عوامل خطر برای خشونت در قرار ملاقات نوجوانان

خشونت در قرار ملاقات گزینه خطرناکی است. خشونت زیاد می تواند زندگی ما را دچار مشکل کند. البته این که هرگز در زندگی عصبانی نسیم یک مسئله غیر ممکن است. اما می توانید جلوی عصبانیت خود را بگیرید. روشهای کنترل خشونت را روان شناسان بسیار یادآوری می کنند. تنهایی باعث ایجاد آسیب های روانی مختلف در افراد می شود. بهترین راه برای شناخت فردی که می خواهید با او رابطه داشته باشید استفاده از مشاور است.

اما ما می خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که آیا قرار ملاقات با نزدیک ترین دوست خود کار درستی است یا خیر؟ خیلی اوقات دو دوست صمیمی به هم علاقه پیدا می کنند اما مسئله اصلی این است که این علاقه دو طرفه باشد. بنابراین روان شناسان می گویند که اولین مورد در ایجاد روابط باید علاقه دو طرقه باشد. در ادامه می خواهیم ببینیم که عوامل خطر برای خشونت در قرار ملاقات نوجوانان چگونه است؟

استرس در نوجوانان و خشونت در قرار ملاقات

عوامل خطر برای خشونت در قرار ملاقات نوجوانان

در مقاله های قبل گفتیم که یکی از استرس های که به افراد خصوصا زوجین وارد می شود استرس های ناشی از کودکان است. این بدان معنی نیست که کودکان دارای استرس باشند بلکه به این معنی اینکه رفتار های آن ها یا واکنش های آن ها نسبت به اتفاقات مختلف ممکن است باعث ایجاد استرس در والدین شود. راه های درمان استرس در دنیای روان شناسی بسیار زیاد است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  آنلاین روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با عوامل خطر برای خشونت در قرار ملاقات نوجوانان صحبت کنیم.

داشتن یک رابطه عاشقانه در سال های نوجوانی رایج است

داشتن یک رابطه عاشقانه در سال های نوجوانی رایج است، اما همه این رابطه ها سالم نیستند. بسیاری از نوجوانان گزارش می دهند که نوعی خشونت در قرار ملاقات را تجربه کرده اند. حدود 10 درصد از جوانان می گویند که فردی در قرار ملاقات آن ها را مورد آزار فیزیکی قرار داده است.  76 درصد از نوجوانان نیز سوء استفاده عاطفی و روانی را گزارش می کنند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

هیچ جوانی نباید آزار را تجربه کند یا عواقب کوتاه مدت و بلندمدت آن را متحمل شود. درک این که یک رابطه ناسالم چگونه به نظر می رسد و تشخیص علائم سوء استفاده اولین گام برای کمک به راهنمایی و محافظت از نوجوان شما است.

خشونت در قرار ملاقات چیست؟

خشونت در قرار ملاقات به عنوان پرخاشگری فیزیکی، کلامی و جنسی تعریف می شود که می تواند در طول رابطه بین نوجوانان رخ دهد. این می تواند شخصا یا آنلاین رخ دهد و ممکن است شامل تعقیب باشد. این شامل دو نفر می شود که با هم قرار می گذارند یا در گذشته قرار ملاقات داشته اند.

به طور کلی، خشونت در رابطه با نوجوانان یک مشکل گسترده است که نوجوانان اغلب در تشخیص آن به عنوان رابطه ناسالم مشکل دارند. برخی از نوجوانان فکر می کنند که مسخره کردن، حسادت و توهین کردن بخشی عادی از یک رابطه است. آن ها اغلب تحت تأثیر توجه شدید قرار می گیرند. اما اقدامات شدید شریک زندگی آن ها می تواند نشانه ای از رفتار کنترل کننده باشد که اغلب خشونت در قرار ملاقات را تعریف می کند.

نشانه های هشدار خشونت در رابطه نوجوانان

عوامل خطر برای خشونت در قرار ملاقات نوجوانان

نوجوانان اغلب بالا و پایین های عاطفی را تجربه می کنند. در نتیجه، گاهی اوقات برای والدین و مربیان دشوار است که بین احساسات روابط عادی و خشونت در قرار ملاقات تمایز قائل شوند. علائم هشدار دهنده برای خشونت در قرار ملاقات را بشناسید و در صورت مشکوک شدن، برای محافظت از فرزند خود فعالیت هایی کنید. نوجوانانی که ممکن است در یک رابطه خشونت آمیز باشند ممکن است:

عملکرد ضعیف در مدرسه

نوجوانان ممکن است بیش از حد از خواسته‌ها و چالش‌های یک رابطه سوء استفاده‌کننده حواس‌شان را پرت کند تا روی تکالیف مدرسه‌شان تمرکز کنند.

صدمات غیر قابل توضیح داشته باشید

مقدار غیرطبیعی آسیب بدنی که نوجوانان نمی توانند (یا نمی خواهند) به طور منطقی آن را بازگو کنند، ممکن است نشانه ای از آزار فیزیکی باشد.

منزوی کردن خود به خاطر خشونت در قرار ملاقات

ممکن است نوجوان شما خود را از دوستان و اعضای خانواده خود جدا کند تا منحصراً با شریک زندگی خود باشد. این نشانه آن است که فردی سعی دارد زمان و توجه نوجوان شما را به روشی ناسالم در انحصار خود درآورد.

وسواس آن ها به خاطر جواب دادن به شریک خود

آن ها ممکن است در یک روز تعداد زیادی پیام از شریک زندگی خود دریافت کنند یا اگر نتوانند فوراً پاسخ دهند احساس وحشت کنند. برخی از مشارکت‌های فردی می‌توانند راهی برای حل مشکلات باشند. 70 درصد از مرتکبین خشونت در قرار ملاقات که مورد آزار و اذیت فیزیکی قرار گرفتند، در رابطه بعدی این رفتار را ادامه ندادند.  و افرادی که توسط یک نفر مورد آزار قرار گرفتند، همیشه مورد آزار دیگران قرار نمی گیرند. والدین می توانند با تشخیص پویایی های ناسالم، مانند مقدار بیش از حد درگیری، در اوایل یک رابطه، به فرزندان خود کمک کنند تا از خود محافظت کنند.

خطرات خشونت در قرار ملاقات نوجوانان

عوامل خطر برای خشونت در قرار ملاقات نوجوانان

نوجوانان اغلب به شدت تحت تأثیر آن چه در روابط خود تجربه می کنند قرار می گیرند. از جنبه مثبت، داشتن چندین رابطه سالم – با دوستان، خانواده و بزرگسالان مورد اعتماد – می تواند تأثیر مثبتی بر رشد عاطفی نوجوان داشته باشد. ممکن است به آن‌ها کمک کند تا شریک خوبی باشند و تلاش کنند که این فرد را نگه دارند.

از سوی دیگر، برخی از تجربیات زندگی ممکن است یک نوجوان را در معرض خطر بیشتری برای قرار گرفتن در شراکت آزاردهنده یا شریک متجاوز قرار دهد. اگر نوجوان شما موارد زیر را تجربه کرده است، لزوماً به این معنی نیست که آن ها خشونت در قرار ملاقات را تجربه کرده اند. اما ممکن است آسیب پذیرتر باشند.

عوامل خطر برای خشونت در قرار ملاقات

برخی از تجربیات جنسی زودرس یا سوء مصرف مواد ممکن است عوامل خطر برای خشونت قرار ملاقات باشند. ممکن است مشکلات اجتماعی نیز وجود داشته باشد. اگر یک یا چند مورد از این رفتارها، باورها یا ویژگی‌ها شبیه نوجوان شما یا نوجوانی است که می‌شناسید، بهتر است مرتباً وضعیت روابط آن ها را بررسی کنید:

  • منزوی بودن از نظر اجتماعی یا عدم حمایت اجتماعی
  • اعتقاد به این که خشونت دوستیابی قابل قبول است
  • رفتار پرخاشگرانه با همسالان و دیگران
  • آشنایی در سنین پایین
  • درگیر شدن در فعالیت جنسی قبل از 16 سالگی
  • درگیری های زیادی را در قرار ملاقات تجربه می کنید
  • تجربه وقایع استرس زا مانند سوء استفاده جنسی یا آسیب های جنسی
  • بودن یک دوست یا خواهر یا برادر در یک رابطه ناسالم
  • ویژگی های کم کمک جویی
  • داشتن شرکای جنسی متعدد
  • عدم مهارت حل مسائل اجتماعی
  • شروع قاعدگی در سنین پایین
  • استفاده از مواد مخدر یا مواد غیرقانونی
  • استفاده از جداسازی عاطفی و سرزنش کردن به عنوان مکانیزم های مقابله ای
  • شاهد خشونت از طرف جامعه
  • شاهد یا تجربه آزار یا خشونت در خانه
  • پدر و مادر شدن به روشی خشن یا ناسازگار
  • فقدان نظارت و یا گرمی والدین

نکته ای در ارتباط با این زمینه

در یک مطالعه، 32 درصد از زنان جوانی که بلوغ اولیه را پشت سر گذاشتند، گفتند:  شریک دوستیابی آن ها مورد آزار جسمی یا جنسی قرار گرفته بود

عوامل خطر برای خشونت در قرار ملاقات مهم است

عوامل خطر برای خشونت در قرار ملاقات نوجوانان

همانطور که آگاهی از زمانی که یک نوجوان ممکن است در معرض آزار قرار گیرد بسیار مهم است. والدین نیز باید بدانند که چه زمانی نوجوان ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ارتکاب خشونت قرار ملاقات باشد. برای کمک به محافظت از سایر نوجوانان و دریافت مشاوره به فرزندتان، مراقب باورها یا الگوهای رفتاری زیر باشید:

  • معاشرت با همسالان خشن یا دیگران در روابط خشونت آمیز یا توهین آمیز
  • باور به این که تهدید یا قلدری دیگران قابل قبول است
  • تجربه حسادت، مالکیت و سایر احساسات منفی در یک رابطه
  • داشتن عزت نفس پایین
  • داشتن مشکل در مدیریت خشم یا ناامیدی
  • عدم نظارت و حمایت والدین
  • مبارزه با ترس از رها شدن
  • مبارزه با افسردگی، اضطراب یا سایر مشکلات سلامت روان
  • استفاده از خشونت یا سوء استفاده به عنوان راهی برای ابراز خشم یا ناامیدی
  • شاهد خشونت در خانه یا اجتماع
  • الگوهای جنسیتی در خشونت قرار ملاقات نوجوانان

می‌توانید با کمک به مدل‌سازی، تعریف و بحث در مورد این که چگونه  روابط سالم به نظر می‌رسند، از نوجوانان در برابر خشونت در رابطه محافظت کنید. قرار گرفتن در معرض زوج هایی با پیوندهای محبت آمیز و مراقبتی می تواند به نوجوانان انگیزه دهد که به دنبال همان روابط سالم برای خود باشند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

هنگامی که نوجوانان شروع به معاشرت می کنند، مهم تر از همیشه است که اغلب با آن ها ارتباط برقرار کنند. به خصوص اگر آن ها عوامل خطری داشته باشند که ممکن است آن ها را در برابر خشونت در قرار ملاقات آسیب پذیرتر کند. ارتباط با پویایی روابط آن ها و برقراری ارتباط با حمایت بی قید و شرط شما می تواند تضمین کند که آن ها در یک موقعیت خطرناک گیر نخواهند کرد.

منابع
وبسایت verywellfamily

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا