نحوه برخورد با مادر کنترل کننده

شما یک فرد بالغ هستید که شغل، خانه و شاید برخی از فرزندان خود را دارید. آیا مادر شما هنوز سعی می کند زندگی شما و هر تصمیمی را که می گیرید کنترل کند؟ به گفته کارشناسان، شما می توانید با والدین کنترل کننده مرزهای خود را بدون آسیب رساندن به روابط خود تعیین کنید. من فکر می کنم کلید کنار آمدن والدین کنترل کننده مهربانی و محدودیت با آنها است. کارا گاردنسوارتز، روانشناس گروه درمانی در بورلی هیلز، کالیفرنیا می گوید، هم محکم و هم مهربان باشید، به هیچ وجه به آنها بی احترامی نکنید، بلکه محدودیت هایی را در زندگی و انتخاب خود تعیین کنید. در این مقاله از وب سایت همکده ما به بررسی نحوه برخورد با مادر کنترل کننده می پردازیم.

مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

مادر کنترل کننده و شرایط زندگی

نحوه برخورد با مادر کنترل کننده

یک مادر کنترل کننده ممکن است ناراضی باشد وقتی توصیه های او را نادیده بگیرید. او پیشنهاد می کند که به او اطلاع دهید که سخنان او را می شنوید، اما او تصمیم نهایی را در مورد زندگی خود می گیرد. آنها به کنترل کردن عادت کرده اند. به آنها فضا بدهید تا نظرات خود را با شما در میان بگذارند. نشانه هایی که شما یک مادر کنترل کننده دارید ممکن است از نظرات آزاردهنده خفیف گرفته تا مشاجرات مکرر متغیر باشد. او اغلب ممکن است:

  • به شما توصیه های ناخواسته ارائه دهد
  • از تصمیمات شما در مورد روابط، شغل یا امور مالی انتقاد کند
  • آشکارا با شیوه فرزند پروری یا خانه داری شما مخالفت کند
  • سعی می کند در ارتباط با توصیه های خود شما را گناهکار نشان دهد

در این راستا شما باید نحوه برخورد با مادر کنترل کننده را بدانید.

چه زمانی می توانید مسئولیتی را بپذیرید؟

نحوه برخورد با مادر کنترل کننده

جی لیبو، دکترا، استاد بالینی روانشناسی در موسسه خانواده در دانشگاه نورث وسترن، می گوید: سن خاصی وجود ندارد که شما از نظر والدین خود به طور خودکار بزرگسال شوید و فرایند پذیرش مسئولیت در انتخاب های شما ممکن است تدریجی باشد. برخی از والدین ممکن است بخواهند به خاطر نگرانی برای رفاه شما این کار را رها نکنند. در یک مرحله، شما بزرگسال می شوید و شروع به تصمیم گیری خود می کنید، اما والدین شما عصبی می شوند. وقتی تصمیمات خوبی نگیرید شرایط حتی سخت تر از این هم می شود. ممکن است مادر شما بخواهد از شما در برابر پیامدهای منفی محافظت کند، مانند تلاش برای کنترل هزینه های شما از ترس اینکه دچار بدهی نشوید. یک والد واقعاً کنترل کننده ممکن است فرزندی داشته باشد که کاملاً قادر به استقلال باشد، اما نمی خواهد اجازه دهد.

کنترل می تواند از ابتدای کودکی شروه شود. اما برای برخی افراد می تواند تا بزرگسالی هم ادامه داشته باشد. در یک مطالعه منتشر شده در سال 2020، 184 کودک از 13 تا 32 سال مورد بررسی قرار گرفتند. کسانی که در اواسط نوجوانی والدین کنترل کننده داشتند، حتی در اوایل 30 سالگی نیز کمتر در روابط عاشقانه قرار می گرفتند یا به موفقیت تحصیلی می رسیدند. همین دلیل منجر به این مطلب شده است که نحوه برخورد با مادر کنترل کننده اهمیت زیادی دارد.

پول منبع مشترک درگیری ها است

بسیاری از جوانان هنوز با وجود اینکه به تنهایی در خوابگاه یا آپارتمان دانشگاه زندگی می کنند یا شغلی ندارند مستقل از نظر مالی نیستند. این می تواند مرز بین والدین و فرزندان را در مورد تصمیم گیری تغییر دهد. شما ممکن است در مرحله ظهور بزرگسالی باشید. شما به طور کامل یک بزرگسال نیستید. شاید بتوانید از نظر مالی از خود حمایت کنید و شاید هم نتوانید این کار را انجام دهید. والدین نیز ممکن است احساس کنند در مورد زندگی شما نظرات بهتری دارند. در واقع پول می تواند ابزاری برای کنترل فرزندان باشد. قرار است یک فرد جوان رشد کند و زندگی مستقل خود را آغاز کند. پس والدین باید کنترل خود را کنار بگذارند.

شما به عنوان فرزند اگر برای حمایت مالی به والدین خود اعتماد دارید، می تواند یک پویایی ناکارآمد ایجاد کند که در آن مادر شما حق تصمیم گیری های خاص در مورد زندگی شما را انجام می دهد. پس لازم است نحوه برخورد با مادر کنترل کننده را بدانید. حتی وقتی بچه دار می شوید حس مادر کنترل کننده می توانید به مادر بزرگ کنترل کننده تبدیل شود. البته این مسئله برای پدر ها هم پر رنگ است.

ممکن است برای برخی از پدربزرگ ها و مادربزرگ ها بسیار سخت باشد که شما را در مورد نحوه تربیت فرزندان خود قضاوت نکنند. آنها ممکن است در مورد نحوه تنظیم زمان تغذیه یا خواب کودک با شما اختلاف داشته باشند. اگر به مادر خود برای کمک به پرستاری کودک متکی هستید، ممکن است او تمایل نداشته باشد که قوانین شما را در مورد زمان خواباندن کودک، برای مثال، رعایت کند.

جهت برخورد با مادر کنترل کننده مرز های خود را مشخص کنید

نحوه برخورد با مادر کنترل کننده

اکنون که شما بالغ شده اید، حتی اگر مادرتان همیشه کنترل داشته است، وقت آن است که محدودیت هایی را تعیین کنید. اول، از جدا شدن استفاده کنید. وارد نبرد نشوید مادر خود را در گوش دادن فعال مشارکت دهید. گوش دادن فعال به این معنی است که شما بدون قضاوت به صحبت های مادر خود توجه می کنید. بگذارید قبل از واکنش شما حرفهایش را تمام کند. اعتماد به نفس داشته باشید و بگویید چه چیزی برای شما کار نمی کند و چرا. وقتی محدودیت های خود را تعیین می کنید، یک مادر کنترل کننده ممکن است به سادگی نظر مخالف را اتخاذ کرده و وارد بحث با شما شود. شاید در این موارد نحوه برخورد با مادر کنترل کننده بیش از قبل خود را نشان دهد.

بحث شما می تواند به اختلاف منجر شود، جایی که پیدا کردن راهی برای ملاقات در ادامه راه دشوار است. اینجاست که جدایی با عشق به وجود می آید. حتی در مواقعی که مادر شما مضطرب یا کنترل کننده است، از لحنی یکنواخت و اندازه گیری شده استفاده کنید. در واقع شما باید در زمینه صحبت های خود کنترل داشته باشید. بتوانید به راحتی در عین حفظ کردن مرز ها به خوبی صحبت کنید. این مسئله منجر به ارتباط قوی و رابطه ای سالم می شود.

مسئولیت پذیر باشید

اگر می خواهید مادرتان آرامش خود را حفظ کند، مطمئن شوید که مسئولیت زندگی خودتان را بر عهده دارید. مسئول تصمیمات و اشتباهات خود باشید. با گفتن اینکه شما کی هستید و به چه چیزی نیاز دارید، خود را تأیید کنید. بیان کنید که ارزشها و اهداف خود را برای زندگی و خانواده خود دارید. احترام بگذارید و سعی کنید اجازه ندهید که اختلاف نظرها به خصومت برسد. می توانید بگویید: “من فرزندم را آنطور که می خواهم تربیت می کنم، اما متوجه می شوم که شما دیدگاه متفاوتی دارید. شرح شغل پدربزرگ و مادربزرگ باید مشخص باشد: شما می توانید یک توصیه کوچک، گهگاه ناخواسته، ارائه دهید. اما شما والدین اجرای نمایش نیستید.

نکاتی مهم برای برخورد با مادر کنترل کننده

Dealing with the controlling mother

در این بخش از مقاله نکاتی وجود دارد که به شما در برخورد با مادر کنترل کننده کمک زیادی می کند. این موارد باعث می شود تا شما بتوانید استقلال خود را حفظ کنید. برای این که بتوانید موارد را به خوبی درک کنید، در ادامه این بخش با ما همراه شوید.

همیشه خود را قربانی قرار ندهید. این باعث می شود مادر شما احساس تدافعی کند و باعث درگیری بیشتر شود. سعی کنید از “من” بیشتر از “شما” استفاده کنید تا او احساس حمله نکند. اگر این کار را نکنید به او حس حمله رخ می دهد. به همین دلیل مشکلات بسیاری بین شما ایجاد می شود.

مسئولیت خوشبختی یا مشکلات خود را بر عهده بگیرید. شما نمی توانید هر اشتباهی را که در زندگی خود مرتکب شده اید، ناشی از رفتار کنترل کننده مادر خود بدانید. اگر مسئولیت زندگی خود را بر عهده داشته باشید راحت تر می توانید با مادر خود هم کنار بیایید.

اجازه دهید برخی از تفاوت ها کاهش یابد. اختلاف نظرهای جزئی می تواند منجر به دعوا شود. در نظر بگیرید که آیا هر بحثی برای درد احتمالی ارزش دارد یا خیر. تا جایی که می توانید سعی کنید جو را آرام نگه دارید.

حاضر به سازش باشید. هنگام بحث در مورد برنامه ها یا محدودیت ها، ذهن و گوش خود را باز نگه دارید. سعی کنید راه حل هایی ارائه دهید که هم شما و هم مادرتان بتوانید آن ها را بپذیرید. آن را خلاصه کنید تا هر دو بدانید در مورد چه چیزی توافق کرده اید.

این موارد می توانند کمک بسیار زیادی به برخورد با مادر کنترل کننده داشته باشند. از این رو سعی کنید برای انجام آن ها تمرین کنید.

سخن آخر

در این مقاله از وب سایت همکده ما به بررسی نحوه برخورد با مادر کنترل کننده پرداختیم. راه های مختلفی را برای شما ارائه دادیم و تکنیک های مناسب را بررسی کردیم. در این میان برای رفع مشکلاتی مانند اضطراب یا افسردگی باید از تکنیک ها به خوبی استفاده کنید. در غیر این صورت رفتار های کنترل کننده می تواند خود را مثل مشکلات سخت روانی نشان دهد. می توانید با متخصصان مرکز مشاوره همکده نیز مشورت کنید.

منابع:

https://www.webmd.com/sex-relationships/features/dealing-controlling-mother

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا