مدیریت عوارض جانبی داروهای ADHD

داروهای ADHD باید توسط پزشک تجویز شود. در واقع مصرف داروهای ضد آسیب های روانی اگر به صورت خودسرانه مصرف شود باعث آسیب‌های مختلفی می شود. یکی از این آسیب ها اعتیاد به دارو است. در مقاله های قبل گفتیم که اعتیاد به دارو چه آسیب های به افراد در طولانی مدت  خواهد زد. همان طور که می دانید افسردگی و اضطراب باعث مشکلات فراوانی می شود. گاهی اوقات زندگی و آینده هر فرد می تواند با این اختلالات روانی تحت تأثیر قرار بگیرد. افسردگی یکی از شایع ترین مشکلات در دنیای امروزی است. امواج مغزی آلفا یکی از مواردی است که می تواند افسردگی را کاهش دهد. در مقاله های قبل گفتیم که این امواج می تواند افسردگی را کاهش دهد. اختلالات روانی همیشه در دنیا قابل بحث بوده اند.

در روان شناسی افراد نظرات مختلفی درباره اختلالات روانی گفته اند. متاسفانه به دلیل حضور بیماری کرونا در این دو سال اخیر اختلالات روانی در بین مردم بیشتر شده است.  یکی از این اختلالات روانی شایع افسردگی است. افسردگی بسیار خطرناک است. حتی در برخی موارد گفته شده که افسردگی باعث خودکشی برخی افراد هم شده است. پزشکان و روان شناسان هر ساله سعی دارند تا از طریق راه های مختلف افسردگی را در افراد کاهش دهند. اگر به یاد بیاورید در مقاله های قبل در ارتباط با افسردگی صحبت کردیم.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

مدیریت عوارض جانبی داروهای ADHD

انتقال دهنده های عصبی مونوآمین مانند سروتونین، دوپامین و نوراپی نفرین به تنظیم خلق و خو، احساسات و رفتار شما کمک می کنند.

در افراد مبتلا به افسردگی، در دسترس بودن این انتقال دهنده های عصبی مونوآمین در مغز مشخصاً کم است. داروهای ضد افسردگی و داروهای ADHD  با جلوگیری از بازجذب یک یا چند مورد از این انتقال دهنده های عصبی عمل می کنند و در نتیجه در دسترس بودن آن‌ ها را افزایش می دهند.

مدیریت عوارض جانبی داروهای ADHD

کودکان مبتلا به ADHD ممکن است مشکلات بیش فعالی و تکانشی بودن داشته باشند. این بدان معناست که آن ها ممکن است در مدرسه خوب عمل نکنند. حتی ممکن است در خانه و فعالیت های بعد از مدرسه مشکل داشته باشند. خوشبختانه، درمان ها می توانند به کنترل علائم ADHD در اکثر کودکان کمک کنند. این درمان‌ها معمولاً شامل داروهای ADHD و استراتژی‌های رفتاری است که می‌تواند رسمی‌تر باشد. مانند رفتار درمانی با روان‌شناس یا مشاور کودک، یا فقط اقدامات ساده‌ای که والدین و معلمان یاد می‌گیرند تا به آن ها کمک کند تا سازماندهی بیشتری داشته باشند. از حواس‌پرتی‌ها اجتناب کنند و رفتار مناسب‌تری داشته باشند.

داروهای ADHD

داروهای ADHD مدت‌هاست که بخش اصلی برنامه‌های درمانی برای بسیاری از کودکان مبتلا به ADHD بوده است. این داروها اکنون عبارتند از:

  • درمان با داروهای کوتاه اثر: آدرال، دکسدرین، فوکالین، ریتالین
  • محرک های متوسط ​​اثر: دکسدرین اسپانسوله
  • محرک های طولانی اثر: Adderall XR، Concerta، Daytrana، Dyanavel XR، Focalin XR، Metadate CD، Ritalin LA، Vyvanse
  • غیر محرک ها: Intuniv، Strattera، Qelbree

این فهرست باعث می‌شود که به نظر می‌رسد بسیاری از داروهای ADHD مختلف برای انتخاب وجود دارد، به خصوص اگر فرزند شما عوارض جانبی برای یک یا چند مورد از آن ها داشته باشد. وقتی متوجه می شوید که محرک ها واقعاً اشکال و انواع مختلفی از دو نوع داروی زیر هستند، انتخاب های شما به سرعت محدود می شود:

داروهای این اختلالات مبتنی بر متیل فنیدات:

  • Concerta، Daytrana، Focalin و Focalin XR، Metadate CD، Ritalin LA

داروهای ADHD مبتنی بر آمفتامین:

  • Adderall و Adderall XR، Dexedrine و Dexedrine Spansule، Dyanavel XR، Vyvanse

نکته ای در ارتباط با این زمینه

چرا این همه داروی ADHD وجود دارد اگر آن ها بسیار مشابه هستند؟ در برخی موارد، این داروها به سادگی روش‌های متفاوتی برای تحویل دارند که باعث می‌شود دوام بیشتری داشته باشند. برای مثال، Concerta قرار است 12 ساعت دوام داشته باشد. در حالی که Ritalin LA معمولاً حدود 8 ساعت طول می کشد، حتی اگر هر دو آن ها متیل فنیدات را به عنوان ماده فعال خود دارند. در موارد دیگر، روش مصرف دارو کاملاً متفاوت است، مانند سیستم تحویل پچ Daytrana. برخی از داروها، مانند Dyanavel XR، به صورت سوسپانسیون خوراکی یا قرص در دسترس هستند.

اثرات جانبی

اگرچه این داروهای ADHD به بسیاری از کودکان کمک می کند تا علائم خود را مدیریت کنند. اما برخی از والدین هنوز برای شروع مصرف داروهایی مانند ریتالین یا آدرال برای کودک خود مردد هستند زیرا نگران عوارض جانبی احتمالی هستند. در برخی موارد، آن نگرانی ها موجه است. محرک هایی که برای درمان ADHD استفاده می شوند به دلیل موارد زیر بدنام هستند:

  • کاهش اشتها
  • کاهش وزن
  • بیخوابی
  • سردرد

بسیاری از این عوارض جانبی موقتی هستند یا به راحتی با تنظیم دارو قابل کنترل هستند. برخی از والدین نگران انگ مصرف داروی ADHD هستند، نگران بحث و جدل در مورد ریتالین هستند یا نگران این هستند که این داروها فرزندشان را مانند یک زامبی عصبانی تر، پرخاشگرتر یا حتی بیش از حد آرام کند. خوشبختانه، این ها عوارض جانبی رایج داروهای ADHD نیستند. اگر آنها رخ دهند، پزشک اطفال شما تغییرات مناسبی در دارو ایجاد می کند. سایر عوارض جانبی که والدین اغلب در هنگام شروع داروی ADHD برای فرزندشان نگران هستند می تواند شامل موارد زیر باشد:

تیک های عصبی

نگرانی در مورد تیک ها محتمل است زیرا همه محرک ها تیک ها را به عنوان یک عارضه جانبی بالقوه ذکر می کنند. برخی از متخصصان ADHD فکر نمی‌کنند که محرک‌هایی مانند ریتالین واقعاً باعث ایجاد یا بدتر شدن تیک‌ها می‌شوند، و اینکه ADHD و اختلالات تیک مزمن ممکن است به سادگی با هم در برخی از کودکان رخ دهند. اگر نگران هستید که کودکتان ممکن است دچار تیک شود، باید فوراً به پزشک خود اطلاع دهید. ممکن است توصیه شود که دارو را متوقف کنید یا احتمالاً مشکل توسط متخصص مغز و اعصاب ارزیابی شود.

مرگ ناگهانی

محرک‌ها همچنین هشداری دارند مبنی بر اینکه ممکن است باعث مرگ ناگهانی در کودکان مبتلا به مشکلات ساختاری قلب یا سایر مشکلات جدی قلبی، مانند کاردیومیوپاتی یا اختلالات جدی ریتم قلب شوند. قبل از شروع یک محرک، هر گونه مشکل قلبی شناخته شده در کودک یا سابقه خانوادگی در هر دو طرف را به پزشک اطفال خود یادآوری کنید. اگر چنین است، EKG یا داروی جایگزین ممکن است نشان داده شود.

خودکشی

Strattera (اتوموکستین) هشداری در مورد افزایش خطر افکار خودکشی در کودکان و نوجوانان دارد و Qelbree (viloxazine) که توسط FDA در سال 2021 تایید شده است. در مورد خطر افکار و رفتارهای خودکشی هشدار می دهد. این امر باعث می‌شود هنگام شروع یا تغییر دوز این داروها، نظارت بر تغییرات خلقی یا رفتاری فرزندتان مهم باشد. توجه به این نکته مهم است که یک متاآنالیز در سال 2014 که به 23 مطالعه مختلف پرداخته بود، هیچ خودکشی کاملی را در بیماران تحت درمان با اتوموکستین گزارش نکرد.

به حداقل رساندن عوارض جانبی

یکی از بهترین راه‌ها برای به حداقل رساندن عوارض جانبی داروهای ADHD، داشتن انتظارات واقع بینانه از آن چه فکر می‌کنید این دارو برای فرزندتان انجام می‌دهد. به عنوان مثال، اگر فرزند شما آنقدر بیش فعال و تکانشی است که هر روز در مدرسه دچار مشکل می شود، ممکن است مشکلی نداشته باشد اگر هر چند هفته یک بار برای صحبت کردن با مشکل کمی مواجه شود. پزشکان اطفال، والدین و معلمان گاهی اوقات با افزایش دوز داروها برای کنترل کامل علائم ADHD دچار مشکل می شوند، در حالی که هدف شاید باید صرفاً کاهش رفتارهای مخرب، بهبود عملکرد در مدرسه و بهبود روابط با خانواده و دوستان باشد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

سایر نکات برای به حداقل رساندن عوارض جانبی داروهای ADHD:

با دوز کم شروع کنید

با دوز کم و مناسب سن دارو شروع کنید.

دارو را منظم مصرف کنید

با راهنمایی پزشک اطفال، دارو را هر یک تا سه هفته یکبار افزایش دهید تا زمانی که به نظر برسد که خوب کار می کند، در غیر این صورت کودک شما شروع به عوارض جانبی می کند.

تغییر داروها را در نظر بگیرید

اگر کودک شما شروع به عوارض جانبی زیادی کرد که با کاهش دوز دارو کمکی نمی‌کند، نوع دیگری از داروهای ADHD را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، اگر فرزند شما از داروهای این اختلالات مبتنی بر آمفتامین مانند Vyvanse استفاده می کند، احتمالاً در مرحله بعدی به داروی ADHD مبتنی بر متیل فنیدات (ریتالین) روی می آورید.

«عدم مصرف دارو» را در نظر بگیرید

به عبارت دیگر، مصرف نکردن آن را در تعطیلات آخر هفته و یا مرخصی از مدرسه امتحان کنید.

به معاینات منظم پایبند باشید

برای بررسی های منظم ADHD (حداقل هر سه تا شش ماه یکبار) به پزشک متخصص اطفال خود مراجعه کنید تا ضربان قلب، فشار خون و قد و وزن کودک خود را کنترل کنید تا مطمئن شوید که او به خوبی رشد می کند.

نکاتی برای عوارض جانبی خاص

خواب‌آلودگی

از پزشک اطفال خود بپرسید که آیا کودک شما می‌تواند دوز Strattera خود را هنگام خواب مصرف کند، اگر باعث خواب‌آلودگی زیادی می‌شود.

کاهش اشتها

اگر عارضه جانبی اصلی آنها کاهش اشتها، کاهش وزن یا مشکل در افزایش وزن است، چند میان وعده سالم اضافی و غذاهای پرکالری را در نظر بگیرید. مصرف دارو بعد از صبحانه می تواند به رفع این مشکل کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا