مزایا و معایب کاهش مصرف الکل

مصرف الکل می تواند هم از نظر جسمی و هم از نظر روانی به افراد فشار وارد کند. کاهش مصرف الکل باید زیر نظر پزشک باشد. اگر پزشکان نتوانند به درستی این فرآیند را انجام دهند با مشکل رو به رو خواهند شد. در دنیایی که زندگی می کنیم اختلالات روانی بسیاری وجود دارد. برخی از این اختلالات روانی را ممکن است بشانسید. برخی هم برای شما تازگی دارند. ایا شما واقعا می دانید که اعتیاد چیست؟ در نظر خیلی افراد اعتیاد فقط  به مواد مخدر یک نوع اعتیاد خطرناک است.

این طرز فکر اشتباه است. گاهی اوقات افرادی را ممکن است در طول زندگی خود بشناسید که اعتیاد های فوق‌العاده وحشتناکی دارند. برای مثال برخی از افراد هستند که اعتیاد به پرخاشگری یا عصبانیت دارند. برخی هم ممکن است دچار اعتیاد به الکل باشند. اعتیاد به الکل بسیار خطرناک است و در نهایت همان تاثیرات مواد مخدر را بر روی بدن افراد خواهد گذاشت. در ادامه می خواهیم ببینیم که مزایا و معایب کاهش مصرف الکل چیست؟

اختلالات مختلف و کاهش مصرف الکل

همان طور که می دانید اختلالات هم جسمی هستند و هم روحی و روانی. اختلالات جسمی معمولا به خاطر مشکلاتی مثل ژنتیک یا محیط یا حتی ضعف سیستم ایمنی بدن فرد می تواند اتفاق بیفتد. بسیاری از ما ممکن است در یک بخشی از زندگی خود دچار بیماری های جسمی شده باشیم. نکته ای که باید بدانید این است که علاوه بر تقویت جسم ما نیاز به تقویت روح خود نیز داریم. خصوصا که روح و روان با ذهن ارتباط دارند. حافظه همان طور که قبلاً گفتیم یکی از مهم ترین بخش های ذهن انسان است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با مزایا و معایب کاهش مصرف الکل چیست؟ صحبت کنیم.

Cymbalta نام تجاری دولوکستین، مهار کننده بازجذب سروتونین-نوراپی نفرین (SNRI) است

Cymbalta نام تجاری دولوکستین، مهار کننده بازجذب سروتونین-نوراپی نفرین (SNRI) است که برای درمان انواع بیماری ها از جمله کاهش مصرف الکل تجویز می شود. همچنین برای درمان فیبرومیالژیا، درد عصبی و درد مزمن استفاده می شود. همچنین ممکن است برای درمان سندرم خستگی مزمن، کمردرد و بی اختیاری ادراری ناشی از استرس، بدون نسخه تجویز شود. این دارو می تواند تأثیرات مختلفی بر بدن شما بگذارد و در صورت مخلوط کردن آن با سایز داروها یا سایر مواد ممکن است عوارض جانبی ناخواسته ای ایجاد کند. اگر در حال حاضر Cymbalta مصرف می کنید، مهم است که از عوارض جانبی احتمالی، تداخل و خطرات مخلوط کردن این دارو با داروها مطلع باشید.

آیا می توانید هنگام مصرف Cymbalta نوشیدنی های الکلی مصرف کنید؟

نگرانی در مورد مصرف دارو هنگام مصرف Cymbalta خطر بالقوه آسیب کبدی است. این به طور کلی بیشتر برای افرادی که مشروب زیاد مصرف می کنند یا سابقه سوء مصرف شدید یا مزمن الکل دارند بیشتر نگران کننده است. در حالی که افزایش اختلالات روانی اغلب هنگام مخلوط کردن دارو با الکل نگران کننده است، سازنده اظهار داشت که Cymbalta باعث جلوگیری از کاهش مصرف الکل نمی شود. این بدان معنا نیست که هیچ خطری وجود ندارد. داروهای دیگر ممکن است به افزایش علائم مربوط به خلق کمک کند یا حتی ممکن است در درمان شما اختلال ایجاد کند.

مشورت با پزشک در ارتباط با این زمینه

اگر از Cymbalta استفاده می کنید و می خواهید بدانید که آیا استفاده از داروهای دیگر بی خطر است یا خیر، با پزشک خود مشورت کنید. از آن جا که آن ها وضعیت و سابقه شما را درک می کنند، می توانند براساس نیازها و سلامتی شما توصیه هایی را ارائه دهند.

مشورت با مشاوران برای جلوگیری از کاهش مصرف الکل

اگر شما یا یکی از عزیزانتان با مصرف مواد یا اعتیاد دست و پنجه نرم می کنید، برای کسب اطلاعات در مورد امکانات پشتیبانی و درمانی در منطقه خود، با

مشاوران مشورت کنید. اگر می خواهید کاهش مصرف الکل داشته باشید، ممکن است بخواهید ابتدا سعی کنید به جای قطع ناگهانی، سعی کنید تا شدت علائم احتمالی ترک الکل را کاهش دهید.

اگر روزانه مشروب می خورید، برای مدت طولانی زیاد الکل مصرف می کنید یا مکرر الکل مصرف می کنید، اگر به طور ناگهانی نوشیدن را به طور کامل متوقف کنید، احتمال دارد برخی از علائم ترک را تجربه کنید. و اگر سعی کنید “به تنهایی” کاهش مصرف الکل را ایجاد کنید و بدون هیچ گونه کمک پزشکی، این علائم می تواند بسیار شدید شود.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

متأسفانه، تحقیقات اندکی وجود دارد که نشان دهد کاهش مصرف الکل در واقع اثرات ترک الکل را کاهش می دهد. این می تواند به این دلیل باشد که علائم ترک از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت است و هیچ راهی برای مقایسه نتایج بین مصرف کنندگان روزانه، زیاد یا زیاد الکل وجود ندارد.

ما می دانیم که کاهش مصرف الکل یک عمل پزشکی استاندارد برای هر بیمار است. به عنوان مثال، بیمارانی که داروهای ضد افسردگی مصرف می کنند، معمولاً داروهای خود را به طور ناگهانی قطع نمی کنند، اما دوز آن ها به تدریج کاهش می یابد. ما همچنین می دانیم که محصولاتی که برای کمک به ترک سیگار استفاده می شوند، مانند چسب های نیکوتین یا آدامس، برای حذف تدریجی افراد سیگاری با کاهش میزان نیکوتین مصرفی آن ها طراحی شده اند.

کاهش مصرف الکل و استرس

عقل سلیم به ما می گوید که  کاهش مصرف الکل در روز استرس افراد را به طور کلی کاهش خواهد داد.  به طور کلی، کاهش مصرف الکل نه موثرترین و نه ایمن ترین روش ترک الکل است. با این حال، ارزان است و ممکن است برای افرادی مناسب باشد که شغل، روابط و رفاه آن ها در خطر نیست.

راهکارهایی برای کاهش مصرف الکل

ساده‌ترین راه برای کاهش مصرف الکل، کاهش تدریجی تعداد نوشیدنی‌هایی است که معمولاً در یک دوره زمانی معین می‌نوشید. به عنوان مثال، اگر معمولاً هر روز پنج لیوان شراب می نوشید، سعی کنید برای چند روز آن را به چهار لیوان برسانید و سپس سعی کنید آن را به سه لیوان کاهش دهید. برخی از افراد با فاصله زمانی بین هر نوشیدنی، کاهش مصرف الکل را انجام می دهند. برای مثال ممکن است خود را به یک نوشیدنی در ساعت محدود کنند. یا ممکن است بین هر نوشیدنی الکلی یک لیوان آب یا آبمیوه جایگزین کنند. برخی با مخلوط کردن نوشیدنی های ضعیف تر با الکل کمتر آن را کاهش می دهند.

برخی دیگر سعی می کنند با تغییر نوشیدنی الکلی  نوشیدنی که دوست ندارند، مقدار آن را کاهش دهند. برای مثال، ممکن است سعی کنند از نوشیدنی‌ای که دوست دارند (مثل شراب) به نوشیدنی که دوست ندارند (مانند آبمیوه) تغییر دهند. دلیل منطقی آن این است که آن ها کمتر آن نوشیدنی که دوست ندارند را می نوشند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اگر قصد دارید کاهش مصرف الکل را انجام دهید تا آن را متوقف کنید، مطمئن شوید که مصرف خود را به طور مداوم محدود کنید. از نوسانات اجتناب کنید و به یک برنامه کاهش هفتگی با تاریخ معینی برای قطع مصرف پایبند باشید.

چالش های کاهش مصرف الکل

مزایا و معایب کاهش مصرف الکل

برای برخی از مصرف کنندگان، کاهش مقدار الکلی که می نوشند کارساز نیست. آن ها ممکن است برای مدت کوتاهی از مصرف خود بکاهند. اما به زودی به سطح معمول خود برمی‌گردند. این امر به ویژه در مورد مصرف کنندگان شدید الکل که توسط محرک هایی احاطه شده اند که مشوق نوشیدن هستند و فاقد حمایت لازم برای تشویق تغییر هستند، صادق است.

کسانی که متوجه می شوند نمی توانند تعداد نوشیدنی ها را برای مدت زمان قابل توجهی کاهش دهند، احتمالاً دچار اختلال شدید مصرف الکل شده اند. یا به چیزی تبدیل شده اند که معمولاً به عنوان الکلی شناخته می شود. برای دیگران، صرفاً کاهش تعداد نوشیدنی ها می تواند علائم ترک الکل را ایجاد کند.

مثالی در ارتباط با این زمینه

علاوه بر این، در صورت مصرف همان تعداد نوشیدنی استاندارد که معمولاً مصرف می‌کنید، جایگزین کردن یک نوع نوشیدنی با نوع دیگر کمکی به کاهش مصرف الکل نمی‌کند. به عنوان مثال، یک قوطی 12 گرمی آبجو حاوی همان مقدار الکل است که یک لیوان شراب 5 گرمی یا یک نوشیدنی مخلوط حاوی 1.5 گرم الکل.

با در نظر گرفتن این موارد، باید مزایا و معایب کاهش مصرف الکل خود را بسنجید.  در حالت ایده آل با کسی که به آن اعتماد دارید صحبت کنید‌ تا تصمیمی کاملا آگاهانه بگیرید.

سخن آخر

اگر متوجه شدید که از آن دسته مصرف کنندگانی هستید که نمی توانند مصرف الکل خود را به طور مداوم کاهش دهند یا اگر متوجه شدید که علائم ترک را صرفاً با کاهش مصرف الکل تجربه می کنید، تسلیم نشوید.

لازم نیست اجازه دهید ترس از ترک الکل شما را از ترک آن باز دارد.

همان طور که می دانید اعتیاد در هر زمینه ای می تواند آسیب های مختلفی را به ما وارد کند. این آسیب ها به گونه ای است که نه تنها برای خود فرد بلکه برای اعضای خانواده هم مشکل ساز خواهد بود. بهتر است برای درمان به مشاوران و متخصصان معتبر در نزدیکی خود مراجعه کنید.

منابع
وبسایت verywellfamily

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا