چگونه از تکنیک های انضباط ملایم در کودکان استفاده کنیم؟

انضباط ملایم در کودکان موضوعی است که روان شناسان بسیار به اهمیت آن اشاره می کنند. در کل تربیت فرزندان موضوع ساده ای نیست. اما متاسفانه در جوامع امروزی بسیاری از والدین این فرآیند را ساده می گیرند. همان طور که قبل گفتیم کودکان در دوران ابتدایی زندگی خود شرایط حساسی دارند. در واقع والدین باید بدانند که چگونه رفتار و نیاز های آن ها را مدیریت کنند. افراد باید سعی کنند در زندگی خود برنامه ریزی های مختلفی داشته باشند. ین بدان معنا است که رفتارهای ما هم می تواند باعث پیشرفت ما شود هم می تواند شخصیت ما را به یک فرد شکست خورده و ناامید تبدیل کند.

گاهی وقت ها ما خیلی از افراد را در جامعه می بینیم که حتی در بهترین شرایط هم ناامید هستند. این موارد می تواند به علت فشار های زیادی در کودکی باشد. پزشکان و روان شناسان می گویند که دوران کودکی بسیار مهم و حیاتی است. کوچ ترین حرکت یا رفتار اشتباهی می تواند آینده کودک را دچار مشکل کند. یکی از رفتارهایی که در آینده کودک بسیار تاثیر گذار است نظم و انضباط سخت توسط والدین است. نظم و انضباط بسیار عالی است اما تا حد تعادل خودش. در ادامه می خواهیم ببینیم که چگونه از تکنیک های انضباط ملایم در کودکان استفاده کنیم؟

رفتارهای افراد در برابر انضباط ملایم در کودکان

چگونه از تکنیک های انضباط ملایم در کودکان استفاده کنیم؟

این رفتار ممکن است در هر فردی به وجود بیاید. این که بگوییم فرد چه نوع رفتاری را در چه لحظه ای انجام خواهد داد غیر قابل پیش بینی و درست نیست. تشخیص رفتار باعث می شود که مشاور بداند چه کاری انجام دهد تا فرد بتواند رفتار خود را مدیریت کند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چگونه از تکنیک های انضباط ملایم در کودکان استفاده کنیم؟ صحبت کنیم.

انضباط ملایم در کودکان ممکن است گاهی شبیه یک نبرد سخت باشد.

انضباط ملایم در کودکان ممکن است گاهی شبیه یک نبرد سخت باشد. از این گذشته، بی دلیل روان شناسان این فرآیند را دشوار نمی دانند. با وجود جثه کوچکشان، می توانند به طرز چشمگیری سرسخت و با اراده باشند. در حالی که آن ها هنوز برای عواقب جدی آماده نیستند، مهم است که شروع به استفاده از استراتژی های انضباطی کنید که به آن ها یاد می دهد رفتار خود را مدیریت کنند. زمان خوبی برای شروع آموزش به فرزندتان است که چگونه انتخاب های خوب انجام دهد.

رفتار معمولی و انضباط ملایم در کودکان

اکثر کودکان 2 ساله بسته های کوچکی از انرژی هستند. آن‌ها از دویدن، پریدن و بازی دست نمی‌کشند تا زمانی که در شرف خستگی باشند. بنابراین مهم است که راه‌های سالمی برای انضباط ملایم در کودکان  پیدا کنید تا این تکان‌ها را از بین ببرد. کودکان نوپا می توانند به راحتی بیش از حد تحریک شوند و گاهی اوقات در بازیابی آرامش خود دچار مشکل می شوند. گاهی اوقات، استراحت سریع از یک محیط محرک می تواند به آن ها کمک کند تا آرام شوند. در مواقع دیگر، ممکن است مجبور شوید یک روز دیگر دوباره تلاش کنید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

کودکان نوپا با تمام حواس خود – به خصوص حس لامسه – کاوش می کنند. اما مهارت های حرکتی در حال رشد آن ها، همراه با طبیعت تکانشی آن ها، می تواند باعث دست و پا چلفتی آن ها شود. بنابراین مهم است که به آن ها بیاموزیم که چگونه اشیا را به شیوه ای ایمن لمس کنند.

انضباط ملایم در کودکان یکی از پنج نوع اصلی انضباط است

انضباط ملایم در کودکان یکی از پنج نوع اصلی انضباط است که بر اساس احترام متقابل بین والدین و فرزندان است. اساس نظم و انضباط ملایم این است که بر استفاده از انضباط تمرکز می کند نه تنبیه.

مشابه انضباط مثبت، والدینی که از نظم و انضباط ملایم استفاده می کنند، تنبیه بدنی نمی کنند یا از هیچ گونه تنبیه بدنی استفاده نمی کنند. آن ها بچه ها را شرمنده نمی کنند، در عوض، پیامدهای منفی قابل احترامی را ارائه می دهند که رفتارهای آینده را منع می کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

چگونه از تکنیک های انضباط ملایم در کودکان استفاده کنیم؟

نظم و  انضباط ملایم در کودکان یکی از پنج نوع اصلی انضباط است که بلندمدت است. نظم و انضباط ملایم فقط بر رفتار امروز تمرکز نمی کند. درعوض، به والدین کمک می‌کند تا به درازمدت نگاه کنند. والدین مهارت‌هایی را که فرزندانشان به آن‌ها نیاز دارند، می‌شناسند. آن ها راهبردهای انضباطی را پیدا می‌کنند که به اهدافشان دست می‌یابد.

مثالی در ارتباط با این زمینه

به عنوان مثال، اگر کودک نیاز به یادگیری مسئولیت پذیری داشته باشد، والدین ممکن است کارهای بیشتری را برای اطمینان از کسب مهارت های مورد نیاز کودک ارائه دهند. نظم و انضباط ملایم شامل رسیدگی به کاستی های مهارتی است تا بچه ها بتوانند رشد کنند تا بزرگسالانی سالم و مسئولیت پذیر شوند.

نظم و  انضباط ملایم در کودکان بر آموزش رفتار مناسب به کودکان تمرکز دارد.

به عنوان مثال، کودکی که نام برادرش را صدا می کند، فقط یک حالت عادی صدا زدن را یاد نمی گیرد. درعوض، او همچنین به او یاد داده است که از کلمات خود به روش های خوب استفاده کند.

نظم و انضباط ملایم به بچه ها می آموزد که چگونه احساسات خود را به روش های مناسب اجتماعی بیان کنند. بچه ها یاد می گیرند که چگونه به تنهایی تصمیمات سالم بگیرند.

نظم و  انضباط ملایم در کودکان  احساسات را تصدیق می کند

نظم و انضباط ملایم احساسات کودک را نیز در نظر می گیرد. اگر کودکی ناراحت است، والدین نمی‌گویند: «خب، زندگی همین است» یا «نباید به خاطر چیز کوچکی اینقدر ناراحت باشید». در عوض، والدینی که از نظم و انضباط ملایم استفاده می کنند به بچه ها یاد می دهند که چگونه با آن احساسات ناراحت کننده کنار بیایند.

والدین در مورد احساسات کودکان با آن ها صحبت می کنند و آن ها را جدی می گیرند. بچه ها وقتی می بینند که بزرگسالان احساسات آن ها را در نظر می گیرند، احساس اعتبار می کنند. وقتی مشکلی پیش می‌آید، آن ها با هم روی حل مسئله کار می‌کنند و بچه‌ها اجازه دارند نظر بدهند.

چگونه انضباط ملایم در کودکان بر ایمنی تأکید می کند؟

والدین بر ایمنی جسمی و روحی تاکید دارند. به کودکان آموزش داده می شود که خطرات را ارزیابی کنند و در نظر بگیرند که آیا انتخاب های آن ها ایمن است یا خیر. اگر کودکی در آستانه انتخاب نادرست است، والدین به عواقب بالقوه آن اشاره می کنند.

همچنین به کودکان دلایل اساسی قوانین آموزش داده می شود. یکی از والدین ممکن است بگوید: “زمانی که ما در پارکینگ ها راه می رویم زیرا ماشین های زیادی در اطراف تردد می کنند که باید مراقب آن ها باشیم تا ضربه نخوریم.” والدینی که از نظم و انضباط ملایم استفاده می کنند به بچه ها نمی گویند کاری انجام دهند، “چون من این را گفتم.”

نظم و  انضباط ملایم در کودکان انتظارات را زودتر از موعد بیان می کند

همه چیز می تواند به عنوان یک تجربه یادگیری برای بچه ها استفاده شود. سفر به هر مکانی، سواری در ماشین یا انجام یک بازی می تواند برای آموزش مهارت های مختلف به بچه ها استفاده شود. والدین قوانین و انتظارات را زودتر از موعد مشخص می کنند. به عنوان مثال، قبل از رفتن به بیمارستان، ممکن است به کودکی گفته شود: «امروز به دیدن کسی در بیمارستان می رویم. ما باید از صدای خودمان را پایین بیاوریم. زیرا افراد در بیمارستان احساس خوبی ندارند. برخی از آن ها خواب خواهند بود.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

چگونه از تکنیک های انضباط ملایم در کودکان استفاده کنیم؟

در انضباط ملایم در کودکان به بچه ها فرصتی داده می شود که سؤال بپرسند و اگر قوانین را زیر پا بگذارند عواقب آن به آن ها گفته می شود. وقتی بچه ها از قبل از قوانین آگاه باشند، به آن ها حق انتخاب می دهد. آن ها می دانند که اگر رفتار کنند چه اتفاقی می افتد و همچنین اگر رفتار نادرست انجام دهند چه پیامدهای منفی خواهد داشت. وقتی والدین از نظم و انضباط ملایم استفاده می کنند، سعی نمی کنند بچه ها را با اراده محض مجبور به انجام کاری کنند و از جنگ قدرت اجتناب می کنند.

 انضباط ملایم در کودکان از پیامدهای مثبت و منفی استفاده می کند

چگونه از تکنیک های انضباط ملایم در کودکان استفاده کنیم؟

انضباط ملایم را نباید با والدین سهل‌گیرانه اشتباه گرفت. در عوض، والدین پیامدهای موثری ارائه می دهند. اما توجه به این نکته مهم است که هر پیامد هدف خاصی را دنبال می کند. عواقب فقط به این دلیل که والدین ناراحت یا ناامید هستند داده نمی شود. در عوض، هر اقدام انضباطی به عنوان فرصتی برای کودک برای یادگیری عمل می کند.

در مورد کودکان نوپا و کوچکتر، تغییر جهت یک تکنیک متداول انضباطی است. ممکن است والدین به جای فریاد زدن یا فرستادن کودک به اتاقش به خاطر لمس مکرر چیزی که خطرناک است، او را درگیر یک فعالیت جدید کنند تا این رفتار را متوقف کند. پیامدهای منطقی و پیامدهای طبیعی اغلب برای جلوگیری از تکرار رفتار منفی استفاده می شود.

منابع
وبسایت verywellfamily

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا