چند رفتاری که افراد هوشیار در رابطه خود نشان می دهند

افراد هوشیار در رابطه کمتر دچار مشکلاتی که دیگر زوجین در رابطه خود دارند می شوند. آن‌ها حمایت بیشتری از یکدیگر انجام می دهند. حس های عاطفی باعث ایجاد روابط بهتر در بین دو نفر می شود. شوک های روانی مختلفی در دنیای روان شناسی وجود دارد. برخی از این شوک ها مثل شوک عاطفی می تواند آسیب زا باشد.

همان طور که می دانید آزار عاطفی در دوران کودکی باعث ایجاد اختلالات روانی می شود. طوری که حتی این شخص خصوصا اگر زن باید در آینده و در ازدواج خودش دچار مشکلاتی خواهند شد. نحوه درمان  آزار عاطفی در دوران کودکی نیز متفاوت است. گاهی اوقات ژنتیک خانوادگی می تواند این مشکل به به وجود بیاورد. اما موضوع مهم این است که این گونه افراد چه فشار های روانی را در جوامع متحمل می شوند. روان شناسان نظریه های مختلفی برای برخورد با این گونه افراد ارائه داده اند. یکی از مواردی که در دنیای امروز مورد بحث است مشکلات عاطفی است.

افراد هوشیار در رابطه – اختلالات روانی

در این زمینه به خصوص باید در نظر داشت که با یک نوع از یک فرایند نمی توان گفت که شما دارای آن مشکل هستید. یکی از نکاتی که همه باید بدانند این است که با استفاده از یک یا دو مورد نمی توان تایید کرد که اختلالاتی وجود دارد یا خیر. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چند رفتاری که افراد هوشیار در رابطه خود نشان می دهند، صحبت کنیم.

هوش هیجانی و افراد هوشیار در رابطه

هوش هیجانی ویژگی است که به افراد اجازه می دهد احساسات خود را درک، پردازش و مدیریت کنند. این رفتار شهودی به درک احساسات دیگران نیز گسترش می یابد. به افراد باهوش عاطفی این امکان را می دهد که با کسانی که در موقعیت های مختلف قرار دارند همدلی کنند. بسیاری از مردم برای این مهارت ارزش زیادی قائل هستند. زیرا باعث ایجاد روابط بهتر، عزت نفس و سلامتی می شود. اگر شما هم عاشق این ویژگی هستید، ممکن است بخواهید هوش هیجانی خود را افزایش دهید. برای شروع، چرا برخی از عادات کسانی را که تحسین می کنید، تقلید نمی کنید؟ در اینجا چند عادت افراد باهوش عاطفی وجود دارد که هرگز نباید نادیده گرفته شوند.

افراد هوشیار در رابطه از احساسات دشوار فرار نمی کنند

بسیاری از مردم توسط احساسات پیچیده و چالش برانگیز می ترسند. احساس تمایل به فرار از آن ها غیرعادی نیست. اما افراد باهوش عاطفی در برابر این خواسته مقاومت می کنند زیرا:

  • مغز از نحوه برخورد شما با موقعیت های مختلف یاد می گیرد. اگر از احساسات خود فرار کنید، مغز شما یاد می گیرد که چرخه اجتناب را ادامه دهد.
  • فرار از احساسات به مغز شما می گوید که احساسات خطرناک هستند. شما شروع به ایجاد احساسات پیچیده در مورد احساسات پیچیده خواهید کرد، و مقابله با آن حتی سخت تر است!
  • اجتناب از احساسات نوعی سرکوب است. بر اساس مطالعات، سرکوب احساسات سلامت جسمی و روانی را بدتر می کند و در عین حال احساسات را قوی تر می کند.
  • هرچه بیشتر از احساسات دشوار اجتناب کنید، بیشتر در ناخودآگاه شما دفن می شوند. و رفتار شما را به گونه ای دیکته می کنند که تشخیص آن دشوار است.
  • احساسات بد بیانگر واقعیت های وحشتناک نیستند. پردازش احساسات امکان رویکرد واقع بینانه تری را به این احساسات دشوار می دهد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

افراد هوشیار در رابطه یاد می گیرند که احساسات خود را بپذیرند. آن ها از احساسات پیچیده اجتناب نمی کنند. زیرا می خواهند مغزشان از ابراز و تجربه آن ها احساس امنیت کند. احساسات منفی کوتاه مدت باعث ارتقای سلامت، یادگیری و پذیرش در دراز مدت می شود.

آن ها به فرضیات نمی کنند یا به نتیجه گیری نمی پردازند

انسان ها اغلب بسیار بی حوصله هستند. ما می خواهیم اطلاعات را به سرعت و به طور مداوم به سرعت پر کنیم. به این ترتیب، ما عجله داریم تا فرضیاتی را کامل کنیم. بدتر از آن، روشی که ما شکاف‌ها را با فرضیات پر می‌کنیم، اغلب توسط مسائل شخصی متعدد تقویت می‌شود. آیا تا به حال متوجه شده اید که نتیجه گیری هایی که به آن‌ها جهش کرده اید، هر زمان که سریع نتیجه گیری کنید، هرگز مثبت نیستند؟ این به این دلیل است که این “پرش” ناشی از ناامنی ها، ترس ها، تعصبات و سایر فرضیات غیر منطقی است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

به همین دلیل است که افراد باهوش عاطفی فرضیات نمی‌کنند یا زود نتیجه نمی‌گیرند. افراد هوشیار در رابطه سعی می کنند برازنده باشند، چیزها را با حسن نیت درک کنند و در جمع آوری اطلاعات صبور باشند. آن ها نمی خواهند با حقایق تحریف شده برخورد کنند. آن ها حقیقت را می خواهند. این در درجه اول به این دلیل است که:

مفروضات تحریف شده می توانند به یک پیشگویی خود تحقق بخش تبدیل شوند. هر چه بیشتر از چیزی بترسی، بیشتر تشویق به وقوع آن می‌شوی.

واکنش عاطفی به طور مداوم وضعیت را بدتر می کند، حتی اگر وضعیت بدی باشد، برای شروع. اگر چیزها به همان اندازه بد هستند که در ابتدا در ظاهر ظاهر می شوند، برای مدیریت آنها به سطح سر خود نیاز دارید.

نکته

اعمال بسیاری از افراد دیگر مستقیماً با شما ارتباطی ندارد و در عوض نشانه ای از فرافکنی آنهاست. به این ترتیب، استفاده از ناامنی های خود برای تقویت مفروضات، نتیجه را از دست می دهد.

افراد هوشیار در رابطه می دانند چگونه احساسات را تنظیم کنند

تنظیم هیجانی بخش ضروری هوش هیجانی است. مطالعات نشان می دهد که توانایی درک، پردازش و مدیریت احساسات از نشانه های افراد باهوش عاطفی است.

مثالی در ارتباط با این زمینه

فردی با هوش هیجانی بالا احساسات خود را احساس می کند، سپس آن ها را تجزیه و تحلیل می کند. آن ها هر گونه احساسی را که به خودشان کمک نمی کند رها می کنند و یاد می گیرند که احساسات خود را کنترل کنند. این به آن ها اجازه می دهد از رفتارهای عاطفی مخرب اجتناب کنند و مهربانی آن ها را با خود افزایش می دهد.

آن‌ها می دانند چگونه تجزیه و تحلیل کنند و افکار غیر مفید را رها کنند

اکنون می دانید که افراد هوشیار در رابطه احساسات را تنظیم می کنند و احساسات ناسالم را رها می کنند.

چند رفتاری که افراد هوشیار در رابطه خود نشان می دهند

متأسفانه، بسیاری از افراد فقط برای اینکه از تنهایی خودداری کنند یا فکر می کنند هیچ کس دیگری آن‌ها را نمی خواهد، در روابط بد باقی می مانند. یک نظرسنجی بریتانیایی بر روی نمونه‌ای از 2031 بزرگسال بریتانیایی انجام شد. این تحقیق نشان داد که از هر 10 نفر، 6 نفر در روابطی باقی می‌مانند که به دلیل عادت به سازش، ناکامل هستند.

در حالی که این آمار فقط نشان دهنده مردم بریتانیا است، احتمالاً در سراسر جهان مشابه هستند. درست است، ترس از خروج از یک رابطه و تنهایی دوباره قابل درک است، به خصوص اگر مدتی با آن فرد بودید. اما سلامت روحی و جسمی شما در اولویت است. اگر در یک رابطه ناراضی هستید و با وجود اینکه دو نفر روی چیزهایی کار می کنید هیچ چیز تغییر نمی کند، بهتر است آن را پشت سر بگذارید و ادامه دهید.

نکته

با این اوصاف، افراد هوشیار در رابطه تمایل دارند روابط را به بالاترین حد خود برسانند و واقعاً اصطلاح «زوج قدرتمند» را تجسم می‌دهند. هر دو نفر روی خود کار کردند و زخم های گذشته خود را التیام بخشیدند. این به آن‌ها امکان می دهد کاملاً خود را به شریک زندگی و رابطه خود بسپارند. آن‌ها یک رابطه را فرصتی برای رشد می دانند، نه فرصتی برای کنترل یک فرد دیگر. در این‌جا چند ویژگی افراد هوشیار در رابطه وجود دارد:

آن‌ها به کمک به رشد یکدیگر اهمیت می دهند

ماندگاری در یک رابطه فرصتی برای رشد فردی و همچنین به عنوان یک زوج فراهم می کند. افراد هوشیار در رابطه نه تنها به رشد خود، بلکه به رشد شریک زندگی خود نیز اهمیت می دهند. آن‌ها سعی نمی‌کنند طرف مقابل را کنترل کنند، بلکه به او اجازه می‌دهند که شکوفا شود و به هر کسی که می‌خواهد شکوفا شود. آن‌ها به یکدیگر کمک می کنند تا به اهداف خود برسند و واقعاً به شادی و رفاه شریک زندگی خود اهمیت می دهند.

افراد هوشیار در رابطه و رشد شخصی

زوج آگاه هرگز از گسترش و رشد دست نمی کشند، زیرا می دانند که رکود مرگ یک رابطه است. آن‌ها شعله های خشم و ناراحتی یکدیگر را خاموش نمی کنند.

زوج های آگاه شریک زندگی خود را به خاطر زخم هایشان سرزنش نمی کنند

اساساً زوج آگاه مسئولیت گذشته خود را بر عهده می گیرند و یاد گرفتند که برای شروع دوباره در رابطه خود، آن را پشت سر بگذارند. آن‌ها شریک زندگی خود را به خاطر احساس رهایی یا بی توجهی ناشی از گذشته سرزنش نمی کنند.

بنابراین، انتظار ندارند این احساسات در رابطه ظاهر شود. مطمئناً همه اشتباه می کنند و هیچ رابطه ای نمی تواند همیشه احساس خوشبختی کند. اما افراد هوشیار در رابطه به مراتب کمتر از دیگران دعوا و سوء تفاهم دارند.

آن‌ها به سادگی پذیرفتند که از مثبت اندیشی برای کمک به رشد رابطه خود استفاده کنند. به جای این که بگذارند رابطه به دلیل تحمل گذشته بمیرد.

آن‌ها سعی نمی کنند شریک زندگی خود را تحت فشار بگذارند

از دوران جوانی، همه ما مشکلاتی داشتیم که فکر کنیم باید به شیوه‌ای خاص عمل کنیم، تا مردم ما را دوست داشته باشند. طبیعی است که بخواهید پذیرفته شوید. اما بسیاری از مردم خود واقعیشان را به خاک سپردند تا دیگران را دوست داشته باشند. در یک رابطه آگاهانه، هیچ پنهانکاری وجود ندارد، هیچ انتظاری وجود ندارد و هیچ دروغی وجود ندارد. همه چیز واضع است و هر دو نفر با آن مشکلی ندارند.

آن‌ها ترجیح می‌دهند شریکشان را ببینند که خود واقعی آنهاست، حتی اگر کمی ناراحت کننده باشد. به جای این که احساس کنند باید فقط برای حفظ رابطه، آن ها را تحمل کنند.

افراد هوشیار در رابطه عشق را در اولویت قرار می دهند

زوجین قدرتمند همیشه می پرسند “چطور می توانم بیشتر دوستت داشته باشم؟” چگونه می توانم عشق بیشتری را به رابطه خود وارد کنم؟ آن‌ها طبیعتاً نمی توانند همیشه بهترین اتفاقات را در زندگی شما ایجاد کنند. اما مطمئناً تمام تلاش خود را می کنند تا شریک زندگی خود را راضی نگه دارند و احساس کنند که دوستش دارند.

نکته

آن‌ها با عشق به عنوان یک عادت رفتار می کنند. افراد هوشیار در رابطه عشق را در اولویت قرار می دهند، زیرا بدون عشق، یک رابطه چه فایده ای دارد؟ زوج‌های آگاه به هر شرایطی در رابطه خود با این سوال برخورد می‌کنند که چگونه می‌توانم عاشق باشم؟ به عبارت دیگر، آن‌ها علاقه ای به استفاده از طرف مقابل به خاطر عشق ندارند. آن‌ها می خواهند همه چیز را به سطح بعدی ببرند و عشق را تجسم کنند.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا