سوگ چیست؟

همه ما می دانیم که مرگ عزیزان مان یکی از سخت ترین بخش های زندگی است. البته که مرگ چیزی است که برای همه ما اتفاق خواهد افتاد. اما آیا لازم است همیشه به آن فکر کنیم؟ یا بهتر است به ادامه زندگی خودمان برسیم. برخی اوقات هم یک سری اتفاقات ما را ناراحت می کنند. اما به راستی چه کسانی می توانند بعد از دشوار ترین مشکلات آینده ای درخشان بسازند؟ اگر به زندگی نامه افراد موفق نگاه بیندازید متوجه می شوید که آن ها فراز و نشیب های بسیاری را در زندگی خود داشته اند. اما نکته مهم این است که آن ها چگونه توانسته اند از پس این ناملایمات بربیایند.

یکی از این ناملایمات می تواند مرگ عزیزان باشد. خیلی از افراد را دیده این که پس از مرگ عزیزان خودشان بی احساس شده اند. در ادامه می خواهیم ببینیم که سوگ چیست؟ برخی از این اختلالات ممکن است در برخی افراد به وجود آمده باشد. یکی از نکاتی که روان شناسان به آن اشاره دارند این است که هر فردی بتواند قبل از این که آیا علائم در او تشدید پیدا کنند خود را درمان کند. هر اختلالی می تواند به علت یک اتفاق ناگوار به وجود آمده باشد.

خیلی از افراد به عنوان مثال ممکن است بعد از یک تصادف رانندگی دیگر سوار ماشین نشوند یا این که از سوار شدن به ماشین ترس داشته باشند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با سوگ چیست؟ صحبت کنیم.

سوگ چیست؟

سوگ چیست؟

سوگ به حالت تجربه از دست دادن یکی از عزیزان اشاره دارد. اغلب به زمان پس از فقدان اشاره می کند که احساسات در عمیق ترین حالت خود هستند. این زمان با اندوه شدید و اندوه فوق العاده مشخص می شود. این اصطلاح گاهی مترادف با اندوه و ماتم به کار می رود. نحوه تجربه افراد این زمان غم و اندوه می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

در حالی که سوگ معمولاً با مرگ همراه است، می‌تواند پس از سایر تلفات عمیق نیز رخ دهد. به عنوان مثال، پایان یک رابطه مهم یا یک تغییر عمده در سلامت فرد نیز می تواند منجر به احساس سوگ شود.

علائم فرآیند سوگ در افراد مختلف چگونه است؟

افراد ممکن است طیف وسیعی از علائم را در طول سوگ تجربه کنند از جمله:

  • شوکه شدن
  • بی حسی
  • احساس گناه
  • غمگینی
  • گریان
  • افسردگی
  • خشم
  • تغییرات در اشتها
  • مشکل در خوابیدن
  • مشکل در تمرکز

 

چگونه به زمانی که کودکان پس از مرگ والدین افسرده می شوند واکنش نشان دهیم؟ موضوع مهم امروز دنیا است.

تشخیص

سوگ چیست؟

سوگ یک پاسخ طبیعی به از دست دادن است و به خودی خود یک بیماری قابل تشخیص نیست. این توسط “راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی” (DSM-5) به رسمیت شناخته شده است. با این حال، گاهی اوقات ممکن است در شروع شرایط دیگر مانند افسردگی یا اضطراب نقش داشته باشد

جدیدترین نسخه DSM-5 آن چه را که به عنوان «حذف سوگ» شناخته می شد از تشخیص افسردگی اساسی حذف کرد. این تغییر روشن کرد که سوگ و افسردگی متمایز هستند. افسردگی می تواند در زمینه سوگ رخ دهد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

“[DSM-5] تشخیص می دهد که سوگ بیمار را در برابر افسردگی اساسی ایمن نمی کند. اغلب آن را تسریع می کند. در واقع، غم و اندوه و افسردگی – علیرغم برخی علائم همپوشانی مانند غم و اندوه، اختلال خواب، و کاهش اشتها – ساختارهای متفاوتی هستند. رونالد پای روانپزشک در مقاله ای که در مجله Innovations in Clinical Neuroscience منتشر شده است، توضیح داد که به هیچ وجه سوگواری راه درستی نیست.

علل

این فرآیند پاسخی به از دست دادن است. شرایطی که در اطراف این از دست دادن وجود دارد و همچنین نزدیکی رابطه می تواند در چگونگی غم و اندوهی که افراد تجربه می کنند نقش داشته باشد. برخی از انواع تلفات که می توانند باعث این شوند عبارتند از:

مرگ یکی از عزیزان

از دست دادن یکی از اعضای خانواده یا دوست صمیمی می تواند یکی از سخت ترین ضررهایی باشد که یک فرد با آن روبرو خواهد شد. در بسیاری از موارد، افراد باید با انواع مختلفی از تصمیمات مربوط به فقدان، از جمله ترتیب دادن مراسم تشییع جنازه و رسیدگی به امور مالی، کنار بیایند.  زیرا با احساسات شدید غم و اندوه دست و پنجه نرم می کنند.

اندوه پیش بینی کننده

این نوع سوگ ممکن است زمانی رخ دهد که یکی از عزیزان در حال مرگ است. در حالی که فرد هنوز نرفته است، ممکن است عزیزان همچنان احساس غم و اندوه از جمله غم و خشم را تجربه کنند. این کار باعث می شود تا برای از دست دادن عزیز خود آماده شوند.

مرگ حیوان خانگی که به او علاقه داشتید

سوگ چیست؟

مرگ حیوان خانگی مورد علاقه شما نیز ممکن است باعث ایجاد سوگواری شود. این می تواند یک اتفاق دشوار باشد و بسیاری از افراد ممکن است با احساس غم و اندوه عمیق دست و پنجه نرم کنند.

سقط جنین

سقظ جنین یا مرگ کودک هم می تواند منجر به احساس غم و اندوه و دوره ای از ناراحتی شود.

ضرر ناشی از خودکشی

وقتی گاهی اوقات در اثر خودکشی می میرند، ممکن است عزیزان با احساس شوک و گناه دست و پنجه نرم کنند. از آنجایی که خودکشی گاهی با ننگ همراه است، کسانی که سوگوار هستند ممکن است احساس انزوا و عدم حمایت کنند.

تغییر در وضعیت سلامتی

شروع یک بیماری مزمن یا تغییر ناگهانی در وضعیت سلامتی فرد نیز می‌تواند منجر به احساس سوگواری شود. افراد ممکن است در مواجهه با چالش های جدید ناشی از شرایط خود، احساس ترس، خشم، اضطراب، پشیمانی و سوگواری را تجربه کنند.

توجه به این نکته ضروری است که گاهی اوقات افراد نمی توانند سوگ و اندوه را آشکارا تجربه کنند، اغلب به دلیل انگ اجتماعی. این فرآیند وقتی اتفاق می افتد که شما بیش از حد برای یک اتفاق خودتان را درگیر کنید. در واقع این درگیری ذهنی باعث ایجاد اختلالات روانی در آینده خواهد شد. همچنین هنگامی که توسط دیگران به رسمیت شناخته نشده یا ارزش گذاری نشده است، رخ می دهد.

انواع

هر کس سوگ و اندوه را متفاوت تجربه می کند. با این حال، اغلب از یک الگوی قابل پیش بینی پیروی می کند که به عنوان یک پاسخ طبیعی به ضرر مشخص می شود. در موارد دیگر، افراد ممکن است علائم پایدارتری را تجربه کنند که همچنان در توانایی آن ها برای عملکرد طبیعی برای مدت طولانی‌تری اختلال ایجاد می‌کند.

سوگواری عادی

احساس غم و اندوه و سوگ معمولاً در یک سری از پنج مرحله رخ می دهد:

  • انکار: این مرحله با احساس بی حسی، شوک و ناباوری مشخص می شود. مردم ممکن است از پذیرش حقیقت مرگ در زندگی ترس داشته باشند.
  • عصبانیت: در طول این مرحله، افراد ممکن است در مورد از دست دادن احساس خشم کنند. این احساسات ممکن است متوجه افراد دیگر، خودشان یا حتی نسبت به فردی که فوت کرده است باشد.
  • چانه زنی: این مرحله اغلب با توسل به قدرت بالاتر برای تسکین یا راهی برای تغییر نتیجه مشخص می شود.
  • افسردگی: در این مرحله، افراد غمگینی و احساس افسردگی شدید را تجربه می کنند. آن ها اغلب از نظر اجتماعی کنار می روند.
  • پذیرش: در مرحله پایانی فرآیند ناراحتی و غم، افراد به نقطه ای می رسند که می توانند با حقیقت سوگ و رمگ عزیزان خود رو به رو شوند.

الیزابت کوبلر-راس روانپزشک معروف این مرحله را در سال 1969 برای توصیف روند نارحتی از دست دادن یک شخص توصیف کرد. با این حال، او بعداً این مراحل را برای اعمال سایر انواع غم و اندوه تطبیق داد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

در حالی که اغلب سوگ به عنوان مجموعه ای از مراحل مجزا ارائه می شود. توجه به این نکته مهم است که افراد ممکن است این مراحل را در نقاط مختلف طی کنند. گاهی افراد بعد از سال ها ناراحتی همچنان نمی توانند به آرامش درونی برسند.

فرآیند ناراحتی و اندوه در افراد

سوگ چیست؟

سوگ دردناک است و می تواند خسته کننده باشد. در حالی که این چیزی نیست که مردم از آن عبور کنند. اما شدت این احساسات غمگینی معمولاً با گذشت زمان کاهش می یابد. با این حال، برخی از افراد، شکل مداوم تری از سوگ را تجربه می کنند که به عنوان غم و اندوه طولانی شناخته می شود.

این نوع سوگ با احساس شدید غم و درد مشخص می شود که برای مدت طولانی تری ادامه می یابد. افرادی که غم و اندوه زیادی را تجربه می کنند ممکن است علائم زیر را داشته بشند:

  • ناامیدی
  • احساس جدایی
  • گوشه گیری و انزوای اجتماعی
  • از  بین رفتن علاقه
  • از بین رفتن حس خود

تحقیقات نشان می دهد که حدود 7 درصد از افراد سوگوار غم و اندوه پیچیده ای را تجربه می کنند. در حالی که راهنمای تشخیصی انجمن روانپزشکی آمریکا آن را به عنوان یک تشخیص رسمی به رسمیت نمی شناسد.  متخصصان پزشکی پیشنهاد کرده اند که سوگواری بیش از حد می تواند آسیب های روانی خطرناکی را برای فرد برجای بگذارد.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا