چگونه آسیب های نژادی را بشناسیم و با آن کنار بیاییم

آسیب های نژادی می تواند به کودکان در بزرگسالی آسیب بزند. در مقاله های قبل گفتیم که ترومای نژادی چگونه است و چه تاثیری بر افراد دارد. همان طور که می دانید در روان شناسی همه متخصصان قصد دارند راه هایی برای درمان مشکلات روانی افراد پیدا کنند. گاهی اوقات اما به علت شرایطی مثل اتفاقات ناگوار خانوادگی یا نژادی یک سری اختلالات قابل درمان نیستند یا به سختی درمان خواهند شد. روند درمان هر فرد بستگی به شخصیت و نوع رفتار او دارد. در دنیای روان شناسی تعاریف متفاوتی وجود دارد. برخی از این تعاریف را ممکن است بشانسید.

بحث تروما درمانی را در مقاله های قبل مورد بررسی قرار دادیم و تاثیرات آن را بر رفتار افراد توضیح دادیم. برخی هم برای شما تازگی دارند. یکی از مواردی که همیشه مورد بررسی قرار می گیرد بحث ضربه های جسمی است. در واقع این ضربه های جسمی به گونه ای است که باعث اختلالات روانی بسیاری می شود. یکی از این موارد تروما است. تروما یک نوع اختلال است که در افراد مختلف متفاوت است. علائم تروما می تواند شامل موارد و ویژگی های منحصر به فردی باشد. نحوه درمان آن اما می تواند به افراد کمک های بسیاری کند. در ادامه می خواهیم ببینیم که چگونه آسیب های نژادی را بشناسیم و با آن کنار بیاییم؟

اختلالات مختلف در کودکان و بزرگسالان و آسیب های نژادی

یک سری از اختلالات هم هستند که بیشتر برای کودکان یا به صورت اختصاصی برای بزرگسالان است. اختلالات در کودکان اگر به طور کامل درمان نشود می تواند به آینده کودک ضربه بزند و در واقع پیامد های آن افسردگی را به همراه داشته باشد. این بدان دلیلی است که کودک در دوران مدرسه احساس کند با بقیه فرق دارد و مورد تمسخر قرار می گیرد که این باعث آسیب روحی به او می شود. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چگونه آسیب های نژادی را بشناسیم و با آن کنار بیاییم، صحبت کنیم.

تاریخچه ترومای نژادی

اصطلاح “استرس آسیب زا مبتنی بر نژاد” برای اولین بار توسط رابرت تی کارتر در مقاله خود در سال 2007 با عنوان “نژادپرستی و آسیب روانی و عاطفی: شناخت و ارزیابی استرس تروماتیک مبتنی بر نژاد” استفاده شد. این اتفاق به نمایندگی مشاوره انجمن روانشناسی آمریکا منتشر شد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

پس از این که  اصطلاح استرس تروماتیک مبتنی بر نژاد به طور گسترده شناخته شد، در نهایت به جای ترومای نژادی مورد استفاده قرار گرفت.

علائم ترومای نژادی و آسیب های نژادی

بر کسی پوشیده نیست که نژادپرستی تأثیر بسیار منفی بر زندگی رنگین پوستان در جامعه ما داشته است و همچنان هم ادامه دارد. خواه این سوء مصرف مواد ناشی از نژادپرستی علیه بومیان آمریکا باشد، یا شیوه‌هایی که تبعیض بر دانشجویان دانشگاه تأثیر می‌گذارد.

چگونه آسیب های نژادی را بشناسیم و با آن کنار بیاییم؟

تروما به واکنش عاطفی به یک رویداد ناراحت کننده، مانند یک بلای طبیعی یا جنایت خشونت آمیز اشاره دارد. آسیب نژادی واکنشی است به تجربیات نژادپرستی، از جمله خشونت یا تحقیر. همچنین ممکن است بشنوید که از آن به عنوان تروما مبتنی بر نژاد یا استرس تروماتیک مبتنی بر نژاد یاد می شود.

انواع تروما و آسیب های نژادی

همه انواع تروما، از جمله آسیب های نژادی، می توانند در ایجاد اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)، یک وضعیت سلامت روان که با طیف وسیعی از اثرات ذهنی و جسمی مشخص می شود، کمک کنند. با توجه به اینکه نژادپرستی تا چه حد گسترده است، برای سیاه پوستان، بومیان و رنگین پوستان (BIPOC) تقریباً غیرممکن است که از آسیب های نژادی جلوگیری کنند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

در اینجا نگاهی دقیق‌تر به آسیب‌های نژادی و چگونگی یافتن حمایت مناسب از نظر فرهنگی داریم. آسیب های نژادی بر هر کسی که نژادپرستی را تجربه می کند تأثیر می گذارد. این تجربیات نباید مستقیم باشند. برای مثال، اگر سیاه‌پوست هستید، قرار گرفتن مکرر در معرض فیلم‌ها یا گزارش‌های کتبی از خشونت پلیس علیه سایر سیاه‌پوستان آسیب‌زا است.

تجربیات در این زمینه چگونه است؟

ممکن است خودتان این چیزها را تجربه نکرده باشید، اما تأثیر اطلاعات می تواند باعث ناراحتی قابل توجهی شود، به خصوص اگر شما را به یاد تجربیات قبلی نژادپرستی بیاندازد. آسیب های نژادی  همچنین می تواند بین نسلی باشد، به این معنی که می تواند چندین نسل را تحت تاثیر قرار دهد. ممکن است اجدادی نژادپرستی مداوم را تجربه کنند. به خصوص از طریق چیزهایی مانند نسل کشی، برده داری، یا اردوگاه های اسارت، ممکن است آسیب های نژادی را تجربه کنند.

چگونه آسیب های نژادی خود را نشان می دهد

تجارب آسیب زا واکنش مبارزه، فرار یا انجماد بدن شما را فعال می کند. باعث ترشح هورمون های استرس (کورتیزول و آدرنالین) می شود. این انتشار باعث ایجاد طیفی از تغییرات فیزیولوژیکی از جمله افزایش ضربان قلب و افزایش هوشیاری ذهنی می شود. این پاسخ استرس برای کمک به شما برای زنده ماندن از تهدیدات خطر با فرار، مقابله با یا مکث طراحی شده است. پس از پایان تجربه، بدن به تدریج به حالت معمول خود باز می گردد. اما با توجه به نژادپرستی گسترده، BIPOC اغلب مکرراً آسیب های نژادی را تجربه می کند، که می تواند منجر به ایجاد طیف وسیعی از علائم شود.

علائم در آسیب های نژادی

برخی از این علائم عبارتند از:

هوشیاری بیش از حد یا دلهره بیشتر

ممکن است به دنبال تجربیات نژادپرستی، ترس شدیدی از تعامل با افراد در محیط های خاص داشته باشید. اگر بعد از برخورد با مجریان قانون خشونت نژادپرستانه را تجربه کنید، ممکن است وقتی از کنار ماشین پلیس در خیابان می گذرید دچار تنش شوید.

اضطراب و افسردگی

با گذشت زمان، ممکن است علائم سلامت روانی را تجربه کنید که معمولاً با اضطراب یا افسردگی مرتبط است.

کابوس یا فلاش بک

وقتی چیزی شما را به یاد یک رویداد آسیب‌زای نژادپرستانه می‌اندازد (مثلاً پادکستی که یک جنایت نفرت مبتنی بر نژاد را با جزئیات توصیف می‌کند)، ممکن است کابوس‌های فلاش بک آن رویداد را ببینید.

افزایش مصرف مواد

برای برخی، استفاده فزاینده از مواد، از جمله الکل، می تواند راهی برای مقابله با ناراحتی ناشی از آسیب های نژادی باشد.

رفتار پرخاشگرانه تر

قرار گیری مداوم در معرض نژادپرستی می تواند باعث نگرانی شما در مورد امنیت خود شود. این  ممکن است منجر به افزایش پرخاشگری در تلاش برای محافظت بهتر از خود و عزیزانتان شود.

کاهش امید به آینده نگرانی های مزمن از آسیب دیدن توسط افراد و اعمال نژادپرستانه می تواند احساس امیدواری نسبت به آینده را هم برای خود و هم برای نزدیکانتان سخت کند.

اثرات بلند مدت

همه علائمی که در بالا مورد بحث قرار گرفت، می توانند تأثیری پایدار بر سلامت روان داشته باشند. استرس مداوم ناشی از تجربه آسیب های نژادی می تواند خطر ابتلا به مشکلات مزمن سلامتی را افزایش دهد. یک مطالعه در سال 2019 ارتباط بین قرار گرفتن در معرض تبعیض نژادی بیشتر و افزایش التهاب را نشان می دهد که می تواند خطر ابتلا به بیماری های مزمن را افزایش دهد. زنان آفریقایی-آمریکایی بالاترین بار آلوستاتیک را تحمل می کردند. نویسندگان مطالعه پیشنهاد می کنند که ممکن است به دلیل “خطر مضاعف” تحمل تبعیض نژادی و جنسیتی باشد.

راهبردهای مقابله ای

آسیب های نژادی می تواند بر کیفیت زندگی شما تأثیر بگذارد، بنابراین یافتن حمایت حرفه ای یک حرکت عاقلانه است (در بخش بعدی در مورد این موضوع بیشتر توضیح خواهیم داد). در این میان، راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید همین الان از خودتان حمایت کنید.

مراقبت از خود را تمرین کنید

اول از همه، تمرین خودمراقبتی کلیدی است. آسیب های نژادی می تواند بر سلامت روحی و جسمی شما تأثیر بگذارد، بنابراین مهم است که چیزهایی مانند خوردن منظم و استراحت کافی را در اولویت قرار دهید. همچنین این راه ممکن است ارزش بررسی برخی از مرزهای جدید در مورد مصرف رسانه های اجتماعی و اخبار را داشته باشد. زیرا هر دو می توانند منابع اطلاعات ناراحت کننده باشند.

فرصت‌هایی برای فعالیت را کشف کنید

برای برخی، ارتباط با دیگران در جامعه خود و درگیر شدن در اشکال مختلف فعالیت می تواند یک تجربه شفابخش باشد. یک منبع معتبر در سال 2019 در مجله American Psychologist به نکته ای اشاره می‌کند. این مطالعه به دنبال آسیب‌های روحی ناشی از اردوگاه‌های اسارت که در جنگ جهانی دوم استفاده می‌شد، برخی از آمریکایی‌های ژاپنی دریافتند که درخواست به رسمیت شناختن تخلف از سوی دولت ایالات متحده را قدرتمند می‌دانستند. علاوه بر ایجاد احساس عدالت و بسته بودن، به آنها این امکان را می‌دهد تا با اجتماع خود ارتباط برقرار کنند و با جشن گرفتن آداب و رسوم اجدادی ژاپنی، تعلق پیدا کنند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

شرکت در اعتراضات محلی یا جلسات اجتماعی می تواند راه خوبی برای شروع جلوگیری از آسیب های نژادی باشد.

با دیگران ارتباط برقرار کنید

اگر دیگران تجربیات شما از نژادپرستی و آسیب های ناشی از آن را کم اهمیت جلوه داده اند، ارتباط با افرادی در جامعه شما که موارد مشابهی را پشت سر گذاشته اند می تواند منبعی برای شفا باشد.

منابع
وبسایت healthline

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا