برای هر ثانیه از خود در روز برنامه داشته باشیم.

مطمئناً افرادی که بتوانند برنامه ریزی درستی داشته باشند و زمان خود را به درستی مدیریت کنند بسیار می توانند موفق تر باشند. در زندگی افراد اگر می خواهند به اهدافشان برسند علاوه بر تلاش به مدیریت زمان نیاز دارند. طبیعتا خیلی از ماها راه های زیادی را برای رسیدن به موفقیت امتحان کردیم. مدیریت زمان و در کنار آن تلاش کردن راه بسیار مناسبی است برای این که به موفقیت برسید.

نکات مدیریت زمان و راه های استفاده از آن برای بهره وری بیشتر

مدیریت زمان از راه های مختلفی بدست میاد و قوانین خاص خودش را دارد. نکته ای که باید بدانید این است که برای مدیریت زمان فعالیت های مختلفی اعلام شده است. این فعالیت ها را در ادامه برای شما خواهیم گفت. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چگونه مغز خود را برای بهره وری بیشتر تربیت کنیم، صحبت کنیم.

نکته

هر اتفاقی که بیفتد، لحظه ای که ساعت به آن محدودیت زمانی برسد، انجام آن را متوقف خواهید کرد و به یک کار ضروری دیگر خواهید رفت. موضوع جالب دیگر در مورد نکات مدیریت زمان وجود دارد.

وقتی می دانید زمان محدودی برای نگاه به همه آن‌ها و پاسخ دارید، معطل نمی شوید.

روال هایی داشته باشید که به آن‌ها متعهد هستید

روال‌ها برای استفاده از نکات مدیریت زمان عالی هستند. زیرا به شما کمک می‌کنند بدون نابودی زمان یا اینکه فکر کنید چه زمانی شروع کنید، مستقیماً به کار خود برسید. در حالی که روتین چیزی نیست که مشخص شود و تغییرات می تواند در روزهای مختلف اتفاق بیفتد. اما اگر تا آنجا که ممکن است به روال خود ادامه دهید، هنگام انجام کاری که باید انجام دهید، ثبات و تمرکز بیشتری خواهید داشت.

نکته ای در ارتباط با بهره وری بیشتر

این تمرین هنگام برخورد با چیزهایی که ممکن است از کار روی آن‌ها لذت خاصی نبرید به شما آرامش می دهد.

فیلسوفان باستان چند راه برای بهره وری بیشتر را توضیح می دهند

این به این معنا نیست که ما زمان کمی داریم، بلکه به این معناست که خیلی از دست می دهیم. عمری که در زندگی ددریافت می کنیم کوتاه نیست. اما ما آن را چنین می سازیم. ما از آنچه داریم بیهوده استفاده می کنیم.» ~ سنکا. اگرچه بعید به نظر می رسد، برخی از فیلسوفان باستان مطالب زیادی برای آموزش در مورد مدیریت زمان و بهره وری بالا دارند. شاید مشهورترین طبقه فیلسوفان یونانی و رومی، رواقیون، در مورد تحقق توانایی های بالقوه خود صحبت کرده و نوشتند – البته انجام این کار مستلزم عمل است.

رواقی گرایی چیست؟

رواقی گرایی یک مکتب خاص از فلسفه هلنیستی است که در اوایل قرن سوم قبل از میلاد در آتن تأسیس شد. از مشهورترین گروه رواقیان می توان به اپیکتتوس، مارکوس اورلیوس و سنکا اشاره کرد.

رواقی گری امروزه به طور گسترده انجام می شود. کسانی که به آموزه های آن پایبند هستند می گویند که این یک سبک زندگی است. با وجود حجم‌های ادبیات رواقی، فلسفه را می‌توان به پنج موضوع اصلی محدود کرد:

دنیا هم غیرقابل پیش بینی و هم موقتی است.

به این ترتیب، مهم است که ثابت قدم، قوی، و اعمال خویشتن داری باشد.

ریشه بسیاری از نارضایتی ها در عادات تکانشی ما نهفته است.

ولع زیاد از نظر روحی و اخلاقی ورشکسته است.

زندگی با شفقت و خویشتن داری و فروتنی سزاوار بالاترین افتخار است.

رواقی گرایی چگونه با بهره وری بیشتر مرتبط است؟

رواقیون اهمیت ذهنیت عمل را موعظه می کنند. و در برابر افراط اندیشی، که اغلب منجر به «فلج از طریق تحلیل» یا چشم پوشی از اقدامات لازم به نفع افراط اندیشی می شود. فلسفه رواقی همچنین بر اهمیت نادیده گیری حواس‌پرتی‌های بی‌ارزش تأکید می‌کند – چیزی که در عصر اطلاعات امروزی، بسیار نادر است. خبر خوب این است که هرچه بیشتر این مهارت گران‌بها را پرورش دهید، مزیت برجسته تری در دنیای رقابتی خواهید داشت.

چند راه برای بهره وری بیشتر

در این‌جا چهار روش زندگی رواقی وجود دارد که می تواند به افزایش بهره وری شما کمک کند:

برای زمان خود بیشتر از پول ارزش قائل شوید

رواقیون ماتریالیست نبودند. آن‌ها افراد بسیار ساده زیستی بودند که برای دانش و زندگی خوب ارزش قائل بودند. آن‌ها همچنین در مورد زمان بسیار عمل گرا بودند – چیزی که اغلب اوقات تلف می شود.  فیلسوف رومی، سنکا، در این زمینه می گوید:

هیچ کس پول خود را به رایگان به دیگران نمی دهد. اما هر یک از ما وقت و تمام ارزش های زندگی خود را به چند نفر تقدیم می کنیم. ما با اموال و پول در تنگنا هستیم، با این حال به اتلاف وقت خیلی کم فکر می کنیم.»

نکته

تحقیقات نشان می دهد که داشتن زمان بیشتر با شادی فردی ارتباط زیادی دارد. از طرف دیگر، انباشتن پول فراتر از آن چیزی که برای مایحتاج لازم است این کار را نمی کند.

مدیریت احساسات برای بهره وری بیشتر بسیار مهم است

از نظر رواقیون مدیریت زمان چیزی جز کنترل احساسات شما نیست. به طرز جالبی، این دیدگاه به ایجاد سیستم های مدیریت هیجانی، مانند رفتار درمانی شناختی (CBT) کمک کرد. خلق و خوی شما مستقیماً بر میزان موفقیت شما تأثیر می گذارد که در وضعیت منفی قرار داریم. به احتمال زیاد نسبت به حالت خنثی یا مثبت اندیشی به تعویق می افتیم. اما وقتی اقدام می کنیم، این مقاومت به سرعت از بین می رود.

از نظر ذهن رواقی، انجام کاری غیر از آنچه مهم است، احمقانه و بیهوده است. امپراتور روم، مارکوس اورلیوس:

برای شما ضروری است که به یاد داشته باشید که توجهی که به هر کاری می کنید باید متناسب با ارزش آن باشد. زیرا در این صورت خسته و تسلیم نخواهید شد، اگر خود را به چیزهای کمتری بیش از آن‌چه باید مشغول نکنید.

از آنجایی که اکثریت قریب به اتفاق سخنان و اعمال ما غیر ضروری است، به هم پیوستن آن‌ها باعث ایجاد فراغت و آرامش فراوان می شود. در نتیجه، ما نباید هر لحظه فراموش کنیم که بپرسیم «این یکی از چیزهای غیر ضروری است؟»

چگونه مغز خود را برای بهره وری بیشتر تربیت کنیم

توانایی بهره وری بیشتر برای همه ما ضروری است. هر شغل، وظیفه و مسئولیتی برای دستیابی به یک نتیجه مثبت نیاز به یک ذهنیت سازنده دارد. تکیه بر اراده و خودکنترلی فقط شما را به این نتیجه می رساند. هر دوی این ویژگی ها به سرعت تخلیه می شوند. در این صورت، توانایی مولد ماندن به سرعت از بین می رود. واقعیت این است که مغز ما کلید ایجاد و حفظ بهره وری است. در حالی که منابع مغز ما (یعنی «انرژی») محدود است، استفاده کارآمد از این منابع به هر کسی اجازه می‌دهد در طول روز بهره‌ور بماند.

نکته

ما قصد داریم در مورد چند راه ساده برای روشن کردن “حالت بهره وری بیشتر” مغز شما صحبت کنیم. مهمتر از آن، در مورد چگونگی حفظ این تلاش ها بدون تجربه فرسودگی بحث خواهیم کرد. مانند هر مهارت دیگری، دانش بدون تمرین بی ارزش است. در حالی که ما چند راه عالی – و از نظر علمی قابل اثبات – برای افزایش بهره وری شما ارائه خواهیم کرد، شما باید متعهد بمانید. این به معنای پذیرش شکست های اجتناب ناپذیر و ادامه راه است. در این‌جا چند راه برای آموزش مغز شما برای بهره وری بیشتر بیان خواهد شد:

تمرکز روی یک کار

توانایی تمرکز بر یک چیز – و تنها یک چیز – قوی ترین مهارت در بهبود بهره وری است. باز هم، تمرکز روی یک کار قوی ترین مهارت در بهبود بهره وری بیشتر است. توانایی انجام کارایی چند کاره یک افسانه کامل است. پس از مطالعه تحقیقاتی این واقعیت را تایید کرد که مغز انسان از نظر فیزیولوژیکی قادر به پردازش محرک های متعدد نیست.

نکته

انجمن روان‌شناسی (APA) پس از ارزیابی فراوانی تحقیقات در مورد چندوظیفه‌گی، به این نتیجه رسید: «درک هزینه‌های پنهان چندوظیفه‌گی ممکن است به افراد کمک کند تا استراتژی‌هایی را انتخاب کنند که کارایی آن‌ها را افزایش می‌دهد.

جدایی افراد از اجتماع و بهره وری بیشتر

بسیاری از ما می‌خواهیم با جدایی خود از اجتماع، کار خود را “قدرتمند” جلوه دهیم. این نوع افراد دارای تمرکز و اراده باورنکردنی هستند. اما ممکن است این طرز فکر سازنده ترین نباشد. مطالعه ای که در مجله تحقیقات روانشناسی منتشر شد. دانشمندان – از طریق چندین آزمایش مختلف – به این نتیجه رسیدند که کمی صدای محیط هم خلاقیت و هم بهره وری بیشتر را بهبود می بخشد.

البته همه چیز به خود فرد بستگی دارد.

یک استراحت مناسب – در زمان مناسب

دوره های کوتاه استراحت با تعدادی از فواید همراه است. به گفته دو استاد دانشگاه UCLA، یکی از این مزایا، بهره وری بیشتر است. اخطارهایی برای این مزیت وجود دارد که باید در نظر گرفته شود.

اول، کارشناسان خاطرنشان می کنند که یک چرت 10 تا 20 دقیقه ای “نقطه مثبت” برای افزایش هوشیاری و انرژی است. این فرآیند، مغز را به مراحل سبک‌تر خواب بدون حرکت سریع چشم (NREM) محدود می‌کند، که باعث می‌شود دوباره انرژی خود را بدست آورید.

دوم، محققان کشف کردند که چرت زنی بین ساعت 1:00 تا 3:00 بعد از ظهر ممکن است مزایای ذکر شده در بالا را افزایش دهد.

محیط خود را بهینه کنید

این که محیط شما تأثیر قابل توجهی بر بهره وری بیشتر دارد، اهمیت زیادی دارد. این خبر خوب است: مقدار مناسب دما و روشنایی می تواند عملکرد کاری شما را به شدت بهبود بخشد.

در مطالعه ای که توسط اساتید دانشگاه کرنل منتشر شد، “نتایج نشان می دهد که با نزدیکی شرایط به منطقه آسایش حرارتی قابل پیش بینی، عملکرد بهبود می یابد.” به عبارت دیگر، شما می خواهید دمای دفتر خود را تنظیم کنید.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا