روش های موثر برای جلوگیری از ریشه گیری افکار منفی

قدرت اندیشه هرگز از شگفتی من باز نمی ماند. وقتی عقب می نشینید و روشی را که در زندگی شما برای شما آشکار شده است را تجزیه و تحلیل می کنید، مطمئن هستم که می توانید موقعیت های زیادی را انتخاب کنید که در آن فکر می کردید می توانید کاری انجام دهید و سپس انجام دادید. با این حال، متأسفانه، برای بسیاری از ما، به نظر می‌رسد الگوی اصلی این است که باور کنیم نمی‌توانیم، بنابراین حتی به خود زحمت نمی‌دهیم. افکار منفی می توانند بزرگترین دشمنان ما در زندگی باشند. از این رو در این مقاله از اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران ما به بررسی روش های موثر برای جلوگیری از ریشه گیری افکار منفی پرداختیم. مرکز مشاوره همکده در کنار خدمات حضوری، مشاوره تلفنی روان شناسی را هم ارائه می کند.

روش های موثر برای جلوگیری از ریشه گیری افکار منفی

تفکرات منفی می توانند به روش های کوچکی به صورت روزانه بر ما تأثیر بگذارند. آنها ما را از صحبت کردن با آن شخص، راه رفتن به آن مغازه یا صحبت کردن در محل کار باز می دارند، همه اینها به این معنی است که ما فرصت ها را از دست می دهیم و به سادگی زندگی را کامل نمی کنیم. آنها همچنین می توانند مانع تصمیم گیری های بزرگ شوند، به این معنی که شما تصمیم می گیرید آن سفر را انجام ندهید، آن کسب و کار را شروع نکنید، یا به آن شخص بگویید واقعاً چه احساسی دارید. مجوز دهی به افکار منفی می تواند بر کل زندگی شما تأثیر بگذارد.

طبیعتاً، اگر اجازه می دادید مثبت اندیشی و خودباوری بر شما حاکم شود، هرگز نخواهید فهمید که چه چیزی ممکن است مال شما باشد، اما من فکر می کنم همه ما می توانیم با خیال راحت قبول کنیم که باور به خود می تواند قفل زندگی شما را که همیشه آرزویش را داشتید باز کند. زندگی ای که خارق العاده است، نه فقط کافی.

با این حال، هنگامی که افکار منفی به وجود می آیند، بیرون راندن آنها می تواند دشوار باشد. نشخوار فکری بر روی آنها نتیجه معکوس دارد و اگر آنها همچنان در ذهن شما بمانند، می تواند منجر به افسردگی و مشکلات سلامت روانی شود، که این چیزی نیست که نباید ساده انگاشته شود. اما چگونه می توانید افکار منفی در سرتان را از بین ببرید یا از ریشه دواندن آنها در وهله اول جلوگیری کنید؟ در ادامه روش های موثر برای جلوگیری از ریشه گیری افکار منفی برای شما بررسی شده است:

مراقب خودت باش

بیایید با اصول اولیه شروع کنیم. در صورتی که محیط شما آرامش‌بخش نیست و به درستی از خود مراقبت نمی‌کنید، در اصل در را به روی ذهنتان باز می‌کنید و اجازه می‌دهید افکار منفی وارد شوند. اگر شکمی پر از غذای مقوی داشته باشید، استراحت خوبی داشته باشید و گرم و راحت باشید، به احتمال زیاد نسبت به چیزها احساس مثبتی خواهید داشت. اگر افکار منفی در حال نفوذ هستند، قبل از پرداختن به هر چیز دیگری، مطمئن شوید که نیازهای اولیه انسانی شما پوشش داده شده است تا به مثبت اندیشی شانس جنگیدن برای پیروزی در نبرد برای فضای سر خود را بدهید.

وضعیت را دوباره تنظیم کنید و روی نکات مثبت تمرکز کنید

یکی از روش های موثر برای جلوگیری از ریشه گیری افکار منفی تنظیم شرایط است. در حقیقت وقت آن رسیده است که به دنبال آن روکش نقره باشید. هر چند کلیشه ای باشد، درست است که تقریباً به هر موقعیت منفی که به شما ارائه می شود، می توان به گونه ای متفاوت به آن نگاه کرد و نوعی عنصر مثبت در آن را می توان شناسایی کرد. آن عنصر مثبت باید همان چیزی باشد که روی آن تمرکز می کنید.

خواه روی این واقعیت تمرکز کنید که چیز کوچکی مانند از دست دادن اتوبوس به شما فرصتی می دهد تا کمی مطالعه کنید یا به موقعیت جدی تری مانند از دست دادن شغل خود به عنوان فرصتی برای شروع کسب و کاری که همیشه آرزویش را داشتید نگاه کنید. ، اغلب در جایی یک نکته مثبت وجود دارد. فقط موضوع شناسایی آن است. آیا موقعیتی که در آن قرار گرفته اید، فرصتی را برای شما به ارمغان آورده است که در غیر این صورت نداشتید؟ آیا از تجربه چیزی یاد گرفته اید؟ همیشه به جنبه روشن زندگی نگاه کنید.

برای جلوگیری از ریشه گیری افکار منفی آن را بنویسید و دور بیاندازید

این استراتژی عالی است زیرا کاری سریع است که می توانید از نظر فیزیکی برای بهبود وضعیت ذهنی خود انجام دهید. دفعه بعد که یک فکر منفی به ذهنتان خطور کرد، کمی کاغذ ضایعات بردارید. منفی را بنویسید، سپس کاغذ را مچاله کنید و دور بیندازید. مچاله کردن و بیرون انداختن آن می تواند برای مغز شما فوق العاده قدرتمند باشد. شما از نظر جسمی خود را از فکری رها می کنید. فکری که از ذهن شما به بازوی شما رفته و از طریق قلم شما جاری شده است و نمادی از طرد کامل شما از آن است. حتی اگر این برای شما کمی احمقانه به نظر برسد، از اینکه چقدر موثر است شگفت زده خواهید شد. آن را امتحان کنید و خودتان ببینید.

می توانید این گزینه در میان روش های جلوگیری از ریشه گیری افکار منفی را چندین بار تکرار کنید. هر بار به شما حس بهتری خواهد داد. با این تکنیک می توانید از افسردگی و اضطراب ناشی از این شرایط سخت رهایی پیدا کنید.

ارائه شواهد متناقض

به جای اینکه افکار منفی خود را به عنوان بازتاب دقیق واقعیت بپذیرید، سعی کنید به هر مدرکی که ممکن است با آنها در تضاد باشد فکر کنید. به عنوان مثال، اگر متقاعد شده‌اید که در یک امتحان مردود می‌شوید (علی‌رغم اینکه به درستی برای آن آماده شده‌اید)، فقط تمام آن زمان‌هایی را که در گذشته در آزمون‌ها موفق بوده‌اید را به خود یادآوری کنید. با به چالش کشیدن مکرر مفروضات منفی خود، ذهن خود را آموزش می دهید تا بدبین درونی خود را خلع سلاح کند. سپس چرخه تفکر منفی را بشکند. سعی کنید در تناقض ها بهترین موارد را پیدا کنید.

برای جلوگیری از ریشه گیری افکار منفی حواس خود را پرت کنید

یکی از مهربان‌ترین کارهایی که می‌توانید برای خودتان انجام دهید، زمانی که منفی‌گرایی در افق ظاهر می‌شود، پیدا کردن نوعی حواس‌پرتی است که مغزتان را به خود مشغول کرده و از نشخوار کردن آن جلوگیری کنید. با یک دوست تماس بگیرید و از آنها در مورد آنچه در زندگی آنها می گذرد بپرسید. یک پازل سودوکو انجام دهید.  کمی کتاب بخوانید. داستان یک قتل مرموز را تماشا کنید. چیزی که شما را روی لبه صندلی خود قرار می دهد نه چیزی که به ذهن شما اجازه می دهد سرگردان شود.

یا، می توانید تمرین تجسم را انجام دهید. سعی کنید ترتیب تصاویر روی دیوارهای خود یا حتی چیزی شبیه به تمام کافی شاپ هایی را که در راه رفتن به محل کار از آنها عبور می کنید، به ترتیب به خاطر بیاورید. مطلقاً هر چیزی که در این راه مستلزم تمرکز باشد عالی است، زیرا مغز شما فضایی برای نگرانی در مورد چیز دیگری نخواهد داشت. هر زمان که دوباره متوجه آن فکر منفی شدید، تمرین تجسم را انجام دهید، و زودتر از دیرتر، مغز شما الگو را یاد می گیرد و به طور خودکار شروع به انجام آن می کند. این خود یکی از روش های موثر برای جلوگیری از ریشه گیری افکار منفی در ذهنتان است.

به شرکتی که دارید فکر کنید

ما اغلب بیشتر از آنچه فکر می‌کنیم در برابر انرژی‌های اطرافیانمان مستعد هستیم و عادت‌های افراد دیگر را به‌طور شگفت‌آوری آسان می‌گیریم. در مورد آن فکر کنید. اگر وقتتان را با فردی بگذرانید که از یک عبارت خاص استفاده می‌کند یا لهجه خاصی دارد، ممکن است به طور ناخودآگاه شروع به کپی کردن او کنید، درست است؟ منفی گرایی نیز می تواند به همین شکل «مسری» باشد. ما تمایل داریم افکار منفی خود را به اطرافیانمان ابراز کنیم. ما آنها را در سر خود محبوس نمی کنیم.

اگر بیشتر وقت خود را با شکایت کنندگان سریالی بگذرانید که همیشه روی نکات منفی تمرکز می کنند، در خطر این هستید که این رفتاری باشد که یاد می گیرید. برعکس، اگر در اطراف افرادی هستید که عموماً نسبت به زندگی مثبت و خوش بین هستند، مطمئناً شما را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد. روان شناسان می گویند ما مجموع پنج نفری هستیم که بیشترین زمان را با آنها می گذرانیم. بنابراین مطمئن شوید که آنها را با دقت انتخاب می کنید. اگر اطرافتان را با مثبت اندیشی احاطه کنید، به خودتان فرصتی برای جلوگیری از تسلط منفی ها می دهید.

اگر کمک کرد، سعی کنید به خاطر داشته باشید که رفتار شما به دیگران نیز آسیب می رساند. به احتمال زیاد به افرادی که بیشترین زمان را با آنها می گذرانید اهمیت می دهید. بنابراین درک اینکه ممکن است با منفی گرایی خود بر شادی آنها تأثیر بگذارید، ممکن است برای جلوگیری از تبدیل شدن آن به تنظیمات پیش فرض شما کافی باشد.

افکار خود را بازنویسی کنید و مطلق ها را حذف کنید

یکی از روش های موثر برای جلوگیری از ریشه گیری افکار منفی بازنویسی است. هنگامی که افکار منفی وارد سر ما می شوند، اغلب حاوی کلماتی مانند “هرگز” یا “بدترین” یا “باید” هستند. انعطاف ناپذیر هستند. راهی برای نتیجه مثبت تر ارائه نمی دهند. آنها حرف آخر در مورد موقعیتی هستند که با آن روبرو می شوید و بنابراین، شما را از اقدامی باز می دارند.

به عنوان مثال، وقتی با ناامیدی روبرو می شوید، ممکن است وسوسه شوید که این “همیشه” برای شما اتفاق می افتد. این البته بعید است که درست باشد. بنابراین نه تنها می توانید برخی از شواهد متناقض را همانطور که در بند 4 پیشنهاد شده است، ارائه دهید، بلکه می توانید فکر خود را بازسازی کنید تا یک چرخش عملگرایانه تر در مورد آن ایجاد کنید. حتی اگر هیچ شواهد متناقضی برای کمک به این موضوع ندارید، باز هم می‌توانید عبارات امیدوارکننده‌تری برای استفاده پیدا کنید.

بنابراین به جای «من نمی‌توانم این کار را انجام دهم»، سعی کنید بگویید، «این چالشی است که می‌توانم با آن مقابله کنم». و اگر نگران این هستید که هرگز شغلی پیدا نخواهید کرد، به خود بگویید که با توجه به نگرش، تلاش و انتظارات واقع بینانه، شغل جدید در دسترس شماست.

در این مسیر می توانید با متخصصان مرکز مشاوره همکده هم در ارتباط باشید.

 

 

منابع
aconsciousrethink

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا