نکاتی برای والدین کودکان پیش دبستانی

تربیت کودک پیش دبستانی می تواند بسیار سرگرم کننده باشد. مهارت های اجتماعی، عاطفی و جسمانی آنها باعث می شود یادگیرندگان مشتاق باشند. بچه های هنوز بزرگ نشده اند، آنها نیازهای منحصر به فردی در این سن دارند. درک مرحله رشد فرزند شما به شما کمک می کند تا مطمئن شوید که راهبردهای فرزندپروری شما برای کودکان پیش دبستانی مناسب است. نکاتی برای والدین کودکان پیش دبستانی را در این این مقاله از وب سایت همکده بررسی می کنیم. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی است.

زندگی روزمره کودکان پیش دبستانی

کودک پیش دبستانی شما مستقل تر می شود و می توانید از او انتظار داشته باشید که خودش لباس بپوشد، لباس ها را تا کند و دندان های خود را با کمک، مسواک بزند. با بهبود گفتار و گسترش واژگان، به احتمال زیاد آنها با جملات کوتاه شروع به صحبت می کنند. ممکن است اکنون کودک شما شروع به پرسیدن بسیاری از سوالات “چرایی” کند. داستان بگوید. قافیه های مهد کودک را به خاطر بسپارد، از رویدادهای خاص قدردانی کند و برنامه های روزانه را درک کند. در این مرحله، کودک پیش دبستانی شما شروع به بازی مشارکتی با سایر کودکان در گروه های کوچک می کند، اسباب بازی ها را تقسیم می کند و دوستی ایجاد می کند. زمان بازی ممکن است شامل بازیهای ساختاریافته و فعالیتهای فانتزی باشد.

ثبت نام فرزند شما در پیش دبستانی یک فرصت عالی برای آماده سازی او برای سختگیری های مدرسه است. باعث تقویت مهارت های اجتماعی و شناختی می شود. با این حال لازم است نکاتی برای والدین کودکان پیش دبستانی ارائه شود تا زندگی روزمره آن ها با چالش های کمتری مواجه شود.

رژیم غذایی و تغذیه

نکاتی برای والدین کودکان پیش دبستانی

تغذیه فرزند شما برای سلامت کلی او مهم است. تغذیه مناسب باید شامل خوردن سه وعده غذایی در روز و دو میان وعده مغذی باشد. تمام تلاش خود را برای سرو میوه، سبزیجات، گوشت بدون چربی و لبنیات کم چرب کنید و غذاهای پر قند و پرچرب را محدود کنید. میزان کالری مورد نیاز کودک پیش دبستانی به میزان فعالیت آن بستگی دارد. آکادمی اطفال آمریکا بین 1200 تا 2000 کالری در روز بسته به سطح فعالیت و سن توصیه می کند. بهترین توصیه تغذیه برای حفظ سلامت فرزند در این مرحله تشویق او به خوردن انواع غذاها است. رژیم غذایی را انتخاب کنید که:

  • با فراورده های غلات، سبزیجات و میوه های فراوان باشد
  • کم چرب، چربی اشباع و کلسترول
  • از نظر قند و نمک معتدل است
  • با مقدار کافی کلسیم و آهن برای برآوردن نیازهای بدن در حال رشد آنها

همچنین می توانید با ارائه یک مثال خوب به ترویج تغذیه مناسب کمک کنید. عادات غذایی سالم و ورزش منظم باید بخشی منظم از زندگی خانواده شما باشد. اگر همه افراد خانه از این دستورالعمل ها پیروی کنند بسیار راحت تر از این است که کودک شما مجبور باشد این کار را به تنهایی انجام دهد. از نگهداری دسرها یا میان وعده های پرکالری مانند چیپس، نوشابه های معمولی، غلات با قند، آب نبات یا بستنی معمولی در خانه خودداری کنید. همچنین مراقب غذاهایی باشید که کودک می تواند بخورد، مانند هویج خام، بادام زمینی، انگور کامل، گوشت های سفت، ذرت بوداده، آدامس یا آب نبات سفت.

یکی از راههای مهم یادگیری مستقل بودن کودکان با تغذیه مشخص می شود. حتی اگر فرزند شما آنطور که می خواهید رژیم غذایی کاملی نداشته باشد، مادامی که کودک شما به طور طبیعی رشد کند و سطح انرژی طبیعی داشته باشد شرایط خوبی خواهد داشت.

جلوگیری از اشتباهات و مشکلات تغذیه ای کودک

نکاتی برای والدین کودکان پیش دبستانی در این مقاله ارائه می کنیم که منجر به بهبود شرایط رشد آن ها می شود. برای جلوگیری از مشکلات تغذیه، به فرزند خود بیاموزید که در اسرع وقت خودش را تغذیه کند، انتخابهای سالم را در اختیار او قرار دهید و اجازه آزمایش دهید. زمان وعده های غذایی باید لذت بخش و دلپذیر باشد و نه منبع مبارزه. اشتباهات رایج تغذیه ای در این سن شامل اجازه دادن به کودک برای نوشیدن بیش از حد شیر یا آب میوه است تا گرسنه مواد جامد نباشد، کودک را مجبور به خوردن در زمان گرسنگی نمی کند یا مجبور کردن او به خوردن غذاهایی که نمی خواهند.

به یاد داشته باشید، اکثر کودکان هر روز با رژیم متعادل غذا نمی خورند، اما در طول یک هفته یا بیشتر، رژیم غذایی آنها معمولاً تعادل خوبی خواهد داشت. اگر فکر می کنید غذای مناسبی نمی خورد، می توانید به کودک خود ویتامین بدهید، اگرچه اکثر کودکان به آن نیاز ندارند. از تنبیه کودک خود به دلیل عدم خوردن خوب غذا خودداری کنید. مکالمه هنگام غذا را به موضوعات مثبت و دلپذیر محدود کنید. از اظهارنظر در مورد عادات غذایی نامناسب کودک خود هنگام سفره خودداری کنید. از غذا به عنوان پاداش یا رشوه استفاده نکنید.

فعالیت بدنی یکی از نکات مهم برای والدین کودکان پیش دبستانی

نکاتی برای والدین کودکان پیش دبستانی

مهم است که کودک پیش دبستانی خود را فعال نگه دارید. فعالیت بدنی ماهیچه های آنها را تقویت کرده و به سلامت آنها کمک می کند. خبر خوب این است که آنها عاشق دویدن، پرش، صعود و بازی هستند. شکوفایی مهارت های حرکتی آنها به آنها اجازه می دهد تا بپرند، بدوند، برقصند، دوچرخه سواری کنند و ورزش کنند. انجمن مربیان سلامت و تربیت بدنی (یک انجمن حرفه ای برای معلمان) به کودکان پیش دبستانی توصیه می کند هر روز میزان فعالیت بدنی زیر را دریافت کنند:

60 دقیقه بازی ساختاری: می توانید این فعالیت را در طول روز به انواع فعالیت ها تقسیم کنید. مانند بازی گرفتن، دوچرخه سواری، شنا یا بازی فوتبال. بازی ساختاری باید شامل فعالیت های تحت هدایت بزرگسالان باشد.

60 دقیقه بازی رایگان: به آنها زمان دهید تا در زمین بازی بازی کنند، در حیاط بدوند یا در بازی های تظاهری شرکت کنند. همه اینها به عنوان فعالیتهای بدنی رایگان حساب می شوند. بازی رایگان باید در درجه اول شامل فعالیت های تحت هدایت کودک باشد.

زمان بی تحرک محدود: اجازه ندهید کودک شما بیش از 60 دقیقه در حالت نشسته (مطالعه کتاب، تماشای صفحه نمایش، رنگ آمیزی) بماند مگر اینکه در خواب باشد.

تمامی این موارد به عنوان نکاتی برای والدین کودکان پیش دبستانی اهمیت دارند.

کارهای خانه و استقلال در شرایط

نکاتی برای والدین کودکان پیش دبستانی

می توانید از کودک پیش دبستانی خود انتظار داشته باشید که خودش لباس بپوشد، با راهنمایی مسواک بزند و بتواند به تنهایی از توالت استفاده کند. ممکن است کودک شما گاهی اوقات به صحبت با خود برگردد. به ویژه هنگامی که احساس استرس یا اضطراب می کند. اما به طور کلی، شما باید بتوانید به خوبی با یکدیگر ارتباط برقرار کنید. این زمان استقلال فزاینده است و کودکان در این سن می خواهند مسئولیت بیشتری داشته باشند. برای کمک به تقویت احساس مسئولیت در حال حاضر ممکن است زمان خوبی برای شروع کمک هزینه به فرزند شما در صورت انتخاب باشد. این می تواند ارزش پول و اهمیت پس انداز را به فرزند شما بیاموزد.

از نظر کارهای خانه، بچه های پیش دبستانی می توانند به تمیز کردن میز، تخلیه ماشین ظرفشویی و تمیز کردن اتاق های خود کمک کنند تا آنها را به انجام کارهای اطراف خانه عادت دهند. تقویت مثبت برای کارهای تکمیل شده مهم است. عدم انجام کارهای روزمره می تواند نشانه این باشد که آنها هنوز آمادگی انجام این کار را ندارند یا به زمان بیشتری برای یادگیری آن نیاز دارند. تمرکز باید بر مهارت های آموزشی باشد، نه اینکه کودک را به دلیل عدم رعایت مجازات تنبیه کنید. اجازه دادن به فرزند شما برای انتخاب کدام یک از کارهای مهم می تواند گاهی اوقات به رعایت آن کمک کند.

سلامت پیش دبستانی

نکاتی برای والدین کودکان پیش دبستانی ارائه می شوند که چالش ها را کم می کنند. این موارد می تواند منجر به رفع مشکلاتی از قبیل اضطراب و استرس هم شوند. مهم است که اقدامات احتیاطی خاصی را انجام دهید تا به کودک پیش دبستانی خود کمک کنید تا سالم و سلامت بماند. این همچنین اولین زمان برای آموزش مراقبت از بدن و مدیریت خطرات ایمنی به فرزند است. شما حتما نمی خواهید کودک خود را با صحبت بیش از حد در مورد خطرات، مانند آتش سوزی یا آدم ربایی بترسانید. پس برنامه ریزی کنید. به او آموزش دهد که اگر زنگ هشدار دود به صدا در آمد یا در صورت جدا شدن در یک فروشگاه چه باید کرد.

خواب در کودکان پیش دبستانی

Tips for parents of preschool children

اکثر بچه های پیش دبستانی هنوز در طول روز به چرت زدن احتیاج دارند. آنها تمایل زیادی به فعالیت دارند، بنابراین استراحت به آنها (حتی اگر به خواب نروند) هنوز ایده خوبی است. معمولاً حدود یک ساعت چرت کافی است. اما ممکن است مواقعی وجود داشته باشد که کودک شما به چرت طولانی نیاز داشته باشد. کودکان 3 ساله بین 10 تا 12 ساعت در شب با یک چرت زدن 1 تا 3 ساعت بخوابند. بیشتر کودکان 4 ساله و 5 ساله نیاز به 10 تا 13 ساعت خواب با چرت زدن دارند. ممکن است تا 2.5 ساعت طول بکشد. برخی از کودکان چرت زدن را در حدود 4 سالگی متوقف می کنند.

به یاد داشته باشید، مشکلات هنگام خواب می تواند در دوران پیش دبستانی شایع باشد، بنابراین شما تنها نیستید. بسیاری از کودکان می ترسند که اگر بخوابند چیزی را از دست بدهند. کودکان دیگر کابوس یا وحشت شبانه را تجربه می کنند. و برخی فقط در خوابیدن مشکل دارند. آنها ممکن است از تاریکی بترسند، نگران هیولاهای زیر تخت باشند یا از جدا شدن از شما ناراحت شوند. این موارد را به عنوان نکاتی برای والدین کودکان پیش دبستانی به خاطر بسپارید.

منابع:

https://www.verywellfamily.com/parenting-advice-for-preschoolers-2631976

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا