نمی توانید گذشته را عوض کنید، اما بازنویسی تاریخ زندگی ممکن است!

شما نمی توانید گذشته را تغییر دهید، اما می توانید تاریخ خود را بازنویسی کنید. تحقیقات، مزایای استفاده از تصاویر را برای بازنویسی خاطرات گذشته نشان می دهد. شاید خاطرات بتوانند شما را از مسیر اصلی جدا کنند. اما بازنگری ها همیشه می توانند کمک بسیار زیادی به شما در زندگی کنند. به همین دلیل ما در این مقاله از وب سایت همکده می گوییم نمی توانید گذشته را عوض کنید، اما بازنویسی تاریخ زندگی ممکن است! پس در ادامه با ما همراه شوید. بدانید که اگر در این زمینه نیاز به کمک دارید، مشاوران زبده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران، آماده خدمت رسانی به شما هستند. مرکز مشاوره همکده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی را برای شما ارائه می دهد.

نمی توانید گذشته را عوض کنید، اما بازنویسی تاریخ زندگی ممکن است!

نمی توانید گذشته را عوض کنید، اما بازنویسی تاریخ زندگی ممکن است!

به‌اصطلاح خاطرات آزاردهنده می‌تواند برای سال‌ها افراد را آزار دهد و در برخی موارد می‌تواند به علائم افسردگی کمک کند. تجربه‌ای را به خاطر بیاورید که در آن دوستی را از دست داده‌اید، تصادف کرده‌اید یا از شغلی که دوست داشتید اخراج شده‌اید. سعی کنید، فقط نمی توانید آن خاطره را از بین ببرید.

برای افرادی که دارای یک اختلال افسردگی قابل تشخیص هستند، آن خاطرات پاک نشدنی گذشته تنها به دیدگاه های منفی آنها نسبت به خود در زمان حال کمک می کند و به خوبی به آینده قابل پیش بینی آنها منتقل می شود. چه می شد اگر آن خاطرات منفی گذشته به نحوی در آگاهی تجدید نظر شود؟ شما نمی توانید خود رویدادهای واقعی را تغییر دهید، اما شاید بتوانید به طور متفاوت و به شیوه ای سازگارتر برای احساس رفاه خود به آنها نگاه کنید.

بررسی محققان بر بازنویسی تاریخ زندگی و اثر آن

استفن موریتز و همکارانش (2018)، از مرکز پزشکی دانشگاه هامبورگ-اپندورف (آلمان)، اثربخشی “بازنویسی تصویر” را بر روی افراد مبتلا به اختلالات افسردگی تشخیص داده شده آزمایش کردند. به گفته موریتز و همکارانش، «میل انسانی برای تغییر گذشته به خاطر آینده ای بهتر» وجود دارد. در بازنویسی تصاویر، شما خاطرات منفی را از طریق تخیل ویرایش می کنید. منجر به “پایان خوش” می شود. زیرا خود بزرگسال خود را در تلاش برای “تسلی بخشی یا دفاع از خود” در زمان تجربه بد بازگردانید. شما در واقع حافظه را پاک نمی کنید. اما آنرا با روشی دارای اصلاحیات نگهداری می کنید. با قدرت حافظه اصلی رقابت می کند. در نتیجه ضعیف می شود. از طریق تصویرسازی ذهنی مثبت، می توانید بیشتر احساس کنترل کنید، درماندگی کمتری داشته باشید و کمتر در مورد خود و زندگی خود ناامید شوید.

توانایی قدرتمند تصویر سازی برای بازبینی

محققان آلمانی معتقدند که توانایی قدرتمند تصویرسازی برای بازبینی و در نتیجه نفی خاطرات بد تا حدی از این واقعیت ناشی می‌شود که خاطرات شما اغلب ادراکی هستند. به عبارت دیگر، شما فقط به اتفاق بد فکر نمی کنید، بلکه آن را در چشمان خود می بینید. این تصاویر برای افزایش تأثیر هر کلمه ای که به حافظه می چسبانید خدمت می کنند. بازنویسی تصویر (به نام “IR”) یک رویکرد درمانی است که در روان درمانی ارائه می شود. اما موریتز و همکاران معتقد بودند که می توان به مردم یاد داد از آن برای خود استفاده کنند، ایده ای که هرگز آزمایش نشده بود. در این مطالعه، نویسندگان اثربخشی دو نسخه از کتابچه راهنمای خودیاری (یکی طولانی‌تر از دیگری) را با تخصیص تصادفی افراد مبتلا به افسردگی تشخیص داده شده به یکی از آن گروه‌های مداخله یا گروه کنترل فهرست انتظار (که بعداً دریافت خواهند کرد) مقایسه کردند.

موریتز و همکارانش برای آزمایش بازنویسی تاریخ با انتخاب از یک نمونه بالقوه 920 بیمار در مرکز پزشکی دانشگاه، توانستند رویکرد خود را روی نمونه نهایی 127 بیمار که به طور تصادفی به یکی از سه گروه تقسیم شده بودند، آزمایش کنند (99 نفر کل مطالعه را تکمیل کردند). کتابچه راهنمای مداخله (با 3369 کلمه نسخه کوتاه و 4949 کلمه طولانی) با توضیح دامنه و مبنای مداخله آغاز شد. قبل از حرکت به مداخله، به شرکت‌کنندگان توصیه شد در صورتی که علائم آنها شامل گسستگی یا اختلال استرس پس از سانحه باشد، به دنبال درمان چهره به چهره باشند. در مرحله بعد، شرکت کنندگان نقاشی معروفی از هنرمند رنه ماگریت از یک لوله را دیدند که با عبارت “این یک لوله نیست” همراه بود. به عبارت دیگر، نقاشی یک لوله در واقع خود لوله نیست. بنابراین، “باید بین آنچه واقعی است و آنچه تصور می‌شود تمایز قائل شد” .

تمایز بین اشیا واقعی و تصویری که نشان می دهد

مقدمه جذاب بخش قبل در ارتباط با بازنویسی تاریخ زندگی، نشان می‌دهد بین اشیاء واقعی و تصاویری که آن اشیاء را نشان می‌دهند تمایزی وجود دارد. منجر به بحث در مورد خطاپذیری حافظه شد. در یک نسخه تصویری از یک آزمایش معروف بر روی خاطرات دروغین، محققان تصویری از یک صحنه معمولی ساحل را نشان دادند. مهمتر از همه، توپ یا پتو نداشت. با این حال، اکثر مردم هنگام یادآوری اقلام موجود در این تصویر به اشتباه به یاد می‌آورند. این دو شی معمولی مرتبط با ساحل وجود داشته است. اکنون که محققان این سؤالات را در مورد اینکه آیا می توان به ادراکات و حافظه شما واقعاً اعتماد کرد یا خیر، طرح کردند. آنها در راهنما ادامه دادند تا به قلب مداخله برسند.

بازنویسی خاطرات گذشته از طریق شکلی از «سفر در زمان» اتفاق می‌افتد، که در آن شرکت‌کنندگان این دستورالعمل را دریافت می‌کردند که یک رویداد منفی را از دوران کودکی خود تصور کنند و سپس «ورود به صحنه، و از خود کوچک‌تر خود محافظت یا آرامش دهند». به آنها گفته شد که آن رویداد منفی را به آخر خوشی برسانند. مانند جلوگیری از تصادف قبل از وقوع یا در مثالی دیگر، دوام سخنرانی جای تعطیلی بدلیل اضطراب.

در این سفر خیالی، آنها می توانند خود را به یک فرد دلسوز ساختگی (مانند شخصیت هری پاتر) تبدیل کنند یا حتی در صورت لزوم قادر به پرواز باشند. هدف این تمرین این بود که نسخه جدید و بهبود یافته گذشته را در حافظه واقعی و ناخوشایند ترکیب کنیم.

تمرین راهنمای خودیاری

برای این که بتوان بازنویسی تاریخ زندگی را انجام داد تمرین هایی مورد نیاز است. با این که نمی توان گذشته را تغییر داد، اما می توان آن را به نقش بهتری تبدیل نمود.

جذاب ترین تمرین در کتابچه راهنمای خودیاری، این اختراعات خیالی را حتی فراتر برد. به شرکت‌کنندگان دستور داده شد که تصویری زشت را تصور کنند (مثل «ماهی حبابی» که نویسندگان آن را نامیده‌اند)، و سپس آن تصویر را گام به گام به تصویری تبدیل کنند که زیبا است یا به آنها اجازه می‌دهد غرور را تجربه کنند (مانند به عنوان ببر). در طول “مگردونه”، به شرکت کننده‌ها دستور داده شد که وضعیت خود را بهتر کنند. تا آنها نیز بتوانند احساس زیبایی بیشتری داشته باشند. دگردیسی دیگر شامل کلمات بود. به شرکت‌کنندگان گفته شد که با یک برچسب منفی که ممکن است بر روی خود بگذارند (مانند “احمق”) شروع کنند. سپس آن را به برچسبی تبدیل کنند که به آنها امکان می‌دهد نسبت به خودشان احساس خوبی داشته باشند (“من این کار را کردم”).

بخش پایانی مداخله درمانی از تحقیقات روانشناسی شناختی در مورد سرکوب فکر بهره گرفت. شاید در مورد تمرین “خرس سفید” شنیده باشید. در آن به شما گفته می شود به خرس سفید فکر نکنید. اما بعد از آن متوجه می شوید که نمی توانید به یک خرس سفید فکر نکنید. بجای بایکوت تصاویر یا افکار منفی خود، شرکت کنندگان تشویق شدند تا آنها را به تصاویری شادتر و دلپذیرتر تبدیل کنند.

مقایسه گروه های آزمایشی

نمی توانید گذشته را عوض کنید، اما بازنویسی تاریخ زندگی ممکن است!

برای بازنویسی تاریخ زندگی به نهایت ماجرا نزدیک می شویم. با مقایسه سه گروه آزمایشی، نویسندگان دریافتند که روش IR واقعاً در کاهش علائم افسردگی در طی یک دوره شش هفته‌ای موفق بوده است. اما تنها زمانی که به شکل طولانی ارائه شود. علاوه بر این، مداخله به کاهش اضطراب کمکی نکرد. در افرادی که تعداد علائم افسردگی بیشتری داشتند، می‌گفتند که می‌خواهند تغییر کنند و همچنین با انتظارات مثبت وارد مداخله می‌شوند، مؤثرتر بود.

نویسندگان به این نتیجه رسیدند که اگرچه «ما نمی‌توانیم گذشته را تغییر دهیم»، روش IR نشان داد که مردم می‌ توانند راه‌هایی بیابند تا خود را از ارتباط منفی خود با رویدادهای گذشته جدا کنند. درمان شناختی رفتاری استاندارد بر تغییر افکار افراد برای تغییر احساسات آنها متمرکز است. روش IR نیز با این رویکرد سازگار است. بر روی دید بصری به جای کلامی تمرکز دارد.

بازنویسی تاریخ زندگی در نهایت ماجرا

به طور خلاصه، دفعه بعد که در حال بررسی تصاویر خود از رویدادهای گذشته خود هستید که باعث پشیمانی یا اندوه شما می شود، این اختراع مجدد روش گذشته ممکن است همان چیزی باشد که به آن نیاز دارید. خود را تشویق کنید که نه تنها فرضیات خود را در مورد خود و گذشته خود، بلکه حتی خاطرات بصری خود را به چالش بکشید. با این کار در مسیر خود به سوی آینده ای رضایت بخش تر خواهید بود. باید بدانید که چگونه می توان لحظات شاد را گنجینه کرد و غمگین ها را ویرایش کرد؟ آیا می توان با روان درمانی گذشته را تغییر داد؟ در این نوشته ما تمامی موارد را بررسی کردیم. اما برای نتیجه بهتر می توانید با کارشناسان زبده مرکز مشاوره همکده در ارتباط باشید.

 

 

منابع
psychologytoday

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا