چند نشانه که سلامت روانی خانواده خود را نادیده می‌گیرید

سلامت روانی خانواده اهمیت بسیار زیادی دارد. شاید فکر کنید که نشانه های سلامت روانی فقط بحث مالیاتی اعضای خانواده است. یا این که اگر هر روز به کودک خود ابراز علاقه کنید نشانه سلامت روان است. خیلی از اوقات ما خانواده هایی را می بینیم که به فرزندان خود تندخویی می کنند. در واقع آن ها این عقیده را دارند که با تنبیه بدنی باید فرزندان خود را تربیت کنند. اما متاسفانه این فرآیند باعث آسیب به سلامت روان کودکان می شود. گاهی اوقات ما خیلی از افراد را در جامعه می بینیم که حتی در بهترین شرایط هم ناامید هستند.

این موارد می تواند به علت فشار های زیادی در کودکی باشد. پزشکان و روان شناسان می گویند که دوران کودکی بسیار مهم و حیاتی است. متاسفانه خیلی از افراد و پدر مادران به این دوره اهمیتی نمی دهند. کوچک ترین حرکت یا رفتار اشتباهی می تواند آینده کودک را دچار مشکل کند. یکی از رفتارهایی که در آینده کودک بسیار تاثیر گذار است نظم و انضباط سخت توسط والدین است. رفتار های سرسختانه در خانواده بسیار عالی است اما تا حد تعادل خودش. در ادامه می خواهیم ببینیم که چند نشانه که سلامت روانی خانواده خود را نادیده می‌گیرید

رفتار در خانواده و سلامت روانی خانواده

این رفتار ممکن است در هر فردی به وجود بیاید. این که بگوییم فرد چه نوع رفتاری را در چه لحظه ای انجام خواهد داد غیر قابل پیش بینی و درست نیست. وقتی یک مشاور با شخص مورد نظر صحبت می کند رفتار های او را تشخیص می دهد. تشخیص رفتار باعث می شود که مشاور بداند چه کاری انجام دهد تا فرد بتواند رفتار خود را مدیریت کند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چند نشانه که سلامت روانی خانواده خود را نادیده می‌گیرید، صحبت کنیم.

نظرات پزشکی در مورد سلامت روانی خانواده

گروه های پزشکی پیشرو در زمینه سلامت روانی خانواده و نوجوانان وضعیت اورژانسی اعلام کرده اند. بیش از 140000 کودک در سراسر کشور های مختلف یکی از والدین یا مراقب خود را به دلیل کووید-19 از دست داده اند که می تواند برای سلامت روان آن ها مخرب باشد. کارشناسان از دولت می خواهند که بودجه مراقبت های بهداشت روانی کودکان را افزایش دهد.  و برنامه هایی را با هدف کاهش خودکشی جوانان تقویت کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

کووید-۱۹ ممکن است تأثیر زیادی بر سلامت جسمانی کودکان نداشته باشد، اما اثرات موج‌دار آن بر سلامت عاطفی آن‌ها آسیب وارد کرده است. به همین دلیل است که گروه‌های پزشکی پیشرو اخیراً وضعیت اضطراری ملی در سلامت روان کودکان و نوجوانان اعلام کردند.

بیانیه مشترک آکادمی اطفال، آکادمی روانپزشکی کودکان و نوجوانان، و انجمن بیمارستان کودکان اشاره می کند که سلامت روانی کودکان در دهه گذشته بدتر شده است. خودکشی دومین عامل مرگ و میر در بین افراد 10 تا 24 ساله است

استرس ناشی از بیماری همه گیری و سلامت روانی خانواده

اما با ادامه استرس ناشی از بیماری همه گیر به تشدید این مشکلات،  کارشناسان می گویند سلامت روان کودکان اکنون در بحران است. استرس همه گیری به کودکان آسیب می رساند. وقتی آمار را مشاهده می کنید، به راحتی می توانید متوجه شوید که چرا کارشناسان زنگ خطر را در مورد بدتر شدن وضعیت سلامت روان کودکان به صدا در می آورند.

نزدیک به یک سوم والدین می گویند که فرزندشان در حال حاضر از سلامت روانی یا عاطفی بدتری نسبت به قبل از همه گیری برخوردار است. اضطراب و افسردگی در میان جوانان در سراسر جهان میزان پیش از همه گیری آن ها را دو برابر کرده است. برخی کشورها در اوایل همه گیری، در مقایسه با سال 2019، جهش چشمگیر 51 درصدی را تجربه کرده اند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

کارشناسان می گویند که تغییرات گسترده سلامت روانی خانواده در طول همه گیری برای کودکان بسیار استرس زا بوده است. «در طول همه‌گیری، کودکان با چالش‌های زیادی مواجه شده‌اند. در بهترین شرایط، جوانان درجاتی از انزوا و اختلال در یادگیری را تجربه کرده‌اند.  سارا ادواردز، استادیار و مدیر پزشکی بخش روانپزشکی کودکان و نوجوانان در بیمارستان کودکان دانشگاه مریلند می‌گوید: نوجوانان به‌ویژه با اختلال در روال‌های روزمره و عدم تعامل اجتماعی با همسالان دست و پنجه نرم کرده‌اند.

نظریات درباره سلامت روانی خانواده

«نوجوانان وظیفه رشدی دارند که از والدین خود جدا شوند و مستقل تر شوند. آن ها قرار است در حال ایجاد روابط خارج از خانواده خود باشند و بیماری همه گیری در این امر دخالت کرده است. یکی دیگر از عوامل بدتر شدن سلامت روان کودکان، استرسی است که والدین و مراقبان آن ها در طول این بیماری همه گیری تجربه کرده اند.

ایلان شاپیرو، MD، FAAP، مدیر پزشکی آموزش بهداشت و سلامت در خدمات بهداشتی AltaMed خاطرنشان می کند که تماشای “مرگ افراد به علت وجود بیماری COVID-19 آسیب های زیادی به کودکان می رساند” یا ضربه عاطفی بزرگی برای یک جوان است. او توضیح می‌دهد: «مشاهده این‌که چقدر نگران مسائل مالی هستند، از بین رفتن آن ها و تجربه گرسنگی به دلیل از دست دادن شغل، ویرانگر است.

مرگ والدین و مراقبان چه تاثیری بر سلامت روانی خانواده دارد؟

افزایش نرخ کودکانی که با یتیمی مواجه می شوند، بحران سلامت روان جوانان را بیشتر می کند. بیش از 140000 کودک بین 1 آوریل 2020 تا 30 ژوئن 2021 مرگ والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ را تجربه کردند.

چند نشانه که سلامت روانی خانواده خود را نادیده می‌گیرید

آیا بدون اینکه متوجه شوید سلامت روانی خانواده خود را نادیده می گیرید؟ کسب زمانی برای مراقبت از سلامتی خود با برنامه شلوغی که ممکن است در زندگی روزمره داشته باشید می تواند چالش برانگیز باشد. حتی اگر مراقب موارد حیاتی خود باشید، این احتمال وجود دارد که فقط به دنبال علائم مهم یا شدیدی باشید که ممکن است مشکلی وجود نداشته باشد. متأسفانه، بسیاری از مشکلات مربوط به سلامت روانی خانواده با ظریف ترین و نامشخص ترین علائم شروع می شود. تشخیص این مشکلات از همان ابتدا می تواند به جلوگیری از تبدیل شدن آن‌ها به مسائل مهمتر در آینده کمک کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

برای بسیاری از این مشکلات، زمانی که آن‌ها به یک حالت آشکار افزایش پیدا می کنند، می توانند بسیار خطرناک تر شوند. بنابراین، آن‌ها خطر بیشتری را برای شما ایجاد می کنند. در ادامه می خواهیم ببینیم که چگونه شما سلامت روانی خانواده خود را نادیده می گیرید.

خستگی مداوم

به گفته مارتین جی بلوم، متخصص طب عملکردی و متخصص قلب، خواب‌آلودگی مداوم می‌تواند نشانه روشنی باشد که مشکلی در سلامت شما وجود دارد. باقی مشکلات شامل:

انتخاب سبک زندگی ضعیف

بر اساس تحقیقات، تصمیمات فردی، مانند انتخاب غذای ضعیف یا ورزش ناکافی، می تواند اثرات نامطلوبی بر توانایی خواب داشته باشد.

خواب ناکافی

اگر به اندازه کافی نمی خوابید، منطقی است که تقریباً همیشه احساس خستگی کنید. این سستی می تواند به دلیل عادت های شبانه مانند مصرف غذا یا نوشیدن خیلی دیر موقع باشد. همچنین می‌تواند به این دلیل باشد که زمان‌های خواب و بیداری ناهماهنگی دارید. این می‌تواند منجر به اختلال در ریتم شبانه‌روزی شما شود و باعث کاهش سلامت روانی خانواده شود.

سلامت روان ضعیف

حتی اگر تمام قوانین کتاب درسی در مورد سلامت و خواب را رعایت کنید، سلامت روانی ضعیف می تواند باعث شود که حتی پس از یک خواب کامل شبانه احساس خستگی کنید. علاوه بر این، بسیاری از اختلالات روانی با بی خوابی همراه است. اگر احساس می کنید ممکن است این مشکل برای شما باشد، مطمئن شوید که با یک متخصص بهداشت روان مرتبط صحبت می کنید.

اختلالات خواب

اگر احساس می‌کنید ساعت‌های لازم را می‌خوابید و سبک زندگی نسبتاً سالمی دارید، این احتمال وجود دارد که یک مشکل جدی‌تر مقصر باشد. طبق مطالعات، آپنه خواب و سایر اختلالات می توانند کیفیت خواب را از بین ببرند و منجر به خستگی و خستگی شوند.

آکنه و مشکلات سلامت روانی خانواده

آکنه، در بیشتر موارد، هورمونی یا ژنتیکی است. این وضعیت به این معنی است که مرحله چرخه قاعدگی، سن شما یا سابقه آکنه در خانواده شما احتمالاً عاملی در تعیین علت آکنه است. با این حال، مدیر تحقیقات زیبایی و بالینی درماتولوژی در بیمارستان Mount Sinai، Joshua Zeichner، می گوید که برخی عوامل دیگر نیز می توانند باعث مشکلات پوستی شوند. در این‌جا چند نمونه آورده شده است:

کم آبی بدن

پوست چرب معمولا باعث ایجاد جوش می شود. اما به گفته دکتر فرانچسکا فوسکو، پوست خشک نیز می تواند برای شما مضر باشد. ترک‌های کوچک در پوست خشک می‌تواند به باکتری‌ها و ذرات کثیفی اجازه دهد تا راه خود را پیدا کنند و باعث آکنه شوند. کمبود آب کافی یکی از علل شایع خشکی پوست است. از آن جایی که حتی کم آبی بدن می تواند به بدن شما آسیب برساند، نشانه مستقیمی است که نیاز به نوشیدن آب بیشتری دارید.

فشار و استرس در سلامت روانی خانواده

ریچارد فرند، مدیر و نویسنده انجمن پوست یاردلی، دکتر ریچارد فرند، می گوید که استرس به خودی خود لزوماً برای اینکه شما را از یک چهره شفاف به حالت نامتعادل برسید کافی است. اما استرس می تواند باعث افزایش هورمون کورتیزول شود و همچنین منجر به ترشح مواد شیمیایی التهابی شود. این مسائل در کنار هم باعث التهاب می شود و می تواند محرکی برای آسیب های صورت باشد. حتی استرس مثبت هم می تواند این کار را انجام دهد. رژیم غذایی بد

یک رژیم غذایی نامناسب می تواند منجر به بیماری التهابی شود و التهاب عامل محرک آکنه است. بسیاری از غذاها از جمله کربوهیدرات های سفید، غذاهای چرب و مواد قندی ارتباط بدی با محرک های آکنه دارند. متخصص پوست MDacne، Yoram Harth، اضافه می کند که محصولات لبنی، به ویژه آنهایی که حاوی قند بیشتر یا هورمون های معادل پروژسترون بیشتری هستند، خطرناک هستند. آن ها می توانند رشد انسولین مانند را تا حدی بدتر کنند که باعث تحریک آکنه شود.

استرس شدید

نادیده گرفتن سلامت روانی خانواده می تواند باعث شود که تاثیر استرس را در زندگی خود احساس کنید. ما به طور خلاصه در مورد این که چگونه استرس می‌تواند باعث آکنه شود صحبت کرده‌ایم، اما آیا می‌دانستید که استرس خود می‌تواند نشانه‌ای از نادیده گرفتن سلامتی شما باشد؟ سطوح شدید، ثابت یا مزمن استرس همگی می توانند به برخی عدم تعادل هورمونی جدی در بدن اشاره کنند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

کورتیزول یک هورمون است که توسط غدد فوق کلیوی ترشح می شود. آن‌ها معمولا “هورمون استرس” نامیده می شوند زیرا زمانی که استرس را تجربه می کنید ترشح می شوند. در اصل، آن‌ها واکنش جنگ یا گریز را در شما ایجاد می کنند. در مقادیر کم، این کاملاً خوب است و شاید حتی سالم باشد. تمامی این مسائل می تواند اعضای خانواده را در هر سنی تحت فشار قرار دهد. حال شما فرض کنید که فرزندتان بیرون از خانواده هم دچار مشکلاتی باشد. این اتفاقات برای تو مانند یک بمب ناامیدی است.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا