چند نکته برای مقابله با خجالت

هر چقدر هم که در زندگی مان آدمی مغرور یا قدرتمند باشیم گاهی اوقات احساس خجالت کرده ایم. خجالت کشیدن اصلا احساس بدی نیست. اما اگر ما بخواهیم در زمینه حق و حقوق خودمان خجالت زده باشیم آسیب هایی خواهیم دید. رفتار ها همان طور که قبلاً گفتیم انواع مختلفی دارند. انواع رفتار ها می تواند در افراد مختلف ایجاد شود.

برای مثال وقتی که یک فرد در هنگام عصبانیت یا هنگام تماشای مسابقه فوتبال واکنش های از خود نشان می دهد نمی توان گفت این واکنش برای رفتار همیشگی او است. گزینه دیگری که باید بدانید این است که رفتار ها ممکن است در هر شخصی به نوع های مختلفی بروز دهد. رفتار های خجالتی یکی از رفتار هایی است که موضوع امروز ما نیز هست. این رفتار ممکن است در هر فردی به وجود بیاید. در ادامه می خواهیم ببینیم که چند نکته برای مقابله با خجالت چگونه است؟

این که بگوییم فرد چه نوع رفتاری را در چه لحظه ای انجام خواهد داد غیر قابل پیش بینی و درست نیست. نحوه مدیریت رفتار ها باید زیر نظر روان شناس و مشاور باشد. وقتی یک مشاور با شخص مورد نظر صحبت می کند رفتار های او را تشخیص می دهد. تشخیص رفتار باعث می شود که مشاور بداند چه کاری انجام دهد تا فرد بتواند رفتار خود را مدیریت کند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چند نکته برای مقابله با خجالت با شما صحبت کنیم.

احساس خجالت چیزی است که هیچ کس واقعاً آن را دوست ندارد

چند نکته برای مقابله با خجالت

احساس خجالت چیزی است که هیچ کس واقعاً آن را دوست ندارد. قرار گرفتن در موقعیتی که در آن خجالت می‌کشید ممکن است ناخوشایند باشد. به طور کلی این چیزی است که اکثر مردم می‌خواهند از آن اجتناب کنند. حتی افراد دارای اعتماد به نفس نیز هر از گاهی احساس خجالت می کنند. این بدان معناست که خجالت یک چیز نسبتاً عادی است و نباید فکر کنید که احساس خجالت در موقعیت‌های خاص شما را غیرعادی می‌کند. با این حال، برخی از افراد هستند که برای گذر از لحظات شرم آور سخت تر از دیگران هستند. برخی نگران موقعیت‌های شرم‌آور هستند و در کنار آمدن با احساس خجالت مشکل دارند. ممکن است به نکاتی برای بهتر کردن اوضاع نیاز داشته باشید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

به نکات زیر برای مقابله با خجالت توجه کنید. این باید به شما کمک کند تا با موقعیت های شرم آور به روشی طبیعی کنار بیایید. شما می توانید از خجالت عبور کنید بدون این که تأثیر منفی اساسی بر زندگی شما بگذارد. شما فقط باید بدانید که چگونه به موقعیت نزدیک شوید.  و چگونه از بازگشت به لحظات گذشته در ذهن خود دست بردارید. امیدواریم این چند نکته به شما این امکان را بدهد که با خجالت به طور موثر کنار بیایید. همچنین نگرانی کمتری در مورد پیشرفت چیزها داشته باشید.

درک کنید که شرمساری ها در گذشته هستند

وقتی یاد می گیرید با خجالت کنار بیایید، اولین چیزی که به شما کمک می کند این است که بدانید لحظات شرم آور در گذشته هستند. این موارد قبلاً رخ داده اند و شما نمی توانید کاری برای تغییر آن ها انجام دهید. شاید گذر از آن لحظات سخت بوده باشد، اما شما در زمان حال باید رفتار خود را تغییر دهید و بدانید که گذشته فراموش شده است. چیزی که در گذشته اتفاق افتاده است نمی تواند به شما آسیب برساند و نیازی نیست که شما را مشخص کند. بهترین کار برای شما این است که گذشته را رها کنید تا بتوانید ادامه دهید و از آینده لذت ببرید. گفتن این موضوع برای برخی افراد آسان تر از انجام آن خواهد بود. اما اگر تلاش کنید می توانید زندگی در گذشته و تمرکز بر لحظات شرم آور را متوقف کنید.

بدانید که نیازی به عذرخواهی برای احساس خجالت ندارید

این اتفاقات شرم آور که برای شما رخ داده ممکن است باعث شود شما احساس شرمندگی کنید. برخی از افراد وقتی خجالت می کشند احساس شرمندگی عمیقی می کنند و این می تواند اوضاع را بدتر کند. حتی ممکن است احساس کنید که نیاز به عذرخواهی دارید زیرا احساس خجالت می کنید، اما این در واقع ضروری نیست. دلیلی برای عذرخواهی برای احساس خجالت وجود ندارد و این معمولا یک پاسخ طبیعی به چیزهای خاصی است.

به عنوان مثال، اگر کسی جلوی گروهی از مردم زمین بخورد، جلوی مردم کمی خجالت می‌کشد. این چیزها برای همه اتفاق می افتد و شما با واکنش شرم آور به این اتفاقات هیچ اشتباهی انجام ندادید.

با کسی در مورد احساس خود صحبت کنید

چند نکته برای مقابله با خجالت

مقابله با خجالت در واقع به این است که بفهمید چگونه به حالت عادی برگردید. شما می خواهید احساس عادی و راحتی داشته باشید. بنابراین منطقی است که با افرادی صحبت کنید که به شما احساس امنیت می دهند. فرض کنید با احساس خجالت دست و پنجه نرم می کنید. باید سعی کنید با افرادی که بسیار به آن ها اعتماد دارید و به آن ها احترام می گذارید صحبت کنید. به آن ها بگویید که چه احساسی دارید و اگر از انجام آن راحت هستید به آن ها بگویید چه اتفاقی افتاده است. احتمالاً متوجه خواهید شد که این افراد همه چیز را در چشم انداز قرار می دهند و شما احساس بسیار بهتری خواهید داشت.

برای شما آسان تر خواهد بود که ببینید مردم شما را به خاطر گذراندن این لحظه شرم آور قضاوت نمی کنند. این خجالت فقط در ذهن شما زندگی می کند. وجود یک سیستم پشتیبانی قوی باید مقابله با خجالت را بسیار ساده تر از آن چه در غیر این صورت بود، کند.

یاد بگیرید در موقعیت های مختلف بخندید

هنگامی که با شرایط احساس راحتی کردید، ممکن است به موقعیت هایی که در گذشته شما را شرمنده کرده بخندید. البته این ممکن است به میزان خجالتی که تجربه کرده اید بستگی داشته باشد. غلبه بر خجالت ممکن است سخت تر باشد. این می تواند شامل چیزی باشد که واقعاً آسیب زا یا تهاجمی است. با این حال، لحظات شرم آور عادی ممکن است به چیزهایی تبدیل شوند که در نهایت می توانید از آن ها شانه خالی کنید و بخندید. وقتی از دید درست به اتفاقات زندگی فکر می کنید، ممکن است بتوانید به خاطر ارتکاب یک اشتباه احمقانه بخندید.

درک کنید که ترسیدن خوب است

ترس چیزی است که می تواند بعد از تجربه یک موقعیت شرم آور شما را از حرکت به جلو باز دارد. اگر در اولین باری که یک لحظه صمیمی با کسی دارید اتفاق خجالت‌آوری بیفتد، آن وقت برای مدتی با شما همراه خواهد بود. طبیعی است که از چنین چیزهایی بیشتر احساس خجالت کنید و برخی از افراد ممکن است از تجربه دوباره همان خجالت بترسند. احساسی که دارید تا حدودی طبیعی است و ترس شما از یک مکان صادقانه می آید. با این حال، این بدان معنا نیست که باید اجازه دهید ترستان بر شما غلبه کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

چند نکته برای مقابله با خجالت

اگر با ترس‌های خود روبرو نشوید، برای مدت طولانی در رکود ذهنی گیر خواهید کرد. شما احساس نمی کنید که می توانید کارهای خاصی را انجام دهید زیرا می ترسید. همه ترس هایی دارند و ترس از موقعیت های شرم آور شما را عجیب نمی کند. اگر در مواجهه با خجالت سختی می گذرانید، همیشه می توانید برای مقابله با این ترس کمک بگیرید. این در واقع به قدرت نیاز دارد تا بپذیریم که چیزی اشتباه است و برای بهتر شدن قدم برداریم. به خودتان ایمان داشته باشید و بدانید که همه ما کامل نیستیم.

درک کنید که هیچ چیزی در دنیا کامل نیست

برخی از افراد شرمساری را تجربه می کنند. زیرا نمی توانند استانداردهایی را که برای خود تعیین کرده بودند، رعایت کنند. ممکن است عدم موفقیت در زندگی خجالت آور باشد،  اما این بدان معنا نیست که به خاطر شکست باید ناامید شوید. درس گرفتن از شکست‌هایتان این پتانسیل را دارد که شما را به سمت ارتفاعات بالاتری از موفقیت سوق دهد. بسیاری از مردم گفته‌اند که شما از شکست‌ها بیشتر از موفقیت ها یاد می‌گیرید. با دانستن این موضوع، ممکن است از شرمساری های گذشته به عنوان راهی برای رسیدن به موفقیت بیشتر استفاده کنید. شما برای این که بتوانید با احساس خجالت خود کنار بیایید می توانید از روان شناسان و مشاوران متخصص کمک بگیرید.

نکته

چند نکته برای مقابله با خجالت

همچنین درست است که شما می توانید از تلاش برای کمال گرا بودن دست بردارید زیرا کمال دست نیافتنی است. شما باید بپذیرید که انسانی هستید و اشتباه می کنید و گاهی اوقات کارهای ناخوشایند انجام می دهید. ممکن است احساس کنید که شما تنها کسی هستید که گاهی خجالت می‌کشید، اما این درست نیست. بسیاری از افراد در حال حاضر شرایط مشابهی را تجربه می کنند و آن ها نیز همان شک و تردیدهایی را دارند که شما دارید.

هیچ چیز قرار نیست کاملاً بی نقص باشد و شما لحظات شرم آور را در زندگی خواهید داشت. شما می توانید از آن لحظه ها عبور کنید اگر بخواهید نقص ها و همه چیز را بپذیرید.

منابع
وبسایت betterhelp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا