چرا برخی زوجین اینقدر دارای رفتار احساسی هستند؟

رفتار احساسی آسیب های خاصی دارد. اما این رفتار را می توانیم در بیشتر زوجین ببینیم. اما گاهی اوقات این واکنش های عاطفی جای منطق را در ذهن ما می گیرند. شوک های روانی مختلفی در دنیای روان شناسی وجود دارد. برخی از این شوک ها مثل شوک عاطفی می تواند آسیب زا باشد.

همان طور که می دانید آزار عاطفی در دوران کودکی باعث ایجاد اختلالات روانی می شود. طوری که حتی این شخص خصوصا اگر زن باید در آینده و در ازدواج خودش دچار مشکلاتی خواهند شد. نحوه درمان  آزار عاطفی در دوران کودکی نیز متفاوت است. گاهی اوقات ژنتیک خانوادگی می تواند این مشکل به به وجود بیاورد. اما موضوع مهم این است که این گونه افراد چه فشار های روانی را در جوامع متحمل می شوند. روان شناسان نظریه های مختلفی برای برخورد با این گونه افراد ارائه داده اند. یکی از مواردی که در دنیای امروز مورد بحث است آزار عاطفی در دوران کودکی است.

اختلالات مختلف در دنیا و رفتار احساسی

هر فردی می تواند در طول زندگی خود اختلالات مختلفی را تجربه کند. یکی از اختلالاتی که درباره آن صحبت کردیم اختلالات روانی است. رفتار احساسی در افراد مختلف متفاوت است. برخی افراد هستند که ممکن است به خاطر اتفاقات در دوران کودکی دچار اختلالات روانی شوند. ورزش یکی از راه هایی است که به ما در هر مشکلی می تواند کمک کند. شما می توانید از طریق مشورت با درمانگران هم رفتار احساسی خود را بهبود ببخشید. یکی از نکاتی که باید بدانید این است که بتوانید مدیریت داشته باشید. تشخیص و مدیریت بیماری می تواند به شما کمک کند تا روند درمانی بهتری داشته باشید.

آزار عاطفی در دوران کودکی – رفتار احساسی

در این زمینه به خصوص باید در نظر داشت که با یک نوع از یک فرایند نمی توان گفت که شما دارای آن مشکل هستید. یکی از نکاتی که همه باید بدانند این است که با استفاده از یک یا دو مورد نمی توان تایید کرد که اختلالاتی وجود دارد یا خیر. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با رفتار احساسی، صحبت کنیم.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

تصدیق سابقه شخصی سوء استفاده شجاعت زیادی می طلبد.چگونه شوک عاطفی در دوران کودکی مغز را تغییر می دهد؟ در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

شوک عاطفی و رفتار احساسی

ایمی داراموس، روانشناس، روانشناس بالینی دارای مجوز و نویسنده کتاب “درک اختلال دوقطبی” می گوید: شوک عاطفی واکنشی است که ممکن است به یک رویداد غیرمنتظره یا حادثه آسیب زا داشته باشید که شما را ناراحت می کند و عملکرد شما را سخت می کند. ممکن است هجوم احساسات طاقت‌فرسایی را تجربه کنید که آماده درک یا پاسخگویی به آن نیستید، که می‌تواند باعث شود بدن شما در حالت شوک قرار گیرد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

به گفته دکتر داراموس، شوک عاطفی اغلب بخشی از واکنش مبارزه یا فرار است. روشی طبیعی اما دردناک است که مغز شما به چیزی که به عنوان تهدیدی برای سلامتی شما می‌بیند، واکنش نشان می‌دهد. وقتی مغز شما قادر به پردازش موقعیت نیست، در تلاش برای محافظت از ذهن و بدن شما منجمد می شود. این مقاله به بررسی علل و علائم شوک عاطفی و همچنین گزینه‌های درمانی و استراتژی‌های مقابله می‌پردازد.

عواملی که رفتار احساسی و واکنش عاطفی را آشکار می کند (و نحوه رفع آن)

واکنش عاطفی یکی دیگر از اصطلاحات روانشناختی جدیدتر است که سر و صدای زیادی پیدا کرده است. آیا هنگام عصبانیت، استرس به حداکثر، احساسات شما آسیب دیده یا احساس خوبی ندارید، با رفتارهای تکانشی مشکلی دارید؟ وقتی آن هورمون‌های استرس، مانند کورتیزول، به وفور در سراسر بدن شما افزایش می‌یابند، دچار وحشت می‌شوید که به آن جنگ یا گریز نیز می‌گویند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

ادراک شما با افزایش هورمون هایی که در طول گرمای لحظه احساس می کنید تغییر می کند. علاوه بر این، این بار احساسی شما را از دیدن واضح موقعیت و رفتار غیرمنطقی منع می کند. وقتی به این نقطه رسیدید به عقل گوش نمی دهید، زیرا احساسات و طبیعت دفاعی شما صرفاً شما را هدایت می کند.

همه می توانند در یک زمان رفتار احساسی را نشان دهند

واکنش عاطفی شما توسط موضع پویا شما هدایت می شود و اغلب باعث می شود که بیش از حد واکنش نشان دهید. اکنون، باید بدانید که نمایش بیش از حد یک موقعیت کار دشواری است. این سناریو را در نظر بگیرید.

جانت دیر به سر کار می‌رود و با او تماس تلفنی دریافت می‌شود که به او می‌گویند حساب جاری او اضافه برداشت شده است.

وقتی شخصی در محل کار به خاطر خطای شخص دیگری سرزنش می شود، کار خود را از دست می دهد.  زیرا او به جای برقراری ارتباط آرام و حل مسئله، غیرمنطقی عمل کرد. چند بار تا به حال چنین کاری را انجام داده اید که احساسات شما به بهترین شکل ممکن در شما ظاهر شود؟

کاهش واکنش عاطفی شما و رفتار احساسی

اگر دائماً در این دنیا قدم بزنید و نسبت به هر موقعیت کوچکی بیش از حد واکنش نشان دهید، مشکلات زیادی برای شما ایجاد خواهد کرد. نکته کلیدی این است که احساسات بیهوده خود را کم کنید و با دقت به آنچه گفته می شود گوش دهید.

چرا برخی زوجین اینقدر دارای رفتار احساسی هستند؟

به بیان ساده، رفتار احساسی می توانند طاقت فرسا باشند. مواقعی در زندگی وجود دارد که احساس می کنیم در گیرودار آشفتگی عاطفی هستیم اما ممکن است به طور کامل دلیل آن را درک نکنیم. این کاملا طبیعی است اما می تواند احساس بیگانگی کند. شاید شما احساس عصبانیت، ترس یا غم دارید. شاید شما احساس شادی و خوش بینی دارید اما مطمئن نیستید که چرا. حتی احساسات مثبت نیز می تواند گیج کننده باشد و به این نگرانی منجر شود که چیزی بیش از حد خوب است.  ما همیشه نمی توانیم نام ببریم که چرا این رفتار احساسی را داریم. با این حال، گاهی اوقات دلایل درست در مقابل ما قرار می‌گیرند و اعتراف به شرایط فعلی زندگی شما می‌تواند دارای حسی قدرتمند باشد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

در ادامه این مقاله را بخوانید تا با چند دلیل مختلف آشنا شوید که چرا این رفتار احساسی را دارید و چه کارهایی می توانید انجام دهید.

چند نوع عواطف اساسی و تأثیر آن‌ها بر رفتار انسان

استرس خوب

این ایده که استرس می‌تواند احساسات بزرگی را برای ما ایجاد کند، ممکن است خبر مهمی نباشد. با این حال، بسیاری از ما ممکن است منابع رایج استرس را نادیده بگیریم. به عنوان مثال، منطقی است که یک حرکت بزرگ، تغییر زندگی بزرگ، یا تغییر در حرفه می تواند باعث ناامیدی، نگرانی بیش از حد و حتی غم و اندوه شود. به طور معمول، این منابع استرس اغلب با برخی از منابع منفی در نظر گرفته می شوند، بنابراین وقتی رفتار احساسی چالش برانگیز به وجود می آید، جای تعجب نیست.

حتی “استرس خوب” می تواند باعث ایجاد احساسات پیچیده شود

چیزی که به ندرت در مورد آن صحبت می شود این است که چگونه استرس خوب می تواند باعث ایجاد احساس ناامیدی، نگرانی بیش از حد و غم و اندوه شود. ممکن است تعجب کنید که چه چیزی می تواند استرس خوبی در نظر گرفته شود و این یک سوال عالی است. منابع مثبت استرس می تواند یک لحظه شغلی مهم مانند ارتقاء شغلی یا دریافت بودجه برای پروژه ای باشد که از آن هیجان زده هستید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

نامزدی و برنامه ریزی برای عروسی رویایی شما می تواند بسیار استرس زا باشد، مهم نیست چقدر نسبت به عروسی آینده خود احساس خوبی دارید. خرید خانه، که یک شاخص بزرگ از موفقیت در جامعه ما است، می تواند استرس زیادی را نیز به همراه داشته باشد. غیرمعمول نیست که برخی استرس خود را زمانی که به چیزی مثبت گره خورده است کم اهمیت جلوه دهند. در حالی که مهم است بدانید که چگونه امتیاز در لحظات باورنکردنی زندگی نقش دارد، به همان اندازه مهم است که رفتار احساسی خود را سرکوب نکنید.

نحوه صحبت با دیگران و رفتار احساسی

صحبت با دیگران با و وجود استرسی که موفقیت می تواند به همراه داشته باشد، یکی از راه های شروع پردازش احساسات است. بررسی راه‌هایی برای تسکین استرس به صورت روزانه، مانند تمرین مدیتیشن مداوم، می‌تواند به سلامت روان کلی شما کمک کند. در نهایت، تماس با یک متخصص بهداشت روان دارای مجوز همیشه یک گزینه عالی است. در روان درمانی، می توانید احساسات خود را بدون قضاوت پردازش کنید.

مشکلات مالی

مطالعه‌ای که در سال 2020 انجام شد، بیان می‌کند که 11.4 درصد از جمعیت کشورهای اروپایی در فقر زندگی می‌کنند. علاوه بر این، استرس ناشی از بیماری همه‌گیری منجر به اخراج گسترده کارکنان شد و برخی تصمیم می‌گیرند که موقعیتشان دیگر برای آن‌ها مناسب نیست. بر کسی پوشیده نیست که بی ثباتی مالی منبع اصلی رفتار احساسی نادرست و استرس است.

فواید کاهش استرس ناشی از بی ثباتی مالی

کاهش استرس ناشی از بی ثباتی مالی می تواند به ویژه چالش برانگیز باشد زیرا آنچه بیش از همه مورد نیاز است امنیت مالی است. در حالی که هنگام مقابله با کمبود بودجه، اجتناب از تصمیمات مالی آسان است، اما می تواند اوضاع را بسیار بدتر کند. مواردی را که ممکن است بتوانید کنترل کنید، ارزیابی کنید، خواه مذاکره در مورد تعویق پرداخت یا درخواست برای کمک مالی باشد. همچنین می‌توانید با یک مددکار اجتماعی یا یک سازمان تماس بگیرید که می‌تواند به شما در ارتباط با منابع موجود در جامعه کمک کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

در نهایت، با جامعه خود ارتباط برقرار کنید. صحبت درباره مشکلات مالی با دیگران ممکن است بد به نظر برسد، اما واقعیت این است که بسیاری از ما از نظر مالی به حد مطلوب خود رسیدیم.

مسائل مربوط به رابطه و رفتار احساسی

بیایید راجع به عشق صحبت کنیم. عاشقی و پایان دادن به یک رابطه می تواند آشفتگی عاطفی ایجاد کند. در حالی که عاشقی اغلب با لحظات شادی همراه است، اما می تواند احساسات ناخواسته را نیز به همراه داشته باشد. عواطف و تجربیات عاطفی بسته به شخص و سابقه منحصر به فرد او متفاوت است. به عنوان مثال، برای افرادی که در گذشته رفتار احساسی منفی را تجربه کرده‌اند، ارتباط با شخص جدید می‌تواند ترسناک باشد. اتمام یک رابطه می تواند عمیقاً دردناک باشد. طلاق، حتی زمانی که چیزی است که می خواهید و می دانید که به رفاه کلی شما کمک می کند، همچنین یک رویداد بسیار استرس زا است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

در هر دوی این موقعیت ها، درمان رفتار احساسی می تواند کمک بزرگی باشد. زوج درمانی فوق العاده مفید است، حتی اگر هدف از جدایی دوستانه یک رابطه باشد. اگر متوجه شدید که با مشکلات ارتباطی دست و پنجه نرم می کنید، بررسی کنید که چگونه می توانید سبک ارتباطی خود را تغییر دهید.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا