راه‌های تاثیر اضطراب بر تصمیم گیری چگونه است؟

تاثیر اضطراب بر تصمیم گیری به گونه ای است که در آینده افراد نیز تاثیر گذار است. اضطراب و استرس در نتیجه آسیب های مختلف دوران کودکی یا مشکلاتی مانند طلاق، بیماری هایی شدید یا تصادفات سنگین است. در آن سمت تصمیم گیری یکی از اصلی ترین اهداف ما در زندگی است. این آسیب ها می تواند باعث ایجاد اختلالات شخصیتی شود. نحوه ایجاد یک رفتار مناسب با کسی که اضطراب دارد می تواند شامل رعایت قوانین مختلف باشد. در مقاله های قبل گفتیم که چگونه می توان با فردی که افسردگی دارد قرار ملاقات انجام داد.

در زمینه تصمیم گیری برای ازدواج و رابطه جریان متفاوت است. برای مثال شما باید سعی کنید زندگی آن فرد، خانواده و شخصیت او را بشناسید. در واقع شما باید بدانید که با چه کسی می خواهید وارد رابطه شوید. این کار باعث می شود تا رابطه یا ازدواج شما قوی تر باشد. خیلی از افراد وجود دارند که دچار اختلالاتی مثل افسردگی هستند. در ادامه می خواهیم ببینیم که راه‌های تاثیر اضطراب بر تصمیم گیری چگونه است؟ حال این که بگوییم پیشرفت یعنی چه و این که چگونه می توان آن را از چه مواردی تعریف کرد متفاوت است.

آرامش در افراد و تاثیر اضطراب بر تصمیم گیری

زندگی باید به گونه ای باشد که به افراد آرامش بدهد نه این که آرامش را از افراد  بگیرد. در مقاله های قبل در ارتباط با این که دوستی و شادی چگونه می توانند مکملهک باشند توضیحات کوتاهی دادیم. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با راه‌های تاثیر اضطراب بر تصمیم گیری چگونه است، صحبت کنیم.

قرار ملاقات و تاثیر اضطراب بر تصمیم گیری سخت باشد.

قرار ملاقات می تواند سخت باشد. گاهی اوقات یافتن فرد مناسب دشوار است. همچنین ماندگاری رابطه در فراز و نشیب های زندگی نیز می تواند چالش برانگیز باشد. اگر همسرتان نیز اضطراب دارد، می تواند کار را حتی سخت تر کند. وقتی قرار ملاقات با افراد دارای اضطراب دارید، ممکن است احساس ضرر کنید. ممکن است ندانید چگونه به خود کمک کنید. همچنین ممکن است فکر کنید که این تقصیر شما است. بیشتر از همه، شما فقط می خواهید بدانید که آیا رابطه شما دوباره “عادی” خواهد شد یا خیر. در این مقاله، ما نکاتی را برای کمک به شما در حمایت از شریک خود در صورت برخورد با افسردگی به اشتراک می گذاریم. بنابراین می توانید رابطه خود را بهبود بخشید.

تاثیر اضطراب بر تصمیم گیری روابط را سخت می کند

قرار ملاقات با فرد دارای علامت اضطراب رایج می تواند یک چالش باشد. آن ها ممکن است روزهای خوب و روزهای بد داشته باشند.  بنابراین نمی توانید از آن ها انتظار داشته باشید که همیشه خوب باشند. آن ها همچنین ممکن است بخواهند وقتی می خواهید بیرون بروید در خانه بمانند.

نگرانی هایی برای ملاقات با فرد دارای علامت اضطراب رایج

اگر متوجه شدید که با فردی که مضطرب است قرار ملاقات می‌کنید، قابل درک است که ممکن است نگرانی‌هایی داشته باشید. تماشای تجربه یک فرد دارای اختلالات روانی می تواند ناراحت کننده باشد.

راه‌های تاثیر اضطراب بر تصمیم گیری چگونه است؟

سنجیدن گزینه ها و تصمیم گیری قطعی همیشه آسان نیست، اما باید انجام شود. برای یک فرد معمولی، تاثیر اضطراب بر تصمیم گیری در حال حاضر یک مشکل سخت است. اما برای کسانی که مضطرب هستند، گرفتن تصمیمات خوب تقریبا غیرممکن است. اگر مضطرب هستید، احتمالاً در گذشته خود را برای انتخاب های مختلف دچار مشکل شده اید. ممکن است تعجب کنید که مشکل شما چیست یا چرا این اتفاق می افتد. خب، احتمالاً اضطراب شما مقصر است. اما چگونه؟ در این‌جا چند تاثیر اضطراب بر تصمیم گیری بر توانایی شما، آورده شده است.

شما را بیش از حد مضطرب می‌کند که سؤالاتی بپرسید که به شما در تصمیم‌گیری خوب کمک می‌کند

یکی از ناخوشایندترین چیزها در مورد اضطراب این است که خود را ناامید می کنید. وجود ترس به تداوم آن کمک هایی به عدم امیدواری می کند. این به این دلیل است که در بیشتر موارد، تنش ها را می توان از طریق ارتباط آزاد کاهش داد. با این حال، اضطراب شما را از پرسیدن سوال باز می دارد، زیرا از قضاوت، تهدید و سایر مشکلات می ترسید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

وقتی نوبت به تصمیم گیری می رسد، می خواهید قبل از انتخاب، تمام اطلاعاتی را که می توانید جمع آوری کنید. با اضطراب، نمی توانید این کار را انجام دهید، به خصوص اگر به اطلاعاتی نیاز دارید که فقط با درخواست از دیگران به دست می آیند. در ظاهر، این بزرگ‌ترین معامله به نظر نمی‌رسد. زیرا اینترنت امکان جست‌وجوی سریع نظرات را فراهم می‌کند، و گاهی اوقات، کلمات دیگران به هر حال آن‌قدر وزن ندارند. اما این به ویژه در مورد موضوعاتی مانند موارد زیر تاثیر دارد:

  • امور مالی شما
  • تصمیمات سالم
  • تحصیلات شما
  • جنبه های ظریف و قانونی
  • ارتباطات شخصی
  • مسائل خانوادگی

مواردی که در تاثیر اضطراب بر تصمیم گیری باید زیر نظر متخصص بررسی شود.

مواردی وجود دارد که باید بتوانید مستقیماً از متخصصی که به طور خاص با شما کار می کند.  مانند پزشک، درمانگر، مشاور مالی یا معلم خود بپرسید. این افراد بینش بیشتری نسبت به نیازهای خاص شما و الزامات خاص آن‌ها دارند و شما نمی توانید آن اطلاعات را در جای دیگری به دست آورید.

البته، وقتی صحبت از مسائل شخصی می شود، نمی توانید به سادگی جزئیات روابط بین فردی خود را در جایی مثل گوگل جستجو کنید. و در بسیاری از مواقع، تا زمانی که از تاثیر اضطراب بر تصمیم گیری  ابراز نگرانی نکنید، مردم نمی‌دانند که چیزی به شما مربوط می‌شود، و تا زمانی که آن را درخواست نکنید، نمی‌دانند که به اطمینان نیاز دارید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اضطراب شما را از پرسیدن سوالات ضروری باز می‌دارد. زیرا تمرکز زیادی روی آن‌چه ممکن است اشتباه باشد، دارید. و از قضا، دیدن همه مشکلات احتمالی در یک موقعیت به این معنی است که شما بیش از هر زمان دیگری نیاز دارید که بتوانید سؤال کنید. گرفتار شدن در چرخه تاثیر اضطراب بر تصمیم گیری خطرناکی است.

این تصمیمات در جنگ یا گریز شما را فلج می کند

احتمالاً چندین بار در زندگی خود از “جنگ یا گریز” به عنوان یک مفهوم شنیده اید. بسیاری از مردم فکر می کنند که این واکنش تنها در موقعیت های بسیار خطرناک ظاهر می شود. ذهن و بدن هر زمان که یک تهدید، چه تصوری و چه واقعی،  وارد این حالت شود دچار مشکل خواهد شد. اضطراب، بسیاری از چیزها را به یک تهدید درک شده تبدیل می کند.

تاثیر اضطراب بر تصمیم گیری در کدام بخش از مغز است؟

اضطراب بخشی از مغز که به نام سیستم لیمبیک شناخته می شود را به حالت بیش از حد می فرستد. این سیستم برای پاسخ های عاطفی مغز و استخراج انگیزه و جنبه های خاص حافظه استفاده می شود. در همین حال، بخش دیگری از مغز وجود دارد که اضطراب آن را نادیده می گیرد – و آن قشر جلوی مغز است. در اینجاست که مغز تمام تصمیم گیری های اصلی خود را انجام می دهد و اغلب از آن به عنوان “مغز متفکر” یاد می شود.

سیستم لیمبیک و قشر جلوی مغز اغلب باید به نوعی برای جلب توجه مغز ما مبارزه کنند. شما احتمالاً در هر زمان فقط به یکی از آن‌ها توجه می کنید، یا حداقل یکی در یک زمان بیشتر از دیگری بر شما تأثیر می گذارد. هنگامی که مضطرب هستید، این سیستم لیمبیک است که پیروز می شود، به آمیگدال در سیستم لیمبیک می چسبد و قشر جلوی مغز شما را برای یک جدال با اضطراب آماده می کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

هنگامی که شما وارد حالت جنگ یا گریز ناشی از اضطراب می شوید، سیستم لیمبیک در میان انواع ترس ها و اضطراب ها هجوم می آورد. شروع به حرکت مارپیچی می کنید و یک ترس ساده به تصویرسازی بدترین سناریو فاجعه بار تبدیل می شود. این برای توانایی شما در تصمیم گیری وحشتناک است، به خصوص از آن جایی که تهدیدات تصوری که سیستم لیمبیک شما تحت تأثیر آن است اصلا واقع بینانه نیستند. این می تواند شما را به سمت تاثیر اضطراب بر تصمیم گیری غیرمنطقی سوق دهد یا آنقدر ناتوان شوید که نمی توانید هیچ تصمیمی بگیرید.

باعث افراط اندیشی و کم اندیشی می شود

یکی از عجیب‌ترین بخش‌های اضطراب این است که چگونه می‌تواند در کاری که با شما انجام می‌دهد بسیار متناقض باشد. در واقع چگونه شما را به یکباره به هر دو حد افراط در یک طیف بکشاند. مثل این است که اضطراب سعی می کند شما را وادار کند که بدترین شکل در دنیا کار کنید، که در تصمیم گیری فوق العاده آزاردهنده است. الگوهای رفتاری ناشی از اضطراب می توانند در هنگام تصمیم گیری کاملاً متضاد به نظر برسند. عمل انتخاب درست به این معنی است که شما باید تا حدی در مورد آن فکر کنید. اما تاثیر اضطراب بر تصمیم گیری از همه جنبه ها این کار را دشوار می کند.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا