علائم خطرناکی که غفلت عاطفی را نشان می‌دهند

غفلت عاطفی تشابه نسبی با سوءاستفاده عاطفی دارد. همیشه بین افرادی که رابطه ای برقرار می کنند یا ازدواج می کنند مشکلات عاطفی وجود دارد. اما این که یک فرد در کل زندگی دچار غفلت عاطفی شود خطرناک است. شوک های روانی مختلفی در دنیای روان شناسی وجود دارد. برخی از این شوک ها مثل شوک عاطفی می تواند آسیب زا باشد. همان طور که می دانید آزار عاطفی در دوران کودکی باعث ایجاد اختلالات روانی می شود.

طوری که حتی این شخص خصوصا اگر زن باید در آینده و در ازدواج خودش دچار مشکلاتی خواهند شد. نحوه درمان  آزار عاطفی در دوران کودکی نیز متفاوت است. گاهی اوقات ژنتیک خانوادگی می تواند این مشکل به به وجود بیاورد. اما موضوع مهم این است که این گونه افراد چه فشار های روانی را در جوامع متحمل می شوند. روان شناسان نظریه های مختلفی برای برخورد با این گونه افراد ارائه داده اند. یکی از مواردی که در دنیای امروز مورد بحث است آزار عاطفی در دوران کودکی است.

اختلالات مختلف در دنیا و غفلت عاطفی

هر فردی می تواند در طول زندگی خود اختلالات مختلفی را تجربه کند. یکی از اختلالاتی که درباره آن صحبت کردیم آسیب های عاطفی است. آسیب های عاطفی در افراد مختلف متفاوت است. برخی افراد هستند که ممکن است به خاطر اتفاقات در دوران کودکی دچار اختلالات روانی شوند. ورزش یکی از راه هایی است که به ما در هر مشکلی می تواند کمک کند. شما می توانید از طریق مشورت با درمانگران هم آسیب های عاطفی خود را بهبود ببخشید. یکی از نکاتی که باید بدانید این است که بتوانید مدیریت داشته باشید. تشخیص و مدیریت بیماری می تواند به شما کمک کند تا روند درمانی بهتری داشته باشید.

غفلت عاطفی در دوران کودکی – اختلالات روانی

در این زمینه به خصوص باید در نظر داشت که با یک نوع از یک فرایند نمی توان گفت که شما دارای آن مشکل هستید. یکی از نکاتی که همه باید بدانند این است که با استفاده از یک یا دو مورد نمی توان تایید کرد که اختلالاتی وجود دارد یا خیر. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با علائم خطرناکی که غفلت عاطفی را نشان می‌دهند، صحبت کنیم.

شناخت بی قراری عاطفی و غفلت عاطفی

با همه فراز و نشیب هایش، تجربه احساسات بخشی عادی از زندگی است. هرکسی تجربه متفاوتی از احساسات دارد.

غفلت عاطفی چگونه بر زندگی تاثیر می گذارد؟

صمیمیت عاطفی اصطلاحی است که گاهی اوقات برای توصیف واکنش عاطفی محدود یک فرد استفاده می شود. آن ها حتی ممکن است هیچ احساسی را برای ایجاد تجربه نکنند، و افراد مبتلا به بی حسی عاطفی ممکن است به جای احساسات، احساس بی حسی ناخوشایندی را گزارش کنند. دلایل زیادی وجود دارد که یک فرد ممکن است دچار بی حسی عاطفی شود. این می تواند شامل نسخه های روانپزشکی، مصرف مواد و داشتن برخی اختلالات سلامت روان باشد.

چگونه مهربانی به خود می تواند غفلت عاطفی را درمان کند

بعد از این که یک موقعیت آزاردهنده عاطفی را پشت سر گذاشتید، تنها چیزی که می توانید فکر کنید این است که “چگونه قرار است بهتر شوم”؟ در مواردی که به نظر می رسد دنیای اطراف شما در حال فروپاشی است، چه کاری می توانید انجام دهید؟ آیا می توانید دوباره روی پای خود بایستید و شروع به بهبودی کنید؟ هنگام تجربه سوء استفاده عاطفی، انتظار می رود که احساس شکست کنید و قدرت دوست داشتن خود را نداشته باشید. که می تواند منجر به خودآگاهی و قضاوت خود شود. اما این ذهنیت به شما کمک نمی کند که بهتر شوید.

درعوض، بهتر است سعی کنید مهربانی با خود را تمرین کنید. بنابراین، در این جا چند راه وجود دارد که یک نگرش مثبت می تواند به شما کمک کند پس از تجربه آزار عاطفی، بهبود پیدا کنید.

خود مهربانی چیست؟

مهربانی با خود یا خود شفقت با مهربانی با دیگران تفاوت چندانی ندارد. مهربانی زمانی به وجود می آید که می بینید کسی رنج می برد، درد او را می پذیرید و سعی می کنید اقداماتی انجام دهید که بتواند به او کمک کند. به همین ترتیب، زمانی که فرد درد خود را می‌شناسد و در شفای پیشگیرانه عمل می‌کند، به خود مهربانی می‌کند. مهربانی با خود ایده ای است که در فرهنگ های بودایی یافت می شود. برخی از اصول اصلی آن به شرح زیر است:

  • دلسوزی به خود به جای خود قضاوت
  • انسانیت مشترک به جای انزوا
  • تنظیم عاطفی به جای نادیده گرفتن احساسات

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اکثر مردم، به ویژه آن هایی که تجربه سوء استفاده را داشته اند، در هنگام گذراندن روزهای سخت، دیدگاه منفی نسبت به خود دارند. این ذهنیت می تواند بسیار مضر باشد، به ویژه برای قربانیان سوء استفاده عاطفی. در واقع به شما اجازه نمی دهد که بپذیرید دردی که احساس می کنید معتبر است. از سوی دیگر، مهربانی با خود مبتنی بر این ایده است که هر آنچه را که احساس می‌کنید مشروع است و نباید نادیده گرفته شود.

تصدیق احساسات و غفلت عاطفی

تصدیق احساساتتان برای دلسوزی به خود کافی نیست. بهتر است شما نیز این تغییر را بپذیرید. وقتی مردم به تغییر فکر می‌کنند، معمولاً آن را با این ایده مرتبط می‌کنند که مشکلی در مورد آن‌ها باید برطرف شود. اما این نمی تواند دور از واقعیت باشد. مهربانی به شما این امکان را می دهد که تغییر را بپذیرید و در عین حال درک کنید که آن چه هستید کافی است. شما در حال تغییر نیستید چون بی ارزش هستید یا مشکلی در شما وجود ندارد. بلکه به این دلیل که می خواهید احساس شادی بیشتری داشته باشید.

علائم خطرناکی که غفلت عاطفی را نشان می‌دهند

غفلت عاطفی یکی از خطرناک ترین انواع سوء استفاده است که ممکن است یک فرد تجربه کند. این امر به ویژه مضر است زیرا به معنای صدمه فعالانه به شخص دیگری نیست. برخلاف آزار جسمی، غفلت هیچ نشانه ای از خود باقی نمی گذارد. در نگاه اول به عنوان سوءاستفاده به نظر نمی رسد. غفلت عاطفی بسیار ظریف‌تر از سایر بدرفتاری‌ها است، بنابراین درک اینکه آیا آن را تجربه می‌کنید، دشوار است.

مردم اغلب برای عشق یا حفظ روابط اطرافشان خیلی زیاده روی می کنند. وقتی نوبت به خانواده، دوستان و حتی روابط عاشقانه می رسد، هر کاری می کنید تا آن‌ها را نگه دارید. مشکل این است که برخی از افرادی که ما به آن‌ها اهمیت می‌دهیم، همان مراقبت و توجه را بر نمی‌گردانند. گاهی اوقات ما بسیاری از وقتمان را فدای ارتباطاتی می‌کنیم که اگر کسی نیازهای ما را برآورده کند، از بررسی آن‌ها کوتاه نمی‌آییم.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

این درست است که غفلت عاطفی معمولاً کودکان را تحت تأثیر قرار می دهد، اما می تواند در انواع دیگر روابط نیز ظاهر شود. کودکان به دلیل عدم تعادل ظاهری قدرت در رابطه والد-کودک بیشتر در معرض غفلت هستند. والدین برای گوش دادن و درک نیازهای فرزندانشان این گام اضافی بر نمی دارند. اما این بدان معنا نیست که یک شریک عاشقانه نیز نمی تواند شما را نادیده بگیرد. این ممکن است، زیرا حتی آن‌ها می توانند نیازهای شما را نادیده بگیرند.

نحوه دفاع از خود در بین مردم و غفلت عاطفی

اگر این موضوع را با این واقعیت که بیشتر مردم حتی نمی دانند چگونه از خودشان دفاع کنند و نیازهایشان را برآورده کنند، متصل کنید جامعه ای خواهید داشت که مستعد غفلت در روابطشان است. بنابراین، هنگام بی توجهی چه کاری می توانید انجام دهید تا از غفلت جلوگیری کنید؟

غفلت عاطفی چیست؟

غفلت می تواند اشکال مختلفی داشته باشد. نوعی که بیشتر به ذهن می رسد غفلت فیزیکی است. وقتی کسی از نظر جسمی مورد بی توجهی قرار می گیرد، ناامنی‌های زیادی را تجربه می کند. اما سوء استفاده عاطفی متفاوت است. تشخیص آن بسیار ظریف تر و سخت تر است. گاهی اوقات، حتی فردی که از نظر عاطفی نسبت به دیگران بی توجهی می کند، متوجه نمی شود که چه کاری انجام می دهد. این اوضاع را بهتر نمی کند.

غفلت عاطفی یعنی بی توجهی به نیازها

بی توجهی عاطفی به معنای بی توجهی به نیازها و خواسته های دیگران است. یا به عبارت ساده تر، غفلت عاطفی به معنای نادیده گیری مکرر کسی است تا جایی که هیچ یک از نیازهای او را برآورده نمی کنید. به عنوان مثال، نادیده گیری شریک زندگی خود به این معناست که هرگز از او نپرسید که چه کاری می توانید انجام دهید تا روز آن‌ها را زیباتر کنید. این می تواند به این معنا باشد که هرگز در مورد تغییرات مهم زندگی، نظر آن‌ها را نپرسید.

غفلت عاطفی همچنین می تواند بر کودکان تأثیر بگذارد و تأثیر بسیار بدتری نسبت به بزرگسالان بر آن‌ها دارد. اگر کودک از نظر عاطفی بی اهمیت باشد، والدین هرگز برای او وقت نمی گذارند. تمام روز آن‌ها را با یک پرستار بچه رها می کنند. به عنوان مثال، آن‌ها برای دیدن نقاشی کودک خود وقت نمی گذارند. از سنین پایین به آن‌ها مسئولیت های زیادی می دهند. غفلت عاطفی رشد طبیعی کودک را متوقف می کند و او را با مسائل زیادی در هنگام رسیدن به بزرگسالی مواجه می کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

افراد با این مشکل همیشه به این باور می رسند که برای کسی ارزش ندارند یا به اندازه کافی خوب نیستند. غفلت عاطفی تنها در زمان وقوع بر افراد تأثیر نمی گذارد. تروما و زخم ها سال ها و سال ها پس از پایان سوء استفاده باقی خواهند ماند. تنها کسانی که می توانند برای کودکان مداخله کنند بستگانی هستند که ممکن است متوجه علائم خطرناک شوند. اما، وقتی صحبت از بزرگسالان می شود، باید به اندازه کافی قوی باشید که به آن رسیدگی کنید. شما با تلاشی آگاهانه شروع می‌کنید تا علائم را یاد بگیرید و بدانید چگونه می‌توانید در موقعیت‌های توهین‌آمیز قرار نگیرید. بنابراین، در اینجا چند نمونه از علائم وجود دارد که نشان می دهد غفلت عاطفی چگونه است و باید مراقب آن‌ها باشید.

افراد با این مشکل در بیان احساسات خود مشکل دارند

همه کسانی که تا به حال غفلت عاطفی را تجربه کردند می توانند تأیید کنند که این احساس مانند فریاد برای کمک در وسط یک مکان متروکه است. شما می توانید هر چقدر که می خواهید فریاد بزنید، اما هیچکس صدای شما را نخواهد شنید. بنابراین، پس از مدتی خسته می شوید و تسلیم می شوید.  شما سعی می کنید ارتباط برقرار کنید و نیازهای خود را بیان کنید، اما هیچکس اهمیتی نمی دهد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

وقتی احساس نمی‌کنید به حرف‌هایتان گوش داده می‌شوند، شروع می‌کنید به این باور که تقصیر شماست که اینقدر نیازمند هستید. شما شروع به فکر می کنید که احساسات شما یک بار اضافی هستند و باید آن‌ها را تا جایی که ممکن است عمیق پنهان کنید. در مورد احساس خود صحبت نمی کنید و اگر زمانی احساس غمگینی، خستگی یا نیاز به کمک داشته باشید، احساس شرمندگی می کنید.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا