روان پریشی چه احساسی دارد و چه شکلی است؟

روان پریشی به عنوان گسست از واقعیت توصیف می شود. این می تواند شامل توهم، هذیان، و اختلال در تفکر و گفتار باشد. توهم زمانی است که چیزهایی را درک می کنید که با واقعیت عینی مطابقت ندارند. آنها می توانند بر بیشتر حواس شما تأثیر بگذارند. به عنوان مثال، شما ممکن است چیزی را ببینید، بشنوید، احساس کنید، یا بو کنید که واقعی نیست. هذیان ها باورهای نادرستی ثابتی هستند که علیرغم شواهد خلاف آن ادامه می یابند. در این نوشته از وب سایت مرکز مشاوره همکده می خواهیم بدانیم که روان پریشی چه احساسی دارد و چه شکلی است؟ اگر می خواهید مشکلات روانی را حل کنید می توانید با مشاوره تلفنی روان شناسی ریا مشاوره حضوری در همکده با ما همراه شوید.

روان پریشی چه احساسی دارد و چه شکلی است؟

روان پریشی یک علامت است نه یک بیماری. ممکن است در شرایط مختلفی رخ دهد، از جمله:

  • روان‌گسیختگی
  • اختلال دو قطبی
  • اختلال اسکیزوافکتیو
  • افسردگی شدید
  • اختلال هذیانی
  • روان پریشی ناشی از مواد مخدر یا الکل
  • آسیب سر
  • عفونت
  • بیماری های مغزی مانند بیماری هانتینگتون یا پارکینسون
  • تومورهای مغزی یا کیست
  • زوال عقل، مانند بیماری آلزایمر
  • استرس شدید، اضطراب یا کمبود خواب

حدود 3 نفر از هر 100 نفر منبع مورد اعتماد یک دوره روان پریشی را در مقطعی از زندگی خود تجربه می کنند.

روان پریشی چه احساسی دارد؟

در این بخش می خواهیم بدانیم که روان پریشی چه حسی دارد؟ ریچل استار ویترز یک سرگرم کننده، گوینده، تهیه کننده ویدئو و یکی از مجریان پادکست “Inside Schizophrenia” از Psych Central است. او همچنین با اسکیزوفرنی زندگی می کند. در اینجا، او نگاهی عمیق به احساس روان پریشی به اشتراک می گذارد.

توهمات بصری

من با دیدن هیولاها و چیزهای ترسناک بزرگ شدم و فکر می کردم این طبیعی است. ریچل از دوران کودکی تا زمانی که به یاد می آورد توهمات را تجربه کرده است. او می‌گوید: «من با دیدن هیولاها و چیزهای ترسناک بزرگ شدم و فکر می‌کردم این طبیعی است. ریچل توضیح می‌دهد که از آنجایی که همه درباره «هیولاهای زیر تخت شما» و «هیولاهای درون کمد شما» صحبت می‌کنند، او به طور طبیعی تصور می‌کرد که بقیه نیز این چیزها را دیده‌اند. چرا دیگر مردم در مورد آنها صحبت می کنند؟ تا زمانی که در دبیرستان بودم چیزی در مورد دیدن هیولاها گفتم. و یکی از دوستانم گفت راشل چه می گویی؟ این ها چه صحبت هایی است؟!

به معنای واقعی کلمه همان لحظه ای بود که فهمیدم همه این چیزها را ندیده اند. و خیلی سریع یاد گرفتم که دهانم را ببندم، زیرا هیچ کس نمی‌خواهد دلیل دیگری برای ضایع شدن در سن دبیر ستانی داشته باشد. برای راشل، این توهمات نسبتاً ثابت و پایدارترین ویژگی او هستند. او تخمین می زند که آنها در 90 درصد مواقع اتفاق می افتند. “این همیشه اتفاق می افتد. من باید مراقب باشم زیرا می توانم آن را تحریک کنم. اگر بیش از یک ثانیه در آینه نگاه کنم، ویژگی های من شروع به تغییر می کند و مخدوش و عجیب می شود و باید از آن دور شوم.

این که روان پریشی چه احساسی دارد و چه شکلی است می تواند برای هر فرد مختلف باشد. اگر راشل به مدت کافی به فرش نگاه کند، شروع به دیدن چهره می کند. به درختان نگاه می‌کردم و برگ‌ها به صورت تبدیل می‌شدند. مثل این است که مغز من دچار مشکل می شود و نمی تواند به طور کامل بفهمد که چه چیزی در مقابل آن قرار دارد.

صداها و سایر توهمات شنوایی

من هرگز صدایی نداشتم که به من بگوید کارهای بد انجام دهم. از زمانی که کوچک بودم، صداهای دوردست را می شنیدم که صحبت می کردند. صداها برای افراد مبتلا به روان پریشی بسیار متفاوت است. برخی از افراد ممکن است یک صدای خاص را بشنوند در حالی که برخی دیگر چندین صدا را بشنوند. برخی افراد احساس می کنند که صداها مستقیماً با آنها یا در مورد آنها صحبت می کنند. برای راشل، کمی متفاوت است.

صدای من هرگز صدایی مستقیم نبود که با من صحبت کند. این بیشتر شبیه یک رادیو روشن بود که بین کانال‌های اتاق دیگری از خانه گیر کرده بود. بنابراین، می‌توانستم صداهایی را تشخیص دهم که صحبت می‌کنند، اما نمی‌توانم کاملاً بفهمم چه می‌گویند. من یک یا دو کلمه را متوجه می شدم، اما هرگز شبیه یک مکالمه کامل نبود. هیچ وقت فکر نمی کردم در مورد من صحبت کنند. من هرگز صدایی نداشتم که به من بگوید کارهای بد انجام دهم. از زمانی که کوچک بودم، صداهای دوردست را می شنیدم که صحبت می کردند.

بیشتر اوقات [افراد مبتلا به اسکیزوفرنی] صدایی در ذهن ما نمی شنوند. این یک صدای درونی نیست که صحبت می کند. راشل می‌گوید، انگار کسی در اطراف شماست. این صداها ممکن است به نظر برسد که مثلاً از داخل دیوار یا از اتاق دیگری می آیند. پس این که روان پریشی چه احساسی دارد و چه شکلی است واقعا برای هر فرد تفاوت دارد. راشل همچنین صداهای تیک تیک را می شنود. او می‌گوید مثل این است که کسی ساعت مچی را روی گوشش گرفته است، مثل یک تیک تیک دائمی. صدای تیک تاک ممکن است بلندتر و ملایم تر یا سریع تر و کندتر شود. به نظر می رسد که از دیوارها یا اتاق دیگری می آید. یا پشت سرش به سمت چپ. این باعث سردرگمی روان پریشی می شود.

روان پریشی چه احساسی دارد و چه شکلی است؟ – اپیزودهای کامل روان پریشی

راشل این علائم “روزمره” روان پریشی را – که در آنها هنوز می تواند در واقعیت عمل کند – از دوره های کامل روان پریشی متمایز می کند. این دوره‌ها زمانی هستند که علائم کاملاً تسخیر می‌شوند. آنها می توانند از چند دقیقه تا چند روز دوام بیاورند. برای برخی از افراد مبتلا به اسکیزوفرنی، ممکن است مدت طولانی تری باقی بماند. طولانی ترین موردی که داشتم فقط چند روز بود. من می دانم که چیزی اشتباه است. اینطور نیست که من در یک واقعیت جایگزین هستم. من می دانم که چیزی بسیار اشتباه است، و هیچ کاری نمی توانم در مورد آن انجام دهم. و در آن لحظات حتی این توانایی را داشتم که فکر کنم، “اوه نه، اگر از این وضعیت بیرون نروم چه؟

امروزه راشل قادر است علائم اولیه یک قسمت را تشخیص دهد. یکی از این نشانه ها زمانی است که او شروع به تفکر سوم شخص می کند. وقتی متوجه شدم که یکی از آن علائم هشدار دهنده را دارم، به این معنی است که باید به خانه بروم و تقریباً به رختخواب بروم. فقط باید ایمن باشم. ریچل می‌گوید: «بسیاری از مواقع زمانی که یک قسمت روان‌پریشی دارم، اعضای بدنم را از دست می‌دهم. او یک بار را به یاد می آورد که بازویش مدام از او فرار می کرد. در رختخوابش «مثل مار می لغزید.»

حتی زمانی که مادرش سعی کرد به او توضیح دهد که بازویش هنوز به بدنش چسبیده است، راشل به تلاش برای پیدا کردن آن ادامه داد.

آیا روان پر یشی مانند  یک فیلم ترسناک است؟

مردم از راشل پرسیده اند که آیا ابتلا به اسکیزوفرنی مانند یک فیلم ترسناک است؟ او می گوید: «نه واقعاً. «بیشتر بسیار گیج کننده و تحریف شده است. مثل اینکه نمیفهمم اینجا چه خبره می تواند شدید باشد.» او توضیح می دهد که چگونه فرآیندهای فکری فرد می تواند کاملاً گیج شود. ممکن است ناگهان فکر کند: «زیپ‌ها چگونه کار می‌کنند؟ آیا من به این نیاز دارم؟ آیا من بال دارم؟ آیا باید چیزی روی بال ها بگذارم؟» پس زمانی که می پرسید روان پریشی چه احساسی دارد و چه شکلی است باید این موارد را به دقت مطالعه کرده باشید.

روان پریشی برای دیگران چگونه به نظر می رسد؟

رسانه های سرگرمی و خبری تصویری دراماتیک و تحریف شده ارائه می دهند. اما در حقیقت روان پریشی مانند فیلم ها نیست. شبیه فردی که تمایل دارد بر فعالیت مجرمانه و غیرقابل پیش بینی بودن تأکید کند. ریچل خاطرنشان می‌کند که فیلم‌ها و فرهنگ عامه معمولاً روان‌پریشی را به‌گونه‌ای به تصویر می‌کشند که گویی خطری برای دیگران هستید.

چیزی که در مورد آن ترسناک است [این است که] بسیار گیج کننده است. هیچ چیز منطقی نیست، و در تمام مدت سعی می کنید همه چیز را که در اطرافتان می گذرد معنا کنید. با این حال، مطمئناً می تواند ترسناک به نظر برسد اگر در حال تماشای کسی باشید که به او اهمیت می دهید که از واقعیت جدا شده است. آنها ممکن است به نظر برسند که با خودشان صحبت می کنند، نامنظم عمل می کنند، در مورد موضوعات غیرعادی صحبت می کنند، یا کاملاً گیج به نظر می رسند. در این مواقع، ممکن است خوب باشد به یاد داشته باشید که آنها احتمالاً حتی بیشتر از شما می‌ترسند.

اگر فردی در زندگی خود دارید که روان پریشی را تجربه می کند، نترسید. این شخص در حال عبور از یک چیز بسیار گیج کننده است. پردازش هر چیزی که در دنیای واقعی در حال وقوع است برای آنها سخت است. بدن خودشان معنا ندارد. راشل می‌گوید چیزهایی که همیشه منطقی بوده‌اند، دیگر معنی ندارند.

روان پریشی چه احساسی دارد و چه شکلی است؟ – چه چیزی باعث روان پریشی می شود؟

در طول روان پریشی، اغلب در مدارهای مغزی که از دوپامین استفاده می کنند، یک منبع قابل اعتماد اختلال وجود دارد. دوپامین یک انتقال دهنده عصبی است که نقش مهمی در تفکر، توجه و خلق و خو ایفا می کند. اختلال عملکرد دوپامین به عنوان یک علت روان پریشی توسط منابع مورد اعتماد انواع مختلف تحقیقات، از جمله اسکن PET، مطالعات حیوانی، تحقیقات جسد، و در مطالعات بالینی که نشان می دهد چگونه برخی از داروها بر گیرنده های دوپامین تاثیر می گذارند، پشتیبانی می شود.

به طور خاص، به نظر می رسد که توهمات و هذیان ها با گیرنده های دوپامین بیش فعال (گیرنده های D2) در قسمت های خاصی از مغز مرتبط هستند. یکی دیگر از مواد شیمیایی مهم مغز به نام گلوتامات نیز ممکن است در روان پریشی نقش داشته باشد. به عنوان مثال، تحقیقات نشان می دهد که علائم روان پریشی زمانی رخ می دهد که گیرنده گلوتامات خاصی – به نام گیرنده NMDA (N-methyl-D-aspartate) مسدود شود.

اگر فکر کنم روان پریشی دارم چه باید بکنم؟

پس از این که متوجه شدید روان پریشی چه احساسی دارد و چه شکلی است باید به درمان آن بپردازید. اگر فکر می کنید که روان پریشی دارید، بسیار توصیه می شود که فوراً به دنبال کمک حرفه ای باشید تا بتوانید درمان مناسب را شروع کنید. برخی از نشانه های اولیه که منبع معتبر روان پریشی است ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • مشکلات جدید در تمرکز یا تفکر
  • کناره گیری اجتماعی
  • افکار عجیب و شدید
  • احساسات عجیب و غریب یا احساس بی احساسی
  • بهداشت شخصی ضعیف
  • بدگمانی، پارانویا یا احساس ناراحتی با دیگران
  • مشکل در تشخیص واقعیت از خیال
  • گفتار گیج یا مشکل در برقراری ارتباط
  • عملکرد ضعیف مدرسه یا شغل

سایکوز می تواند در شرایط مختلفی رخ دهد، اما بیشتر در اسکیزوفرنی دیده می شود. در بیشتر موارد، داروهای ضد روان پریشی، مانند Abilify یا Risperdal، می توانند به مدیریت علائم روان پریشی در اسکیزوفرنی یا اختلالات خلقی کمک کنند. سعی کنید به خاطر داشته باشید که اگر شما یا یکی از عزیزانتان روان پریشی دارید، تنها نیستید. اطلاعات و پشتیبانی زیادی وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا