چهار راه برای مبارزه با خستگی شفقت

آیا تا به حال به این مطلب فکر کرده اید که خستگی دلسوزی چیست؟ بسیاری از مردم به دلیل نیازهای عاطفی زندگی روزمره دچار خستگی شفقت می شوند. تحقیقات نشان می دهد که خستگی از شفقت در حرفه‌ای که شغلشان مراقبت است، رایج است، اما هر کسی می تواند آن را تجربه کند. شما می توانید با تلاش فعالانه در مورد علل خستگی و بی علاقگی خود نسبت به دیگران همدلی را به دست آورید. دو غرق شده نمی توانند یکدیگر را نجات دهند. تنها کاری که می توانند انجام دهند این است که یکدیگر را به پایین بکشانند. در این مقاله از وب سایت مرکز مشاوره همکده می توانید با چهار راه برای مبارزه با خستگی شفقت آشنا شوید. مرکز مشاوره همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران و ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

همدلی و خستگی شفقت

چهار راه برای مبارزه با خستگی شفقت

گاهی اوقات، همدلی می تواند بسیار شبیه تلاش برای نجات کسی از غرق شدن باشد. این به عنوان یک اقدام مراقبتی فداکارانه آغاز می شود، اما اگر در این فرآیند رفاه خود را حفظ نکنید، می تواند عوارض خود را داشته باشد. به تدریج، همدلی که زمانی آزادانه از شما جاری می شد، هر بار که یکی از عزیزان مشکلات خود را در میان می گذاشت، به طور طبیعی از بین می رود و نبود آن ممکن است باعث شود شما احساس گناه، درماندگی و بی حسی کنید. این احساس خستگی شفقت نامیده می شود و می تواند هزینه مراقبت باشد.

وزن همدلی می تواند در طول زمان سنگین شود. این به‌عنوان پاسخی طبیعی و سبک به درد و رنج اطرافیان شما شروع می شود، اما تقاضا برای همدلی در نهایت می تواند طاقت‌فرسا شود و همراهی با آن دشوار باشد. نتیجه این وزن، خستگی شفقت است. خستگی شفقت را می توان به عنوان “وضعیت فرسودگی که وابسته به یک رابطه مراقبتی است” تعریف کرد که ناشی از فقدان مکانیسم های مقابله ای لازم برای مقابله با بی تفاوتی در حال رشد است. تغییر از ابراز همدلی معمولی به خستگی شفقت می تواند ناشی از ترکیب عوامل استرس‌زای زندگی باشد، یا به سادگی می تواند نتیجه احساس خستگی از تمایل به کمک به اطرافیان باشد. این نوعی فرسودگی هیجانی است و به دلیل تأثیرات شدیدی که می تواند بر توانایی پردازش احساسات داشته باشد، حتی در برخی تحقیقات «استرس آسیب ثانویه» نامیده می شود.

در نهایت، احساس همدلی بیش از حد می تواند منجر به احساس عدم وجود شود.

شایع ترین نشانه ها برای خستگی شفقت

اگر می‌دانید که در معرض خطر خستگی شفقت هستید، وقت گذاشتن برای یادگیری علائم و نشانه‌ها می‌تواند وسیله‌ای مفید برای پیشگیری باشد. این در حالی است که ما چهار راه برای مبارزه با خستگی شفقت را هم در ادامه برای شما بیان می کنیم. خستگی شفقت بیشتر از فرسودگی شغلی قابل درمان است، اما می تواند کمتر قابل پیش بینی باشد و ممکن است به طور ناگهانی یا بدون هشدار زیاد ظاهر شود، در حالی که فرسودگی شغلی معمولاً با گذشت زمان ایجاد می شود. شایع ترین علائم و نشانه های خستگی شفقت عبارتند از:

  • خستگی مزمن (عاطفی، فیزیکی یا هر دو)
  • کاهش احساس همدردی یا همدلی
  • ترس از کار کردن یا مراقبت از دیگری و در نتیجه احساس گناه
  • احساس تحریک پذیری، عصبانیت یا اضطراب
  • مسخ شخصیت
  • حساسیت مفرط یا عدم حساسیت کامل به مطالب احساسی
  • احساس نابرابری نسبت به رابطه درمانی
  • سردرد
  • مشکل خواب
  • کاهش وزن
  • اختلال در تصمیم گیری
  • مشکلات در روابط شخصی
  • تعادل ضعیف کار و زندگی
  • کاهش احساس رضایت شغلی

دانستن علائم و نشانه‌ها و ادامه بررسی با خودتان می‌تواند به شما در پیشگیری و مدیریت بهتر خستگی ناشی از شفقت کمک کند.

چهار راه برای مبارزه با خستگی شفقت

چهار راه برای مبارزه با خستگی شفقت

هنگامی که همدلی به خواسته های حرفه ای گره می خورد، خستگی از شفقت اغلب دیده می شود. بسیاری از ارائه‌دهندگان مراقبت های بهداشتی، مددکاران اجتماعی و سایر افرادی که از آنها خواسته می شود در یک محیط کاری همدلی نشان دهند، می توانند به سرعت از خواسته های عاطفی احساس خستگی کنند. دیگران ممکن است در زندگی شخصی خود متوجه آن شوند یا فقط نسبت به افراد خاصی احساس خستگی کنند. اگرچه ممکن است عمیقاً به کسی در زندگی خود اهمیت دهید که در حال تقلا است. اما اگر به طور نامحدود به حمایت شما تکیه کند، ممکن است احساس کنید که احساس همدردی ندارید. علت خستگی شفقت شما هرچه که باشد، اقداماتی وجود دارد که می توانید برای احیای مخزن همدلی خود بردارید و در عین حال بتوانید از اطرافیان خود حمایت کنید. چهار راه برای مبارزه با خستگی شفقت عبارتند از:

منبع همدلی خود را پیدا کنید

اغلب، افرادی که خستگی شفقت را تجربه می کنند، احساس می کنند که بیشتر از آنچه دریافت می کنند، حمایت می کنند. هنگامی که این مورد است، مهم است که به دنبال افرادی باشید که مراقبت و درک را به گونه ای که نیازهای شما را برآورده می کنند، ارائه دهند. تماس گرفتن با افرادی در زندگی که با شما همدلی می کنند می تواند به شما کمک کند از نظر عاطفی بیشتر در دسترس باشید.

تحقیقات زیادی وجود دارد (به عنوان مثال، گرینبرگ و همکاران، 2001) که همبستگی بین درمان و خودسازی فعال را توصیف می کند. نشان می دهد که چگونه داشتن فردی که به عنوان یک شنونده همدل عمل می کند، می تواند باتری احساسی شما را شارژ کند. باعث تغییر در ذهنیت شود. چه شنونده شما یک درمانگر دارای مجوز باشد یا یک دوست صمیمی، تکیه به حمایت آنها و ابراز قدردانی در مقابل ممکن است به کاهش اثر خستگی از شفقت کمک کند.

ارزیابی کنید که با چه کسی/چه چیزی همدلی می کنید

چهار راه برای مبارزه با خستگی شفقت

ارزیابی یکی از چهار راه برای مبارزه با خستگی شفقت است. خستگی شفقت نیز می تواند ناشی از عدم اولویت بندی عاطفی باشد. ارزیابی افراد و موقعیت هایی که همدلی شما را برمی انگیزد ممکن است شما را به این درک برساند که بیشتر انرژی عاطفی شما صرف موضوعات ناشایست می شود. اگر احساس می کنید که از نظر عاطفی توسط فردی که دائماً به دنبال تأیید یا حمایت شماست خرج می شود، ممکن است بخواهید از خود بپرسید که آیا این شخص به اندازه‌ای در زندگی شما مهم است که ارزش اختصاص چنین منابع عاطفی ارزشمندی را داشته باشد.

علاوه بر این، اگر به نظر می رسد که این شخص به طور فعال از همدلی شما برای حمایت برای رشد استفاده نمی کند یا از آن برای تأیید رفتارهای مشکل‌ساز استفاده می کند، باید در نظر داشته باشید که آیا فرد سزاوار چنین بخش بزرگی از شفقت شماست. به طور مشابه، اگر موقعیتی در اخبار یا شرایط دیگر باعث ناراحتی شدید شما به دلیل همدلی با افراد آسیب دیده از خود بپرسید، بخش هایی از مشکل را که می توانید کنترل کنید چیست؟ این که آیا ارزش دارد خودتان را خسته کنید. اگر باعث می شود احساس درماندگی کنید، ممکن است نشانه آن باشد که بیش از حد برای چیزی خارج از کنترل خود همدلی می کنید.

به یاد داشته باشید که شما مسئول رفع مشکلات همه نیستید

چهار راه برای مبارزه با خستگی شفقت

ما در این بخش سومین بخش از چهار راه برای مبارزه با خستگی شفقت را بیان می کنیم. همدلی به شما این امکان را می دهد که درک کنید که یک فرد ممکن است در موقعیت فعلی خود چه احساسی داشته باشد. اما ممکن است با تلاش برای تصمیم گیری در مورد اینکه چگونه به جای او چگونه پیش می روید، قدمی بیش از حد برداشته باشید. اگر خود را بیش از حد خسته می بینید که نمی توانید با دوست مبارز خود همدردی کنید، ممکن است به این دلیل باشد که غریزه شما فراتر از شفقت و جستجوی راه حل از طرف اوست. این همدلی را بسیار دشوار می کند.

اگر زمانی که یکی از عزیزان به شما اعتماد می کند، اینگونه فکر می کنید، به یاد داشته باشید که بسیاری از مردم به سادگی از شانه ای برای گریه کردن قدردانی می کنند. اغلب، مردم فقط برای یک شنونده فعال ارزش قائل هستند که می توانند به او گوش دهند. حتی در این فرآیند به دنبال کمک یا پیشنهاد نیستند. تغییر چارچوب دیدگاه خود با در نظر گرفتن همدلی خود به عنوان نوعی گوش دادن فعال به جای راهنمایی ممکن است برخی از بی تفاوتی را که هنگام درخواست برای ابراز همدردی احساس می کنید، کاهش دهد. به احتمال زیاد، توجه شما به تنهایی قدردانی خواهد شد.

به مرزهای خود احترام بگذارید

احترام به مرزها یکی از چهار راه برای مبارزه با خستگی شفقت است. مطلبی که در موارد دیگر روانی مانند افسردگی و اضطراب هم تاثیر بسیار زیادی دارد. به راحتی می توان احساس کرد که تعیین مرزهای شخصی خودخواهانه است. با این حال، مرزها برای حفظ رفاه شما ضروری است. اگر کسی بدون احترام به رفاه شما خواستار همدلی شماست یا علیرغم حمایت شما به مبارزه ادامه می دهد، ممکن است زمان آن رسیده باشد که عقب نشینی کنید و دوباره ارزیابی کنید. علی‌رغم بهترین نیت هایتان، ممکن است همچنان احساس خستگی از دلسوزی داشته باشید، بنابراین به مرزهای خود احترام بگذارید و خود را از این موقعیت دور کنید. پیشنهاد به آن فرد که به دنبال کمک حرفه ای باشد ممکن است بهترین گزینه برای شما و آنها باشد.

داشتن همدلی با خود اولین قدم برای بازیابی همدلی با دیگران است. اگر علائم خستگی شفقت را نادیده بگیرید، در حالی که توانایی خود را برای کمک به اطرافیان خود محدود می کنید، خود را تخلیه می کنید. مراقبت از سلامت عاطفی خود می تواند به حفظ خود و دیگران کمک کند.

 

 

منابع
psychologytoday

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا